کد خبر 1372112
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۹

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی راهکارهای امیرالمؤمنین(ع) برای مبارزه با فساد در جامعه را طی توییتی منتشر کرد.

وجود سیستم نظارتی و اطلاعاتی قوی؛ حضرت ابن هرمه را به قضاوت در شهری منصوب و تنها یک روز بعد او را عزل کرد و فرمود سیستم اطلاعاتی من خبر دادند که تو با مردم بدرفتاری کرده و خشن صحبت می‌کنی و به همین جهت تو را عزل کردم!

پیگیری شکایات مردمی؛ مانند شکایت سوده همدانی از گرفتن مالیات اضافه

 افشای خیانتکار؛ وقتی خیانت ناظر اطلاعاتی در بازار اهواز به گوش حضرت رسید دستور داد او را ۱۰۰ ضربه شلاق بزنند؛ به این صورت که ۱۰ جمعه در بازار ۱۰ ضربه شلاق بزنند که علی(ع) فلسفه این کار را اینگونه بیان کرد

که در همان بازاری که به اسم حکومت اسلامی اختیار دادیم و او چنین کاری را انجام داد باید ابهت آن فرد بشکند.

 تحقیر مفسدین اقتصادی؛ حضرت در مواجهه با گزارش تخلف یکی از فرمانداران، نامه نوشت که « اگر گزارشی که از تو به دست من رسیده، درست باشد، ارزش بند کفش تو از تو بیشتر است»

 عزل فوری مفسد اقتصادی؛ حضرت در موارد مختلف که گزارش می‌دهند فلان قاضی با اشراف نشست و برخاست می‌کند و در سفره‌های زرین حاضر می‌شود، لحظه‌ای درنگ نمی‌‍کند و فوری نامه عزل آن فرماندار را می‌نویسد و خطاب به او می‌فرماید:

«اموالی که دست توست امانت است و حق نداری از آن استفاده کنی تا فرماندار بعدی بیاید و در بازگشت، سخت از تو حساب و کتاب خواهم کشید».

پس گرفتن اموال بیت‌المال؛ حضرت در این راستا توجهی به گفته‌های دیگران نمی‌کند و در اوایل حکومت ایشان می‌بینیم که چنین هشدار می‌دهد که

«اگر بیت‌المال را کابین زنان خود کرده باشید، پس می‌گیرم و دینار دینار بیت المال را از شما حساب و کتاب می‌کنم». وقتی اعتراض اطرافیان را می‌بیند، می‌فرماید: «من حاضر نیستم یک روز مفسد اقتصادی را تحمل کنم».

 برخورد قاطع و فوری با فاسد؛

در این زمینه داستان حضرت و خزانه‌دار بیت‌المال معروف است که خزانه‌دار گردنبندی را به دختر حضرت برای یک شب قرض داد که وقتی امیرالمؤمنین(ع) این گردنبند را بر گردن دخترش دید، فرمود: این گردنبند برای توست؟ پاسخ داد: خیر، از بیت‌المال امانت گرفتم.

شبانه خزانه‌دار بیت‌المال را احضار کرد و پرسید: با چه اجازه‌ای از بیت‌المال امانت دادی؟ توضیح داد که در قبال آن، ضمانت گرفتم. حضرت فرمود:والله قسم، اگر این ضمانت را نمی‌گرفتی و مراتب مقرر در اسلام راجع به امانت را رعایت نمی‌کردی،اولین شخص از قریش که دستش قطع می‌شد دختر من بود.

 ریشه‌یابی عوامل و بسترهای فسادزا و از بین بردن آن‌ها؛ امیرالمؤمنین(ع) بعد از اجرای حکم در مورد جوانی فرمود: از بیت‌المال برای این جوان ازدواج کنید تا بستر گناه از بین برود و الا دوباره سمت گناه خواهد رفت.

 ارائه الگوی درست برای اقتصاد خانواده و کشور؛

حضرت هم در زندگی شخصی و هم حکومت پنج‌ساله خود، چنان حکومت کرد که عمر بن عبدالعزیز می‌گفت: علی بن ابی‌طالب از حاکمان گذشته آبرو برد و برای آیندگان خویش، دردسر ایجاد کرد و یک الگو و سمبلی دست مردم جهان تا قیامت داد که کسی نمی‌تواند بیش‌تر یا کم‌تر از آن کار کند.

تأمین امنیت اقتصادی فعالان اقتصادی؛ امیرالمؤمنین(ع) دستوراتی را صادر کرد و بر بازار، نیروهای پلیس را گذاشت تا مراقب اموال مردم باشند و مأموران نظارتی گماشت تا کسی احتکار یا گران‌فروشی نکند و از سوی دیگر مراقب سرمایه‌گذار هم بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    7 5
    یاامیرالمومنین یاااااااعلی جانم به فدایت ۲۸۳۴
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    19 8
    شما که اینهارو بلدید پس چطور توجیه می کنید نباید در کار مسئولین سرک کشید؟!
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      چون مردم تا عدالتخواهی خیلی راه باید طی کنند.مردم طاقت عدالت علی را نداشتن بخاطر همین خودش و پسرهاش تنها موندن.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 5
    راهکار ایشون عمل میکردید دزد نداشتیم یارو تو مخابرات مسئول شبکه سیم و کابل تلفن ثابت تو ماهان هر کس میاد میگه کابل نداریم یا وقت نداریم برا سیم کشی تا که سر جیب را شل کنی مثل برق میاد سیم و وقت پیدا میشه مردک تو داری حقوقت را میگیری دیگه پول گرفتن چیه عادت کردن به شیرینی بقول خودشان از نظر مردم رشوه
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    اين شيوه را مقايسه بفرماييد با شيوه كشش ندهيد!!!!!!
  • fatf ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    12 3
    درست مثل نظام ما
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    7 2
    صلی الله علیک یا امیرالمومنین
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    به تاسی از آقا امیرالمومنین علیه السلام برخورد قاطع با مفسدین در حکومت ما هم دیده میشه تا جایی که حتی نامشان هم فاش نمیشه و به صورت م -د ب-ز و....نوشته میشه!!!!
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    ما که هزاروچهارصد سال قبل نبودیم اسلام از روحانیت به ما رسیده است خودتان گفتید،روحانیت از طرفی مدعی است فردی با این اوصاف وجود داشته و امام ماست واز طرف دیگر نحوه حکومت چهل ساله اش حتی اندک اعتقادی به ادعاهایش را نشان نمی دهد!کدام را باور کنیم ؟قشری که در مورد امروز دروغ می گوید در مورد دیروز راست می گوید؟
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    نظارت و شفافیت کامل مالی و اجرایی همه مسئولین، فارغ از حزب و جناح از الزامات است. برخورد با متخلفان بدون اغماض و ملاحضات جناحی. عدالت علی (ع) را انجام دهید، مردم خودشان به شئونات اسلامی احترام خواهند گذاشت.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    منتظر اجرای عدل علی ع با متخلفان و دلالان ارز و ... هستیم. تا دلار به مقدار قبلی اش(۳ هزار تومن) برگردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس