کد خبر 1373891
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
رشد منفی اقتصاد انگلیس در سایه افزایش تورم بی‌سابقه

تازه‌ترین گزارش دفتر آمار ملی انگلیس که روز پنجشنبه منتشر شد نشانگر آن است که رشد اقتصادی در انگلیس به دلیل تورم بی‌سابقه در این کشور کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار منتشر شده، اقتصاد انگلیس در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۰.۵ درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است. طبق یافته‌های دفتر آمار ملی انگلیس، اقتصاد این کشور بین ماه‌های ژانویه تا مارس  ۰.۸ درصد رشد کرده که نسبت به رشد ۱.۳ درصدی سه ماه قبل، ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تولید ناخالص داخلی نیز پس از اینکه در ماه فوریه (دی/بهمن) رشدی را تجربه نکرد، ۰.۱ درصد در ماه مارس کوچک‌تر شده است.

این درحالیست که بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد و تورم هم به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

پیش بینی های اقتصادی حاکی از آن است که به دلیل یک جهش دیگر در بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ تورم به بالای ۱۰ درصد می رسد.

دارن مورگان، مدیر آمار اقتصادی دفتر آمار ملی انگلیس اظهار داشت که آمار منتشر شده نشانگر تبعات افزایش هزینه‌های زندگی است. او می‌گوید که تجارت در بخش خرده‌فروشی بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده و مردم هزینه‌های خود را برای «اقلام غیرضروری» کاهش داده‌اند.

مورگان همچنین عنوان کرد که فروش سوخت در ماه مارس به شدت کاهش یافت زیرا مردم به دلیل هزینه بالای انرژی میزان سفرهای خود با ماشین را کاهش دادند.

این درحالیست که انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس اعلام کرد که ماه مارس «ضعیف ترین» ثبت نام خودروهای جدید از سال ۱۹۹۸ بوده است، زیرا مشکلات ناشی از تامین قطعات یدکی همچنان خودروسازان را با مشکل مواجه می کند.

اوضاع اقتصادی انگلیس بر اثر بحران کرونا، خروج لندن از اتحادیه اروپا و شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین تعریف چندانی ندارد. قیمت اجناس به نسبت سه ماه گذشته تا ۶۰ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های آینده ادامه یابد.

در چنین شرایطی دولت برای جبران کسری بودجه به افزایش مالیات‌ها از ماه آوریل گذشته متوسل شده و این مساله باعث اعتراضات گسترده در داخل شده است.

با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی به سر می برند و تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش یافته است، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    این تازه شروع تثبیت جنگ دراوکراین است واین تازه شروع جنگیست که شیپورش رارسانه های امریکا واسراییل دربوق کردند
  • تبریزی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    آقاااا!!! نگو که یک عده ناراحت میشن و میگن مگه میشه مگه داریم؟!!!! انگلستان صغیر و این خبرها!!! مامان ملکه راضیه بمیره ولی رعایا و نوکرهای اون فلاکت نکشن!!!!!
  • شیردل IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    گور پدر انگلیس، اینجا گرانی ما رو داره نابود میکنه کسی به فکر نیست!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس