کد خبر 1371962
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و لهستان

وزیر خارجه لهستان در نشست خبری در تهران گفت: زمانی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری را با ایران افزایش دهیم چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیی زیادی است.

به گزارش مشرق، «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان که بنا به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بعدازظهر امروز (یکشنبه) ۱۸ اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران در پاسخ به دعوت امیرعبداللهیان گفت: درباره موضوعات مختلفی که برای دو کشور مهم است گفت‌وگو کردیم و دیدار امروز من به دعوت آقای امیرعبداللهیان انجام شده است و تا به حال تلفنی با هم گفت‌وگو کردیم ولی امروز فرصت فراهم شد تا با هم ملاقات کنیم و کاری کنیم که روابط دو کشور گسترش یابد. درباره صلح در دنیا و تغییراتی که بعد از جنگ در اوکراین به وجود آمده است، صحبت کنیم که به دلیل جنگ و خشونت روسیه به اوکراین ایجاد شده است.

آمادگی لهستان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران

وزیر خارجه لهستان همچنین اظهار داشت: به مجردی که مذاکرات در وین به پایان برسد، تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری لهستان با ایران بیشتر شود چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیی زیادی است. البته آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. ما در لهستان درباره آن حوزه‌ها فکر می‌کنیم و معتقدیم که سیاستمداران باید اقداماتی را انجام داده و محیطی را برای تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.

* جنگ در اوکراین حاصل خشونت بی دلیل روسیه است

زبیگنیو رائو بیان کرد: ما آماده هستیم که همکاری در همه زمینه‌ها را داشته باشیم. در همه زمینه‌های مهم برای دو کشور به گفت‌وگو پرداختیم و درباره جنگ در اوکراین هم صحبت کردیم و به اعتقاد لهستان این جنگ حاصل خشونت بی دلیل روسیه است. اوکراین مطابق قوانین بین‌المللی یک کشور مستقل است و البته اوکراین حق دارد که مطابق با قوانین بین‌المللی از خاکش دفاع کند.

آمادگی لهستان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران

وزیر خارجه لهستان گفت: ما درباره موضوعاتی که برای دو کشور مهم است صحبت می‌کنیم و می‌خواهم از تجارب خودم به عنوان رئیس کمیسیون امنیت اروپا با وزیر خارجه ایران صحبت کنم که چه موضوعاتی می‌تواند برای امنیت جهانی مهم باشد. امروز نه فقط با آقای وزیر ملاقات داشتم، با رئیس مجلس محمدباقر قالیباف ملاقات کردم و امروز با رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهم داشت.

وی ادامه داد: خبر دارید که یکی از دلایلی که من به ایران آمدم هشتادمین سالگرد یابود ورود آوارگان لهستانی به ایران بوده و ایرانیان خیلی کمک کردند. آنهایی که از سیبری آمده بودند و ایران از آنها میزبانی کرد و کمک زیادی به آنها شد و چند هزار نفر از آنها در خاک ایران درگذشتند. حکومت و مردم ایران ده‌ها سال است که کمک می‌کنند آرامگاه‌های لهستانی حفاظت شود و می‌خواهم از حکومت ایران در این زمینه تشکر کنم.

زبیگنیو رائو اضافه کرد: همانطور که آقای امیرعبداللهیان گفت ما هم نظر هستیم که این ملاقات باعث می‌شود روابط دو کشور زنده‌تر و پررنگ‌تر شود و امضای تفاهمنامه بین دو کشور باعث خرسندی است و این گام اول است که می‌خواهیم با هم برداریم. 

وی خطاب به امیرعبداللهیان گفت: تفاهمنامه‌هایی آماده هستند و امیدواریم زمانی که به ورشو می‌آیید آنها را امضا کنیم.

به گزارش فارس،  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این نشست خبری با بیان این‌که مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    فهمیدن به گاز ایران نیاز دارن حالا به فکر روابط اقتصادی افتادن
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    برای بار چندم، من این لهستانی‌ها رو خوب میشناسم، بهشون اعتماد نکنین!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس