کد خبر 137598
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷

بر اساس اعلام معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان در المپيادهاي علمي سال تحصيلي 90-91 در مجموع در هفت رشته، 129 هزار و 935 دانش‌آموز شركت كردند كه شمار دانش آموزان دختر شركت كننده در رشته هاي ادبيات، زيست‌شناسي و شيمي بيش از پسران است.

به گزارش مشرق، حسن ساعي دهقان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به حضور بيست و پنج ساله ايران در المپيادهاي علمی دانش آموزي مهمترین هدف آن را ايجاد تحول و رشد علمي در نظام آموزشي كشور عنوان كرد و گفت: تاکنون ايران در هفت رشته، المپياد در سطح كشور برگزار كرده است و به غير از المپیاد ادبي كه در سطح ملي برگزار مي‌شود در شش المپياد دیگر شامل رياضي، فيزيك، نجوم و اختر فيزيك، زيست‌شناسي، شيمي و كامپيوتر تيم هاي دانش آموزي ايران در مسابقات بين‌المللي حضور مي‌يابد.

وي با اشاره به برگزاري مرحله اول المپيادهاي علمي هفت‌گانه سال تحصيلي 90-91 گفت: مجموعا در آزمون اوليه اين رشته‌ها 129 هزار و 935 دانش‌آموز شركت كردند و اين در حالي است كه در مرحله اول المپيادهاي علمي سال تحصيلي 90– 89، 126 هزار و 224 دانش‌آموز شركت داشتند.



ساعي دهقان افزود: پنج هزار و 849 دانش‌آموز برگزيده مرحله اول المپيادها براي شركت در مرحله دوم پذيرفته شدند كه آزمون مرحله دوم در ارديبهشت ماه سال 91 برگزار شد.

ساعی دهقان خاطرزنشان كرد: مرحله اول تمامي المپيادها به صورت تستي و مرحله دوم المپيادها به غير از رشته ادبيات به صورت تشريحي برگزار مي شود.

وي با بيان اينكه از ميان شركت كنندگان در مرحله دوم 291 دانش‌آموز براي حضور در دوره‌هاي آموزشی باشگاه دانش‌پژوهان جوان پذيرفته شده‌اند، تصريح كرد: روز جمعه دوم تير ماه تمامي دانش‌آموزان پذيرفته شده در مرحله دوم پذيرش شدند و از روز شنبه سوم تير ماه دانش‌آموزان برگزیده با حضور در حرم مطهر امام خميني (ره) ضمن تجدید میثاق با آرمان های مقدس امام راحل و مقام معظم رهبری دوره آموزشی تابستانی را آغاز كردند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان در خصوص روند برگزاري دوره‌هاي تابستاني باشگاه دانش‌پژوهان جوان تا حضور دانش‌آموزان در المپيادهاي جهاني گفت: دانش‌آموزان پس از قبولي در دو مرحله المپيادهاي علمي و ورود به دوره تابستاني باشگاه،‌ دانش‌پژوه خوانده شده و به عضویت باشگاه دانش‌پژوهان جوان در می آیند.

وي افزود: در دوره آموزشی تابستاني دانش‌پژوهان هشت هفته آموزشي را تحت نظارت کمیته علمی ذیربط مي‌گذرانند و با شرکت در آزمون‌هاي متعدد در طول ترم و پايان ترم نهایتا برندگان مدال های طلا، نقره و برنز از بین آنان مشخص می شوند.

ساعی دهقان با بيان اينكه دوره تابستاني المپيادهاي علمي سال تحصيلي 91-90 باشگاه دانش‌پژوهان جوان 18 شهريور ماه سال جاري به پايان مي‌رسد، گفت: كميته‌هاي علمی هفت گانه بر اساس تلاش علمي دانش‌آموزان و كسب نمرات در امتحانات تا قبل از پايان شهريور ماه مدال‌آوران طلا، نقره و برنز را معرفي مي‌كنند.

وي با بيان اينكه اعطاي مدال‌هاي طلا، نقره و برنز در المپيادهاي علمي در سطح ملي بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: بر اين اساس، در رشته رياضي 12 نفر، کامپیوتر هشت نفر، شيمي هشت نفر، رشته هاي فيزيك و نجوم و اختر فيزيك هر يك 10 نفر و زيست شناسي هشت نفر مدال طلا دريافت مي‌كنند البته در المپیاد ادبی هم به 12 نفر كه دانش آموز رشته علوم انساني هستند مدال طلا داده مي‌شود و به نفراتي هم كه از ساير رشته ها در المپیاد ادبی حائز شرايط كسب مدال طلا شوند، مدال اعطا مي شود.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: اهداء مدال های نقره و برنز بر اساس نمره علمی دانش پژوهان در دوره آموزش تابستانی انجام میشود و کمیته های علمی مرز برش این مدال ها را در یک فاصله معنی دار تعین می کنند.

وي تصريح كرد: دانش‌آموزاني كه موفق به كسب مدال طلا کشوری می شوند پس از یک دوره استراحت در مهر ماه در اختيار باشگاه دانش‌ پژوهان جوان قرار مي‌گيرند؛ سپس این دانش‌آموزان تا ارديبهشت ماه سال آينده دوره‌هاي خاص آموزشي را زیر نظر کمیته علمی زیربط مي‌بينند و و پس از آن كميته‌های علمی بر اساس نمرات کسب شده در طول دوره مذکور تيم‌هاي ملي اعزامي به المپيادهاي علمی جهاني را مشخص مي کنند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بيان اينكه هر سال بر اساس بخشنامه ای پایه تحصیلی دانش‌آموزان شركت كننده در المپيادهاي علمي در مقطع متوسطه مشخص مي‌شود، گفت: طي سالهاي گذشته به غير سال تحصيلي 90-91، تنها دانش‌آموزان پایه سوم مي‌توانستند در المپيادهاي علمي زيست شناسي،فيزيك،نجوم و اخترفيزيك و شيمي شركت كنند و تنها در رشته رياضي و كامپيوتر دانش‌آموزان پایه دوم دبيرستان امكان شركت در المپيادها را داشتند اما در سال گذشته طی بخشنامه‌اي اعلام شد كه دانش‌آموزان دوم دبيرستان هم مي‌توانند در تمامي رشته‌هاي المپياد شركت كنند و حتي دانش‌اموزان اول دبيرستان هم مي‌توانستند صرفا به صورت آزمايشي در المپيادها حضور پيدا كنند.

وي افزود: با توجه به مقررات برگزاري المپيادهاي علمي هر سال بخشنامه‌اي به دبیرستان ها اعلام مي‌شود و در آن شرایط شرکت کنندگان اعلام می گردد

وي ضمن اعلام آمار تفكيكی ميزان دانش‌آموزان شركت كننده در مرحله اول المپيادهاي علمي هفت گانه سال تحصيلي 90-91 گفت: در المپيادهاي علمي سال تحصيلي 90 -91 در رشته ادبيات 17 هزار و 266 دانش‌آموز شركت كردند كه از اين ميان 10 هزار و 899 دانش‌آموز دختر بودند. در رشته رياضي 25 هزار و 850 دانش‌آموز شركت كردند كه 9 هزار و 817 نفر آنها دختر بودند.

وي افزود: در رشته زيست شناسي 29 هزار و 304 دانش‌آموز شركت كردند كه از اين ميان 18 هزار و 905 نفر دختر بودند. همچنين در رشته شيمي 29 هزار و 292 نفر شركت كردند كه از اين تعداد 15 هزار و 696 دانش‌آموز دختر بودند.

سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مركز ملي استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان جوان تصريح كرد: 14 هزار و 793 دانش‌آموز در رشته فيزيك شركت كردند كه از اين تعداد فقط پنج هزار و 385 نفر دخترند. همچنين در رشته كامپيوتر 9 هزار و 758 دانش‌آموز شركت كرده‌اند كه دو هزار و 557 نفر دختر بودند. در رشته نجوم و اختر فيزيك هم سه هزار و 672 دانش‌آموز شركت كردند كه از اين تعداد هزار و 308 دانش‌آموز دختر بودند.

ساعی دهقان با بيان اينكه استان تهران با شركت 30 هزار و 685 دانش‌آموز شرکت کننده در مرحله اول المپيادهاي علمي سال تحصيلي 90 – 91 ركوردار است، گفت: پس از استان تهران، استان فارس با 12 هزار و 330 دانش‌آموز، استان خراسان رضوي با هفت هزار و 719 دانش‌آموز، استان اصفهان با شش هزار و 863 و استان آذربايجان شرقي با شش هزار 290 دانش‌آموز در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس