اوکراین و سوریه

یک نشریه آمریکایی با ابراز نگرانی از اقدامت غرب هشدار داد: با ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین آن را به سوریه یا لیبی بعدی تبدیل نکنید.

سرویس جنگ نرم مشرق - فارین پالیسی در گزارشی به قلم به قلم طارق مگریسی، کارشناس مسائل سیاسی برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا نوشت: رهبران غربی با ارسال تسلیحات و جنگجویان خارجی به اوکراین ممکن است راه را برای درگیری‌های آینده هموار کنند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


غرب در حال تبدیل اوکراین به یک سوریه و لیبی جدید است / کمک‌های آمریکا باعث تشکیل گروه‌های تروریستی افراطی در اوکراین خواهد شد

زمینه‌سازی بحران برای ده سال آینده در اوکراین

این مجله آمریکایی می‌نویسد: حمله روسیه به اوکراین نقطه عطفی برای دنیای غرب بود - لحظه‌ای که حس تاریخی، فوریت و مبارزه وجودی را برانگیخت. تمام این محرک‌های عاطفی یک وجهه احساسی به مبارزه اوکراین علیه روسیه دادند که دنیای غرب نیز درگیر آن شد. واکنش سیاستی غرب با نگاه فوریت و احساس‌گرایی شکل گرفت. سلاح‌ها فرستاده شدند، مردان جوان از مناطق دور به اوکراین سفر کردند و این وضعیت مدام در حال تشدید است. این ماه، ایالات متحده در حال ارسال پهپادها، بالگردها و خمپاره‌اندازها برای دفاع از دونباس است، در حالی که سایر متحدان موشک‌اندازهای ضدهوایی، توپخانه و احتمالاً جت‌های جنگنده را برای حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین آماده می‌کنند.

این شرایط به طور ترسناکی یادآور روزهای لیبی و سوریه است. در نتیجه ممکن است غرب به دلیل عدم توانایی کنونی خود در برنامه‌ریزی دقیق، مانند وضعیت خاورمیانه و آفریقای شمالی، در حال زمینه‌سازی بحران برای ده سال آینده باشد.

حتی پیش از حمله روسیه، دنیای غرب در حال ارسال ابزار لازم به اوکراین بود تا بتواند در برابر تحولات ناگهانی قریب‌الوقوع مقاومت کند. مقادیر زیادی از تسلیحات پیشرفته، مانند موشک‌های ضدتانک جاولین و موشک‌های ضدهوایی استینگر، و محموله‌های اسلحه و مهمات به همراه خودروهای زرهی، رادیوهای پیشرفته و تمام ابزار مورد نیاز برای برتری در جنگ‌های مدرن به اوکراین ارسال شدند. وسعت و سرعت حمل‌ونقل هوایی تسلیحات ارسالی به اوکراین احتمالاً بیشترین میزان در تاریخ معاصر است.

غرب در حال تبدیل اوکراین به یک سوریه و لیبی جدید است / کمک‌های آمریکا باعث تشکیل گروه‌های تروریستی افراطی در اوکراین خواهد شد

تخلیه یک هواپیمای حامل کمک‌های امنیتی جدید ایالات متحده به اوکراین در فرودگاه بوریسپیل کی‌یف

انتقال سلاح‌های سنگین توسط دولت آمریکا و متحدانش به اوکراین

این گزارش می‌افزاید: دو امر ضروری بر این مسئله حاکم بوده است، فراهم کردن ابزار لازم برای اوکراین به منظور خنثی کردن برتری‌های فنی روسیه قبل از آنکه خیلی دیر شود (بر اساس این فرض که ارتش روسیه از آنچه تاکنون نشان داده است صلاحیت بیشتری دارد). این منطق حین تقلای اوکراین برای مقابله با نقشه دوم روسیه یعنی هجوم همه‌جانبه به منطقه دونباس اوکراین در حال تغییر است. موفقیت‌های اولیه روسیه حاکی از آن است که مسکو از شکست‌های خود در جنگ برق‌آسای فوریه درس گرفته است، و تسلیم کل یگان‌ها در ماریوپول نشان می‌دهد که منابع اوکراین در حال تزلزل هستند. بنابراین در همین حین که دولت آمریکا و متحدانش سلاح‌های سنگین را برای انتقال به اوکراین آماده می‌کنند، حمایت از این کشور از نظر کمی و کیفی در حال افزایش است.

این منطق معتبر، اما در عین حال ناقص است. استفاده از سلاح‌ها، مانند موشک‌های جاولین و استینگر، مقررات خاصی دارد و چون به شدت ویرانگر هستند شرایط استفاده و نظارت سختگیرانه‌ای برای آن‌ها تعیین شده است - همان‌طور که روس‌ها در حال درک این موضوع هستند. حتی فرانسه متحد طولانی‌مدت ایالات متحده به دلیل استقرار نادرست موشک‌های جاولین در عملیات مخفیانه خود در لیبی در سال ۲۰۱۹ مورد بازخواست قرار گرفت.

با این حال، اروپای شرقی تأمین‌کننده بدنام سلاح برای درگیری‌ها در سراسر جهان است و خود اوکراین آن‌چنان سابقه بدی در این زمینه دارد که این مسئله مذاکرات پیوستن این کشور به ناتو را نیز تحت فشار قرار داد. اوکراین و مولداوی، کشور همسایه، علاوه بر مشارکت مستقیم در تجارت غیرقانونی اسلحه، در سال ۲۰۱۹ به عنوان واسطه‌های تسهیل انتقال سلاح‌های بین‌دولتی، به عنوان مثال از طرف ترکیه یا امارات متحده عربی به دو طرف درگیر در دومین جنگ داخلی لیبی شناخته شدند، که این اقدام آن‌ها نقض مستقیم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بود.

غرب در حال تبدیل اوکراین به یک سوریه و لیبی جدید است / کمک‌های آمریکا باعث تشکیل گروه‌های تروریستی افراطی در اوکراین خواهد شد

احتمال تشکیل گروه‌های تروریستی در آینده

بنابراین، با ارسال میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته به کشوری که سابقه تکثیر تسلیحات را دارد و قوانین و سازوکارهای نظارتی در آنجا به دلیل جنگ مختل شده است، شاید دنیای غرب اولین مهره دومینویی را تکان داده باشد که با تشکیل گروه‌های تروریستی در آینده یا دسترسی سایر عناصر غیردولتی به موشک‌های جاولین و استینگر پس از پایان جنگ اوکراین به پایان می‌رسد.

فارین پالیسی با تلاش برای تطهیر و انکار بکارگیری مزدوران خارجی در ارتش اوکراین نوشت:  اما غرب فقط تسلیحات خود را برای جنگ ارسال نکرده است؛ بلکه شهروندان خود را نیز به اوکراین فرستاده است. اگرچه این با حمل‌ونقل سلاح مورد تحریم دولتی متفاوت است چون اکثر این افراد شخصاً تصمیم به مبارزه گرفته‌اند و خودشان هزینه‌های سفرشان را می‌پردازند، اما کشورهای غربی برای جلوگیری یا منصرف کردن شهروندان خود از رفتن به اوکراین تلاش زیادی نمی‌کنند. دیدن تعداد زیادی از مردان جوان که به خارج از کشور سفر می‌کنند تا برای یک هدف والاتر! بجنگند، آن هم فقط به دلیل اظهاراتی که شور و شوق مبارزه را در آن‌ها افزایش می‌دهد، بار دیگر یادآور روزهای ابتدایی انقلاب‌های لیبی و سوریه است.

غرب در حال تبدیل اوکراین به یک سوریه و لیبی جدید است / کمک‌های آمریکا باعث تشکیل گروه‌های تروریستی افراطی در اوکراین خواهد شد

میزان چشمگیر مزدوران اوکراینی نسبت به جنگ سوریه

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تا روز ۶ مارس، حدود ۲۰۰۰۰ جنگجوی خارجی وارد اوکراین شده‌اند، که با توجه به حضور فقط ۴۰ هزار نفر در درگیری بیش از ۱۰ ساله در سوریه میزان قابل‌توجهی است. و همان‌طور که سوریه و لیبی نشان داده‌اند، این می‌تواند منجر به ایجاد دردسرهای شدید قانونی و امنیتی در آینده شود. بسیاری از این جنگجویان از داستان‌های ملی‌گرایانه الهام گرفته‌اند؛ حتی برخی از آن‌ها افراط‌گرایان جناح راست هستند.

جنگجویان ایدئولوژیکی به افراط‌گرایی تمایل دارند و جنگ نیز سلامت عقلانی و اخلاقی کسانی که در آن حضور دارند را آلوده می‌کند. ردیابی این جنگجویان سابق حین بازگشت به اروپا و ایالات متحده و مسئله بازگرداندن سلاح‌های کوچک به همراه خودشان دردسرساز خواهد بود. بازگشت افراط‌گرایان جناح راست این مسئله را تشدید می‌کند و می‌تواند منجر به یک بحران مرکب شود، چون آن‌ها از تجربه جنگی خود برای آموزش، استخدام و برنامه‌ریزی اقدامات خشونت‌آمیز تازه استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود کارکنان خدمات بهداشتی و امنیتی خسته و تحت فشار، برای واکنش نسبت به این پدیده تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

علاوه بر این، تا زمانی که جنگ ادامه دارد و جامعه اوکراین به شدت مسلح و نظامی می‌شود، این مسئله به صورت تصاعدی بدتر خواهد شد. بنابراین اروپا باید با برنامه‌ریزی در کنار اوکراین در مدیریت سیاست جنگ به دولت زلنسکی کمک کند و از تداوم نظامی‌سازی زندگی اجتماعی و سیاسی آن، که تضمین می‌کند حتی اگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نتواند در میدان نبرد پیروز شود، می‌تواند هرگونه امیدواری برای ایجاد یک اوکراین لیبرال و دموکراتیک را از بین ببرد، جلوگیری کند.

غرب در حال تبدیل اوکراین به یک سوریه و لیبی جدید است / کمک‌های آمریکا باعث تشکیل گروه‌های تروریستی افراطی در اوکراین خواهد شد

موج جدیدی از افراط‌گرایی و تروریسم داخلی در اوکراین

اگرچه واکنش‌های سیاستی به حمله به اوکراین قابل‌درک هستند، اما پیامدهای ناخواسته احتمالی آن‌ها هنوز مشخص نشده است. این بدان معناست که اقدامات کنونی غرب می‌تواند بهترین سلاح‌های اروپایی و آمریکایی را در آینده در اختیار افراط‌گرایان قرار دهد، موج جدیدی از تروریسم داخلی را ایجاد کند، یا به تشکیل یک دولت نظامی افراط‌گرا در قلب اروپای شرقی کمک کند.

ضرورت‌های استراتژیک و اخلاقی ایجاب می‌کند که غرب از اوکراین حمایت کند. اما رهبران غربی باید این کار را با خردمندی انجام دهند که لزوم حرکت هدفمند به سوی توسعه چارچوب‌های قانونی، نظارتی و حمایتی لازم برای مقابله با مشکلات اضافی ناشی از انتقال تسلیحات را تصدیق می‌کند و در نتیجه از تبدیل نیت‌های خوب امروزی به پیامدهای ناخواسته در آینده جلوگیری می‌کند.

درباره نویسنده:

طارق مگریسی کارشناس مسائل سیاسی برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا است که در زمینه سیاست، حاکمیت و تحولات جهان عرب تخصص دارد. او از سال ۲۰۱۲ به طور گسترده در زمینه تحولات لیبی با سازمان‌های مستقر در لیبی و نهادهای بین‌المللی همکاری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    34 48
    جنگ اوکراین تبدیل به یک بحران غیر قابل کنترل برای غرب خواهد شد و تمرکز غرب از خاورمیانه و اسراییل به جنوب شرق آسیا و جنگ های داخلی اروپا و آمریکای شمالی معطوف خواهد شد
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      10 16
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      12 47
      تشکیل یگان های مدافع پوتین در دستور کار قرار گیرد. نخست توجیه این عملیات ویژه
    • یا لثارات الحسین ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      12 51
      انتقام خون حاج قاسم شادی دل مومنان و عذاب روح اشرار است.این رو همیشه اینجا میذارم تا قبل از سالگرد سوم سردار انتقام و حذف قاتل عملی بشه...یاحق
    • DE ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 46
      تنها راه شکست روسیه اینه که امریکا روسیه را به مدرنترین اسلحه های خودش از همون نمونه که سالها در افغانستان خود امریکا یی ها بکار بردند و بعد مانند بند تمبون دررفتند به روسیه بدهد تا روسیه هم مانند امریکا مثل بند تمبون در بره . اینجور که روسیه داره با اسلحه های زنگ زده و زیر خاکی های هفتاد سال پیش میجنگه 100 سال دیگه هم شکست نمیخوره لا مصب .موشک روسی اینقدر گنده و خرکیه که وقتی میخوره به یک برج 20 طبقه حتی اگه منفجر هم نشه با وزن چند تنی خودش 10 طبقه اون رو خراب میکنه. روسها هیچوقت تکنیک و تاکتیک و پیک نیک نداشته اند فقط جیک جیک میکنند. دنیا فقط از این میترسه که اون جوبایدن شیر خرفت موقع چرت دستش اشتباهی بره روی سوییچ بمب اتم جنگ جهانی سوم شروع بشه . باید از جلو دستش برداشت .منقلی و چرتی شده.
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    26 84
    مدافعین کرملین به زودی داعشی های اوکراینی را در هم خواهند کوبید
    • BG ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      22 8
      شما هم برو در کنار اربابان روس بجنگ امیدوارم به درک واصل بشی در کنار اربابانت.
    • BG ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      8 7
      ان شاء الله پوتین هم به درک واصل میشه
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 7
      این پرچم آلبانیه؟
    • ناشناس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      آلبانی ... آلبانی ... !!!!
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    20 62
    فرودگاه کیف باید از کار بیافتد
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      18 51
      احسنت ،روسیه باید چندتا موشک هایپرسونیک بزنه وسط فرودگاه کیف تا جلوی این غلطهای یانکی‌ها گرفته بشه!!!
    • DE ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      9 51
      روسیه از اسلحه های نسل جدید محال است در اوکراین استفاده کند چون با همین موشکها (به قول غربگداها موشکهای گازوئیلی از دوران قبل از تولد پوتین ) داره اوکراین را شخم میزنه . اسلحه های نسل جدید که تمام جاسوسان صنعتی غربی دنبال آن هستند را موقعی بکار میگیرد که کشور روسیه و مردمش و شهرهایش مورد اصابت موشک و بمب و خرابی واقع شود زیرا در این حالت دیگر کار به جایی رسیده است که حفظ شهر ها از حفظ اسرار صنعتی واجب تر است. خطرناکترین اسلحه مینی بمب اتم است که عملا ساختن آن از لحاظ محاسبات حساب احتمالات برای برخورد اتمها به یکدیگر و شکاف هسته ای غیر ممکن است و غربی ها مدعی هستند روسها به آن دست یافته اند که میتواند در صورت مسدود شدن همه راهها از آن استفاده کند و منطقه کوچکی را خاکستر کند نه کل یک شهر چند میلیونی را . باروت و تی ان تی و مواد منفجره در مقیاس ملکولی و پیکو گرم ..فمتو گرم..هم ترکیب و منفجر میشوند لیکن حداقلِ بمب اتمی همان بود که جنایتکاران وحشی گاوچران در هیروشیما و نازاکی 17 روز بعد از اتمام جنگ جهانی زدند تا اتمام جنگ جهانی را به اسم خودشان تمام کنند و هالییودی همیشه دروغ مینویسند و دروغ میگویند و دغل باز و کذاب و خالی بند هستند. بیفرهنگی تجاوز به کشورها و غارت نفت و گاز و معادن...و محصولات ملت ها جزو ذات شیطانی امپریالیسم است. اخلاق امپریالیستی همان " تمامیت خواهیست" که در اکثر غربگداها و رفرمیستها میست ها و اصلاح طلبان وجود دارد برای همین است که با غرب مشکلی ندارند و رعیت ارباب عموسامشون هستند. کره زمین را هم صاحب شوند باز میگردند ببینند میشه باز کره زمین پیدا کرد صاحب شد!! زیر ساختها و خیابانها و کل امریکا این بزرگترین دولت بدهکار روی زمین خراب و فرسوده 42 میلیون نفر زیر سطح فقر و چند میلیون بی خانمان دهها میلیون چند نسل بدهکار بانک ونه بیمه درمانی نه بازنشستگی درست حسابی بعد میخوان برند کره مریخ را شخم بزنند شلغم بکارند. یک مشت هنرپیشه هالییودی خالی بند .تازه همین زندگی مرفه در امریکا هم با دزدی و قتل و غارت ملت ها و ایجاد جنگ و فروش اسلحه و درآمد تعمیرات بعد از جنگ و کودتا در کشورها و آوردن دلقک سرکار برای وابستگی و نوکری امریکا و غارت ملتها مانند شاه دلقک خودمان وصدها نمونه دلاقک دیگر , سر هم کرده اند.
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      درسته، بمب بیست کیلو تنی که یه کوله پشتی دانش آموزی جا میگیره. اندازه یه آبمیوه گیریه
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 1
      10:18 فعلا که سربازهای روسی دارند فرار میکنند فکرشو بکن بعد از چند ماه دیگه که تحریمها قشنگ روی تن روسیه نشست چیکار میکنن لشگرهای زرهی روسیه توسط پهپادها خاکستر شده هواپیماهای روسی حتی سوخو 34 ساقط شده کجای کاری
    • DE ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 43
      شما عاشقان ارباب عمو سام کر و کور هستید زیرا عاشق کور است و نمیبیند. خیلی زور زدند به روسیه تهمت نسل کشی بزنند . و لذا روسیه روش جنگی خود را بجای سریع بر قدم به قدم تبدیل نمود و هر جایکه ازمردم خالی شود را به ویرانه تبدیل خواهد کرد این از هنر دلقینسکی بود که بجای استفاده نفت و گاز و معادن مفت روسیه مانند قرنهای متوالی ,کشور اوکراین را وابسته به غرب جنایتکار غارتگر کرد که یک قطره نفت و یک مترمکعب هم گاز هم ندارند که به او بدهند.ولی خود امریکا یک میلیون نفر در عراق از مسلمانان کشت و 2میلیون در افغانستان کشت و معلول کرد و از بدو تجاوز گرازوار به سرزمین سرخپوست ها تا حالا دههامیلیون انسان را کشته و صدها میلیون را مجروح و بی خانمان کرده اند این گاوچرانها . خب حالا تا شاید یکماه دیگر روسیه صبر میکند تا اوکراین را خالی کنند بعد تمام جاده ها و فرودگاهها و ارتباط دریایی اوکراین را نابود میکندتا غربی ها نتوانند حتی یک فشنگ وارد اوکرایین کنند. اگر به شهرهای روسیه حمله شود این جنگ ده سال بیشتر طول میکشد و تا روسها آخرین دیوار اوکراین را خراب نکنند ول کن نیستند. تا درس عبرتی باشد برای بقیه غربگداها. فقط 3بیش از میلیارد جمعیت چین و هند و پاکستان .... صد درصد به نفت و گاز روسیه وابسته هستند . چون در روسیه غربگدا و ما نمیتوانیم و ارباب پرست و رفرمیست و آبگوشت بزباشیانی و کدخدا پرستان در حد چند بشکه نفتی هم بیشتر نیستند , بزرگترین و تنها ترین اسلحه غرب و امریکا یعنی اصلاح طالبان و وطنفروشان را درروسیه ندارند .لذا عملا دستشان بسته است. و به شکست محکوم. امریکای درحال افول با طرفداران سوسول و فوفول کارش تمام است. شوروی کمونیست هم تمام شد. بیچاره غرب گداها.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    15 40
    آمریکا از خداشه کنار دشمنان دیرینه ش گروه های تروریستی افراطی فعالیت کنن. اصلا برنامه همینه.
    • GB ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      12 16
      مدافعان پوتین چه ناله و ضجه ای میکنن.دیگه دم تکان دادن برای ارباب فایده ای نداره
    • DE ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      8 36
      امریکای در حال افول با یک مشت سوسول و فوفول همگی دارن به لجنزار غرب فرو میروند. بالاخره گاوچرانها با تجاوز به خاک امریکا و کشتن میلیونها سرخ پوست و گرفتن مردم افریقا و مانند احشام هزار هزار به بردگی فروشی و قتل و جنایت های نجومی و دهها میلیونی که در تاریخ بشر نمونه نداشته و هنوز هم ادامه داره یک روز به پایان خود خواهند رسید که کلید آن سالهاست خورده است. و این ضجه جیغ و فریاد و به درو تخته زدن و خودکشی غربگداهاو نوکرهای عموسام طبیعیست قوم لوط هم موقع عذاب همین ضجه ها را میکشیدند. گدا کشنه های دزد غارتگر غربی ها چشمان نجس و پلیدشون همیشه کفتار گونه دنبال غارت کردن اموال و نفت و گاز و معادن مردم بوده و هست. تاریخ امریکا لکه ننگی بر دامان انسانیت است .و نوکران و برده ها و رعیت ارباب پرست در پیچ تاریخی آخرین نفسها را میکشند. اربابشون با تمام اسلحه های مدرن خودش مانند بند تمبون از افغانستان در رفت .
  • ابوالفضل IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    71 21
    بسیار کار خوبی میکنه غرب
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      16 60
      غرب غلط میکنه با همهٔ غربگداهای مزدور!!
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      44 13
      ضجه بزن طرفدار پوتین
    • ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      11 38
      زوزه بکش صهیونیست کودک کش و خبرنگارکش!
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      6 33
      فعلا که شما مزدورهای نئونازی اوکراینی دارین زیر شنی تانکهای روسی ضجه میزنین، ادامه بدین!!! خخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      7 35
      فعلا که شما مزدورهای نئونازی اوکراینی دارین زیر شنی تانکهای روسی ضجه میزنین، ادامه بدین!!! خخخخخخخخخ
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      20 2
      کدام تانک خخخخ دیگه تانکی برای روسیه نمونده همشون خاکستر شدند
  • US ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 64
    در سوریه و لیبی آمریکا برای اینکه بعد از ایجاد بحران و خرابی ها در اثر جنگ و بعد با بدهکار مردن این کشورها و ساختن آنها ودر واقع امرار معاش میکند حتی اسلحه ای که که به اوکراین ارسال میکند بخاطر قانون اجاره وام هست که در اوکراین وجود دارد و در واقع با اینکار خود نسل های آینده اوکراین را بدهکار میکند. آمریکا و صهیونیسم پول خود را از بحران ها در می‌آورند برای همین تا جایی که بتوانند حملات نظامی و سایبری انجام میدهند تا مایی که بتوانند اسلحه تولید می‌کنند چه خود ساخته و چه کپی. و تا جایی که بتوانند دستگاه های دروغ پراکنی و نفرت پراکنی کار میکنند تا بتوانند مردم را فریب دهند و جهت ایجاد بحران و هرج و هرج هر کاری که بتوانند انجام دهند. حتی زخمی های این جنگ ها با داروهای مه میهص نیست واقعا در دنیای واقعی بهتر از داروهای متداول باشند و صرفا جهت متمایز شدن زخمی ها را با گرفتن پولهای فراوان درمان کنند که بیشترشان درمان هم نمی‌شوند. مثل همین قضیه واکسن کرونا که همه فکر میکنند منشأ آن چین بوده در صورتی که منشا آن در اروپا و بالاخص اوکراین بوده. آمریکا و صهیونیست از بحران سازی پول در می‌آورند. اوکراین با این بدهی در واقعا دیگر بخشی از خاک صهیونیست هست و نسل های آینده این کشور برده صهیونیسم خواهند بود.زلنیسمی مار اوکراین و مردم این کشور که یک هنرپیشه اجاره ای از طرف صهیونیسم را گذاشتند توسط یک عده مغز شستشو داده شده توسط سیستم های مجازی در دست صهیونیسم و البته حقوق بگیر صهیونیسم انتخاب کنند حال بایستی هم خود و هم نسل های آینده اوکراین هزینه این اهمال خود را بپردازند. مگر اینکه سلام بر زمین بگذارند و با روسیه متحد گردند.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    به امید نابودی روسیه
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      20 51
      به امید نابودی غرب و غربگدا بدون بلانسبت!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      63 19
      انشاءاله نابودی روسیه. آمین یا رب العالمین
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      14 79
      به امید خدا شاهد نابودی قریب الوقوع یانکی‌های گاوچرون تروریست خواهیم بود! آمین یا رب العالمین!!
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      37 3
      ۰۹:۲۲ چرا بهت فشار میاد؟!!!!!!!! با ماکارانی 35 هزارتومنی ودلار 31 هزار تومنی که در عرض چند روز فقط به این قیمت رسید چطوری؟!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      47 11
      مر‌گ بر روسیه مرگ بر چین مرگ بر نوچه پوتین اربابتان در حال سقط شدن هست
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      56 12
      ارباب پوتین در حال سقط شدن هست و طرفدارانش در حال عذاب کشیدن
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      42 10
      همین گاوچران ها روسیه رو تا الان تو باتلاق فرو بردن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      9 10
      واقعا تعجب میکنم از هر دو گروه! هم از اونایی که میگن ارباب ایران پوتینه و اوکراین مظلومه!! هم اونایی که عشق روسیه و پوتین اند! مگه فوتباله که واسه خودتون تیم مشخص میکنید؟ توی جنگی که عمدتا زیر سر آمریکا و زیاده خواهی غربه و دودش داره تو چشم همه میره، شما دنبال حمایت از چی و کی هستین؟؟
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      7 40
      مرگ بر یانکی، مرگ بر صهیونیست ، مرگ بر منافق، مرگ بر غربگدا، مرگ بر نئونازی ،البته همهٔ اینها یه معنی میدن= طرفدار اوکراین !! خخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      6 35
      این چه جور باتلاقیه که یک روز در میون یه شهر اوکراین رو میگیرن!! باتلاق به ویتنام و افغانستان و سوریه میگن اگه نمیدونستی!!! خخخخخخخ
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 32
      نابودی تمام بی مغز های عالم قاطر روز آخر روسیه مساویه با یه بمب اتم به آمریکا دو تا اروپا تمام خخخخخخ بیچاره
  • کارشناس IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    69 13
    همانطور که ایران و روسیه در سوریه دخالت کردند امریکا هم در اوکراین دخالت میکند. اوکراین پایگاه امریکا است و سوریه پایگاه روسیه بود. روسیه به سختی در اوکراین شکست خواهد خورد. امریکا همسایه سوریه نبود ولی اوکراین همسایه روسیه است و بزودی جنگ به داخل روسیه کشیده میشود
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    22 12
    تا اونجایی که ما میدونیم روسیه به اوکراین حمله کرده کرده نه غرب
  • عطا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 1
    این جنگ ده سال طول میکشه
  • وطن پرست ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    45 14
    هرگز اکراین مثل لیبی و سوریه نخواهد شد چونکه انجا جنگ بر سرقدرت در لوای عقاید نیست وکل نظام و مردم برای اکراین می جنگندو هدف واحدی دارند
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      8 33
      البته فراموش نکنید که الان در حدود پنجاه در صد جمعیت اوکراین (منهای روسی الاصل ها در دونتسک و لوهانسک و برخی دیگر مناطق) به اروپا فرار کرده اند و هیچ وقت هم قصد بازگشت ندارند و همانهایی که در سوریه و عراق و لیبی مردم را قتل عام می کردند به اوکراین منتقل شده اند. به صورت خلاصه از اوکراین چیزی باقی نمانده است و چنانچه در دو هفته آتی رئیس جمهور دلقک زلینسکی قرار داد تسلیم را امضاء نکند کلیه فرودگاهها و خطوط راه آهن و پلهای سراسر غرب اوکراین بمباران شده و از مدار خارج خواهند شد. این خطوط برای ارسال کمک های بشر دوستانه و خروج غیر نظامیان از صحنه درگیری ها باز نگاه داشته شده اند اما اگر قرار باشد که آمریکا و اروپا و نازی های اوکراین از آنها برای انتقال سلاح و تروریست به اوکراین استفاده کرده و موجب مرگ هزاران غیر نظامی اوکراینی شوند دیگر دلیلی بر عملیاتی بودن آنها باقی نمی ماند.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      5 42
      معلومه منبعت فقط بی بی سی فارسییه.
  • مهدی قاسمی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    12 41
    مکر خودشان به خودشان برگشت.انشالله کل اروپا درگیر آن چیزی شود که به سر دیگر ملت ها آوردند.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 4
    درود بر آمریکا ابر قدرت جهان لعنت به روسیه ابر قدقد جهان
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 1
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    16 9
    بزن بترکون این پوتین و طرفدارای احمقش رو که مملکت رو فروختن به روسیه
    • GB ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      50 5
      مرگ بر خائنان وطنی و چکمه دوستان که فقط دم تکون دادن برای ارباب رو بلدن
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      7 24
      مثل اینکه یادت رفته ایران را شما به آمریکافروختید وبدون شک تو هوادار ابی هستی که حتی تاپرستش عربستان پیش رفت.‌‌بالاترین مقام ایران حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد وتو ازخودت نمی پرسی ایران فروخته شده حق محکوم کردن روسیه را ندارد . ایران باروسیه وچین قرار داد بست تا اثرات تحریم دوست داشتنی برای شما را رفع کنه خجالت بکش ایران مستقل و مدافع حق است وبستن قرارداد به معنی قبول همه اعمال أنهانیست ایران محصولاتش را به روسیه صادرکردومیکند و چون دشمن دشمن ماست ارزشش را دارد باهاش رابطه داشت . شماحاضرنیستید أمریکا واروپا را بخاطر تحریم محکوم کنید واین یعنی خیانت به ایران و ایرانی من دوست دارم روسیه آمریکا را شکست دهد چون تضعیف دشمن اصلی ما فروپاشی آن را جلو می‌اندازد
    • DE ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      16 2
      مرگ بر خائنان وطنی و چکمه دوستان که فقط دم تکون دادن برای ارباب رو بلدن
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      46 1
      ۱۵:۱۹ ایران را به هرکه بفروشیم خیلی شرف داره به روسیه جنایتکاروکمونست خونخوار
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    44 6
    روسیه بداند هیچ غلطی نمی‌تواند بکند (امام خمینی)
    • DE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 28
      تقسیم کار شده از طرف امپریالیسم امریکا .تعدادی باید با حدیث و آیه و قرآن و فلسفه و سفسطه‌ و تحریکات دینی مردم و عواطف ملت مسلمان ایران و یا با رعب و وحشت و رو کم کنی معترضین به دلقکی که کل اوکراین را مخروبه کرد دوملتی که قرنها دست در دست همدیکر با صفا زندگی کردند را برای همیشه دشمن کرد و ۲۰ میلیون آواره درست کرد و چند استان را از دست داد ...وهنوز ادامه دارد را تحت فشار قرار دهند.دسته دوم را منافقین و بازمانده ای شیره ای ساواک تعلیم دیده شاباک به تهمت توده ای متهم کنند و دسته سوم با دعا و ثنا از پوتین مردم را علیه هم بشورانند و ایجاد نفرت کنند. طبیعیست که تعدادی که‌نانشان در رابطه با اوکراین بود و الان بیکار شدند به این سه دسته بپیوندند. و مهم اینستکه هر سه دسته کلا جان هیچ انسانی برایشان مهم نیست و فقط دودستی مال دنیا و دلالی و شیتیل صادرات و واردات را چسبیده اند و فوتبالی به سیاست نگاه میکنند...
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 30
    این که تعداد زیادی از مردان جوان غربی به خارج از کشور سفر می‌کنند تا برای یک هدف والاتر بجنگند، چیزی نیست که یک روزه پدید آید. باید به این مساله اجتماعی و فرهنگی توجه شود که چگونه جوانان غربی از نظر تئوریک چنین پتانسیلی را دارا شده اند؟
  • DE ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    11 55
    بدجوری این مقاله تروریستهای داعش را عصبانی کرده دارند مثل حباب صابون میترکند . همه شون از 65 کشور جمع شدند اوکراین 40000 نفر پشت مردم اوکراین سنگر گرفتند . این غربگداها همان روز اول هی مینوشتند 30 نفر جنگجو در ماریوپول و آزوف استیل جلوی کل لشکر روسیه ایستادند خخخخخ دنیا هی داد میزد 250000 نفر هنوز ماریوپول هستند چند هزار نفر در آزوف استیل ..غرب گداها میگفتن نه فقط 30 نفر ...دنیا غلط کرد ..خخخ دیروز اعلام کردند هنوز چند صد نفرمردم و 2000 نفر تروریست داخل آزوف استیل هستند که میخوان مانند بنی صدر که با لباس زنانه فرار کرد بعنوان مردم فراریشون بدهند روسیه گفته یکی یکی باید کنترل بشن بعد .دقت کنید داعشی ها عرب نیستند خیلی شون کلا از خانواده مسلمان نیستند .چون ماهیانه هزاران دلار حقوق میگیرن از کل اروپا و امریکا ...
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    این جنگ جهانی دوم انگار تمومی نداره ...
  • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 5
    عکس اول جوان جنبش جوانان انقلابی اوکراین واحد هستند دمشون گرم
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 4
      اکراین رو نابود کردند چون با روسیه توافق نکردند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 8
    جنگ اوکراین با همه بدی هایش یه خوبی داشت و آن اینکه ما مردم حق و باطل را شناختیم . یعنی نفوذی های روسیه خوب خودشون را نشون دادن.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      6 4
      نفوذی های صهیونیست و گاوچران های شیطان پرست هم مشخص شدند
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      5 1
      یعنی مجله سیاست خارجی آمریکایی هم نفوذی روسیه است احمق جان؟ اینقدر سطح هوشیت پایینه؟
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 4
      خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر از اوکراینی ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      27 2
      بنده معتقدم که کسانی که دارند از پوتین جانبداری می کنند دارند نقش بازی می کنند تا از این طریق ارتباط ایران با شرق قوی بشه و منافع کشور حفظ بشود .اگر این هدفشان باشد کار خوبی می کنند . از طرفی معتقدم شیعیان ایران هرگز نه می توانند مثل روس‌ها یا داعشی ها وحشی باشند و نه می خواهند . ایرانی جماعت که برای مظلومیت امام حسین ع سینه زده هرگز هرگز کار کثیف نمی کنه .یعنی الان اگه تفنگ دستش باشه نمی تونن توی صورت یک بچه اوکراینی نگاه کنه و به او شلیک کنه و اگر تا خود آگاه این کار را بکنه عذاب وجدان رهایش نمی کنه . فقط ما شیعیان ایران بد زبانیم و وانمود می کنیم شرور هستیم . تا حالا نشنیدم یه شیعه ایرانی جایی عملیات انتحاری انجام داده باشه و ده تا آدم بی گناه را کشته باشه . حتی این چیزهایی هم که می گویند ایرانی ها گروگان می گیرند من باور ندارم .گاو بندی می کنند . بنده این دروغهایی که می گویید باور ندارم شما هم مثل ما از پوتین متنفرید و از آدم بی گناه کشتن بی زار هستید .
    • DE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 60
      بنده معتقدم که کسانی که دارند از امریکای جنایتکار جانبداری می کنند دارند نقش بازی می کنند تا از این طریق ارتباط ایران با غرب قوی بشه از طرفی معتقدم شیعیان ایران هرگز نه می توانند مثل امریکایی ها این پدران معنوی و پدید آورندگان داعش وحشی باشند و نه می خواهند . ایرانی جماعت که برای مظلومیت امام حسین ع سینه زده هرگز هرگز کار کثیف نمی کنه و نوکر غرب جنایتکار که ۴۳ ساله ملت ما را برای غارت نفت و گاز معادن ما تحریم کرده نمیشه
  • NL ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 2
    آقای اردوغان این دهه بهترین فرصت برای اتحاد دو ملت ایرانی تبارِ ایران و یونانی تبارِ ترکیه بود ولی شما به این اتحاد مظلومان خیانت کردی
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 40
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 63 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید با این کار مردم از شهرها خارج می شوند و تروریست ها و تانکهای روسی باقی می مانند اما چرا دستورات پوتین را ارتش روسیه اجرا نمی کند بنظر شکافی در تصمیم گیران هرم قدرت روسیه افتاده باشد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 28
    بایدن چه خبر از قتل عام مردم عراق و افغانستان ایا به دو میلیون نفر رساندید یا نه این روسهای احمق که هر قدر تلاش می کنند یک صدم شما هم نمی توانند بکشند یادشون بدید چطور بمباران فرشی می کردید
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    30 3
    یه پیشنهاد دارم .در کشور ما یه عالم سگ ولگرد و مزاحم هست .این سگها را به اسم سگ گله به چین بفروشید و با ارز حاصله جلو گرانی را بگیرید .هیچ اشکال شرعی هم ندارد .
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      25 0
      کشتن حیوانات حرام گوشت تا وقتی خطر جانی ایجاد نکنند حرام است. فروش سگ به چینیها که می دامیم این حیوانات را زجرکش کرده و زنده زنده می سوزانند و یا در آب جوش می اندازند هم حرام است. مضافا اینکه اساسا آنچه اسلام حرام کرده برای همه انسانها مضر است و دادن غذای حرام ولو به کافر حرام است. چون ظلم در حق او است.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      2 0
      کشتن حیوانات حرام گوشت تا وقتی خطر جانی ایجاد نکنند حرام است. فروش سگ به چینیها که می دامیم این حیوانات را زجرکش کرده و زنده زنده می سوزانند و یا در آب جوش می اندازند هم حرام است. مضافا اینکه اساسا آنچه اسلام حرام کرده برای همه انسانها مضر است و دادن غذای حرام ولو به کافر حرام است. چون ظلم در حق او است....جواب ...ممنون از صحبتهای زیبایت . بنده اشتباه گفتم .شیطان با زبان من صحبت کرد . خدایا من را ببخش .الهی العفو.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    44 2
    نه خیر فکر کردین کشورشان رو دو دستی میدم به روسیه مثل شماها . خب از وطن شون دفاع میکنن مثل هر کشور دیگه .
  • ایرانی عصبانی AU ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 55
    خوشبختانه در ارشیو بینالمللی نوشته شده که دست نشانده امریکا زلینسکی اولین کسی بود که با دعوت و باز کرد مرزهای کشورش به جنگجویان خارجی ملت خود ، اروپا ، و دنیا را در خطر فاجعه جدیدی قرار داد. امیدوارم این دلقک غرب جزای خود را بدست مردمش روزی ببیند.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    16 4
    بنده معتقدم که کسانی که دارند از پوتین جانبداری می کنند دارند نقش بازی می کنند تا از این طریق ارتباط ایران با شرق قوی بشه و منافع کشور حفظ بشود .اگر این هدفشان باشد کار خوبی می کنند . از طرفی معتقدم شیعیان ایران هرگز نه می توانند مثل روس‌ها یا داعشی ها وحشی باشند و نه می خواهند . ایرانی جماعت که برای مظلومیت امام حسین ع سینه زده هرگز هرگز کار کثیف نمی کنه .یعنی الان اگه تفنگ دستش باشه نمی تونن توی صورت یک بچه اوکراینی نگاه کنه و به او شلیک کنه و اگر تا خود آگاه این کار را بکنه عذاب وجدان رهایش نمی کنه . فقط ما شیعیان ایران بد زبانیم و وانمود می کنیم شرور هستیم . تا حالا نشنیدم یه شیعه ایرانی جایی عملیات انتحاری انجام داده باشه و ده تا آدم بی گناه را کشته باشه . حتی این چیزهایی هم که می گویند ایرانی ها گروگان می گیرند من باور ندارم .گاو بندی می کنند . بنده این دروغهایی که می گویید باور ندارم شما هم مثل ما از پوتین متنفرید و از آدم بی گناه کشتن بی زار هستید
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 7
      شما کلا باورها هم اشتباهه
    • DE ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 26
      تقسیم کار شده از طرف امپریالیسم امریکا .تعدادی باید با حدیث و آیه و قرآن و فلسفه و سفسطه‌ و تحریکات دینی مردم و عواطف ملت مسلمان ایران و یا با رعب و وحشت و رو کم کنی معترضین به دلقکی که کل اوکراین را مخروبه کرد دوملتی کخ قرنها دست در دست همدیکر با صفا زندگی کردند را برای همیشه دشمن کرد و ۲۰ میلیون آواره درست کرد و چند استان را از دست داد ...وهنوز ادامه دارد را تحت فشار قرار دهند.دسته دوم را منافقین و بازمانده ای شیره ای ساواک تعلیم دیده شاباک به تهمت توده ای متهم کنند و دسته سوم با دعا و ثنا از پوتین مردم را علیه هم بشورانند و ایجاد نفرت کنند. طبیعیست که تعدادی که‌نانشان در رابطه با اوکراین بود و الان بیکار شدند به این سه دسته بپیوندند. و مهم اینستکه هر سه دسته کلا جان هیچ انسانی برایشان مهم نیست و فقط دودستی مال دنیا و دلالی و شیتیل صادرات و واردات را چسبیده اند و فوتبالی به سیاست نگاه میکنند...
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 30
      بزن به چاک نوکر اسرائیل
    • DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      بنده ۱۹:۰۹ معتقدم که کسانی که دارند از امریکای جنایتکار جانبداری می کنند دارند نقش بازی می کنند تا از این طریق ارتباط ایران با غرب قوی بشه از طرفی معتقدم شیعیان ایران هرگز نه می توانند مثل امریکایی ها این پدران معنوی و پدید آورندگان داعش وحشی باشند و نه می خواهند . ایرانی جماعت که برای مظلومیت امام حسین ع سینه زده هرگز هرگز کار کثیف نمی کنه و نوکر غرب جنایتکار که ۴۳ ساله ملت ما را برای غارت نفت و گاز معادن ما تحریم کرده نمیشه . بنده قبول ندارم ایرانی ها گروگان میگیرند نه نه فقط بزور از میهمون پریرایی میکنن... من معتقدم شما هم مانند اکثریت قاطع مردم ایران از امریکای جنایتکار متنفر هستید.
    • DE ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      بنده معتقدم که کسانی که دارند از امریکای جنایتکار جانبداری می کنند دارند نقش بازی می کنند تا از این طریق ارتباط ایران با غرب قوی بشه از طرفی معتقدم شیعیان ایران هرگز نه می توانند مثل امریکایی ها این پدران معنوی و پدید آورندگان داعش وحشی باشند و نه می خواهند . ایرانی جماعت که برای مظلومیت امام حسین ع سینه زده هرگز هرگز کار کثیف نمی کنه و نوکر غرب جنایتکار که ۴۳ ساله ملت ما را برای غارت نفت و گاز معادن ما تحریم کرده نمیشه.
  • GB ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 1
    اتفاقا یک جنگ ده ساله کاملا به نفع غرب هست استراتژی روسیه فتح قریب الوقوع کی یف و خار کوف و اودسا و لویو بود اوکراین فرقش با سوریه و گرجستان اینکه بغل گوش روسیه است اقتصاد روسیه کاملا متکی بر صادرات انرژی هست و راه ارتباطی تجارت روسیه از اوکراین میگذره یعنی حتی سیبری و بیابون های مغولستان و اقیانوس منجمد شمالی و مرز آلاسکا چندان اهمیتی به نسبت اوکراین و سواحل جنوبی نداره این جنگ مثل جنگ یمن یک باتلاق با تلفات و هزینه بسیار و طولانی مدت میشه برای روسیه و سبب اختلافات میشه اگر در یک مدت کمی صلح نشه ازون طرف میتونه یک اثر نسبی بر حضور روسیه در دیگر جبهات مثه سوریه و لیبی داشته باشه
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    لعنت و نفرین ابدی به آمریکا و روباه لنگ عجوزه انگلیس طفیلی آمریکا - چرا آمریکائی ها نمی توانند این عجوززه را از خودشان دور کند قضیه ریشه در حماقت انگلیس در برآوردن توقعات نابجای یانکی ها است. که هیچ کشوری اندازه انگلیس در تابعیت از آمریکا این قدرذ حریص نست - دیر یازود این نیز خواهد گذشت بعد از آن چه خواهد کرد جهانیان منتظر سرنوشت شوم انگلیس هستند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    اینایی که میشینند به جای نظر مقاله مینویسند حتما درامد میلیاردی دارن وخیالشون راحته که فقط حرف میزنند بابا ایران قحطیه بیکاریه بدبختیه ول کنید خنده داره شما دارید به خاطر کشورهای بیگانه به هم توهین میکنید حرف زشت میزنید متلک میگید ایران دوباره جنگ بشه نه لبنان نه فلسطین نه سوریه نه روسیه نه اوکراین نه لیبی نه .......هیچکی به ما کمک نمیکنه خودتان را کنترل کنید
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    یک ایرانی باید در عرصه بین المللی خیلی درست ومنطقی صحبت کنه نه اینکه هی بگه گاو وموی بلوند وچشم ابی و...هرچی بودند الان تو دنیا در علم وتکنیک وفناووری اولند ما هم گاو داشتیم ولی جهان سومی مانده ایم .وانگهی قیافه که ملاک حرف زدن نیست مگذر در شمال واذریها وعشایر لرستان وفارس وخوزستان ما موی طلایی وچشم زاغ نداریم؟
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    بذارید شرق وغرب همدیگر را بکوبند وتضعیف ذشوند برای ایران بهتره که طرف هیچکس را نگیرد فقط غرب خطر نیست روسیه بعد از اوکراین سراغ سرزمینهای شمالی ما میاید اینقدر احساسی نباشیداین جنگ مدتهاست پیش بینی شده بود ولی اول چین که رفیق روسیه است باید دردنیا کرونا می انداخت اقتصاد دنیا را فلج میکرد تا ناگهان روسیه قد علم کند ببینید بازیهای سیاسی یک شبه اتفاق نمی افتد 20 سال قبل تمام اتفاقات خاور میانه اینده وبرنامه ریزی شده است نه امریکا نه شوروسی ونه ....همه مهره اند قدرتی مخفی به نام فرماسونری برجهان حکومت میکند اینا بایدن وپوتین و...همه عروسک خیمه شب بازی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس