کد خبر 1371523
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
وعده مکرون برای ساختن فرانسه قوی‌تر؛ سوگند یا ترفند؟

امانوئل مکرون در مراسم تحلیف دور جدید ریاست جمهوری، وعده‌هایی را مطرح کرد که بیش از آنچه ادای سوگند باشد، ترفندی برای بازیابی اعتماد از دست رفته و شاید هم مرهمی بر زخم‌های فرانسه چندپاره بود.

به گزارش مشرق، مکرون روز شنبه در آیین تحلیف خود که با حضور حدود ۴۵۰ مهمان از جمله روسای جمهور سابق و اسبق این کشور، برخی وزرای پیشین و همچنین شخصیت‌های سیاسی، هنری و مذهبی در کاخ الیزه برگزار شد، تاکید کرد: فرانسه الهام‌بخشی به جهان را خاتمه نداده است و گذشته ما گواهی بر این است که در زمان‌های سخت‌تر است که فرانسه بهترین‌های خود را آشکار می‌کند.

وی در سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای امروز خود خطاب به مردم کشورش به ویژه جوانان، اظهار داشت: در این لحظه که قرن در حال چرخش است، ما باید با هم مسیری ترسیم کنیم.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: سوگند می‌خورم سیاره‌ای قابل زندگی‌تر و فرانسه‌ای سرزنده‌تر و قوی‌تر را به ارث بگذارم.

مکرون با بیان اینکه مردم فرانسه عهدنامه‌ای که در حال خاتمه بود را تمدید نکردند، به شکل تلویحی از تغییر در سبک و نگرش حکومت‌داری خود در پنج سال جدید ریاست جمهوری‌اش پرده برداشت.

وعده مکرون برای ساختن فرانسه قوی‌تر؛ سوگند یا ترفند؟

رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: بله این مردم جدید، متفاوت از پنج سال پیش، به رئیس جمهور تازه یک ماموریت نوین سپردند.

وی در سخنرانی آغاز دوره جدید ریاست جمهوری خود، برای اقدام در زمینه‌های کشاورزی، آموزش، محیط زیست، بهداشت، اتحاد مجدد سرزمین‌هایی که زیر پرچم فرانسه زندگی می‌کنند، اعلام آمادگی کرد.

مکرون "عمل کردن"، "محبت کردن" و "خدمت" را محور سخنرانی امروز خود قرار داد و اظهار داشت: در این عصر، عمل با اجتماع، احترام، ملاحضه و تعامل با همگان پیوند خورده است.

وی تاکید کرد: ما باید همه با هم روش جدیدی ابداع کنیم که به وسیله آن بتوانیم یک قرارداد تولیدی، اجتماعی و زیست محیطی نوین بسازیم.

رئیس جمهور فرانسه به چالش‌های روز جهان از بازگشت جنگ به اروپا تا همه‌گیری کرونا و وضعیت اضطراری زیست محیطی نیز اشاره‌ کرد و گفت: در عصری که فرانسوی‌ها یک بار دیگر بالاترین مسئولیت را به من سپردند، من از سنگینی زمان آگاه هستم.

مکرون که پنج سال پیش در اینچنین مراسمی با گزیده‌ای از سخنان رنه دو شاتوبریان مورد استقبال رئیس شورای قانون اساسی فرانسه قرار گرفته بود، امسال در ابتدای ورود به کاخ الیزه با استقبال لوران فابیوس رئیس شورای قانون اساسی فرانسه قرار گرفت که به نقل از ویکتور هوگو اعلام کرد: در این زمانه پر دردسر، بیایید خدمتگزار قانون باشیم.

مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه ساعت ۱۱ به وقت پاریس (۱۳ و ۳۰ دقیقه) به وقت تهران آغاز شد.

وعده مکرون برای ساختن فرانسه قوی‌تر؛ سوگند یا ترفند؟

برخلاف سال ۲۰۱۷ برای آیین امروز رژه رسمی پیش‌بینی نشده بود و انزوای فرانسوآ اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه در بخشی از مراسم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری کشورش که در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و چهار اردیبهشت) برگزار شد، به ترتیب با کسب ۲۷.۶ و  ۵۸.۵۴ درصد آرا پیروز شد تا بعد از ۲۰ سال نخستین رئیس جمهوری در فرانسه باشد که دوره پنج ساله خود را تمدید می‌کند.

وعده مکرون برای ساختن فرانسه قوی‌تر؛ سوگند یا ترفند؟

رسانه‌های فرانسوی با توجه به کاهش درصد آرای مکرون در انتخابات امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۷، افزایش آرای رقیب نسبت به دوره گذشته و نیز اتحاد احزاب چپ برای حضوری قدرتمند در انتخابات پارلمان و محروم کردن رئیس جمهوری از انتخاب نخست وزیر، دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری مکرون را پر چالش ارزیابی می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس