جنگ فراموش شده افغانستان: درگیری بین طالبان و داعش شاخه خوراسان

درحالی که در بحبوحه جنگ اوکراین بحران افغانستان به یک درگیری فراموش شده تبدیل شده رقابت بین طالبان و داعش شاخه خوراسان که به خشونت و بی‌ثباتی انجامیده افغانستان را از بین می برد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری تحلیلی «مدرن دیپلماسی» در مقاله ای تحلیلی درباره افغانستان نوشته است از آنجایی که جهان به سرعت توجه خود را از پیامدهای خروج ائتلاف بین‌المللی از افغانستان به مداخله نظامی روسیه در اوکراین و فاجعه انسانی متعاقب آن معطوف کرده است، این کشور همچنان با آشفتگی‌های گسترده‌ مواجه است.

برپایه این گزارش معضل امنیتی دولت افغانستان در سال گذشته، به دلیل ناتوانی رژیم جدید در خنثی کردن حملات توسط داعش شاخه خوراسان گسترش یافته است. پیش بینی می شد که بلافاصله پس از سقوط کابل در ماه اوت ۲۰۲۱، داعش شاخه خوراسان خلاء امنیتی را پر کند و اقتدار طالبان را به چالش بکشد.

از سال گذشته، حملات به رهبری داعش شاخه خوراسان، بارها و بارها و پیاپی مردم افغانستان را به لرزه انداخته است. این امر تحلیلگران را بر آن داشته است که درباره صحت ادعاهای مطرح شده توسط دولت موقت طالبان  مبنی بر کنترل کل بر کشور مردد باشند.

بدین ترتیب این جنگ با گذشت روزها بی‌نظم‌تر و خونین‌تر خواهد شد و اکنون ثابت شده است این باور ائتلاف بین‌المللی مبنی بر اینکه طالبان می‌توانند تهدیدات امنیتی داخلی و بین‌المللی را دور نگه دارند، به فرضی نادرست و حتی شاید یک توهم تبدیل شده است.

حوادث مرگباری از این دست به‌طور قابل‌توجهی باعث نگرانی و تشدید نارضایتی مردمی می شود که در بحبوحه تورم فزاینده نمی‌توانند به خدمات ضروری دسترسی پیدا کنند.

از سوی دیگر، واکنش متقابل طالبان به داعش شاخه خوراسان اجازه می‌دهد تا افرادی را برای افزایش صفوف خود استخدام کند. این یک روند تدریجی خواهد بود، اما برای وضعیت امنیتی افغانستان خطرناک تر است.

علاوه بر این، در کشوری که با وجود تریلیون‌ها دلار کمک مالی طی  بیست سال، دستگاه اطلاعاتی آن در تعیین و خنثی کردن پیشروی طالبان بی‌ نتیجه بوده دستکم  چند دهه دیگر طول خواهد کشید تا رژیم فعلی بتواند جریان را تغییر دهد.

چیزی که مشکل را پیچیده و بغرنج تر می کند این است که مردم در مواجهه با ناامنی غذایی و مالی علیه دولت اسلحه به دست بگیرند و این موضوع  می تواند تا زمانی که خشونت و بی ثباتی جامعه را آزار دهد، ادامه پیدا کند.

در پایان این گزارش آمده است باید اطمینانی وجود داشته باشد که ماموریتی بین المللی و حافظ صلح در صورت درگیری گسترده تر افغانستان مستقر شود و در حالت آماده باش قرار گیرد. از آنجایی که جمع آوری منابع مالی و  افراد مجهز برای چنین وظایفی فرآیندی طولانی خواهد بود، ضروری است که تحولات به دقت بررسی شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نیما IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    4 2
    خدایا ظهور امام زمان را برسان
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      6 0
      انشاالله ... ولی هر نکته و سخن جایی دارد !!!
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      2 4
      درست میگی فقط اونه که این همه بدبختیو ازریشه میکنه .
  • محمد IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 2
    احمق نیستیم زمانی خود امریکا طالبان را در جای جای افغانستان با هلی کوپتر هایش جا به جا می کرد و بعدتر هم مقامات دولت افغانستان ان را اعلام کردند و در اواخر حضور آمریکا در افغانستان داعش را به همان صورت در افغانستان جا به جا میکردند حال شما قضاوت کنید چه فرقی بینشان است
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      درود بر شما دقیقا".. آمریکایی ها با آگاهی کامل مخصوصا" با اهداف خاص و مشخص افغانستان و حجم زیادی تسلیحات رو طی توافقات و نشست های دوحه قطر به گروه افراطی تروریستی طالبان هدیه دادن .. امکان ندارد یک گروه تروریستی غارنشین همچون اعضای طالبان امکان تعمیر و عملیاتی کردن این پهپاد رو داشته باشند سازمان اطلاعات پاکستان تمام قد پشت گروه طالبان و حقانی هاست .. حالا عده ای تکفیری قوم پرست طالبانی به طرفداری طالبان و حقانی های تروریست خواهند آمد زیر اظهار نظر و کامنت من ،، بنده رو تکفیر و ترور و انتحار مجازی خواهند کرد ...
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      17 0
      نه اتفاقا هستی. که طالبان با داعش مقایسه میکنی.! در هر صورت مردمان منطقه مسلمان نشین غرب اسیا. یکی یکی دارن بیدار میشن و کشورهای استعمار زده انشون رو نجات میدن از دست امریکا و غرب.امریکا هرگز نمیاد تریلیون ها دلار بده و کلی سرباز و نیرو از دست بده! بعدش اونجا رو تخلیه کنه! نه قشنگ مثل ژاپن و آلمان و ایتالیا و .. اشغالشون میکنه و تا ابد اونجا می مونه! و یه مشت دلقک و .. رو میزارن در رئیس قدرت و .. که هم ازشون اتو داشته باشه! و هم اینکه خواست حرف اضافه بزنه،به راحتی حذفشون کن و هم مردمانش رو بی اعتقاد و بی هویت کن.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    22 0
    به نظر بیشتر از مقاله،مقاله برای خط دهی فکری جهانی،برای تفکرات خود اوست. به هر حال گروهک احمد مسعود و داعش و جبهه ازادی و .. باقی اشرار گرداوری شده توسط غرب برای مبارزه با حکومت حال حاضر، حامی تمام عیار چون امریکا و غرب ندارد! امریکا و غرب خواهان نابودی کامل ملت ها مسلمان هستن. همچنین افغانستان یک شاه راه مهم برای چین و ایران نیز هست و می توان برای جاده ابریشم و ترانزیست از ان استفاده کرد و ضمن اینکه منابع غنی فلزات را نیز دارد، قطعا غرب با اون همه هزینه برای فساد و فحشاء که برای افغانستان کرده،نمی خواهد چنین چیزی در اختیار مردمان مسلمان حال حاضر افغانستان باشد و اصلا انجا امن باشد! هر شخصی که در افغانستان کشته شود، اول کسی که با اعماق وجودش خوشحال میشود،غرب وحشی است . ایران باید رابطه خود رو با افغانستان افزایش دهد و کمک کنند این اشوب ها خوبید شود. که اگر این اشوب ها خوبید شود،دشمنان اسلام و انسانیت بشدت عصبانی و سردرگم خواهند شد. امریکا و غرب باید بدونن دیر یا زود تمام این اتیش های کهی می بارن در منطقه به دامن خودشون بر میگرد. دیر یا زود داره ولی سوخت سوزه نداره.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس