کد خبر 1375079
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! + عکس

در حالی که قیمت انواع خودور داخلی و خارجی این روزها سر به فلک کشیده، یک خودروی ۵ هزار تومانی در تهران تردد دارد. طراح و سازنده این خودرو که در مرکز پایتخت صافکار ماشین است.

به گزارش مشرق، در قلب پایتخت خودرویی وجود دارد که با ۵ هزار تومان طراحی شده است. «اسماعیل نیازی» معروف به «اسماعیل آقا» طراح و سازنده خودروی لوکس و البته کلکسیونی است که هر کسی دوست دارد برای یک بار هم که شده پشت فرمان آن بنشیند. او با توانایی و استعداد ذاتی‌اش توانسته خودرویی را طراحی کند که با گذشت ۵۰ سال کمتر نظیر آن را در پایتخت دیده‌ایم.

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! +عکس

خودروی ابتکاری

طراحی خودرو آن هم ۵۰ سال پیش با امکانات محدود آن زمان، مشکلات خاص خود را داشته اما نیازی به خوبی از پس آن برآمده است. حرفه اصلی او صافکاری خودروهای سبک است اما به خودروسازی و طراحی آن بسیار علاقه دارد.

او دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۱۳ سالم بود که از رشت به تهران آمدم و پیش برادر بزرگم شاگرد صافکار شدم. بعد از ۸ سال کار کردن در کنار او کسب و کار خودم را راه‌اندازی کردم و رسما صافکار ماشین شدم. به خودروهای اسپرت و کلکسیونی علاقه بسیاری داشتم و تصمیم گرفتم ماشینی بسازم که مشابهش وجود نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم یک خودروی ابتکاری بسازم.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! +عکس

ماشینی که چپ نکرد!

خودروی ابتکاری که آن سالها نیازی تصمیم گرفته بسازد، برگرفته از ژیان بوده است.

او ادامه می‌دهد: «قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، خودروی ژیان تازه وارد ایران شده بود و به دلیل اینکه فنرهای این ماشین به صورت افقی تعبیه شده بود، باعث می‌شد با هر سرعتی این ماشین چپ نکند. خاطرم هست در آن زمان خودروسازان می‌گفتند هر کس با این ماشین چپ کند جایزه می‌گیرد. در واقع  قدرت مانور این ماشین بالا است و به راحتی چپ نمی‌کند. این ماشین هم از همان الگو تبعیت می‌کند.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! +عکس

طراحی با ۵ هزار تومان

نیازی در سال ۱۳۴۹ ساخت خودوری ابتکاری خود را با خرید یک ژیان آغاز کرد. او دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «اتاق ژیان پیچی است و من اتاق ژیان را باز کردم و کنار گذاشتم  و روی موتور و شاسی ژیان با یک سری ورق پروفیل اسکلت اتاقی را که در ذهنم بود، ساختم. بعد روی آن ورق‌های صاف را تعبیه کردم. در آن زمان سیستم آیرودینامیک در هیچ خودوریی وجود نداشت اما من این خودرو را به صورت آیرودینامیک طراحی کردم.»

او می‌افزاید: «دنده ژیان کشویی است و روی داشبورد سوار می‌شود اما من به صورت ابتکاری با همان گیربکس دنده را پایین آوردم و گیربکسی و سقف آن را کروک کردم. این ژیان ابتکاری دو سیلندر اما چهار اگزوز دارد. چراغ‌های عقب آن را چراغ تریلی کار کردم و چراغ‌های جلوی آن مخفی است که از درون اتاق با یک دکمه باز و بسته می‌شود. ساخت این ماشین برای من ۵ هزار تومان تمام شد که البته در زمان خودش مبلغ زیادی بود.»

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! +عکس

محدودیت تردد 

در مغازه‌اش تصویری از روزنامه جوان را که برای ۵۰ سال پیش است، می‌بینم که در آن زمان طراحی ژیان ابتکاری نیازی در آن انعکاس داده شده بود. در حال حاضر حدود ۵۰ سال است که او این ژیان را در مغازه‌اش نگهداری می‌کند. چون شرایط تردد خودروها تغییر یافته و راهنمایی و رانندگی اجازه صدور پلاک جدید به این ماشین‌ها را نمی‌دهد.

نیازی می‌گوید:‌ «در سال ۱۳۷۵ طراحی مینی ماینر ابتکاری خودم را شروع کردم و سال ۱۳۸۰ کار آن به پایان رسید. در این مدت تمام موهایم سفید شد چون برای طراحی آن خیلی فکر کردم و زحمت کشیدم و در نهایت به شخص دیگری آن را واگذار کردم.» 

او ادامه می‌دهد: «اکنون سال‌ها از ساخت ژیان ابتکاری‌ام می‌گذرد و در این مدت افراد بسیاری برای خریدش آمده‌اند اما شاید باورتان نشود این ماشین مثل فرزند من است و برایم بیش از ۵۰۰ میلیون ارزش دارد و دوست دارم آن را به کسی بدهم که به نحو احسن از آن نگهداری کند. جوانتر که بودم از جاده کناره تا گرگان را با این ماشین طی کرده‌ام و اکنون به دلیل اینکه پلاکش قدیمی است و بیشترین مسافتی که با آن طی می‌کنم در حد دورزدن در محدوده محله است و سریع برمی‌گردم.»

ابتکار این مرد به طراحی و تغییر یک ماشین محدود نمی‌شود، او در سال ۱۳۸۰ هم تغییراتی روی خودروی مینی ماینر اعمال کرده بود که در زمان خودش بسیار سر و صدا کرد و رسانه‌های وقت به آن پرداختند.

تردد ماشین ۵ هزار تومانی در تهران! +عکس

فنی‌ترین صافکار تهران

نیازی اکنون در خیابان قزوین تعمیرگاه صافکاری دارد و با گذشت ۶۰ سال فعالیت در این حرفه، مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    25 2
    دم اوس اسماعیل گرم،حاشا به غیرتش
    • ميثم IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      12 0
      "حاشا به غيرتش" اشتباه است و معناي عكس مي دهد.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 0
      از قدیم گفتند کار را باید به کاردان سپرد و خلاقیت ایشان واقعا قابل تقدیر است اما نباید فراموش کرد که طراحی خودرو کاری بسیار دقیق است ، البته اگر در کل بدنه خودروسازی ایران یک مسئول نخبه کار بلد و با دل و جرات که از درجات پایین صنعت خودرو شروع کرده بود و علاوه بر تحصیلات آکادمیک ، تمام چم و خم کار را میدانست وجود داشت شاید حالا طراحان خودرو در ایران کمتر از طراحان این صنعت در ژاپن و ایتالیا نبودند. الله اعلم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      دو سیلند با چهار اگزوز، عمو اشتباه زدی
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    18 3
    خاک تو سر خودروسازها
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 1
    اینارو تولید کنید بهتره از داگلاس پلاستیکی
  • علـی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    13 2
    وزارت صمتی‌ها مافیاهای قدرت در صنایع خودروسازی ببینند نابودش می‌کنند!!!!!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    8 1
    خاک تو سر خودرو سازها
  • اهوازی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 2
    اینو اگه خودروسازهای داخلی طراحی کرده بودن میگفتن پانصد میلیون خرج داشته
  • سروش IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    سمبل کاران سایپایی و ایران خودرویی خاک پای شما هم نخواهند شد.خاک پای شما را هم باید سورمه چشمهایشان کنند.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      احسنت
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    9 1
    می ارزه به خودروهای ایران‌خودرو و سایپا
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 1
    یعنی از ژیان آن زمان ارزونتر . فکر کنم حوالی نه هزار تومان بود
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    جدا مردم عیرتشون هزاران بار بیشتر ازاین (قطعه،خودروسازها وتعمیراتیهای که قیمت خون بابهشون فقط خودرو خراب میکنند)هست
  • رحمت عیدی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 0
    دمت گرم اُستا اسماعیل ایول الله داری
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    فکر کردم واردات خودروآزاد شده قیمت ماشین اومده پائین شده پنج هزارتومن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس