کد خبر 1375602
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
رکوردی شکنی پورتو با طارمی سوژه نشریه معروف اسپانیایی شد+عکس

مهدی طارمی یکی از عوامل اصلی موفقیت‌های پورتو در فصل جاری بود و درنهایت هم توانست در روز پایانی لیگ جشن قهرمانی تیمش را در ورزشگاه خانگی پورتو برپا کند.

به گزارش مشرق، پورتو که پیش از این قهرمانی‌اش در لیگ پرتغال را قطعی کرده بود در هفته پایانی و در دیدار خانگی برابر استوریل مقابل چشمان هوادارانش جشن قهرمانی برپا کرد تا فصل را به بهترین شکل ممکن به پایان ببرد. برتری در این دیدار سبب شد تا شاگردان سرجیو کونسیسائو با ۹۱ امتیاز مقتدرانه جام قهرمانی را بالای سر برده و رکوردی جالب را در این زمینه خلق کند؛ چراکه تاکنون سابقه نداشته تیمی در لیگ این کشور بتواند این تعداد امتیاز در طول یک فصل به دست آورد. البته یاران طارمی این فرصت را نیز داشتند که فصل را بدون شکست و با نمایشی بی‌نقص به پایان برسانند اما براگا در فاصله ۴ هفته مانده به پایان مسابقات مانع از ثبت این رکورد شد؛ هرچند دراگون‌ها در با ۵۸ بازی بدون شکست رکورددار طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در تاریخ لیگ این کشور شدند و آماری را از خود به جای گذاشتند که شاید تا سال‌ها هیچ تیمی نتواند از آن عبور کند. طارمی در دیدار شنبه‌شب ۹۰ دقیقه در زمین حضور داشت و اگر چه روی دو گل تیمش تاثیرگذار نبود اما درمجموع نمایش خوبی ارائه کرد.

 تاثیرگذارترین بازیکن لیگ پرتغال

طارمی در پایان فصل با ۲۰ گل زده دومین گلزن برتر لیگ لقب گرفت و شاید اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود حداقل می‌توانست رکورد ۲۱ گل علیرضا جهانبخش که درحال حاضر بهترین رکورد گلزنی بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی را در اختیار دارد جابه‌جا کند، اما درنهایت روی همان ۲۰ گلی که به ثمر رسانده بود متوقف شد و در دو هفته پایانی نتوانست دروازه حریفان را باز کرده و رکوردش را بهتر کند. سایت «مایس ‌فوتبال» پرتغال با تمجید از عملکرد طارمی در این فصل می‌نویسد: «مهدی طارمی یکی از عوامل اصلی موفقیت‌های پورتو در فصل جاری بود و درنهایت هم توانست در روز پایانی لیگ جشن قهرمانی تیمش را در ورزشگاه خانگی پورتو برپا کرده و پس از سه فصل حضور در لیگ پرتغال، بالاخره صاحب عنوان قهرمانی شود.

او در پایان این دیدار در مصاحبه‌ای گفت: «فصل بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشتیم. با کسب ۹۱ امتیاز نام خود را در تاریخ ثبت کردیم. از همان هفته نخست سخت تلاش کردیم و حالا در روز آخر مسابقات در اینجا مشغول برپایی جشن قهرمانی در کنار هواداران‌مان هستیم. پس از ۸ یا ۹ ماه بسیار سخت و دشوار حالا زمان لذت بردن از حاصل عملکردمان در طول فصل است.»

بیشتر بخوانید:

وقتی مهدی طارمی بین ایرانی‌ها عزیزتر می‌شود+فیلم

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتقاداتی که از او می‌شد و همچنین شادی گلش که منتقدان را دعوت به سکوت می‌کرد، افزود: «اینکه برخی مقابل من قرار گرفته و آن صحبت‌ها را مطرح کردند برایم اهمیتی ندارد و کار من تنها این است که به تیمم کمک کنم تا به موفقیت برسد. من هیچ‌گاه به کسی بی‌احترامی نمی‌کنم اما افرادی بودند که به من توهین کردند و البته هرگز درباره آنها حرفی نزدم.» طارمی البته کارش را در طول فصل به‌خوبی انجام داد و با ۲۰ گل زده یکی از بهترین مهاجمان امسال فوتبال پرتغال بود. با این حال او در رقابت با داروین نونز، ستاره گلزن بنفیکا نتوانست موفق باشد و با فاصله‌ای ۶ گله رقابت بر سر عنوان آقای‌گلی را به این مهاجم اروگوئه‌ای واگذار کرد. از سوی دیگر او در گل‌سازی هم آمار بسیار خوبی در تیمش از خود به‌جای گذاشت و توانست ۱۳ بار هم‌تیمی‌هایش را به گل برساند و اگر چه از این نظر هم رافا سیلوا از بنفیکا با ۱۶ پاس‌گل و فابیو ویرا، هم‌تیمی‌اش و پدرینیو از ژیل‌ویسنته با ۱۴ پاس‌گل آمار بهتری از او داشتند اما طارمی تنها بازیکن لیگ پرتغال است که در هر دو بخش گلزنی و پاس‌گل آمارش دو رقمی شده و به همین دلیل درمجموع  با تاثیرگذاری روی ۳۳ گل تیمش بهترین عملکرد را در بین تمامی بازیکنان لیگ داشته است.»

در چنین شرایطی طارمی را می‌توان بهترین بازیکن فصل دانست؛ چراکه در هر دو بخش آمار قابل‌قبولی داشته و توانسته کمک زیادی به قهرمانی تیمش داشته باشد. با وجود اینکه نونز هم فصلی درخشان را در بنفیکا پشت‌سر گذاشته و بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپایی ازجمله منچستریونایتد برای خرید او دست‌به‌کار شده‌اند باید دید درنهایت این عنوان به کدام بازیکن خواهد رسید. البته نباید فراموش کرد لوئیس دیاز که این روزها در لیورپول به مهره‌ای تاثیرگذار بدل شده و بازی‌های خوبی برای تیم یورگن کلوپ انجام داده است در نیم‌فصل نخست برای پورتو یکی از بهترین‌های تیمش بود و شاید اگر در نیم‌فصل از این تیم جدا نمی‌شد رقیبی جدی برای طارمی و نونز برای کسب عنوان بهترین بازیکن فصل محسوب می‌شد.

کونسیسائو در طول فصل بیشتر از دو سیستم ۱-۳-۲-۴ و ۲-۴-۴ برای آرایش تیمش در زمین استفاده می‌کرد و در هر دو سیستم طارمی جایگاه مهمی در کارهای تهاجمی این تیم داشت و به همین دلیل است که در پایان فصل با چنین آمار فوق‌العاده‌ای حتی جایگاه خوبی در بین بهترین‌های لیگ‌های مهم اروپایی هم دارد.

 همبازی نیمار و مسی؟

کونسیسائو با خرید مهدی طارمی شاید بهترین خرید سال‌های اخیر پورتو را انجام داد و اگر چه در نخستین فصل این مهاجم ایرانی نتوانست مانع از قهرمانی اسپورتینگ در لیگ پرتغال شود اما در فصل دوم به خوبی در سیستم موردنظر سرمربی جوان تیم جا افتاد و توانست در دیدارهای زیادی روی امتیازاتی که پورتو جمع‌آوری کرد اثرگذار باشد. بی‌دلیل نیست که پس از شایعه حضور کونسیسائو به‌عنوان جانشین پوچتینو روی نیمکت پاری‌سن‌ژرمن حالا صحبت از احتمال همراهی طارمی با سرمربی تیمش است و اگر این اتفاق رخ دهد شاهد همبازی شدن این مهاجم ایرانی با ستاره‌های نامداری چون مسی و نیمار خواهیم بود. تیم پرستاره فرانسوی که از عملکرد پوچتینو ناراضی است ابتدا به سراغ زیدان رفت اما او به‌دنبال حضور روی نیمکت تیم ملی فرانسه است و حالا گفته می‌شود گزینه‌های آنها به جز کونسیسائو(که ظاهرا مذاکراتی نیز بین طرفین انجام شده است)، آنتونیو کونته، یواخیم لوو و تیاگو موتا هستند.

سایت اکسپرسو پرتغال در گزارشی با تمجید از عملکرد کونسیسائو روی نیمکت تیمش دلایل موفقیت این مربی با تیمش را این‌چنین شرح می‌دهد: «کونسیسائو به خوبی از داشته‌هایش در طول فصل برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی استفاده کرد و در این راه مهدی طارمی، لوئیس دیاز و البته اوانیلسون نقش مهمی در موفقیت‌های این تیم در طول مسابقات ایفا کردند. او حالا این فرصت را دارد تا در فینال جام حذفی هم به موفقیت برسد و با دبل فصل را به پایان برساند.»

زوج‌ طارمی-دیاز با مجموع ۳۴ گل و ۱۸ پاس‌گل پس از نونز-سیلوا که ۳۴ گل و ۲۰ پاس‌گل دارند در رده دوم قرار دارند و کاملا مشخص است که اگر دیاز در پورتو ماندنی می‌شد زوج او و طارمی با اختلاف خوبی نسبت به رقبا صدر جدول را به خود اختصاص می‌داد. طارمی همچنین در جدول بازیکنانی که بیشترین گل ۳ امتیازی را برای تیم‌شان به ثمر رسانده‌اند رتبه چهارم مشترک را با اوانیلسون با ۵ گل در اختیار دارد. در صدر این فهرست هورتا(براگا) و نونز با ۹ گل قرار دارند و سارابیا از اسپورتینگ هم با ۶ گل منجر به برد تیمش در رتبه سوم است. در مجموع لیگ‌های مهم اروپایی هم طارمی فعلا با تاثیرگذاری روی ۳۳ گل تیمش پس از امباپه(۴۴)، لواندوفسکی(۳۹)، بن‌زما(۳۹)، صلاح(۳۶) و کریستوفر انکونکو(۳۵) در رتبه ششم قرار دارد و یکی از موثرترین بازیکنان فصل جاری فوتبال اروپا لقب گرفته است. خط حمله پورتو در این فصل درمجموع ۸۵ گل زد که بهترین رکورد در ۲۳ سال اخیر لیگ این کشور محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از این موفقیت را مدیون طارمی و دیاز هستند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    5 6
    طارمی باعث افتخار ما عرب هاست
    • Iran IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      2 4
      چرا به فارسی نوشتی پس؟
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 2
      طارمی اول ایرانی بعد بوشهریه چه ربطی به عرب ها داره؟ عادت کردین همه چی رو قومی قبیله ای کنید متاسفانه
  • نیما IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 2
    ۱۶۲۴ دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس