فرانسه آثار هنری امانی روسیه را به موزه‌های این کشور بازگرداند

فرانسه بیشتر آثار هنری امانت گرفته شده از موزه‌های روسیه را با وجود تحریم‌ها و نبود پرواز مستقیم به این کشور بازگرداند.

به گزارش مشرق، مقامات روسیه از بازگشت آثار مجموعه «موروزف» از فرانسه به موزه‌های کشورشان خبر دادند که از تحریم‌های اعمال شده و مرتبط با جنگ اوکراین، معاف شدند.

مجموعه‌ای شامل ۲۰۰ اثر هنری موزه‌های روسیه به مدت شش ماه در بنیاد لویی وویتن  به نمایش درامد و با وجود همه‌گیری کووید۱۹، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

اما آغاز جنگ در اوکراین و موج تحریم‌ها علیه روسیه این هراس را ایجاد کرد که در روند بازگرداندن این آثار به ویژه به دلیل محدودیت های اعمال شده در بخش لجستیک و حمل و نقل، خللی ایجاد شود. در نهایت ۶۷ اثر متعلق به موزه ارمیتاژ (سن پترزبورگ)، ۶۷ اثر موزه پوشکین (مسکو)، ۳۳ اثر گالری ترتیاکف  (مسکو) و دو موزه دیگر سن پترزبورگ به خاک روسیه بازگردانده شد.

«اولگا لیوبیمووا» وزیر فرهنگ روسیه در کانال تلگرامی خود با تایید بازگشت این آثار به روسیه، نوشت: عملیات انتقال همه تابلوها، آثار گرافیکی و مجسمه‌ها به خاک روسیه حدود ۲۰ روز طول کشید و آخرین محموله روز ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) وارد کشور شد.

وی در این پیام به شیوه انتقال آثار با توجه به تعلیق پروازهای مستقیم اتحادیه اروپا به روسیه و نیز سختگیری‌های راه‌های زمینی اشاره نکرد، اما گفت: همه آثار مجموعه موروزف تابستان امسال در موزه پوشکین به نمایش درخواهد آمد.

بر پایه این گزارش از حدود ۲۰۰ اثر سه تا به روسیه بازگردانده نشده است که دو تای آنها اموال شخصی اولیگارش های روسیه و مورد تحریم اتحادیه اروپا محسوب می شدند و دیگری به دلیل تعلق آن به موزه ای در اوکراین «به دلایل امنیتی» فعلا در فرانسه باقی مانده است.

مجموعه هنری برادران موروزف، آثار نقاشان روس چون الکساندر گولووین، کازیمیر ماله‌ویچ، ایلیا رپین، گئورگی مالنکوف و ... را شامل می شود که در از ۲۲ سپتامبر تا ۳ آوریل در کنار آثاری از ونگوگ، گوگن، رنوآر، سزان و ماتیس در فرانسه به نمایش عموم گذاشته شدند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس