کد خبر 1375725
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
تکمیل خطوط مترو چقدر اعتبار نیاز دارد؟

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: برای تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده همچنین ساخت و بهره برداری از ایستگاه‌ها و مسیرهای توسعه‌ای خطوط، به ۷۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.

به گزارش مشرق، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهارداشت: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در ۲۵۲ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۴۲ ایستگاه، مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. تکمیل شبکه موجود مشتمل بر خطوط یک تا هفت و طرح‌های توسعه‌ای، نیازمند افتتاح ۳۳ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد.

وی ادامه داد: مضاف بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو و نیز ساخت پست‌های برق باقی مانده را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است. در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به میزان قابل قبول کاهش داد؛ تأمین منابع مالی مرتبط با ناوگان البته حسب ضوابط و قوانین، عمدتاً باید توسط دولت محترم صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت مترو در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای خطوط موجود و همچنین خطوط جدید مصوب در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت اشاره کرد و افزود: توسعه خطوط هفتگانه که در قالب افزایش طول خطوط یک، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ برنامه ریزی شده است، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که می‌توان بخش عمده‌ای از آن را از طریق تهاتر املاک و نیز بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی تأمین کرد. اما برای ساخت ۱۵۲ کیلومتر خطوط جدید شامل خط ۸ تا خط ۱۱ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج است. این اعداد البته با احتساب قیمت امروز کالا و خدمات محاسبه شده و با اعمال ضریب تورم، قاعدتاً سال به سال بیشتر خواهد شد.

درستی اظهار کرد: به عبارت دیگر با احتساب ارزش امروز پول رایج کشور، برای تکمیل خطوط هفتگانه، تأمین ناوگان مورد نیاز و همچنین تحقق برنامه‌های توسعه‌ای طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران در نگاه افق سال ۱۴۲۰، محاسبات نشان می‌دهد حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است و در صورت تداوم روش‌های متداول و جاری تأمین پول که هم اکنون شاهد هستیم، قطعاً حمایت‌ها و کمک‌های بسیار پررنگ دولت از این به بعد ضروری است تا بتوان خط پایانی بر تحقق اهداف نشانه‌گذاری شده در مقیاس برنامه‌های میان مدت متصور بود. البته با توجه به این اعداد و ارقام سنگین، امکان تحقق تمام موارد ذکر شده از طریق بودجه‌های دولتی و شهرداری میسر نمی‌باشد و لذا در قالب کارگروه‌های تخصصی، به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید جهت تأمین منابع مالی هستیم که شخص شهردار تهران نیز به صورت جدی و مستمر پیگیر این موضوع هستند.

درستی در پایان گفت: به منظور تکمیل خطوط هفتگانه موجود نیز، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که در صورت تحقق این امر، می‌توان تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری از تمام ایستگاه‌های باقی‌مانده خطوط ۶ و۷ بود؛ البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً باید نگاه بلند مدت به اهداف توسعه‌ای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مؤکداً مدنظر قرار داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس