کد خبر 1368973
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
رونمایی از سامانه نظام ایده ها و نیازها/ وزیر علوم: نیازهای صنایع و دستگاهها در سامانه نان دیده شود

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در فاز اول نیازهای صنایع خصوصی و دولتی که احصا شده، در سامانه نان دیده شده و دانشگاه ها هم در صورت احصاء نیاز خود می توانند، وارد سامانه شوند.

به گزارش مشرق، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم و تحقیقات، در مراسم رونمایی از سامانه "نان" نظام ایده‌ها و نیازها با بیان اینکه کارکرد سامانه نان، نمایه سازی نیازهای پژوهشی است، اظهار داشت: در فاز اول نیازهای صنایع خصوصی و دولتی که احصا کرده اند، در سامانه نان احصا می شود  البته دانشگاه ها هم در صورت احصاء نیاز خود می توانند، وارد سامانه شوند.  

وی به فاز دوم فعالیت سامانه نان اشاره کرد و افزود: نمایه سازی ایده ها مرحله دوم است. در حال حاضر  ایده ای مهم است که بر اساس نیاز یک پروپوزال مطرح شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه وزارت علوم دخالتی در این فرآیندها ندارد، یادآور شد: به دلیل دخالت نکردن این وزارتخانه، کارگزار یعنی دانشگاه مادر هر استان برای این کار تعیین شده است. نیازهای آموزشی دستگاه ها نیز باید در نان دیده شود و صنعت از بین دانشگاه های داوطلب شده برای آموزش نیروهای خود یک دانشگاه را انتخاب کند.   در آینده اولویت های تحقیقاتی و واردات را هم جزو برنامه های سامانه نان می گنجانیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ نیازی پس از برآورده شدن نباید حذف شود، تصریح کرد: نیازهای برآورده شده باید جزو استخر اطلاعاتی سامانه نان بماند و هیچ نیازی از سیستم حذف نشود.

وزیر علوم با بیان اینکه طرح های کلان ملی، قطب ها و انجمن های ملی هم در این سامانه در نظر گرفته می شوند، یادآور شد: از سوی دیگر جستجوی آزمایشگاه مرجع یا جام را در این طرح می بینیم.

زلفی گل همچنین از گنجاندن ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی در  صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و خاطرنشان کرد: پشتوانه نظام ایده ها و نیازها صندوق عالی عتف است و صنایع پیشنهاد دهنده هم می توانند بخشی از بودجه خود را وارد این صندوق کنند.

مراحل ثبت ایده در سامانه «نان» شامل انتخاب نیاز، ثبت اطلاعات، تأیید اطلاعات و صدور گواهی است.

فرآیندها و برآیندهای سامانه «نان» شامل موارد زیر است:

- ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسایل کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان

- ارتباط با ساختار سیستم ثبت اختراعات و بورس ایده

- انجام تحقیقات نیاز محور

-آگاهی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی نیازهای واردات (گمرک)، صنعت، دولت، جامعه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

- افزایش اعتماد صنعت، دولت و جامعه به علم و دانش و ایجاد مطالبه اجتماعی ارتباط با دانشگاه‌ها

- تدوین نظام مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز – توانمندی، صنعتی – دانشگاهی کشور

- امکان رویت، تحلیل، نقد و بهره گیری ایده – نیازها توسط عموم مردم و پایش و رتبه بندی پژوهشگران

همچنین سامانه «نان» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجرای سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نقش آفرین خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس