کد خبر 1375437
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
هزاران نفر علیه رئیس جمهوری تونس تظاهرات کردند

هزاران تونسی یکشنبه شب در اعتراض به سیاست‌های قیس سعید رئیس جمهوری در مرکز پایتخت تونس تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، هزاران تونسی در برابر تتائر ملی این کشور و به درخواست جنبش "شهروندان علیه کودتا" و "جنبش خلاص ملی" (که شامل چند حزب سیاسی و نماینده مجلس است) دست به تظاهرات زدند.

این تجمع اعتراضی در میان حضور شدید نیروهای امنیتی در خیابان اصلی شهر تونس و ورودی نزدیکی به آن رخ داد که در جریان آن هر یک از رهگذران توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

معترضان شعارهایی علیه رییس جمهوری تونس از جمله "ملت چیزی را می خواهد که شما نمی‌خواهید"، کودتا باید سرنگون شود" نه به تفرقه میان مردم"، قانون اساسی، آزادی، عزت ملی" سر دادند.

معترضان همچنین با قرائت فاتحه، یک دقیقه برای شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره قطر که چهارشنبه گذشته به ضرب گلوله صهیونیست‌ها کشته شد، سکوت کردند.

السید فرجانی یکی از اعضای ارشد جنبش النهضه تونس در حاشیه این تجمع اعتراضی گفت: کودتا و دست اندرکاران آن باید بروند، چرا که از آن زمان تونس خیر و خوبی به خود ندیده است و مشکل شهروند تونسی امروز دسترسی به آرد و روغن و حقوق در زمان مناسب است.

فرجانی افزود: پیش از کودتا به دنبال حل بسیاری از مشکلات مهم چون بیکاری بودیم، اما امروزه بسیاری از بخش‌ها مانند بخش کشاورزی و حتی فوتبال نیز از مشکلات رنج می برند.

وی خطاب به سعید گفت: اگر آنها به دنبال گفت وگوی ملی هستند، ما برای حل شرایط کشور آمادگی داریم.

عبدالرووف بالطبیب مشاور پیشین سعید به آناتولی گفت که حضور امروز من در این راهپیمایی با معترضان این است که به عنوان یک شهروند به انحراف از انقلاب و گرایش به سوی کودتا "نه" بگوییم.

وی تنها راه برای عبور از شرایط کنونی تونس را نشستن بر سر میز مذاکره دانسته است.

رئیس جمهوری تونس  ۱۲ اردیبهشت ماه جاری و به مناسب عید سعید فطر اعلام کرد که قانون اساسی جدید به زودی تدوین و همه پرسی آن در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) برگزار می شود.

وی گفت: گفت و گوهای ملی مانند گذشته نخواهد بود و فقط صادقان و درستکاران در آن مشارکت خواهند کرد.

سعید ۱۰ فروردین سال جاری  پارلمان این کشور را منحل و با توصیف برگزاری نشست مجازی نمایندگان به «تلاش نافرجام برای کودتا» آن‌ها را به پیگرد کیفری تهدید کرد.

پارلمان تونس درحالی منحل شد که سعید فعالیت آن را ۸ ماه پیش از آن به حالت تعلیق درآورده بود.

بیش از یکصد تن از نمایندگان مجلس تونس که سعید فعالیت آنان را از ۲۵ ژوئیه به حالت تعلیق در آورده است، در مخالفت با تعلیق فعالیت پارلمان این کشور و تعطیلی آن جلسه مجازی برگزار کردند.

در این جلسه مجازی که بیش از ۱۲۰ نماینده تعلیق شده شرکت کردند، به لغو اقدامات استثنایی که سعید اعلام کرده است رای مثبت دادند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس