نمایه - سلاح در آمریکا

در جدیدترین قسمت از سریال بی‌پایان تیراندازی‌های بزرگ در آمریکا، یک جوان ۱۸ ساله نژادپرست در شهر بوفالو در ایالت نیویورک، بیش از ۱۰ نفر را که عمدتا سیاه پوست بودند به خاک و خون کشید.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شهر بوفالو دومین شهر بزرگ در ایالت نیویورک آمریکا، طی روزهای گذشته باز هم شاهد یک تیراندازی خونین با ریشه های نژاد پرستانه بود. یک کشتار وحشتناک که عمدتا سیاه پوستان را هدف قرار داده و توسط یک جوان ۱۸ ساله به نام " پیتون گندرون " انجام شد. طبق آمارهای رسمی، در مجموعه ۱۰ نفر در این حادثه تیراندازی کشته و ۴ نفر مجروح شدند که از این ۱۴ نفر، ۱۱ نفر سیاه پوست بودند.

بیشتر بخوانید:

نقش لابی اسلحه‌سازان آمریکایی در انتخاب رییس‌ آینده کاخ سفید/ NRA؛ فرشته نجاتی که برای کشتار بیشتر تبلیغ می‌کند +عکس

سلاح مورد علاقه آدمکش‌ها در آمریکا؛ محصول حامیان ویژه ترامپ در انتخابات/ همیشه پای یک AR-۱۵ در میان است +عکس

از جمله نکات قابل توجه در خصوص این جنایت اینکه اولا متهم با کلاه مخصوص نظامی و جلیقه ضد گلوله مجهز بوده به صورتی که در جریان این حمله، نگهبان فروشگاه که یک پلیس بازنشسته بوده با وی درگیر شده و چندین بار نیز ضارب را هدف قرار می دهد اما جلیقه ضد گلوله وی از آسیب جلوگیری کرده و نگهبان در شلیک متقابل وی کشته می شود. نکته دیگر در خصوص این کشتار اینکه، ضارب یک دوربین کوچک بر روی کلاه خود نصب کرده و لحظات قبل از رسیدن به فروشگاه تا چندین ثانیه از شلیک به سمت مردم را به صورت زنده در فضای مجازی پخش کرده است.

هشدار تصاویر دلخراش - لحظات مربوط به کشتار در یک فروشگاه در آمریکا - به دو قبضه سلاح که در صندلی کنار راننده قرار دارد دقت کنید

وی پس از محاصره شدن توسط پلیس ظاهرا در ابتدا قصد خودکشی داشته که در نهایت با صحبت های پلیس، سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم می شود.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

پیتون گندرون در بازداشت پلیس

پیتون گندرون بر اساس آنچه از وی در رسانه ها منتشر شده، یک نژاد پرست بوده که به برتری سفید پوستان و این نظریه که نژادهای دیگر در آمریکا در حال بیشتر شدن و از بین بردن اکثریت سفید در آمریکا هستند، اعتقاد داشته است. وی روی سلاح خود قبل از تیراندازی عبارت های توهین آمیز درباره سیاه پوستان و همچنین نام افرادی مثل جان ارنست ، شخصی که در سال ۲۰۱۹ در کالیفرنیا به یک کنیسه یهودیان حمله کرده و یک نفر را به قتل رساند و همچنین آندرس بریویک ، قاتل معروف نروژی که در سال ۲۰۱۱ در یک روز بیش از ۷۰ تن را به قتل رساند، نوشته بود.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

اسلحه به کار رفته در کشتار اخیر با نام ها و عبارت های خاص بر روی آن

 این افراد همگی دارای تفکرات مربوط به برتری نژاد سفید و وجود خطر از طرف دیگر نژاد ها و ادیان بر علیه سفید پوست ها بوده اند. منطقه ای که فروشگاه مورد حمله در آن قرار گرفته بوده نیز یک ناحیه عمدتا سیاه پوست نشین است. بر اساس گفته مقامات گندرون ، بومی آن محل نبوده و بعد از چند ساعت رانندگی از محلی دیگر به آنجا آمده و دست به کشتار زده است. از وی حداقل ۳ قبضه اسلحه کشف شده که احتمالا فقط از یک مدل از آن استفاده کرده؛ مدلی معروف که البته شهرت خود را به دلیل حضور در چندین سرقت و البته کشتار جمعی معروف و دردناک در آمریکا کسب کرده است.

XM-۱۵ ؛ از سرقت معروف لس آنجلس تا کشتار معروف سندی هوک

نام اسلحه انفرادی AR-۱۵ به عنوان مدل پایه که سلاح هجومی M-۱۶ بر اساس آن ساخته شده در سالهای اخیر در آمریکا بسیار برده شده است. در این کشور نمونه های غیر نظامی تفنگ های جنگی که قابلیت شلیک رگباری نداشته و نیمه اتوماتیک شلیک می کنند به فروش می رسد و در این بین سری AR-۱۵ از همه تقریبا پر فروش تر هستند. شرکت های مختلفی در آمریکا و با نام های تجاری گوناگون این سلاح را به تولید و فروش می رسانند. یکی از این شرکت ها، بوش مستر نام دارد و AR-۱۵  های تولیدی خود را با نام تجاری XM-۱۵ به فروش می رساند. سری XM-۱۵ هم در چندین مدل خصوصا با طول لوله های مختلف به بازار عرضه شده است. اگر بخواهیم به صورت کلی مشخصات این سری از سلاح را اعلام کنیم باید بگوییم که که از مهمات سری ۲۲۳ ریمینگتون که تقریبا معادل سری ۵.۵۶ میلی متری ناتو است بهره برده و با خشاب های ۱۰ ، ۲۰ ، ۳۰ و یا حتی خشاب های بزرگتر نیز می تواند تغذیه شود.

این سلاح بیش از ۳ کیلو وزن و در حدود ۹۷ سانتی متر نیز طول کلی آن است. همان طور که اشاره شد این سلاح به صورت نیمه اتوماتیک شلیک می کند یعنی بعد از هر بار کشیدن ماشین یک گلوله از لوله خارج می شود. این سلاح بسته به شرایط محیطی و مهارت تیرانداز می تواند تا برد تقریبا ۵۰۰ متر موثر باشد.

اما به سراغ این اسلحه و سابقه بدنام آن در سرقت ها و کشتارهای معروف در آمریکا برویم. ایکس ام ۱۵ برای اولین بار در سرقت معروف در شمال شهر لس آنجلس موسوم به تیراندازی هالیوود شمالی به تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ ( ۱۰ اسفند ۱۳۷۵) معروف شد. دو سارق مجهز به چندین قبضه سلاح تهاجمی از جمله حداقل یک قبضه ایکس ام ۱۵ که به صورت کارگاهی و غیر قانونی قابلیت شلیک رگبار نیز پیدا کرده و با خشاب ظرفیت بالا  نیز مجهز بود و اکثر نقاط بدن را نیز با پوشش های ضد گلوله حفاظت می کردند به بانکی دستبرد زده و با پلیس درگیر شدند. بعد از یک درگیری چندین ساعته نفس گیر در نهایت دو سارق کشته و در مقابل نیز ۲۰ نفر شامل مردم عادی و پلیس مجروح شدند.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

مورد معروف دیگر حضور این سلاح، سه هفته ترسناک در اکتبر سال ۲۰۰۲ میلادی در واشنگتن دی سی و ایالت های مریلند و ویرجینیا بود. یک تیم دو نفره شامل شخصی به نام جان آلن و همدست وی به نام لی بوید مالوو دست به تیراندازی ، قتل و سرقت زدند. سلاح اصلی مورد استفاده توسط این تیم دو نفره یک قبضه از مدل های سری XM-۱۵ بوده است. در مجموع این گروه ۱۷ نفر را کشته و ۱۰ نفر را نیز مجروح کردند. در نهایت دو ضارب توسط مامورین بازداشت شدند ، جان آلن با تزریق مرگبار در زندان در سال ۲۰۰۹ اعدام شده و همدست وی هنوز هم زندانی است.

شاید بتوان کشتار مدرسه ابتدایی "سندی هوک" در شهر نیوتاون در ایالت کنتیکت آمریکا را یکی از دردناک ترین حوادث تیراندازی نه فقط در آمریکا و بلکه در کل دنیا قلمداد کرد. در این حادثه که به تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی ( ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۱ ) رخ داد، ۲۸ نفر که تعداد زیادی از آنها را کودکان ۶ و ۷ ساله تشکیل می دادند به ضرب گلوله فردی به نام "آدام پیتر لانزا" به قتل رسیدند. سلاح مورد استفاده توسط وی یک قبضه  XM۱۵-E۲S  از مدل های جدیدتر سلاح سری ایکس ام ۱۵ بود. ضارب ظاهرا دچار اختلالات روانی بوده و بعد از دست زدن به این جنایت هولناک با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داده است.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

یک مورد دیگر که این سلاح در جریان یک تیراندازی و قتل جمعی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته مربوط به ۲۲ آوریل ۲۰۱۸ میلادی ( ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) در شهر نشویل در ایالت تنسی آمریکا است. در این تیراندازی که در یک رستوران رخ داد فردی به نام تراویس جفری راینکینگ به سمت مردم تیراندازی کرده و باعث کشته شدن ۴ و مجروحیت ۲ نفر شد. اما برسیم به سوژه اصلی یعنی پیتون گندرون که بر اساس تصاویر موجود به سه قبضه اسلحه مجهز بوده است. سلاح اصلی که وی با آن به کشتار دست زده مدل XM-۱۵E۲S  است.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

تصویر سلاح متهم مربوط به مدتی قبل از کشتار اخیر از مدل XM-۱۵E۲S

دیگر سلاح های متهم چه بود؟

همچنین متهم در اتومبیل خود و در زمان حرکت به سمت فروشگاه یک قبضه اسلحه گلنگدنی مدل Savage Axis XP  ساخت شرکت Savage Arms  با کالیبر ۷.۶۲ در ۶۳ میلی متر مجهز به دوربین و همچنین یک قبضه شات گان گیج ۱۲ مدل Mossberg ۵۰۰ ساخت شرکت Mossberg را نیز به همراه داشته است. تصاویر و شواهد، نشانی از استفاده از دو سلاح دیگر، در این قتل عام نمی دهد و به نظر قاتل صرفا با اسلحه XM-۱۵E۲S  صورت گرفته باشد.

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

اسلحه گلنگدنی مدل Savage Axis XP

XM-۱۵؛ از سرقت معروف لس‌آنجلس تا کشتار سیاه‌پوستان نیویورک/ آشنایی با لابی قدرتمندی که اجازه محدودیت در فروش سلاح را نمی‌دهد +فیلم(+۱۸)

شات گان گیج ۱۲ مدل Mossberg ۵۰۰

در نهایت باید به این مسئله اشاره شود که حمل اسلحه در آمریکا و خشونت و قتل هایی که به وسیله آن رخ می دهد و در عین حال تعلل عمدی دولت ها و برخی از قانون گذاران آمریکایی برای مقابله با این مسئله، ریشه در لابی های بسیار پر نفوذ و گسترده صنعت اسلحه سازی در این کشور دارد. انجمن ملی اسلحه آمریکا  NRA نیز نقشی بسیار مهم در این لابی قدرتمند داشته است.  در اصطلاح جهانی بازار غیر نظامی آمریکا ، داغ ترین مقصد برای تولیدکنندگان سلاح های گرم سبک در جهان است و سلاح ها ، مهمات و تجهیزات جانبی آنها از انواع و اقسام و از کشورهای مختلف در آمریکا دارای نمایندگی فروش و حتی کارخانه تولید هستند و در هر مورد که صحبتی از محدودیت برای سلاح ها می شود، به علت نوع تبلیغات رسانه ها و شبکه های اجتماعی، فروش این شرکت ها بالاتر می رود.

جو بایدن ، رییس جمهور فعلی آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده مقابله با لابی اسلحه را داده و به نظر می رسد این دولت ضعیف، نمی تواند به زورآزمایی با NRA و تشکیلات بزرگ اسلحه در این کشور برود. هرچه هست، چنین روندی نشان می دهد با این حجم از سلاح و مهمات موجود در این کشور، حادثه اخیر آخرین تیراندازی جمعی در آمریکا نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آره IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    36 3
    لابی بزرگ خودرو در ایران اجازه واردات بی دردسر خودرو بدون دخالت خودروساز و کحدود کردن قتل عام مردم را می دهد؟ ول کنید امریکا را جلوی قتل عام مردم خودمون را بگیرید
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 16
      برادرم ، داداشم ، چرا حرف بی ربط و غیر مرتبط می فرمائید . طرف می گوید ، جنگل پردرخت ، شما می‌فرمائید کویر هم زیباست !!! برادرم چی ربطی داره آخه حرفهای شما !!!!؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      6 1
      این غول شدن مافیای ساز خودرو هم حاصل گند همون هایی است که بجای خودکفایی و تکیه کردن بر استعدادهای توانا و جوان داخلی همه چیز مردم را به واردات و بستن به هرقیمت با آمریکا شیطان بزرگ گره زدند
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      دقیقا هر وقت این فساد بزرگ خودرو در ایران رو تعطیل کردید بعد میتونین به لابی اسلحه امریکا گیر بدین! اونا سالی بیست نفر توی درگیری تلفات میدن، ما روزی بیست نفر رو فقط پراید میکشه! بعدشم اونا ادعای اسلام و روز قیامت ندارن!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    7 10
    بیشتر سیاهپوستان در آمریکا خلاف کار و نا به هنجار هستند سعی نکنید ان ها را تطهیر کنید هم جورج فلوئید قاچاق چی مواد مخدر بود!!!!!!!!!!!!!!!
    • تومخی GB ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 1
      چند وقت پیش که میگفتن بدبخت.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 10
      ما ایرانی‌ها هم نژاد پرستیم، اما حواسمون نیست که هستیم. فکر می‌کنیم که نژادپرست نیستیم و چه آدمای خوب و دسته گلی هستیم. ملاحظه بفرمایید نظریات را. همدستان مرد سفید اروپایی.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      عوضش تو هرچی میخوای
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    11 9
    سیزده درصد جمعیت امریکا سیاهپوستان هستند که این جمعیت سیزده درصدی حدود پنجاه درصد خلاف ها را انجام میدهند
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      4 2
      آمریکای امروز بر خون و جنایات و توحش سفید ها نسبت به سیاهپوستان و زحمات سیاهپوستان بنا شده است حتی خود کاخ سفید ، ساخته سیاهان آمریکاست .حالا بعد از این همه زحمت ،آنها را تنها عامل جنایت نامیدند ، این هم از بی چشم و رویی و نمک نشناسی اروپایی های ساکن آمریکاست . اما اینکه شما بزرگوار ، نیز چنین نظری بفرمائید . توبه بفرمائید زیراکه در تمام جنایت اروپائیان از زمان برده داری سیاهان تا الان ، شریک می شوید ....
  • نیماص IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 0
    چه شوری است چه غوغا است از این حال زمین لحظه به دل ها است
  • US ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 1
    اللهم عجل لوليك الفرج
  • سبز سپید سرخ IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    4 2
    پراید چگونه مردم ایران را قتل عام کرد....
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    و هر روز جسورتر میشوند
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 0
    شرم بر کارگران شرکت های اسلحه سازی از آنها وجود ندارد.دست از کار بکشید
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 2
    اثر بازیهای یارانه ای روی کودکان و نوجوانان
  • ناصر IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    لامصب عجب چیزی بود انگار بازی کامپیوتریه...ما گند اونا رو نشون میدیم اونا هم گندکاریهای مارو...
  • امیر IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    تا اینجای کار معلوم میشه سیاهپوستان ، با توجه به این همه کشتار و قتل توسط سفید دوستان ، عرضه مقابله ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس