روسیه: مذاکرات ثبات راهبردی با آمریکا به طور رسمی متوقف شده است

«ولادیمیر یرماکوف» رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد مذاکرات بین مسکو و واشنگتن درحوزه ثبات راهبردی، رسما متوقف شده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، وی یادآور شد که این تماس ها می تواند از سرگرفته شود، به محض آنکه روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را تکمیل کند.

ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا سال گذشته در اجلاسی در ژنو توافق کردند که مذاکرات درباره ثبات راهبردی (مسائل مربوط به استقرار تسلیحات راهبردی و موشک های هسته ای) بین دو کشور ازسرگرفته شود.

از آن زمان دو دور مذاکرات در این خصوص بین نمایندگان روسیه و آمریکا برگزار شده است.    

 دومین دور مذاکرات روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی جهان، درباره «ثبات راهبردی»، هشتم مهر سال گذشته پشت درهای بسته و در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل مستقر در ژنو برگزار شد و اخبار آن به بیرون درز پیدا نکرد. این رایزنی‌ها برای بررسی مسائل ثبات راهبردی شامل موشکی و هسته‌ای و کنترل تسلیحات در این عرصه‌ها در سطح بین‌المللی برگزار شد.

روسیه و آمریکا با وجود برگزاری دومین دور مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای با عنوان ثبات راهبردی، همچنان دارای اختلافات زیادی هستند.

 هیات روس به ریاست «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و هیات آمریکایی هم به ریاست «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند و بعد از سه ساعت این مذاکرات به پایان رسید جلسه ای که به گفته ریابکوف دامنه اختلافات زیاد بود.

نخستین دور مذاکرات میان دو طرف ششم مرداد و در پی ملاقات سران دو کشور در خرداد ماه گذشته برگزار شد.  

ولادیمیر پوتین و جو بایدن در نشست خود ۱۶ ژوئن در ژنو (۲۶ خرداد) بر ضرورت پایبندی متقابل خود به این اصل که هیچ برنده ای در جنگ هسته ای وجود ندارد، تاکید کردند و با راه اندازی یک گفتگوی جامع، اساسی و پرانرژی در مورد ثبات استراتژیک موافقت کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس