فدراسیون‌های بدون رئیس در مجمع کمیته المپیک/راهکار وزارت ورزش برای انتخابات چیست؟

تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی در مجمع فوق‌العاده کمیته ملی المپیک رئیس ندارند و باید دید تا زمان انتخابات کمیته وزارت ورزش چه برنامه‌ای خواهد داشت؟

به گزارش مشرق، با تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تصمیم به برگزاری انتخابات گرفتند. ۲ پیشنهاد از سوی هیات اجرایی مطرح شد که قرار است در مجمع فوق‌العاده سوم خرداد به رای گذاشته شود که با تصمیم اعضای مجمع زمان انتخابات کمیته ملی المپیک مشخص خواهد شد.

یکی از مهمترین نکات این مجمع که ممکن است در انتخابات کمیته ملی المپیک نیز شاهد آن باشیم، فدراسیون‌هایی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند و رئیس ندارند. این اتفاق باعث خواهد شد تا برخی از روسای فدراسیون‌ها اگر انتخابات‌شان تا زمان انتخابات کمیته برگزار نشود، نتوانند نماینده‌ای در مجمع و حتی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک داشته باشند.

فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند تنها می‌توانند یک نماینده را در مجمع معرفی کنند. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند چرا که می‌توانند یک نماینده برای شرکت در مجمع معرفی کنند اما این فدراسیون‌ها نمی‌توانند نماینده‌ای در هیات اجرایی داشته باشند. طبق تبصره یک ماده ۵ اساسنامه کمیته ملی المپیک، در صورت غیبت رئیس، هیات رئیسه می‌تواند عضو منتخب را برای حضور در مجمع معرفی کند.

کدام فدراسیون‌ها در مجمع فوق‌العاده رئیس ندارند؟

فوتبال، ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری و تیراندازی با کمان فدراسیون‌هایی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند و احتمال زیاد تا مجمع فوق‌العاده کمیته ملی المپیک انتخاباتی نخواهند داشت. در این بین زمان انتخابات تیراندازی با کمان اعلام شده که اگر در زمان مقرر برگزار شود، چهارم خردادماه و فردای روز مجمع خواهد بود. دوره ۴ ساله فضل‌الله باقرزاده در فدراسیون شمشیربازی هم ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد و احتمال دارد وزارت ورزش برای این فدراسیون سرپرست معرفی کند.

فدراسیون دوچرخه‌سواری کشورمان مدت‌هاست در خصوص اساسنامه و همین طور موضوع دوپینگ با اتحادیه جهانی دچار چالش شده و هنوز نتوانسته تائیدیه اساسنامه خود را از فدراسیون جهانی دریافت کند. در خصوص ژیمناستیک هم هنوز وزارت ورزش اقدامی برای برگزاری انتخابات انجام نداده و از دی‌ماه سال گذشته این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود که البته او هم بازنشسته است.

در خصوص فدراسیون فوتبال حاشیه‌ها بسیار زیاد است و میرشاد ماجدی فعلا سرپرستی این فدراسیون را برعهده دارد. جلسات هیات‌رئیسه این فدراسیون فعلا در چند جلسه برگزار شده و ادامه خواهد داشت تا تکلیف انتخابات نیز مشخص شود.

وزارت ورزش فدراسیون‌های بدون رئیس را تعیین تکلیف می‌کند؟

دو تاریخ قطعی برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک وجود دارد که تیر و مردادماه امسال است. در صورتی که روسای این فدراسیون‌ها بخواهند در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کنند لازم است تا آن زمان انتخابات‌شان در فدراسیون برگزار شود در غیر این صورت شانسی برای حضور در هیات اجرایی نخواهند داشت. باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی هم اکنون در هیات اجرایی است و برای ادامه فعالیت باید انتخابات فدراسیونش تا زمان مجمع کمیته برگزار شود.

البته تا زمان برگزاری انتخابات کمیته ملی دوره ۴ ساله تعدادی از روسای فدراسیون‌ها به پایان می‌رسد. اگرچه وزارت ورزش اعلام کرده تا پایان سال قرار است انتخابات ۱۶ فدراسیون برگزار شود اما باید دید تا مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک می‌تواند کارها را طبق برنامه پیش ببرد تا هیچ فدراسیونی بدون رئیس نباشد؟ در ۲ ماه پیش رو دوره ریاست فدراسیون‌های شمشیربازی(۲۵ اردیبهشت)، سوارکاری(۲۳ خرداد)، بدمینتون(۳ مرداد) به پایان می‌رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس