کد خبر 1370889
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
نرخ تورم ترکیه ۷۰ درصد شد

طبق گزارش اداره آمار ترکیه، تورم سالیانه در این کشور به ۶۹.۹۷ درصد رسیده که بسیاری آن را نتیجه شکست سیاست پولی اردوغان می‌دانند.

به‌گزارش مشرق به نقل از رویترز، درگیری بین روسیه و اوکراین و بالا رفتن قیمت انرژی و کالاها به‌دنبال سقوط ارزش لیر در سال گذشته باعث شده تورم سالیانه در ترکیه به ۶۹.۹۷ درصد برسد، یعنی بالاترین رقم طی دو دهه گذشته.

افزایش قیمت‌ها خانواده‌های ترک را تحت فشار زیادی قرار داده‌است، آن‌هم درست یک‌سال قبل‌از انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس این کشور که می‌تواند به حکومت طولانی‌مدت اردوغان خاتمه دهد.

اردوغان اولین‌بار در ۲۰۰۳ به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت رسید، یعنی قبل از تغییر نظام حکومتی ترکیه به ریاست‌جمهوری. تصمیم اردوغان برای کاهش نرخ بهره در سال گذشته میلادی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری آن را دلیل اصلی بالا رفتن تورم می‌دانند.

طبق گزارش اداره آمار ترکیه، تورم ماهیانه در این کشور ۷.۲۵ درصد افزایش‌یافته است. این در حالی است که نظرسنجی رویترز از اقتصاددان‌ها یک افزایش ۶ درصدی را نشان می داد. این اقتصاددان‌ها تورم سالیانه ترکیه را ۶۸ درصد پیش‌بینی کرده بودند.

تحلیلگران دلیل این افزایش تورم را نه‌تنها بالا رفتن قیمت مواد غذایی و انرژی بلکه شکست سیاست پولی کشور می‌دانند.

کاهش نرخ بهره‌ای که از سپتامبر سال گذشته میلادی با فشار اردوغان آغاز شد، ارزش لیر ترکیه را پایین آورد و قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده بالا برد. بحران اوکراین هم بر این افزایش قیمت‌ها افزود.

افزایش قیمت مصرف‌کننده در ترکیه نتیجه ۱۰۵.۹ درصد افزایش هزینه حمل‌ونقل به‌خاطر بالا رفتن قیمت انرژی و همچنین ۸۹.۱ درصد افزایش قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی است.

افزایش قیمت ماهیانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در ترکیه برابر با ۱۳.۳۸ درصد بوده و قیمت مسکن ۷.۴۳ درصد بالا رفته‌است.

ارزش لیر در زمان انتشار این گزارش ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۱۴.۸۵۲۵ دربرابر دلار رسید.

دولت ترکیه اعلام کرده نرخ تورم با برنامه اقتصادی جدید کاهش می‌یابد. اولویت این برنامه نرخ پایین بهره جهت تقویت تولید و صادرات با هدف رسیدن به مازاد حساب جاری است.

اما اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند این تورم بالا به‌خاطر جنگ اوکراین تا پایان ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد و در پایان سال به ۵۲ درصد برسد. کسری حساب جاری در ترکیه به‌شدت از آغاز سال جاری میلادی افزایش یافته است.

بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش‌بینی کرد تورم سالیانه در این کشور تا ماه ژوئن به حدود ۷۰ درصد برسد و بعد تا پایان سال جاری میلادی تا ۴۳ درصد پائین بیاید و تا پایان ۲۰۲۴ تک‌رقمی شود.

شاخص قیمت تولیدکننده در ترکیه ۷.۶۷ درصد نسبت‌به ماه گذشته و ۱۲۱.۸۲ درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش‌یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    5 3
    در ایران چطور با نرخ تورم ۹۰ درصدزندگی می کنیم باز وضع انها بهتر از ما ایرانیهاست انها در امد دارند ولی ما در فقر مطلق زندگی مکننیم وهیچ در امدی نداریم
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 1
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 0
      کُردستان آناتولی، ترکیه نیست
  • مجتبی از زنجان IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    الان یه عده میگن ترکیه ترکیه1.همه210زبان دارند همه جا تعصب زبانی هست متاسفانه2.اینکه تجزیه بهتر هستش وقتی دلشون نیست بده برن نباید میگرفتی این مناطق رو
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      ترک های ایران چاره ای ندارند جز ادامه راه پدر تاجدارشان سلجوق شاه بزرگ در گسترش مرزهای ایران
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    18 0
    تیر خلاص بر پیکر مزدور غرب و ناتو یعنی اردوفان
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    7 0
    لیر ترکیه 6 ماه قبل 2200 تومان ان موقع دلار هم تقریبا قیمت امروز را داداشت. امرور قیمت لیر 19500 یعتی کاهش حدود 12 در صد است.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    10 3
    رضاپالانی چون از مادر ترک بود اومد اسم پرشیا را در سازمان ملل به ایران تغییر داد تا ضد فارسها کار کرده باشد. ایران هم یک کلمه آذری بود
    • مهدی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      4 0
      عزیز بیسواد مزخرف نگو، رضا پالانی اسم این کشور را تغییر نداد قبل از پالانی ها اسم این کشور ایران بوده. سندش هم در اشعار فردوسی بزرگ وجود دارد برو بخوان. نام ایران از سرزمین های مادها که امروز شامل آذربایجان بزرگ ارمنستان همدان اردبیل زنجان و بخشی هایی از گیلان است آمده و کاملا ایرانی است. اتفاقا نام پرشیا برای کشور کاملا ساخته انگل ستان بود.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    8 0
    آذری ها و فارس ها و ایتالیایی ها شبیه هم هستند برو اعضای تیم فوتبال رو نگاه کن چند نفر در تبریز و اردبیل شبیه به جورجیوکیلینی یا دل پیرو برات بیارم خوبه؟ آری همه آریایی هستیم. (آذریِ آریایی را وه مار با قرقیز و ترکستان و ازبک چشم بادامی)
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    7 0
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود." ایران با فارس فرق داره+
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    10 0
    زبان اجدادی آذری ها=زبان اوستایی ---- آذری ترک نیست -----نام «ایران» برای نخستین بار در اوستا به‌عنوان airyānąm در زبان اوستایی، که یک زبان قدیمی ایرانی
  • NL ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    8 1
    خخخخخ هنوز مونده تا به ما برسن تو این زمینه ما رتبه یک جهانیم هر روز که از خواب پامیشیم 20 درصد رشد تورم داریم
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 0
      فرانسه مگه اینجوریه؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    8 0
    تیمور لنگ، در نامه خود به امرای مظفری، خودش را «افتخار تمام ممالک ایران» خوانده‌است. یکی از مهم‌ترین آثار جغرافیایی و تاریخی مربوط به تیموریان مسالک الابصار فی ممالک الامصار از ابن فضل‌الله عمری است. او بارها از واژه ایران استفاده‌کرده‌است و درباره آن سخن‌گفته‌است. او در فصل چهارم با عنوان مملکه الایرانیین به حدود جغرافیایی ایران پرداخته‌است. او نیز حدود جغرافیایی ایران را از رود جیحون تا رود فرات، از خلیج فارس تا روم(تا آنتالیا در کنار مدیترانه) و تا آذربایجان و ارمنستان و اران می‌دان
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    4 0
    تیمور لنگ، در نامه خود به امرای مظفری، خودش را «افتخار تمام ممالک ایران» خوانده‌است. یکی از مهم‌ترین آثار جغرافیایی و تاریخی مربوط به تیموریان مسالک الابصار فی ممالک الامصار از ابن فضل‌الله عمری است. او بارها از واژه ایران استفاده‌کرده‌است و درباره آن سخن‌گفته‌است. او در فصل چهارم با عنوان مملکه الایرانیین به حدود جغرافیایی ایران پرداخته‌است. او نیز حدود جغرافیایی ایران را از رود جیحون تا رود فرات، از خلیج فارس تا روم(تا آنتالیا در کنار مدیترانه) و تا آذربایجان و ارمنستان و اران می‌دان
  • کریم IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 8
    راستی نرخ تورم تو کشور خودمون ایران چنده ؟ نکنه تورم ما منفیه و مردم خبر ندارند !!!! ؟ اگه تورم ترکیه 70 درصده تورم ایران چند صد درصد هستش .( البته منفی نگر نباشیم بهتره . بجای درصد کافیه بگیم قیمتها سه چهار یا بعضا پنج شش برابر ناقابل شده !!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 9
    لیر ترکیه 1930ت ایرانه کجا تورم داره اگه اون 70درصد تورم داره ما چند درصد تورم داریم
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    بی چاره ها !
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه
  • امید IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    دراقتصاد جهان درسالهای پیش رو به شدت تورم گرانی ومشکلات ویاقحطی خواهد بود وترکی6 هم چندسال هست که دذگیراین وضع شده وبدترمیشه و ایران بخاطر رهاشده گی وبی برنامه گی اقتصهدددردوره 8 سال روحانی وکاهش پول ملی مشکلات بیشتر عست ودولت ریسی که تازه آمده وارث اینهمه بدبختی دولت‌های قبله وتورم 69 درصدی روحانی را آره پایین میاره به 35 درصد رسوند ه ورشد اقتصادی از منفی خارج شده وروب5 بهبود خواهد بود اگر مردم همه یاری کنند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    4 0
    ماست مالی شروع شد برای چی تورم عربستان و سوید و قطر و ...و اینا رو نمی گی خخخخ
  • CA ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    احتمالا جذاب تر هم میشه با بالارفتن نرخ جهانی بهره و بدهی وام های آی ام اف و ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس