کد خبر 1375389
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
جریان صدر عراق به اپوزیسیون ملی تبدیل می‌شود

رهبر جریان صدر عراق با بیان اینکه در زمینه تشکیل دولت اکثریت ملی موفق نشده است، گفت که یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است.

به گزارش مشرق، مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق شامگاه امروز یکشنبه گفت که موفق نشده است «بزرگترین فراکسیون پارلمانی در تاریخ عراق» را تشکیل دهد.

صدر با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، در این مسیر، «به خودم متکی بودم و وابسته به طرفهای خارجی نبودم و افتخار داشتم که در تأمین نیازهای مردم و مستلزمات تشکیل کابینه، به دادگاه مراجعه نکنم».

جریان صدر عراق به اپوزیسیون ملی تبدیل می‌شود

وی با بیان اینکه در زمینه تشکیل «دولت اکثریت ملی» موفق نشده است، تصریح کرد، یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است. رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه مدت این اپوزیسیون، کمتر از ۳۰ روز نخواهد بود، خاطر نشان کرد، اگر طرفها و سایر فراکسیونهای پارلمانی از جمله کسانی که با این جریان، ائتلاف کرده بودند، بتوانند کابینه تشکیل دهند که مراد حاصل شده است، و در غیر این صورت، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

در همین ارتباط، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق  با بیان اینکه صحنه سیاسی این کشور به‌شدت نیازمند گفت‌وگوی جدی و تفاهم واقعی میان سران سیاسی و تصمیم‌گیرندگان است، گفت: این گفت‌وگو نباید با واسطه رسانه‌ها که باید به صورت رودررو باشد تا به خروج از بن‌بست سیاسی‌ بینجامد که منافع ملت را معطل کرده و مانع از بهره‌برداری از افزایش درآمدهای کشور به علت افزایش قیمت نفت شده و آینده‌ای نامشخص در پیش روی ملت نهاده است.

وی تأکید کرد که اکثریت مطلوب اکثریتی است که پروژه‌ای مشخص برای دولت‌سازی بر اساس اصل «اکثریت ملی با حضور همه طیف‌ها» به معنای اکثریت شیعیان و اکثریت اهل سنت و اکثریت کردها شکل بگیرد که در آن همه در تحمل مسئولیت اجرایی کشور شراکت داشته باشند و در برابر اقلیتی از همه طیف‌ها شکل بگیرد که نقش اپوزیسیون سازنده ایفا کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید مجدد بر عدم مشارکت جریان حکمت ملی در دولت آینده عراق اظهار داشت: معتقدیم که فراکسیون اکثریت باید حتما متشکل از نمایندگان بزرگ‌ترین طیف اجتماعی باشد تا پشتیبانی پارلمانی کافی برای دولت فراهم شود و دولت در برابر اولین طوفان سیاسی از هم نپاشد. از جایگاه مسئولیت اخلاقی و ملی از نیروهای سیاسی نماینده طیف اجتماعی اکثریت و همه شرکایمان در میهن می‌خواهم که برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی کنونی تلاش کنند.

حکیم خاطر نشان کرد،  هرکس که خواستار مشارکت در دولت است به فراکسیون اکثریت برود و متعهد به حمایت از دولت در اجرای برنامه مورد توافق باشد و مسئولیت کامل مشارکت و تصمیم خود را بپذیرد. و هرکس که در پی مشارکت نیست در موقعیت اپوزیسیون درون پارلمان بنشیند و رسما این را اعلام کند.

وی با بیان اینکه  اکثریت پارلمانی متعهد به تأمین فضای امن برای اپوزیسیون باشد و اپوزیسیون درون مجلس هم تعهد بدهد که جلسات مجلس را تعطیل نکند و مشارکت اثرگذار داشته باشد و به اکثریت اجازه تشکیل دولت را بدهد، خاطر نشان کرد، توافق اکثریت حاکم و اپوزیسیون سازنده بر مشورت دائم و بررسی دوره‌ای مسائل اصلی کشور برای رسیدن به تصمیمات ملی و اجتماعی در مسائل سرنوشت‌ساز و قوانین بلاتکلیف.

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بختیاری IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    15 3
    متاسفانه این حرف شما «به خودم متکی بودم و وابسته به طرفهای خارجی نبودم و افتخار داشتم که در تأمین نیازهای مردم و مستلزمات تشکیل کابینه، به دادگاه مراجعه نکنم». ظاهرا نشون میده که فکر میکنید نمایندگانی (مثلا تـــــــکــــــــــریــــــــــــت!!! ) حتما با داماد جدیدشون که شما هستید باید ائتلاف کنند واصلا مگر ممکنه اونها دامــــــــــــــــــــــــــــــاد خود را گذاشته وبا دیگری ائتلاف کنند.؟؟؟ درسته؟؟؟ مشابه این جملات واتفاقا تهدیدات شمارا جای دیگری شنیده بودم. جناب صدر مبارک باشه همنشینی وهمراهی با دشمنان شیعه وانشاالله در صورت عدم بازگشت با همه آنها محشور بشی.فقط بدان که در مسیر پسر ناخلف حضرت نوح علیه السلام در حرکتی.
    • روشن IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 0
      متأسفانه گل گفتی! این صدر یکی از مصادیق ناخلفان است که قدرت کورش کرد.
    • انسان آزاده IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      2 0
      احسنت
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 1
      فقط من نمیدونم چرا ما اینقدر به صدر کمک کردیم
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    1 1
    صدر بدجوری خواهد مرد .
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    1 0
    جریان صدر در عراق را می توان نواسماعیلیه توصیف کرد!
  • ح.م IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    به احتمال زیاد ، جای صدر با ذیل عوض می شه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس