کد خبر 1376026
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
مجلس

در نشست کمیته ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی با تقدیر از قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشور به دغدغه ها و مشکلات آنها پرداختند.

به گزارش مشرق، نشست اعضای کمیته ورزش و جوانان و فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به ریاست کمیسیون فرهنگی با روسا و قهرمانان سه فدراسیون ورزشی امروز (دوشنبه۲۶ اردیبهشت ماه) برگزار شد.

در ابتدای جلسه گزارشی توسط احمد راستینه هفشجانی رئیس کمیته ورزش و جوانان د ر خصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از ورزش و ورزشکاران چه در بعد قانون گذاری تنقیح قوانین و نظارت ارائه گردید ضمن خوش آمد به مهمانان جلسه به اهداف تشکیل چنین جلسه ای اشاره کردند که مهمترین آن رفع دغدغه‌های ورزشکاران و یافتن راه های قانونی لازم برای حمایت از جوانان است.

راستینه در ادامه تاکید کرد: بالغ بر  ۳۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای فدراسیون های ورزشی اختصاص داده شد،علاوه بر اینکه با پیشنهاد کمیته ورزش و جوانان در صحن مجلس از محل ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده شش هزار میلیارد تومان به حوزه ورزش کشور مساعدت شد. به جرأت می توانیم بگوییم در هیچ دوره ای از مجلس چنین حمایتی از ورزش و ورزشکاران صورت نگرفته است.

در ادامه این نشست مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای با ارائه خلاصه ای از عملکرد فدراسیون در دوره ریاست خود به جزئیات برنامه‌های این فدراسیون اشاره کرد و گفت: چوگان و ورزش زورخانه‌ای جزء ورزش‌های قدیمی کشورمان محسوب می‌شوند که قدمتی طولانی دارند که مقام معظم رهبری به حفظ، نگهداری و انتقال آنها بسیار توصیه کرده اند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای تاکید کرد: ورزش زورخانه ای حدود 750 سال قدمت دارد که این قدمت را در سنگ زورخانه‌ای و کباده می‌توان پیدا کرد که هر کدام فلسفه‌ای طولانی دارند.البته از لحاظ تاریخی قدمت ورزش پهلوانی و زورخانه ای به سال‌های بسیار دور بر می گردد که نشانه هایی از دوره ساسانیان در خصوص وجود این ورزش در تاریخ دیده شده است.

باران چشمه تصریح کرد: در سال 99 زمانی که به این حوزه ورود کردم، فدراسیون ورزش زورخانه‌ای در رنکینگ وزارت ورزش و جوانان رتبه 450 در بین فدراسیون‌ها را داشت، اما امروز با حمایت‌های صورت گرفته از طرف وزارتخانه و همچنین کمیسیون فرهنگی شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه ورزشی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: در سال های اخیر در حوزه نونهالان، جوانان، بزرگسالان و حتی حوزه مرشدان مسابقات و برنامه های متنوعی برگزار کردیم. حضور رسانه ها برای پررنگ کردن این حوزه ورزشی در جامعه تاکنون بی بدیل بوده است، به ویژه رسانه ملی که به صورت مستقیم برنامه‌های ورزش زورخانه ای را از شبکه های مختلف به نمایش گذاشته‌اند.

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای با اشاره به دغدغه‌های ورزشکاران این حوزه افزود: این ورزش تنها ورزشی است که با ریتم و آهنگ همراه بوده، اما در طی سال‌های گذشته مورد بی مهری بسیاری از مسئولان قرار گرفته است. تعداد کم زورخانه‌ها در شهرهای مختلف کشور، کمبود منابع مالی برای بازسازی زورخانه‌های فرسوده، عدم معافیت از پرداخت تعرفه‌های آب و برق، عدم تجلیل از قهرمانان و پهلوانان این حوزه ورزشی و عدم پوشش بیمه‌ای فعالان این حوزه و... از دغدغه‌های موجود در ورزش زورخانه ای است.

در ادامه سید محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: قدمت ورزش زورخانه‌ای نشان می‌دهد که این ورزش جزو قدیمی‌ترین ورزش‌های ایران زمین است که متاسفانه مورد بی مهری‌های عدیده‌ای قرار گرفته و آنگونه که باید پیشرفت نکرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه حقوقی که ورزشکاران در اکثر حوزه ها دریافت می‌کنند، بسیار اندک و ناچیز است، طی سال‌های اخیر استخدام قهرمانان ملی مورد بی مهری قرار گرفته است، باید قانونی تدوین شود که این کم لطفی‌ها جبران شود. در تلاش هستیم یک شرکت بیمه‌ای مستقل برای ورزشکاران تاسیس کنیم تا از تمام نگاه هایی که آنها را از کارمندان و کارکنان در پرداخت حق بیمه جدا می کند، مجزا کنیم.

در ادامه هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندوی کشور نیز گفت: کمیسیون فرهنگی نگاه ویژه ای به ورزش ورزشکاران داشته، این حمایت‌ها توانسته در بسیاری از زمینه‌ها آنها را کمک کند. چانه ورزش بسیار کوچک است، با 10 و 20 درصد اتفاق بزرگی در این حوزه رخ نمی‌دهد، هزینه‌های ورزشی دلاری است، به ریال دریافت می‌کنیم و دلاری خرج می‌کنیم!

وی در ادامه به ورزش بانوان اشاره کرد و یادآور شد: اگر ورزش بانوان مورد توجه قرار گیرد، بی شک یک گام به جلو پیش می رویم، هر کجا بانوان افتخاری آفریدند، ورزش کشور یک قدم به جلو رفت.

رئیس فدراسیون تکواندوی کشور در ادامه یادآور شد: اگر بیمه ورزشکارانی که سال‌ها در عضویت تیم ملی خدمت کرده‌اند را جزو سنوات بیمه ای آنها حساب کنیم، کمک بزرگی برای آینده آنها خواهد شد. بسیاری از ورزشکاران به دلیل عدم استخدام از کشور مهاجرت می کنند، حقوق کمی که آنها دریافت می کنند، قابل بیان نیست.

راستینه در پایان این نشست خاطرنشان کرد: در نشست امروز مقرر شد یک جلسه اختصاصی در جهت ترویج ورزش پهلوانی و زورخانه ای برگزار شود که طی آن وزارت ورزش و جوانان و کمیسیون فرهنگی در قالب ترویج این فرهنگ برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دهند.در این جلسه رشته های ورزشی رزمی و تکواندو  به عنوان پرطرفدارترین و قهرمان آورترین حوزه های ورزشی مورد توجه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: علی رغم  اینکه کمیسیون فرهنگی حمایت های بسیاری از این رشته های ورزشی داشته ، اما هنوز دغدغه‌ها و مشکلات ورزشکاران در این حوزه بسیار زیاد است؛ موضوعاتی نظیر بیمه ورزشکاران، استخدام، پرداختی حقوق آنها، معافیت سربازی، اصلاح برخی قوانین که برای ورزشکاران تعریف شده، ورزش بانوان و... مورد بررسی قرار گرفت.

راستینه افزود: این جلسه باید دو دستاورد کلی داشته باشد؛ نخست اقدامات کمیسیون در جهت حمایت از ورزشکاران که تاکنون انجام شده است و برنامه های آینده ای که کمیسیون در جهت رفع مشکلات آنها خواهد داشت. در ضمن باید به این نتیجه برسیم، قوانینی که در حوزه ورزش تصویب می شود، چه میزان توسط سازمان ها و نهادهای مربوطه عملیاتی می‌شود.

در پایان نشست امروز، از قهرمان و پهلوانان در کمیسیون فرهنگی تجلیل و قدردانی شد، جابر صادق زاده کشتی گیر سنگین وزن تیم ملی کشتی پهلوانی ایران، محمدرضا ابوالحسنی ورزشکار اصفهانی و کاپیتان تیم ملی در مسابقات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی قهرمانی جهان، تهمینه کربلایی صادقی بانوی رزمی کار قزوینی در رشته پنچاک سیلات، جمشید گیوه‌چی، قهرمان کیک بوکسینگ جهان، سجاد مردانی سرگروه تیم ملی تکواندو میرهاشم حسینی دارنده مدال نقره جهان از جمله ورزشکاران مهمان کمیسیون فرهنگی بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس