کد خبر 1375667
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
صدر

رهبر جریان صد خطاب به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی شعیان) در پارلمان عراق گفت که حاضر به ائتلاف با این گروه نیست.

به گزارش مشرق،«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، امروز (دوشنبه، ۱۶ می)، طی سخنانی ضمن حمله به دستگاه قضایی عراق، این نهاد را به همگامی با اقدامات «شرم آور» یک سوم تعیین‌کننده در پارلمان، متهم کرد.

وی با بیان این‌که رویکرد مخالفانش از گروه‌های پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، او را مجبور به ائتلاف با آن‌ها نخواهد کرد، گفت: «ما عراق را به میدان سهمیه بندی و فساد برنمی گردانیم».

به نوشته وبگاه «السومریه»، رهبر جریان صدر خطاب به یک‌سوم تعیین‌کننده در پارلمان عراق تاکید کرد که این جریان برای تشکیل دولت با آن، ائتلاف نخواهد کرد. 

وی افزود: «مردم از فقر رنج می برند، بنابراین نه دولت اکثریت جدیدی وجود دارد که بتواند به آن‌ها منفعت برساند، و نه دولت فعلی می‌تواند به آن‌ها خدمت کند و نفعی به آن‌ها برساند».

مقتدی الصدر تصریح کرد: ‌«آن‌ها مردم را هدف قرار می‌دهند و به زانو درآمدن این مردم را می‌خواهند. عجیب‌تر این است که قبایل دانسته یا نادانسته، با اقدامات "شرم‌آور" یک‌سوم مسدود کننده، همگام می شوند».

بیشتر بخوانید:

تکذیب توافق «هیئت هماهنگی» عراق با ائتلاف «صدر» برای تشکیل دولت

 مقتدی الصدر رهبر جریان صدر شب گذشته نیز طی پستی در توئیتر نوشت که موفق نشده است «بزرگترین فراکسیون پارلمانی در تاریخ عراق» را تشکیل دهد.

صدر نوشت، در این مسیر، «به خودم متکی بودم و وابسته به طرفهای خارجی نبودم و افتخار داشتم که در تأمین نیازهای مردم و مستلزمات تشکیل کابینه، به دادگاه مراجعه نکنم».

وی با بیان این‌که در تشکیل «دولت اکثریت ملی» موفق نشده است، تصریح کرد، یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است.

رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه مدت این اپوزیسیون، کمتر از ۳۰ روز نخواهد بود، گفت: اگر طرفها و سایر فراکسیونهای پارلمانی از جمله کسانی که با این جریان، ائتلاف کرده بودند، بتوانند کابینه تشکیل دهند که مراد حاصل شده است، و در غیر این صورت، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

نشست فوری الاطار التنسیقی

دفتر «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دوله القانون، پس از اظهارات تند امروز مقتدی الصدر، از نشست فوری کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) خبر داد.

«هشام الرکابی» رئیس دفتر ائتلاف دوله القانون در گفت‌وگو با شفق نیوز، تصریح کرد: «رهبران چارچوب هماهنگی و نیروهای همپیمان با آن، عصر امروز نشست مهمی را در دفتر "حیدر العبادی" نخست‌وزیر پیشین برگزار می‌کنند تا تحولات و رویدادهای سیاسی را مورد بررسی قرار دهند.در این نشست کلیه مواضع از جمله موضع اخیر مقتدی الصدر بررسی خواهد شد».

وی افزود: ««یک موضع روشن و صریح وجود دارد که در ادامه در خصوص همه این تحولات اعلام خواهد شد».

الرکابی تصریح کرد: این چارچوب ناگزیر به انجام یک سری گفت‌وگوها و مذاکرات با همه نیروهای سیاسی برای خروج از بحران سیاسی و تشکیل دولت خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس