کد خبر 1371207
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر

پسران زیادی هستند که جا پای پدر ورزشکار خود گذاشتند، گاهی زیر سایه نام پدر کاری از پیش نبردند و گاهی در کسب قهرمانی و مدال از پدر پیشی گرفتند؛ نمونه‌هایی که در ورزش جهان بسیارند.

به گزارش مشرق، «پسرم برخلاف من فوتبالیست خوبی نشد؛ چون من فرزند یک کارگر بودم و برای پول دنبال توپ می‌دویدم اما او فرزند یک میلیونر بود و نیازی به دویدن دنبال توپ نداشت.» این جمله معروف فرانتس بکن باوئر اسطوره فوتبال آلمان است در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا بر خلاف خودت، پسرت نتوانست فوتبالیست بزرگی شود. ورزش جهان اما پدر و پسران کمی را به خود ندیده که وارد دنیای حرفه‌ای ورزش شده و مورد مقایسه هم قرار گرفتند. گاهی این پسران نام پدر را جاودانه کردند و گاهی زیر سایه سنگین اسم‌ پدر کاری از پیش نبردند چون نتوانستند خود را از مقایسه با نام پدر رها سازند. نمونه بارز این مورد، اشتفان بکن باوئر است. این فوتبالیست هرگز نتوانست از مقایسه با پدرش رها شود چون پدر او کسی نبود جز فرانتس بکن باوئر بازیکن افسانه‌ای فوتبال آلمان و جهان.

اشتفان بکن باوئر برخلاف ۲ برادر دیگرش راه پدر را در پیش گرفت هر چند به گفته خود می‌دانست ممکن است عظمت پدرش سقوط او را به دنبال داشته باشد. اشتفان بعد از پایان دوران فوتبال خود در این زمینه گفته بود:"من هرگز ندانستم برای اینکه در فوتبال تنها به توانایی و استعدادم اعتماد شود، به کجا بروم."

پدران و پسران ورزشکار در ورزش جهان در رشته‌های بسکتبال، فوتبال، بوکس، والیبال، فرمول یک و ... دیده می‌شوند که می‌توان به ریک بری و پسرانش و از همه مهمتر برایانت‌ها در بسکتبال NBA اشاره کرد که در مورد دوم پسر از پدر شهرت بیشتری دارد. کوبی برایانت یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال و برترین ورزشکاران تاریخ به شمار می‌رود که ۲ طلای المپیک و قهرمانی ۵ دوره NBA را در کارنامه دارد.

در فوتبال هم حضور پدر و پسر کم نیست. در این خصوص می‌توان به هری ردنپ بازیکن پیشین انگلیس اشاره کرد. وی پدر جیمی ردنپ و دایی فرانک لمپارد است. علاوه براین مالدینی‌ها و کرانچارها هم در فوتبال جهان شناخته شده هستند. زلاتکو کرانچار که سابقه مربیگری در تیم‌های پرسپولیس و سپاهان را دارد، پسرش «نیکو» هم سابقه بازی در تیم‌های دینامو زاگرب، پورتموث، تاتنهام و دیناموکیف را داشته و بیش از ۷۰ بازی ملی هم برای تیم ملی فوتبال کرواسی انجام داده‌ است.

آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر

آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر ایرانی

در ورزش ما هم کم نیستند ورزشکارانی که جا پای پدر گذاشتند و شاید بارها مورد مقایسه هم قرار گرفته باشند که این نمونه‌ها را می‌توان در فوتبال (احمد و امیر عابدزاده، ناصر و آتیلا حجازی، علی و محمد پروین، عزت و علی جانملکی، علی و ایرج دانایی‌فر و ...)، کشتی (تعداد نمونه‌ها زیاد است که شرح داده می‌شود) دید. به بهانه موفقیت کشتی‌گیران در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک در این گزارش به نمونه‌هایی اشاره می‌شود که تحت حمایت و راهنمایی پدران، خود را در میادین مختلف با کسب مدال‌های متعدد نشان دادند.

محمد خادم پدر رسول و امیررضا خادم - کشتی آزاد

برادران خادم چهره‌های شناخته شده کشتی در جهان هستند که هم در عرصه بازیگری، مربیگری و مدیریتی در این رشته فعالیت داشتند. محمد خادم پدر این ۲ قهرمان کشورمان است که سال ۱۹۶۲ در تولیدوی آمریکا مدال نقره قهرمانی جهان را به دست آورد. وی همچنین برای المپیک ۱۹۶۰ رم در ترکیب تیم ملی قرار داشت که با دو برد و دو باخت به روباشویلی از شوروی و ساتو ژاپنی در رده هشتم قرار گرفت.

رسول خادم پسر بزرگ محمد خادم افتخارات زیادی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده است. او طلا و برنز المپیک، ۲ طلا و یک نقره جهان، یک طلا و یک نقره بازیهای آسیایی و ۵ طلای آسیا را در طول سالها فعالیت خود کسب کرد. رسول خادم یکی از پرافتخارترین کشتی گیران کشورمان محسوب می‌شود که سابقه ریاست فدراسیون کشتی، مدیریت تیم‌های ملی و عضویت در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک را هم دارد. وی همچنین عضو دومین و سومین دوره شورای شهر بود. رسول خادم در حال حاضر با کمک جمعی از چهره‌های ورزشی و سینما با سفر به مناطق محروم کمک‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد.

آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر

امیررضا هم کمتر از برادرش رسول افتخارآفرینی نداشته است. وی که سالها معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت ورزش را عهده‌دار بود، زمانی که کشتی می‌گرفت ۸ مدال رنگارنگ در المپیک، جهان و آسیا کسب کرد. خادم در سال ۱۳۷۶ به عنوان مدیر تیم‌های ملی کشتی ایران انتخاب شد و در این پست قهرمانی کشتی جهان در سال ۱۹۹۸ در تهران را با ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز به‌ دست‌ آورد. این نخستین قهرمانی جهان کشتی ایران پس از ۳۳ سال بود. امیررضا خادم یکی از چهره‌هایی است که بیشترین حضور در المپیک را دارد. وی پیش از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی دوباره به کشتی بازگشت و در چهارمین حضورش عنوان چهارمی را به خود اختصاص داد. امیررضا خادم ۲ برنز المپیک را در کارنامه خود دارد.

عسکری محمدیان پدر محمدحسین محمدیان - کشتی آزاد

نام عسکری محمدیان در کشتی آزاد شناخته شده است و کمتر کسی افتخارات او را در المپیک و جهانی فراموش می‌کند. این پیشکسوت کشتی کشورمان که حالا رئیس هیات کشتی استان مازندران است، ۲ نقره المپیک، نقره جهان، طلا و نقره بازیهای آسیایی و قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.

محمدحسین فرزند اوست، آزادکار وزن ۹۷ کیلوگرم کشورمان که اخیرا در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال طلا رسید. این آزادکار کشورمان در بازی‌های المپیک توکیو هم شرکت داشت اما در همان مسابقه اول نتیجه را واگذار کرد و از دور رقابت ها کنار رفت. محمدحسین محمدیان ۲ طلای قهرمانی آسیا و یک برنز قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد. این کشتی‌گیر در سال ۲۰۱۵ به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش ۴ سال از رقابت‌ها دور بود.

آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر

عسکری محمدیان ۲ پسر دارد که هر ۲ در کشتی فعالیت دارند. این پیشکسوت کشتی کشورمان براین باور است به دلیل اینکه هنوز احساس می‌کند به کشتی بدهکار است ۲ فرزندش را به این رشته آورده است. وی در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا در طول این سال‌ها مقایسه‌ای بین او و فرزندانش شده است، اظهارداشت: من همیشه به فرزندانم گفتم نگاه‌شان به من نباشد، مثلا بگویند اگر ببازیم پدرمان چه احساسی دارد یا جواب او را چطور بدهیم؟ به آنها گفتم هدف و برنامه داشته باشند و برایش تلاش کنند. با آنها صحبت کردم اگر می‌خواهند قهرمان جهان و المپیک شوند باید تلاش کنند.

فردین پدر امیررضا معصومی - کشتی آزاد

فردین معصومی از آزادکاران اسبق کشورمان است که مدال‌های زیادی در آسیا و جهان کسب کرده اما جای مدال المپیک در کارنامه او خالیست. وی که سال‌ها ملی‌پوش سنگین‌وزن کشورمان بود پسری را تحویل جامعه کشتی داده که به دنبال راه پدر است تا آرزوهایش را محقق کند که مهمترین آن مدال المپیک است. امیررضا فرزند فردین معصومی است که در رده سنی نوجوانان در مسابقات جهانی خوش درخشید.

امیررضا معصومی در مسابقات جهانی نوجوانان که تابستان سال گذشته در مجارستان برگزار شد در وزن ۱۱۰ کیلوگرم مدال طلا را برگردن آویخت تا تمجید اتحادیه جهانی را هم به دنبال داشته باشد. اتحادیه جهانی کشتی در این باره نوشته بود: "امیررضا معصومی به خوبی راه پدرش فردین معصومی دارنده مدال نقره جهان و پنجم المپیک  را در سنگین وزن دنبال کرد و جا پای او گذاشت."

آشنایی با پدران و پسران کشتی‌گیر

جعفر علیزاده پدر فرشاد - کشتی فرنگی

فرشاد علیزاده فرنگی‌کار سابق کشورمان است که مدال برنز جهان در سال ۲۰۰۹، برنز بازیهای آسیایی ۲۰۱۰ و طلای قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. وی فرزند جعفر علیزاده فرنگی‌کار اسبق ۶۸ کیلوگرم کشورمان است که در المپیک ۱۹۷۶ حضور داشت. جعفر علیزاده عنوان پنجمی جوانان جهان را در کارنامه دارد. پدر و پسر در وزن ۷۴ کیلو هم روی تشک رفته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس