رئیسی در جلسه هماهنگی با اصناف و اتحادیه‌ها

رئیس‌جمهور گفت: تصمیم دولت این است محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و بجای پرداخت آن به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف‌کننده پرداخت شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها که تا بامداد یکشنبه به درازا کشید، با قدردانی از همراهی همیشگی اصناف و اتحادیه‌ها با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره به همه اعضای دولت اکیدا توصیه کرده‌ام که به شکل منظم و مستمر نشست‌های مشورتی با نخبگان عرصه‌های مختلف داشته باشند و نشست امشب را نیز برای خود فرصتی ارزشمند می‌دانم.

وی با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید، چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: استفاده از مشورت اهالی فن در هر زمینه‌ای، ضریب خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد و از آن گذشته وقتی هر تصمیمی در هر صنفی، متکی به نظرات کارشناسی و تجربه اهالی آن صنف باشد، همکاری آنان در اجرای تصمیم را نیز به همراه خواهد داشت.

رئیسی یکی از آثار مهم همراهی اصناف مختلف در اجرای تصمیمات و سیاست‌ها را مشارکت آنان در تبیین و اقناع افکارعمومی برای اجرای بهتر آن تصمیم دانست و ادامه داد: هر تصمیم و اقدامی، هر قدر هم که کارشناسانه باشد، اگر با همراهی مردم توام نشود، موفق و کارگشا نخواهد بود؛ همراهی و همکاری اهالی اصناف مختلف و نیز مردم، رمز موفقیت اجرای تصمیمات و سیاست‌های دولت هستند.

وی در ادامه سخنانش با تایید اظهارات یکی از سخنرانان این نشست مبنی بر تفکیک قائل شدن بین گرانی و گران‌فروشی تصریح کرد: در تعیین مرز گرانی و گران‌فروشی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مهمترین نقش و جایگاه را دارد و باید به دقت به وظیفه خود در قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند تا نه آسیبی به تولیدکننده وارد شود و نه به مصرف‌کننده اجحافی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فروشندگان کوچک خواربار و مواد لبنی بخش مهم و موثری در چرخه توزیع کالا در کشور هستند، خاطرنشان کرد: توجه به فروشگاه‌های بزرگ نباید باعث غفلت از فروشگاه‌های کوچک شود. این بخش از اصناف کشور ارتباطی تنگاتنگ و عمیق با مردم دارند و حمایت از آنها –و البته نظارت بر عملکردشان- باعث تسهیل، تسریع و تامین به صرفه اقلام مورد نیاز مردم خواهد شد.

همچنین رئیسی به گلایه یکی دیگر از سخنرانان درباره بی‌توجهی دولت‌های قبل به طرح کارشناسی ارائه شده برای اصلاح ساختار شبکه توزیع شیر در کشور اشاره و گفت: مسئولان مربوطه حتما این موضوع را با توجه به نتایج مطالعات و بررسی‌های انجام شده در گذشته پیگیری و به سرانجام برسانند.

وی در ادامه توجه به احتمال کسری سرمایه در گردش تولیدکنندگان پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه مواد غذایی را که از سوی یکی از سخنرانان مورد اشاره قرار گرفته بود، حائز اهمیت خواند و افزود: برای رفع این مشکل باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که به سرعت و با سهولت در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار گیرد تا روند تامین نقدینگی و تولید آنان را دچار وقفه نشود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در اجرای این اصلاحات اگر اصناف، اتحادیه‌ها و مردم پای کار نباشند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، اظهار داشت: زمینه‌های اجرای صحیح و دقیق این اصلاحات بر پایه تبیین و اقناع افکار عمومی و نیز اصناف استوار است. ضمن اینکه باید بررسی شود اتخاذ کدام سازوکار، مانع از فاصله گرفتن از فضای رقابتی و حفظ و ارتقای کیفیت در تولید خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت اصلاحات مدنظر در نحوه و محل تخصیص یارانه مواد غذایی همراهی و نظارت دقیق اتحادیه‌ها و اصناف بر حوزه کاری خودشان است. اصناف و اتحادیه‌ها کمک کنند تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود. در انتخاب مسئولان اتحادیه‌ها و بازرسان افراد مناسب را انتخاب کنید که بر اساس اصول و قانون عمل کرده و منافع ملی را همواره مد نظر قرار دهند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اجازه ندهید هم‌صنف بودن باعث رودربایستی و مانع نظارت جدی و موثر بر عملکرد اصناف شود. افرادی را برای این کار انتخاب کنید که اهل حساب‌کشی جدی در زمینه اجرای قانون و تامین منافع مردم باشند. مجموعه این اقدامات باید موجب آرامش مردم و ثبات در بازار شود.

رئیسی با اشاره به اینکه وجود نرخ‌های متفاوت برای کالاها و خدمات واحد، همواره بستر ایجاد فساد و رانت بوده است، گفت: مهمترین اقدام در زمینه مبارزه با فساد، رفع بسترها و اصلاح زمینه‌های ایجاد فساد است.

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود، دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

رئیسی با تکرار دوباره این نکته که همواره به وزرا و کارگزاران دولت توصیه کرده‌ام که با نخبگان عرصه‌های مختلف نشست‌های منظم داشته باشند، تصریح کرد: یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت همین نشست‌های نخبگانی و بهره‌مند شدن از نظرات لایه‌های مختلف مردم است.

پیش از سخنان رئیس جمهور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی در سخنانی با تشریح ضرورت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی بر اهمیت همراهی اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای صحیح و دقیق این تصمیم تاکید کردند.

در این نشست همچنین ۲۰ نفر از روسای اصناف و اتحادیه‌های مختلف و نیز صاحبان واحدهای بزرگ تولید مواد غذایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

توجه به الزامات اجرای دقیق این طرح برای جلوگیری از آسیب به زنجیره تامین و توزیع کالا، لزوم مشورت و همفکری با اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای طرح، دقت در اجرای طرح برای پیشگیری از کمبود کالا در بازار، پرهیز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و مقطعی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، جدا نکردن نانوایی‌های سنتی و فانتزی در اجرای این طرح و اجازه دادن به شکل‌گیری فضای رقابتی واقعی بین همه نانوایی‌ها، تامین تسهیلات ارزان‌قیمت برای احتمال مواجهه تولیدکنندگان با کسری سرمایه در گردش و لزوم سپردن فرماندهی اجرای طرح به وزارت جهادکشاورزی و همراهی کامل دیگر دستگاه‌ها با این وزارتخانه مهمترین نظرات ارائه شده در این نشست بودند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    25 3
    مگه چیزی مونده که بخای حذفش کنی؟
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      4 15
      برای آلبانی تبار ها باید همه چیز حذف شود.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 14
      منافقین و دشمنان هرگز نمیتوانند در صفوف ملت مسلمان ایران خللی ایجاد کنند. مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 13
      شما همین هم که داری باید خدا رو شکر کنی. افساد طلبان جز نابودی راهی نخواهند داشت.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 13
      باید قدرت افساد طلبان و غربگداها ها رو حذف کرد.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      11 4
      روحانی کجایی؟ دقیقا کجایی؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 8
      اگر اینها واقعا مقصر هستند که هستند چرا نباید محاکمه شوند وتمام اموال بازپس گرفته شود اول از همه هم حسن روحانی. لابد باز هم به مصلحت نیست؟؟
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      12 1
      ما الان داریم کاملا مزه شیرین نان ، ماکارونی شکرو.... را می چشیم !!!!!
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    7 14
    آزاد سازی سواحل شمال بزرگترین اقدام دولت انقلابی بود که موجب رضایت و شادی ملت با بصیرت ایران گردید.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 3
      این آزاد سازی ها باید ادامه پیدا میکرد
    • ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      2 0
      از همون اول معلوم بود
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      5 3
      سلام عقب مونده
  • فهیم IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    18 2
    اقای رییسی .باکی حرف می زنی ؟ این حرف مردم با شماست شما با کی هستی
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      4 9
      با ما. لطفا 8 سال سکوت کنین مثل 8 سالی که لا بودید
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 12
    درود
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      13 2
      درود بر چی؟؟؟ گرانی؟؟ تورم فقر؟؟ بدبختی ؟؟؟ مدیریت نا کارامد؟؟
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      8 1
      کاش کاملا مزه شیرین عدالت را میچشیدیم
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 2
    چه فرقی بین دادن یارانه و ارز دولتی است؟ هر دو فساد اور است.هر دو نیز غیر واقعی است . در نتیجه از هر دو سوء استفاده می شود.
  • مهدی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 1
    ما یک اپارتمان با قرض و قوله خریدیم پرزیدنت روحانی یارانه 45 هزارتومنی من رو حذف کرد. معلم هستم بدون هیچ درآمد دیگری. تکلیف ما چی میشه؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    سال به سال قربون پارسال روحانی زندگی شیرین رو از مردم گرفت
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    4 0
    کنترل قاچاق آرد نانوایی ها چه ربطی به خرید با کارت بانکی مردم دارد؟! اگر قرار است کارتی هم باشد باید کارت نانوادار کارتی و تحت کنترل باشد نه کارت مردم حتما روزی خواهد آمد که در هنگام خرید نان کارتی پیغام میآید" موجودی نان شما کافی نیست"
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    مطمئن باش
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    4 0
    هر عمل یا رویکرد غیر واقعی بیماری استو از اندام های بدن تا تجارت و تولیدو 0000. این بیماری اگر غیر واقعی در نهایت واقعی نشود. بیمار را می کشد. یارانه و ارز دو لتی و نظارت و قیمت دستوری و 00000. بازار را بهبود نمی بخشدبلکه موجب فساد و کم شدن تولید وثروت مش شود. باید حقیقت را پذیروفت . از قیمت ها تا حقوق ها و یارانه را به بنگاه ها داد. تا قیمت ها زیاد نشود
  • Gf IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 1
    آدم نظر ها رو می خونه تعجب می کنه بعضی ها کجا دارن زندگی می کنن
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام.نظام میبایست این داروی تلخ رو همراه با یه سری مشوقها به خورد جامعه بده..به موازات اجرای این طرحها یه سری برنامه ها برای خوشحال کردن مردم و تحمل آسانتر این جراحی تو جامعه اجرا کنه..
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 2
      حفظ ارزش پول ملی ؟!!!!
  • DE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 2
    شیرینی زیاد دل آدم را بهم میزند ، مواظب باش خیلی شیرین نباشه !
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 1
    از این همه عدالت دیگه داری نصف میشیم!
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 2
    اقای ریسی وعده هایی را که در طول مدت انتخابات دادید مرور کنید ببیند خلاف ان وعده ها عمل کردید
  • محمد صلاح IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 0
    بله ممنون دست شما درد نکند،
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    این کشور تا زمانی که افرادی توش هستند که به مخالف تبعیض و گرانی میگن غربگدا و مزدور و .. . کشور نمیشه و روز خوش نمیبینه.
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 1
    اصلا مقصر گرانی و فقر ، مردم هستن
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    3 1
    از سفره مردم سالهاست خشکبار گوشت قرمز حذف شده لبنیات مرغ حبوبات هم همینطور حال هم ماکارونی آیا خبر دارید که حتی سویا هم از سفره خیلی‌ها حذف شده
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    الان‌ بجز اختلاس گران و آقازاده ها بقیه مردم مزدورن چون به خاطر گرانی اعتراض دارن
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    مقصر مردمن که قدرت خرید ندارن
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 1
    عدالت ؟ چه واژه نامفهومی .آقای رئیسی بعد از یه عمر فکر میکردیم قراره خبرایی بشه ولی نشد . ما بعد از خدا امیدمان‌ شما بود .
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    چرا باید تو جامعه ای که قرار بود الگوی مجامع اسلامی باشه . بی عدالتی توش عادی باشه؟ به عنوان مثال کسی که بکارگر مشاغل فنیه و درآمد کافی هم داره ارزانترین بیمه رو در مشاغل تامین اجتماعی داشته باشه ضمن اینکه به خاطر حوادث محیط کار بارها هم از بیمه خسارت دریافت میکنه . اما کسی که شغل و درآمد چندانی نداره ، چندین برابر باید حق بیمه پرداخت کنه چون‌ بیمش مشاغل آزاده . از خدا بترسید و حاشا کنید از روزی که امیدهای که هست به یاس و ناامیدی تبدیل بشه.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    اصلا مقصر فقرا هستند
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    ممنون سید بزرگوار
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    گام دوم انقلاب چه می‌کنه
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    جناب مشرق به کسانی که از فقر و تبعیض صداشون بالا اومده میگید با عناوینی مثل آلبانی نشین و .. پاسخ میدین .‌؟ اتفاقا آلبانی نشین کسیه که از به درد و رنج مردم اعتنایی نداره
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    میگید علت گرانی ، حمله روسیه به اوکراینه یا مثلا دلال و دستهای پشت پرده و .. اصلا قبول. حداقل هزینه های درمان و حق پرداخت بیمه ها رو که میتونید عادلانه و برابر کنید‌؟ البته اگر دستهای پشت پرده و دلالان عزیز مخالفت نمیکنن !
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    فقط کاری کنید به کسانی که دستشون جایی بند نیست هم اثری این کمکها برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس