کد خبر 1368116
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
روایت «آکسیوس» از پنجمین دور از مذاکرات ایران و عربستان

یک پایگاه خبری جزئیاتی از پنجمین دور از مذاکرات میان ایران و عربستان ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، پنجمین دور از مذاکرات ایران و عربستان اخیرا در شهر «بغداد»، پایتخت عراق برگزار شد.

پایگاه «آکسیوس» در خصوص این مذاکرات گزارش داد «دور پنجم مذاکرات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان در پنجشنبه گذشته بر دو چالش اصلی متمرکز بود: عادی سازی روابط و جنگ در یمن.»

بیشتر بخوانید:

احتمال بازگشت روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان

این پایگاه خبری مدعی شد «تهران خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها شده و عربستان خواهان اقدامات عملی بیشتر است.»

به گزارش «آکسیوس»، «ریاض با بازگشایی سفارت ایران برای انجام امور مرتبط با سازمان همکاری‌های اسلامی موافقت کرده است.»

آکسیوس به نقل از برخی منابع نوشت «دو طرف تصمیم گرفتند طی ۳۰ روز آینده هیئت‌هایی به هر کشور بفرستند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفتگو کنند.»

این پایگاه خبری همچنین مدعی شد «عربستان همچنین با ورود ۴۰ هزار زائر ایرانی به این کشور برای برگزاری مراسم حج در ماه جولای موافقت کرده است.»

«آکسیوس» نوشت «عربستان طی سال گذشته در بحبوحه سرد شدن روابط با آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر داده است.»

بر اساس این گزارش، «مقامات ایران و عربستان در هفته‌های آینده بار دیگر در بغداد گرد هم می‌آیند.»

پیش از این «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق، گزارش داده بود «آخرین دیدار هیئت‎های ایران و عربستان در بغداد در سطح امنیتی بود و با حضور مقام‎های عالی رتبه دو کشور برگزار شد و طرف‌های سعودی و ایرانی بر سر یک یادداشت تفاهم ۱۰ ماده‌ای به توافق رسیدند.»

به گفته وی، «قرار است دور بعدی گفت‎وگوهای میان هیئت‎های ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک برگزار شود.»

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    مصالح دو کشور ایران و عربستان در برقراری ارتباط سیاسی با یکدیگر است کما اینکه امروز عربستان حسرت هزینه هایی را می خورد که صرف جدایی از ایران کرد اما نکته اصلی و اساسی این است که ما با توجه به تفاوت های اعتقادی زیاد با آنها هرگز نباید از پاپ کاتولیک تر شویم و سر روی شانه آنها بگذاریم . سیاست جای خود و دیانت هم جای خود . آنها سیاستشان مثل دیانتشان است همانگونه که سیاست ما هم عین دیانتمان است . آن تفاوت ها این جا ، باید مد نظر قرار گیرد .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 0
    آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • ساقی CA ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      1 0
      قفلی زدیا بولوند بولوند
  • محمود IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 0
    چرا خبر این دیدار را رسانه های داخلی منتشر نمی کنند و مرجعیت رسانه ای را به خارجی ها می دهید؟ یعنی خودمون نامحرم هستیم و خبر دیدارها و محورهای مذاکره را باید از رسانه های خارجی بشنویم؟ با همین کارها رسانه های خودمان را بی اعتبار میکنید و به رسانه های خارجی اعتبار می دهید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس