کد خبر 1373549
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
تکاپوی کاخ سفید برای افزایش تولید کشاورزی در آمریکا

رئیس جمهور آمریکا با توجه به رسیدن بهای مواد خوراکی به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته در کشورش، خواستار افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم و ذرت شده است.

به گزارش مشرق، شهروندان ایالات متحده با افزایش ۸.۸ درصدی بهای مواد خوراکی نسبت به سال پیش که بالاترین سطح از مه ۱۹۸۱ به این سو به شمار می رود، بخشی از فشار این شرایط دشوار را بر دوش خود احساس می کنند.

قرار است بایدن برای تاکید بر نقش صادرات محصولات کشاورزی آمریکا برای کاهش فشارهای مالی در سراسر جهان، با همراهی تام ویلساک وزیر کشاورزی دولتش از کشتزاری در ایلینویز دیدار و همچنین برای نشان دادن دوباره همبستگی با اوکراین،   با سران گروه هفت نیز دیدار مجازی برگزار کند.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد اعلام کرده که شاخص بهای مواد غذایی آن در آوریل نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش ناگهانی داشته است. جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) آغاز شد، افزون بر ایجاد اختلال در عرضه گندم این کشور به بازارها، موجب بالا رفتن هزینه های نفت خام، گاز طبیعی و کود شده است.

 تحلیل ماه جاری (مه) اندیشکده راست میانه "امریکن انترپرایز انستیتو" حاکیست که احتمال وارد شدن درد و رنج ناشی از بالا رفتن بهای غلات ناشی از کمبود این محصولات کشاورزی بر خاورمیانه (آسیای جنوبی) و شمال آفریقا، بیشتر از مناطق دیگر جهان است.

 آسوشیتدپرس می افزاید: توانایی ایالات متحده برای افزایش تولید گندم و جبران کمبودها، محدودیت هایی دارد. براساس ارزیابی ماه مارس وزارت کشاورزی ایالات متحده، میزان کشت وکار گندم در سال جاری (۲۰۲۲) نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یافته که پنجمین میزان پائین سطح زیر کشت اختصاص یافته به گندم از سال ۱۹۱۹ تاکنون به شمار می رود.

دیدار بایدن از ایلینویز با انتشار شاخص بهای مصرف کننده در ماه مه هم زمان است که اقتصاددانان اندکی کاهش نرخ تورم را برای نخستین بار از اوت پیش بینی می کنند و فرصتی برای تاکید بر نقش متفاوت آمریکا برای کمک به کاهش چالش های ناشی از جنگ اوکراین است.  
 
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید واشنگتن روز سه شنبه در باره این دیدار گفت که بایدن قصد دارد در باره ضرورت ادامه حمایت ما از کشاورزان برای کمک به ادامه افزایش بیش از پیش تولید محصولات کشاورزی مانند گندم و دیگر مواد خوراکی در ایالات متحده، سخن بگوید.

بایدن در سخنانش در باره تورم در آمریکا گفت که این کشور و متحدانش برای کمک به انتقال و خارج کردن ۲۰ میلیون تن گندم و ذرت از انبارهای اوکراین به منظور بهبود وضع عرضه، تلاش می کند.  

چند دمکرات عضو مجلس نمایندگان شامل نانسی پلوسی رئیس این نهاد پس از دیدار از اوکراین هشدار داده اند که کمبود مواد غذایی در پی جنگ اوکراین، از این کشور فراتر خواهد رفت و سایه خود را بر برخی از فقیرترین کشورهای جهان خواهد انداخت.

 جیم مک گاورن نماینده جمهوری خواه در پی حضور در نشست کاخ سفید؛ گفت که این وضع موجب بحران گرسنگی در جهان خواهد شد که بسیار دشوارتر و بدتر از هرگونه پیش بینی خواهد بود.

 خبرگزاری رویترز، همه گیری ویروس کرونا، جنگ اوکراین و تغییرات اقلیمی را از دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در جهان اعلام کرد و درباره بحران غذایی در کشورهای در حال توسعه هشدار داد. قیمت مواد غذایی در جهان از اواسط سال ۲۰۲۰ و زمانی که کسب و کارها به خاطر شیوع کرونا متوقف و زنجیره تامین مختل شد، شروع به بالا رفتن کرد.

نگرانی های به وجود آمده درباره امنیت غذایی در دوران شیوع کرونا افزایش یافت و باعث شد برخی کشورها، محصولات خود را به منظور مقابله با کمبودهای آینده انبار کنند و به بازار جهانی ارائه نکنند که این موضوع، زنجیره تامین را مختل کرد. عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه به شدت چشم انداز قیمت مواد غذایی را بدتر کرد به طوری که آژانس غذای سازمان ملل اعلام کرده که قیمت ها در ماه فوریه و مارس، رکوردشکنی کرده اند و به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیده اند.

روسیه و اوکراین با هم تقریبا یک سوم گندم و جو جهان را تولید می کنند و دوسوم صادرات روغن آفتابگران برای سرخ کردن غذاها نیز در اختیار این دو کشور است. همچنین، اوکراین چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت جهان است. جنگ به بنادر و زیرساخت های کشاورزی اوکراین آسیب زده و احتمالا تولید محصولات کشاورزی این کشور را برای سال های آتی کاهش خواهد داد. این در حالی است که برخی خریداران نیز به خاطر تحریم های غرب، از خرید غلات تولیدی روسیه خودداری می کنند.

رویترز نوشت: اندونزی به عنوان بزرگترین تامین کننده روغن خوراکی دنیا، به منظور اطمینان از تامین نیاز داخل به روغن سرخ کردنی، از اواخر آوریل، صادرات پالم را ممنوع کرد که این موضوع، تامین روغن خوراکی مورد نیاز همه غذاها از کیک تا مارگارین را در جهان با مشکل مواجه کرد.

تخمین زمان پایان بحران غذایی جهان آسان نیست زیرا به موضوعات غیرقابل پیش بینی مثل آب و هوا بستگی دارد.

«بانک جهانی» پیش بینی کرده که قیمت گندم ممکن است در سال ۲۰۲۲، تا بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد. براساس برآورد این بانک، انتظار می رود قیمت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر شود. البته این موضوع به بهبود زنجیره تامین توسط آرژانتین، برزیل و آمریکا بستگی دارد و ضمانتی برای تحقق آن نیست.

افزایش شدید قیمت کود در جهان به خاطر تحریم روسیه و بلاروس به عنوان تولیدکنندگان اصلی آن، ممکن است موجب شود کشاورزان، کود کمتری در مزارع استفاده کنند و در نتیجه تولید پایین تر بیاید و بحران طولانی تر شود.

قیمت های بالای مواد غذایی، بیش از همه مردم را در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا در این کشورها، درصد بیشتری از درآمد مردم صرف خرید خوراکی ها می شود.

«شبکه جهانی علیه بحران غذایی» ‌ که ائتلافی متشکل از سازمان ملل و نهادهای شریک این سازمان است، در گزارش سالیانه خود اعلام کرد: جنگ اوکراین، خطرات جدیدی را پیش روی امنیت غذایی جهان به ویژه در کشورهای بحران زده مثل افغانستان، اتیوپی، هائیتی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن می گذارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس