عملیات ترکیه در شمال عراق/از بین رفتن ۹ عنصر پ ک ک

ترکیه هدف از عملیات در شمال عراق را مبارزه با پ ک ک اعلام کرده اما حالا مشخص شده پشت پرده حملات برای احداث خط لوله نفت و گاز از اقلیم کردستان به ترکیه و سپس رسیدن انرژی رایگان به دست صهیونیست ها است.

سرویس جهان مشرق؛ ارتش ترکیه از اواخر فروردین ماه امسال عملیاتی را با نام «قفل پنجه» در شمال عراق (اقلیم کردستان) آغاز کرده و در روزهای گذشته مناطق مختلف را در استان دهوک هدف حملات سنگین قرار داده  است.

حملات نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه در شمال استان دهوک در مناطق «متینا، زاپ، اواشین و...» در جریان است و به گفته نیروهای پیشمرگه کُرد منجر به تخلیه دهها روستا و آواره شدن تعدادی زیادی از ساکنان مناطق مرزی شده است.

ترکیه در جریان عملیات هایی که در سال های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست ها و ناامنی مناطق مرزی انجام داده، بخش های وسیعی از شمال غرب، شمال و شمال شرق استان دهوک از جمله «زاخو وسوران و...» را به اشغال درآورده است.

اگر چه آنکارا به مانند گذشته هدف از انجام این عملیات را مبارزه با گروهک های تروریستی و تامین امنیت مناطق مرزی عنوان کرده اما اطلاعات به دست آمده نشان می دهد در پشت پرده، موضوعات دیگری مطرح و در حال پیگیری است.

خبرها حاکیست، پیشتر آنکارا و اقلیم کردستان بر سر انجام عملیات در شمال عراق به تفاهم رسیده بودند و در سفر مسرور بارزانی (نخست وزیر اقلیم کردستان) به ترکیه و دیدار با اردوغان بر سر این موضوع توافق نهایی شد. (قابل ذکر است حملات ارتش ترکیه سه روز پس از نشست مشترک اردوغان و بارزانی آغاز شد)

گفته شده یکی از نتایج و خروجی جلسه بارزانی و اردوغان باز کردن راه برای تسلط ارتش ترکیه بر بخش های وسیعی از استان دهوک به ویژه مناطق مرزی بوده تا مقدمات برای رسیدن به هدف اصلی در این محور مهیا و فراهم شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، هدف اصلی دو طرف، احداث مسیر انتقال انرژی است و مقرر شده پس از تکمیل عملیات آنکارا در شمال عراق، خط لوله نفت و گاز از اقلیم کردستان به سمت ترکیه کشیده شود؛ این پروژه به صورت مستقیم توسط ترکیه و اقلیم تکمیل می شود و همین مسئله باعث می شود دولت مرکزی عراق از جزئیات این طرح (میزان انتقال نفت و گاز) اطلاعاتی نداشته باشد و از درآمدها محروم شود.

به گفته منابع میدانی، خط لوله نفت و گاز پس از رسیدن به ترکیه در نهایت به دو شاخه تبدیل می شود و از یک مسیر به اروپا منتقل می شود و از مسیری دیگر در اختیار صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی قرار خواهد گرفت.

پشت پرده عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق چیست؟ / خوش خدمتی بارزانی و اردوغان به صهیونیست‌ها  + نقشه میدانی و عکس

آنکارا که این روزها در نتیجه نوسانات و نابسامانی اقتصادی تحت فشار سنگین است و برای خروج از بحران به شدت به مشوق های مالی نیاز دارد با این خط لوله به انرژی ارزان و تقریبا رایگان دست می یابد تا بخشی از مشکلاتش حل شود.  

عوامل پشت پرده این طرح با انتقال این خط لوله به قاره سبز در تلاش هستد تا حدودی از نگرانی های سران اروپا بکاهند و بخشی از نیازهای آنان را مرتفع کنند چرا که در میانه جنگ روسیه و اوکراین با تهدید قطع گاز از سوی مسکو مواجه شده اند.

شماری از سران اقلیم کردستان عراق (خاندان بارزانی) که سابق طولانی در غارت ثروت های ملی عراق دارند (چپاول چند ساله منابع نفتی و فروش تقریبا رایگان به صهیونیست ها در بحبوحه درگیری بغداد با داعش فقط یک نمونه به شمار می آید) با اجرای این طرح باز هم به مانند گذشته به ثروت های افسانه ای دست پیدا می کنند و در مقابل دولت عراق هیچ سهمی از این خط لوله نخواهد داشت.

با احداث این خط لوله، جماعت بارزانی هم قدرتمندتر خواهند شد و می توانند مسئله انتقال نفت و گاز را به یک اهرم فشار و ابزار باجگیری سیاسی علیه بغداد تبدیل و در آینده شرط بهره مند شدن دولت مرکزی از عواید این خط لوله را به جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق گره بزنند و در این مسیر بر روی کمک صهیونیست ها حساب خواهند کرد.

اما باید توجه داشت سود اصلی و کلان از احداث خط لوله نفت و گاز نصیب رژیم صهیونیستی می شود چرا که نفت و گاز را بسیار بسیار ارزان و رایگان به دست می آورد و این توافق صهیونیست ها را هر روز از منابع انرژی بی نیاز تر می کند.

طرح انتقال انرژی که با صحنه گردانی ترکیه قرار است اجرایی شود از یک سو تلاش همه جانبه اردوغان را برای اعتماد زایی و به دست آوردن دل صهیونیست ها نشان می دهد و همچنین اثبات می کند روابط مستحکمی میان اقلیم کردستان (خاندان بارزانی) و رژیم صهیونیستی برقرار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ناصر IN ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    21 24
    شما چرا از گفتن حقیقت ترس دارید رژیم استفراغ خودش گاز داره .ایران تحریم هس ترکیه هم هر جور شده باید گاز کشورشون تامین کنه کردها هم با پول گاز استقلال بیشتری پیدا میکنن ترکیه به اجبار با کردها همکاری میکنه ایران با سیاست‌های دیکته شده دشمنان دیروز را باهم دوست کرده
    • CH ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      22 12
      ترکیه همین الان دارد ازایران گاز می خرد. قراردادی که به همت مرحوم نجم الدین اربکان امضا شد. اگر بخواهند می توانند ظرفیت خرید گاز را افزایش دهند. اما ایران فروشنده خوبی نبوده و نیست و زمستانها شیر گاز را می بندد.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    26 3
    گاز کردستان خیلی کمتر از آن است که کمکی برای اروپا باشد. حداکثر می تواند نیاز ترکیه به گازایران را کاهش دهد.
    • سعید IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      6 6
      من که مشکلی ندارم.در مورد جنگ قرقیسیا تحقیق کنید.میتونه بهترین اتفاق ممکن برای ایران و قدرتمندتر شدن ایران بشه
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      50 15
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی ، صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      10 13
      کُردستان آناتولی، طورچیه نیست
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      5 13
      کُردستان آناتولی، ترکیه نیست
  • شهروند IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    29 17
    اردوغان،روباه،برنامه هادارد،بایدمثل امریکاباسیاست،فراریشون داد.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      4 10
      استراتژی پ ک ک در این مرحله استفاده از نبرد زیر زمینی و تونله به همین خاطر ارتش ترکیه با وجود برخورداری از تجهیزات مدرن هوایی متحمل تلفات بسیاری میشه که در ویدیوی های منتشره از سمت پ ک ک مشخصه حداقل ۱۰۰ نظامی ترکیه کشته شده انذ.
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    20 12
    ترکیه از این طرح چه ضرری میکنه که شما اون را خوش خدمتی معنی میکنی. تو سیاست باید زرنگ باشید در این اوضاع بلبشوی جنگ اوکراین و روسیه ما هم باید از فرصت استفاده کنیم و اروپا را از لحاظ گازی به خود وابسته کنیم. از این قرادادی هم که گفتید فقط عراق ضرر می کنه اونم به شرطی که واقعا طبق نوشته شما دولت عراق چیزی نصیبش نشه. ولی مطمئن باشید دولت مصطفی الکاظمی خبر داره. اردوغان هم رئیس حمهور عراق نیس داره از فرصت استفاده می کنه کشورش یه امتیازی بگیره
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      5 2
      چون قانون شفافیت بر اموال و دارایی در ایران نیست بنابر این هرکسی میتونه یک رشوه کوچکی از دولت کوچکی بگیره برای همین ایران نفوذی زیاد داره
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      3 3
      راست میگی خوش خدمتی نیست، دزدی آشکار تو روز روشنه،.
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    20 19
    خب این الان کجاش اشکال داره؟ آقا نفت و گاز خودشه دلش میخواد به هرکی میخواد بفروشه.مشکلش چیه؟مگر از ایران دزدیده؟
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      9 2
      نفت و گاز خودش نیست. نفت و گاز عراق است که مطابق قانون عراق باید با اجازه دولت مرکزی عراق استخراج شود و عواید آن به دولت مرکزی عراق واگذار شود و پس از آن سهم اقلیم کردستان از آن عوایدی پرداخت شود (حدود 18 درصد). آنهم نه به خاندان بارزانی بلکه به دولت اقلیم و حساب هزینه کرد آنهم باید به دولت مرکزی عراق ارائه شود.
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    20 15
    ترکیه بزرگترین شریک تجاری و نظامی اسرائیل در منطقه و حمال بمب اتمی آمریکاست. مردمش را هم با افسانه نئو عثمانی سرگرم می‌کند.
  • ناشناس ES ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    13 1
    اسرائیل خودش گاز داره هدف انتفال گاز به اروپا با همکاری اسرائیل هست
  • موسی -میکاییل - اسرائیل PL ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 23
    اگر میخواهید دوباره از کتیبه الب ارسلان بنویسید باید همین اول بگم همچین کتیبه ای وجود ندارد خاندان سلجوقی هم یک خانواده یهودی تبار بودند این الپ ارسلان هم نام واقعی اش اسراییل بوده که دو برادر دیگرش موسی و میکاییل نام داشتند هدفشون هم طبق معمول نابود کردن مسلمانان به دست اقوام اسیای مرکزی که دوبار این کار را کردن یک بار بعد در عصر مغول بود که جهان اسلام را بالکل منهدم کردند سفرنامه تودولایی در همان زمان خیلی چیزها را روشن میکند مثل ان یکی یهودی که به اسم کشیش در شهر های اروپا میگشت و جنگ های صلیبی را علیه اسلام به راه انداخت
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      6 4
      این کامنت رو نگاه کنید پانترک هیچ احترامی برای ترک قائل نیست. بلکه چون ارباب اسرائیل شون کشور بالای 20میلیون در خاورمیانه نمیخواد برای تجزیه کشورها وارد شده اند ---- بله ترک وفارس بهانه بود در حقیقت برای تجزیه کشور های بزرگ خاورمیانه حاضرند آلب ارسلان را هم سر ببرند چه برسه به آذری و فارس
    • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      1 1
      آلپ ارسلان کیه اصن؟
  • زضا IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    16 2
    اولا اميدوارم اين خبر صحت نداشته باشه و در صورت صحت خاك بر سر سياستمداران عراق مخصوصاً اون مصطفى كاظمى حروم لقمه كه يقيناً در جريان اين خيانت هست
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    11 0
    ترکیه شمال عراق را بخشی از خاک خودش تلقی می کند و هنوز راجع به شهر موصل ادعای ارضی دارد
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    18 12
    اردوغان به ظاهر مسلمان و در باطن یهودی است. شبیه سفیانی است.
  • سادات IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    15 9
    شما هم زرنگ باش برای ملت وکشور ایران این کارارو بکن
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      2 5
      ایم زرنگی نیست، اولا دزدیه، دوما همکاری با رژیمیه که اگه تو دریا بره، یه دریا رو نجس میکنه.
  • ال IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    15 6
    اخه چه خوش خدمتی.به فکر اقتصاد خودشه..چرا باید نفت گاز رایگان به اسراییل بدند...مگه دیوانه شودند...با این کارش اورپا .رو به خودش وابسته میکونه.و امنیت انژی خودشو افزایش میده..و منطقه پیشرفت میگونه...به نظر من بهترین کارو میکنند..و اورپا رو از وابستگی به نفت گاز .روسبه نجات میدند...از جنگ اکراین.روسیه بهترین .سودو میکونه..و به این میگند سیاست
  • کامران IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    7 9
    تشکیلاتی به نام اقلیم در شمال عراق توسط صهیونیستها به وجود آمده است تا نقطه شروع تجزیه کشورهای غرب آسیا باشد.حکومت مستقر در ترکیه هم دست نشانده صهیونیستها است.
    • احمد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      5 2
      بنده هیچ تعصبی به ترکیه ندارم ولی انگار یادت رفته ترکیه 600سال امپراتوری بوده که آن زمانها چیزی بنام اسراییل هم وجود نداشته ضمنا یادآوری می کنم پوتینی که اهمیتی یرای سفر آقای رییسی ما قایل نشد ظرف چند روز بابت اظهارات لاوروف از رییس جمهور اسراییل عذرخواهی کرد آیا پوتین حاضر می شود بابت اشغال کشور ما طی چند ده گذشته از ما عذر بخواهد؟
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      4 1
      حالا کی گفته اردوغان وارث عثمانی هست؟
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      ترکیه اولین دولت اسلامی بوده که اسرائیل را برسمیت شناخته و بلا انقطاع تا کنون روابط داشته .
  • قره باغ IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    6 6
    تحلیل بچه گانه و خنده داری بود . کلی خندیدیم ممنون از تحلیل تون
  • مصطفی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    8 0
    بنظر شما علت گرانی اینترنت در ایران اردوغان نیست ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    13 14
    دیپلماسی ما در کردستان عراق ، بسیار ضعیف ، ایدیولوژیک و اماتور است. دلیل هم مشخص است......
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    15 15
    اینها رو ول کن از گرونی های اخیر بنویس. آخرین قیمت ماکارونی و آرد چند؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      11 3
      در ایران هنوز مثل ترکیه صفِ گرسنگان برای نان ارزان تشکیل نشده است
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      15 3
      معلومه کبکت خروس میخونه، وطن فروش افساد طلب. برو نرخ جهانی گندم و ماکارونی را ببین. هنوز ارزونترین آرد و ماکارونی تو ایرانه.
  • VEGAR IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    4 6
    ولشون کن ...از خدمون چه خبر؟ آیا اجناسی به قیمت دیروز مونده یا همه اصلاح قیمکت شده اند به فضل الهی
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 0
    از وقتی ادوغان جنابلاری در ترکیه بقدرت رسیده واقع بین باشید اونها کجان با هیچشون ما کجائیم با اینهمه ثروت خدادای حداقل چار در صد منابع جهانی
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 4
    در جنایت کار بودن ترکیه و عراق شکی نیست ایران باید حامی ملت کرد باشد تا بتوانند از خودشان در برابر ترکیه و اعراب دفاع کنند باید دست از دشمنی بیهوده با اسرائیل برداریم و دشمن اصلی یعنی اعراب و ترکیه را سر جایشان بنشانیم
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    5 2
    گروهگ تروریستی. پژاک و پ ک ک باید نابود شوند .آفات منطقه هستند
  • NL ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 9
    اقلیم کردستان در آینده جزیی از ترکيه خواهد بود ....البته‌ به نفع شون هم هست .توی ترکيه باشند تا عراق ..
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    موضوع ورای این خرده محاسبات است، موضوع تجزیه منطقه حتی پاکستان و حتی ترکیه است که نیمی از آن در اروپا و نیمی در آسیا قرار دارد. حتی چین و روسیه و هند. جهانی مینیاتوری تحت حاکمیت نژاد آنگلوساکسون آمریکا-انگلیس-استرالیا که حتی اروپا نادیده خواهد گرفت،یعنی نژاد ژرمن و نرماندی و صرب و ایتالیایی.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    حداقل سکوت دولت مرکزی و برخی شخصیت ها و احزاب عراق دال بر رضایت و یا همداستانی با عوامل از جمله رژیم صهیونیستی که نماینده هاشون سالها در اربیل مأوا دارند ، است . با این وصف برخی از کردها مثل پ ک ک با این جماعات روحسابی ندارند و بعنوان مانع سرکوب می شوند . شاید بارزانی در عراق با قسد در سوریه همخوان باشند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    4 4
    اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعش زنان تبریزی و شیرازی و اصفهانی را جلوی‌پسرهای تبریزی شیرازی و اصفهانی به زنجیر میکشید و بعنوان کنیز به عربستان و فاحشه خانه های زیر زمینی بادکوبه و ترکیه اروپا و امریکا میفروخت. __ کامیون کامیون اسلحه از ترکیه برای داعش فرستاده میشد.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 0
      بزرگتر از داعش صدام و ارمنی ها بودن که هیچ غلطی نتونس بکنه و مردان تبریز و آذربایجان اجازه همچین جسارتی به هیچ کس نمیدن حتی به هموطن شیرازی و اصفهانی کسی چپ نگاه کنه...تو خودت داعشی هستی
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    7 1
    سلام هزاران ساله مادرمان ایران بر جنگسالار لشگر محمد ص یعنی سردار سرلشکر پاسدار قاآنی کبیر،کسی که پرچم غیرت ترکی را دوباره در جهان بالا برد‌
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    اردوغان دستور گرفته مقدمات تجزیه ترکیه رو فراهم بکنه
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    ای علیف و اردوغان که خیلی دنبال نژاد هستند میخواهید بدانید نژادم‌ چیست؟ تبارم چیست؟ من فرزند علی ع هستم پس قبل از اینکه به من بگویی ترک یا فارس این را بدان که نام من «باباعلی» است زیرا بابا و پدر من علی ع است. (انا و علی ابوا هذه الامه)
  • م IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    مشرق ترکیه که از تروریست های شمال عراق و سوریه نفرت داره. حالا چطور میشه بخواد گاز شمال عراقو ببره اروپا تا پول تو جیب اینا بریزه؟! کاش بیشتر توضیح میدادین که پشت پرده چه خبره و سندی هم برای گفته هاتون دارین یا خیر؟ ضمنا ۲۰۲۳ لوزان تموم میشه بنظر من ترکیه نقشه دیگه ای داره..
  • نیما IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 1
    حشد شعبی باید با ترکیه وارد جنگ بشود
  • NL ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 1
    در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ ((شاه اسماعیل بنام سکوت مظلومانه ات اکنون در قرن ۲۱ ایرانیان آذرنشان انتقامت را از اردوغان و عثمانی خواهیم گرفت.))
    • تبریز US ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      گنده‌تر از دهنت حرف نزن. جان و مال آذربایجان فدای هرچی ترک و کشور ترک هست و البته ایران هم جزیی از کشورهای ترک خواهد شد.
  • US ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود." ایران با فارس فرق داره+
  • US ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    کدوم آدم عاقلی با دست خودش از تمدن بزرگ آریایی میره به تمدن درجه 3 قرقیز و ازبک؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    آذری ها و فارس ها و ایتالیایی ها شبیه هم هستند برو اعضای تیم فوتبال رو نگاه کن چند نفر در تبریز و اردبیل شبیه به جورجیوکیلینی یا دل پیرو برات بیارم خوبه؟ آری همه آریایی هستیم. (آذریِ آریایی را وه مار با قرقیز و ترکستان و ازبک چشم بادامی)
  • ع IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 1
    هرجا بحث حمایت از تروریسم و کشتار مردم بیگناه هستش، نام ترکیه و عردوغان میدرخشد.
  • آذری ترک نیست IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    5 3
    اونایی ک سنگ عردوغان رو به سینه میزنن همونایین که اجدادشون توسط عثمانی ها مورد تجاوز قرار گرفتن.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    شاهان غزنوی نیز مانند سامانیان خود را از شجره‌نامه‌ شخصیت‌های باستانی ایران میدانستند. مدرک: ( جوزجانی می‌نویسد که سبکتگین جزوِ ششمین نسل از فرزندان یزدگرد سوم است.) برخی از غیرت ایراندوستی سبکنگین خجالت بکشند که به مادرشان ایران توهین میکنند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    زبان اجداد آذری های= زبان اوستایی بود است. -- آذری ترک زبان شده است---
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 1
    در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ ((شاه اسماعیل بنام سکوت مظلومانه ات اکنون در قرن ۲۱ ایرانیان آذرنشان انتقامت را از اردوغان و عثمانی خواهیم گرفت.))
  • یا لثارات الحسین... ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    بهترین زمان برای انتقام خون حاج قاسم هست.این رو همیشه اینجا میذارم تا قبل از سالگرد سوم سردار انتقام و حذف قاتل عملی بشه...یاحق
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 2
    تیمور لنگ، در نامه خود به امرای مظفری، خودش را «افتخار تمام ممالک ایران» خوانده‌است. یکی از مهم‌ترین آثار جغرافیایی و تاریخی مربوط به تیموریان مسالک الابصار فی ممالک الامصار از ابن فضل‌الله عمری است. او بارها از واژه ایران استفاده‌کرده‌است و درباره آن سخن‌گفته‌است. او در فصل چهارم با عنوان مملکه الایرانیین به حدود جغرافیایی ایران پرداخته‌است. او نیز حدود جغرافیایی ایران را از رود جیحون تا رود فرات، از خلیج فارس تا روم(تا آنتالیا در کنار مدیترانه) و تا آذربایجان و ارمنستان و اران می‌دان
  • ابوشاهد کرج IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 0
    مردم مسلمان کرد و ثروت و منابع نفت و گاز واقع در اقلیمک کردی شمال عراق تحت کنترل خانواده بارزانیست هاست و طبق اشاره درست مشرق نیوز بارزانیست ها در راستای تامین منافع صهیونیستها با همکاری انکارا مشغول اجرای راهبرد جدیدی هستند و همواره نان از بحران افرینی و مزدوری برای اهداف بیگانه خورده اند و البته این خاندان دشمنان و مخالفین بسیاری در جامعه کردی و منطقه برای خود افریده است زمانی بارزانیست ها به همراه ترکیه با داعش در پیمانی نانوشته متحد شدند و نفت سوریه اشغالی را از داعش به بهایی ناچیز میخریدند و بین خود و امریکایی ها و ترکهای گردنه گیر تقسیم میکردند تا انکه ژنرال بزرگ محورمقاومت با استفاده از حملات گسترده پهپادی و همکاری نیروی هوایی روسیه مهر پایانی بر ااروان داعشی سارقان نفت زد از سوی دیگر شاید بزرگترین ضربه سیاسی گروه پ ک ک به پارتی ان بود که دست بارزانیست ها را چه در اجلاس اردن که فرستادگان بارزانی در هماهنگی با استحبارات کشورهای عرب مرتجع و سرکردگان داعش برای حضور در الانبار و تقابل با انچه که بدان در مدیای عشیره ای خویش تقابل با ارتش مالکی میگفتند و افشاگری این سازمان با اسیر گرفتن مهره های مهمی از داعش که به همکاری پشت پرده اقتصادی و نظامی و تجارت نفت مقامات پارتی با داعش و دفتر محرمانه انان در اربیل اشاره داشتند لطمه جدی وارد شد از ان به بعد خشم اربیل از چنین رفتار پ ک ک دو چندان شد و شاهد همکاری شدید پاراستن و میت در شکار فرماندهان پ ک ک در سراسر مناطق کردستانات عراق و سوریه و ترکیه بوده ایم ..خیانت و عقب نشینی ارتش بارزانیست ها از منطقه سنجار منطقه ای خارج از حدود ارضی اقلیمک کردی عراق و به سلاخی دادن اندک مبارزان مدافع ایزدی و یکتی ان سامان مهر تاییدی بود بر افشاگری های پ ک ک در روابط پشت پرده بارزانیست ها با داعش اینها بخشی از خشم مشترک بارزانی و اردوغان علیه پ ک ک به عنوان بازیکری مزاحم در مناطقی است که قلدرانه در سنجار عراق ماوا گزیده است و مانعی بزرگ بر روابط نفت و گاز انان باشدتقابل این گروهها که هر کدام بخشی از مردم کرد را به گروگان خود دارند احتمال درگیری و ضربات متقابل پ ک ک با انفجار خطوط انتقال انرژی منطقه اقلیمک کردی و مناطق ترکیه را در نزد تحلیلگران بیشتر میکند....
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    4 12
    فارسی از افعانستان وارد ایران شده . زبان دری وری معروف بود .درضمن فارسي بدون عربی عقیم هست ....فارس ها ومادها ازسبیری به فلات ایران کنونی مهاجرت کردند باعث نابودی تمدن های عیلامی ها آشوریان و سومریان و لولوبیان و خوزیان وماناها بابلیان شدند ..بربر بودند ..
    • مجتبی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      15 4
      تمام جهان ترکها را مهاجر میداند ،حتی ترک شناس معروف ترکیه ایلبر اورتایلی میزگردهای تخصصی او در شبکه های ترکیه در آپارات و یوتیوب موجوده ،در طی یک سخنرانی خود گفته بود زبان فارسی و کلمات فارسی باعث اعتبار بخشی زبان ترکی شده اند وگرنه زبان ترکی زبان روستایی فاقد زایش و تمدن بود ،
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    همه دارند برای خودشان کار می‌کنند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    2 4
    فارسي با ساختار عربی .با طعم افعانی ‌...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    3 0
    ترکیه بعد ا. آنکه خط لوله گاز کشیده شود میاد ب سراغ کردها و آنها را از گود خارج می‌کند.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    5 0
    این همه عملیات خارجی تو خاک عراق واسه اشغال نظامی انجام میشه مقتدا صدر اصلا حرفشو نمیزنه صداشم در نمیاره ولی تا ایران بدون اشغال نظامی فقط با چند موشک پایگاه جاسوسی صهیونیستهارو تو اربیل منهدم می کنه مقتدا صدر زودتر از آمریکائیها اعتراض می کنه که استقلالمون رفت !
  • ismail IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    1 1
    این احتمال و تحلیل کاملا درست است چرا که خود ترکیه ای ها هم اینرا میگن. خط لوله گاز اقلیم کردستان عراق به ترکیه و صهیونیست ها این تهدید بر ایران و عراق هم خوتهد بود که باید برای جلو گیری از این چنین نقشه خصمانه باید جلو گیری بشود. ترکیه در بحران اقتصادی بسیار شدیدی است که باید جلو گیری بشود ازورود گاز ارزان به ترکیه و رزیم صهیونیستی عردوغان با اشغال خاک عراق از زمین و هوا دنبال اشغال نو عثمانی گرایی است با تجاوز به خاک کشور های همسایه مرتکب اشغالگری کشور های همسایه میشود
    • ناب IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      گراندیوزیتی نوعی اختلال هذیانی هست که به خودبزرگ بینی ترجمه میشه! نماینده گروه قومی که هیچ نقشی در وقایع تاریخی پانزده قرن اخیر اوراسیا نداشتند چگونه میشود به ملت تاریخ ساز تورک که تاریخ تمام ملت های یه قاره هرکدام فقط برگی از صفحات کتاب قطور تاریخ انهاست چنین جسارتی بکنند! ایا این بجز هذیان هست؟! بعد یک دوره فترت صدساله تورکها دوباره در راس قدرت و سروری و آقایی جهان قرار میگیرند و مجموعه اتفاقات جند دهه و چند ساله اخیر همه برای مقدمه سازی شکل گیری ابرقدرت توران هست،بدلایل مختلف از جمله کنترل و تضعیف چین و تجزیه روسیه و سایر کشورهای منطقه آمریکا و انگلیس هم موافق این پروژه هستند! بطور تاریخی کوردها همواره در کنار و در صف تورکها بودند و همکنون هم الیت کورد و منابع قدرت و ثروت کورد هم راه دوام و صلاح را در سایه تورکها بودن میدانند و روابط ویژه اقلیم کردستان عراق با تورکیه گواه آن هست.پ ک ک هم بعنوان پدیده ورشکسته که بیشترین آسیب را به حرکت کورد زده در حال اضمحلال کامل هست و در محاسبه نهایی کوردها همراه بودن با تورکها را با تنها ماندن با اعراب مغشوش و فارسی های بی اراده و غیرقابل اعتماد ترجیح خواهند داد!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 1
    وقتش دیگه اصلاحات سرزمینی خود را آغاز کنیم.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 1
    پس علت عصبانی شدن ترکیه از حمله سپاه به مقر اسرائیل رو هم باید در همین نقشه جستجو کرد
  • US ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    هرجا آذری است آنجا ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس