کد خبر 1374785
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات ترکیه در خاک سوریه

به گفته «جاناتان اسپایر» کارشناس مسائل غرب آسیا، ترکیه در سراسر شمال غرب سوریه زندان‌های مخفی دارد و زنان بارها مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق، در اطراف عِفرین از شهرهای استان حلب در سوریه، نزدیک به ۴۶۰ هزار نفر در ۷ منطقه ساکن هستند. این منطقه در جریان جنگ سوریه به‌طور کامل تحت تسلط کُردهای سوریه درآمد و بعد از جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) توسط نیروهای کرُد به عنوان «کانتون عِفرین» نامیده شد؛ افزون بر این، همه اختیارات سیاسی و اداری عِفرین برعهده نیروهای کُرد است.

مبارزه با جریان‌های استقلال‌طلب کُرد یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ترکیه برای آغاز عملیات نظامی گسترده در مرزهای شمالی به حساب می­‌آید. آنکارا تأسیس رژیم مستقل کردنشین در مناطق مجاوز مرزهایش را خط قرمز اصلی خود به شمار آورده و تحت هیچ شرایطی حاضر به تعامل با این اتفاق نیست.

آغاز عملیات نظامی نیروهای تُرک در سوریه

عملیات شاخه زیتون در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی ۱۳۹۶) توسط ارتش ترکیه  از سه محور شمال، شمال شرق و شمال غرب آغاز شد و به صورت ویژه شهر عِفرین را هدف حملات خود قرار داد. عملیات نظامی ترکیه در «عِفرین» با عنوان «عملیات شاخه زیتون» در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی ۱۳۹۶) توسط ارتش ترکیه صورت گرفت. این عملیات تهاجمی علیه مواضع چند گروه کُرد از جمله یگان‌های مدافع خلق، حزب اتحاد دموکراتیک، حزب کارگران کردستان، اتحادیه اجتماعات کردستان و نیروهای دموکراتیک سوریه در منطقه کردستان سوریه بود که در اطراف شهر عِفرین انجام شد.
این عملیات از سه محور شمال، شمال شرق و شمال غرب آغاز شد و به صورت ویژه شهر عِفرین را هدف حملات خود قرار داد. ترکیه معتقد است در این منطقه با «داعش و پ‌ک‌ک» نیز جنگیده.

در این رابطه «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸(۶ بهمن ۱۳۹۶) گفت: «ترکیه در شمال غرب سوریه داعش را کنار گذاشته و به دنبال پ‌ک‌ک است.» ترکیه با همکاری نزدیک با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای سنی متحد آنکارا، کنترل این منطقه را به دست گرفت. در پی این حملات ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان کُرد و ایزدی به سایر مناطق سوریه گریختند.

پشت پرده وقایع زندان­‌ها

«جاناتان اسپایر» کارشناس مسائل غرب آسیا به‌تازگی در روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گفت، ترکیه در سراسر شمال غرب سوریه زندان­‌های مخفی دارد؛ به عنوان مثال به «نادیا حسن سلیمان» شهروند سوری که در سال ۲۰۱۸ در عِفرین (۱۳۹۶) ربوده و زندانی شد، اشاره کرد.
«سلیمان به اتهام ارتباط با دولت سوریه و حزب غیر قانونی کارگران کردستان (پ‌­ک‌­ک­) به مدت دو سال در زندان مخوف تحت کنترل ترکیه، زندانی بود و بارها مورد «شکنجه» و «تجاوز» قرار گرفت.

اسپایر به نقل از سلیمان اظهار کرد: «زندانی که نادیا در آن زندانی بود توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه اداره می­‌شود و زندانیان توسط افسران تُرک‌زبان، بازجویی می‌­شوند. به زنان زندانی انواع مواد اعتیاد­آور می‌دهند و در سرمای سخت زمستان، روی آنها آب سرد می‌­ریزند. حتی کودکان خردسال نیز از شکنجه مستثنی نیستند.» سلیمان موفق شده با کمک قاچاقچیان از منطقه تحت کنترل ترکیه در سوریه فرار کند. به گفته دو نهاد حقوق بشری، از سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۸ هزار و ۵۹۰ نفر در این زندان‌­ها نگهداری شدند که از این تعداد ۱۵۰۰ نفر به طور کامل ناپدید شده‌­اند.

اداره زندان­‌های مخفی توسط کدام گروه­‌ها؟

به گزارش جروزالم پست، ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه عملیات فرامرزی در سوریه انجام داده و متحدان وفادار سوری آن، کنترل سه منطقه عفرین، ادلب و رأس‌العین را در اختیار دارند. در اکتبر(مهرماه) ۲۰۲۱، پارلمان این کشور طرحی را برای تمدید مأموریت ارتش خود به منظور انجام عملیات برون‌­مرزی علیه نیروهای کرد، که آنکارا معتقد است با شورش در خاک ترکیه مرتبط هستند، تصویب کرد. زندان‌­های مخوف ساخته شده توسط ترکیه ادلب و عفرین در غرب، مارع و الراعی تا جرابلس و الباب را پوشش می­‌دهند؛ در کل می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ _ زندان دادگاه (عفرین) : در ساختمان قدیمی که پیش از آن دادگاه بوده قرار دارد. این بازداشتگاه توسط جبهه فتح‌الشام و عوامل اطلاعاتی ترکیه اداره می‌­شود.

۲ _ زندان تاراندا (عفرین) : این زندان در اختیار ماموران اطلاعاتی ترکیه است و به عنوان خطرناک­ترین بازداشتگاه مخفی، در آن همه روش­‌های شکنجه جسمی و روانی اعمال می‌­شود.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه عملیات فرامرزی در سوریه انجام داده و متحدان وفادار سوری آن کنترل سه منطقه عفری، ادلب و رأس‌العین را در اختیار دارند.   ۳ _ زندان عفرین ازهر (عفرین) : این زندان توسط شبه نظامیان احرارالشرقیه و با نظارت عوامل اطلاعاتی ترکیه اداره می­‌شود. بیشتر بازداشت­ شدگان از عفرین و روستاهای اطراف این شهر هستند.

۴ _ زندان مدرسه امیر غباری (عفرین) : این زندان توسط ماموران اطلاعاتی ترکیه با هماهنگی تعدادی از رهبران شبه نظامیان مسلح کنترل می­‌شود.

سازمان مخبرات السری

سازمان «تنظیم الاستاز» یا به طور رسمی­‌تر که به عنوان «مخبرات السری» شناخته می­‌شود، مسئولیت هماهنگی، نظارت و مدیریت کل زندان­‌های مخفی که در بالا توضیح داده شد را برعهده دارد. «کمال غزوان کمال» معروف به ابوالحسن _ عراقی‌الاصل که همسرش ترک است - یکی از مقام‌های ارشد سابق امنیتی داعش بود و پیش از دستگیری در سال ۲۰۱۷، کنترل زندان­‌ها را در اختیار داشت.

در حال حاضر، شمال غرب سوریه به طور کامل تحت کنترل ترکیه قرار دارد. شواهد روشنی وجود دارد که نشان می­‌دهد به صورت سیستماتیک در شمال غرب سوریه، زندانیان زیادی مانند «نادیا حسن سلیمان» به طرز وحشتناکی به دست نیروهای امنیتی ترکیه شکنجه می­‌شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پوریان IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    10 7
    نگویید نیروهای کرد بلکه اینها تروریستها و مزدوران آمریکایی هستند که بسیاری از نیروهای بسیجی و پاسدار ما را شهید کرده اند.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    3 8
    دیر نیست که اردوغان ترکیه را درگیر یک جنگ داخلی کند
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    2 5
    مرگ بر طورکیه
  • US ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    8 6
    ترکیه نژادپرست شده است. خدایا ما آذری و فارس وترک ایرانی را از این کشور شیطانی جدا بدان
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 0
      شما یکی از تجریه طلبهای پژاک هستی لازم نیس برای فرزندان شهید باکری تعیین تکلیف کن دستتون به خون جوانان این مرزوبوم رو شده. هم زبانات با همدستی ترامپ سردار سلیمانی را ترور کردند شما نشان دادید که نمک میخورید نمکدان میشکنی همه مردم ایران شما را میشناسن میگی شما ذاتتون آینه خیانت سرشت شماست
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 1
    سردار سلیمانی زنان و دختران بعضی ها را از دست داعش نجات داد زمانی که بزرگان قوم از ترس جانشان مخفی شده بودند یکیشون میگفت اگر سردار دیر رسیده بود کار ما تموم بود وقتی سردار را دیده بود مثل بچه گریه میکرده. ولی بعدش همین نمک نشناسا در لباس مبدل سردار را ترور کردند والان ترکیه داره مردان و زنانشان را به اسارت میگیره خداوند اون بالا جای حق نشسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس