کد خبر 1374279
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
جهش تولیدات کشاورزی با اصلاح نظام یارانه‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایطی که اجرای سیاست اصلاح یارانه‌ها با موفقیت همراه شود و پارامترهایی نظیر نرخ ارز کنترل شود، جهش در تولیدات کشاورزی به واسطه ایجاد انگیزه برای کشاورزان بسیار محتمل است.

به گزارش مشرق، هاشم حمیدی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر اصلاح نظام یارانه‌ها اظهار داشت: عمده کارشناسان اقتصادی در حال بحث حول محورهای خاصی هستند و بحث پیرامون یکی از مهمترین آسیب‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی مغفول مانده است.

این کارشناس اقتصادی در بیان آسیب بزرگ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ساختار اقتصادی کشور به ویژه در بخش تولیدات کشاورزی کفت: این ارز به واسطه ایجاد قیمت غیرواقعی برای محصولات کشاورزی زمینه کاهش جدی تولیدات را به وجود آورد.

وی ادامه داد: برای مثال در بحث دانه‌های روغنی علی رغم اینکه ما شاهد برنامه‌ریزی دولت برای افزایش ظرفیت این کشت در کشور بودیم، اما به واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی اعطا شده به روغن عملا تولید کشور متوقف شده بود.

*جهش تولیدات کشاورزی با اصلاح نظام یارانه‌ها

حمیدی با اشاره به یکی از مزیت‌های مهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور گفت: در شرایطی که اجرای این سیاست توسط دولت با موفقیت انجام پذیرد و پارامترهایی نظیر نرخ ارز کنترل شود، جهش در تولیدات کشاورزی به واسطه ایجاد انگیزه برای کشاورزان بسیار محتمل است.

این کارشناس اقتصادی در بیان مزایا جهش ایجاد شده تاکید کرد: این جهش می‌تواند زمینه افزایش عرضه را مهیا کرده و در میان مدت منتهی به کنترل و حتی کاهش قیمت محصولات وابسته به محصولات کشاورزی بینجامد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    3 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • عبدالله IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    عزیزان توجّه کنید که مملکت مال خود ماست و هر گشایشی هم که انشاء الله اتفاق بیفتد نفعش اوّل از همه به خود ما می رسد. پس هر کدام از ما هر طور که می توانیم با در نظر گرفتن رضایت خدا کمک کنیم تا انشاء الله مشکلات حل شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس