کد خبر 136797
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

مرحوم آیت الله بهجت(ره) در بیاناتی که توصیه هایی برای جوان بوده با اشاره به نقش حیاتی قرآن و عترت در زندگی مسلمان ها، فرمودند:«باید ملتفت باشیم قرآن را یاد بگیریم، الفاظش را یاد بگیریم که از غلط، محفوظ باشد. آنچه را که می دانیم، قرائتش را تصحیح کنیم، تجویدش را تصحیح کنیم، در نمازمان صحیح القرائت باشیم. و همچنین تفسیرهای آسان و ساده را ما که فارسی زبانیم، بدانیم.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، «اگر یک نفر، هزار کلمه حقیّ گفت، این هزار کلمه را خوب تأمل بکنیم، و از او بگیریم، بعد[ تأمل کنیم که] هزار و یکم هم درست است؟ [یا] نه آن ظنّ است، یقین نیست. هر کلمه ای از هر کسی شنیدید، دنبال این بروید که «آیا این صحیح است، تام است، مطابق با عقل و دین هست، یا نه؟»
 
مرحوم آیت الله بهجت(ره) در بیاناتی که توصیه هایی برای جوان بوده با اشاره به نقش حیاتی قرآن و عترت در زندگی مسلمان ها، فرمودند:«باید ملتفت باشیم قرآن را یاد بگیریم، الفاظش را یاد بگیریم که از غلط، محفوظ باشد. آنچه را که می دانیم، قرائتش را تصحیح کنیم، تجویدش را تصحیح کنیم، در نمازمان صحیح القرائت باشیم. و همچنین تفسیرهای آسان و ساده را ما که فارسی زبانیم، بدانیم؛ و [یک] تفسیر فارسی پیدا کنیم که از روی آن سهل باشد ما قرآن را بفهمیم؛ مثلاً «منهج الصادقین» را کم و بیش مطالعه کنیم، بلکه از اول تا به آخر، چون کتاب فارسی است و کتاب خوبی هم هست. اگر بهتر از او پیدا بکنیم عیب ندارد، اما کجا پیدا شود بهتر از او که معتبر باشد؟»
 
این مرجع عالیقدر جهان تشیع در بخش دیگری از این سخنرانی که در سایت ایشان منتشر شده ادامه می دهند:«خیلی احتیاط کنید! احتیاط شما هم فقط در همین است که از یقین، تجاوز نکنید، بلکه امروز بزرگها هم همین جورند، باید خیلی سعی بکنید که غیر یقین را، داخل یقینیات ما نکنند، آب را توی شیر نریزند! اگر یک نفر، هزار کلمه حقیّ گفت، این هزار کلمه را خوب تأمل بکنیم، و از او بگیریم، بعد[ تأمل کنیم که] هزار و یکم هم درست است؟ [یا] نه آن ظنّ است، یقین نیست. هر کلمه ای از هر کسی شنیدید، دنبال این بروید که «آیا این صحیح است، تام است، مطابق با عقل و دین هست، یا نه؟»

ملا فتح‌الله کاشانى از عالمان و مفسران بزرگِ سده دهم هجرى است که تلاش‌هاى تفسیرى او، نقش مهمى در تکامل میراث تفسیرى شیعه دارد. تفسیر او با نام «منهج‌الصادقین فى الزام المخالفین» به زبان فارسى، جاى‌گاه ویژه‌اى به خود اختصاص داده است. وى پس از فراغت از تألیف این کتاب، آن را تلخیص کرد و «خلاصه منهج‌الصادقین» نام نهاد. اثر حاضر، نسخه تحقیق شده «خلاصه منهج‌الصادقین» است که به وسیله علامه حسن‌زاده آملى، انجام‌شده و 3 جلد آن منتشر شده است.
 
در بخشی از این کتاب می خوانید: «(و إنک لتدعوهم)؛ و به درستی که تو می خوانی ایشان را بی مزدی (إلی صراط مستقیم)؛ به راهی راست یعنی دین اسلام که عقول سلیمه شاهدند بر استقامت آن که اصلا شائبه ای در آن نیست تا موجب تهمت شود. حاصل که حق سبحانه و تعالی در این آیات حجت فرموده بر کافران و قطع عذر ایشان نموده در عدم قبول ایمان و فرموده که مردی که به رسالت مبعوث شده و همه می دانند که وی جامع جمیع اخلاق حسنه است و معرا از همه صفات سیئه و به جهت این ممتاز است در میان ایشان و شایسته آن هست که رتبه نبوت و منصب رسالت یابد و وی را احتیاجی نیست به حطام دنیویه یا بر وجه بطلان به چنین دعوی عظیمه اقدام نماید و آن را به وسیله طمع در اموال ایشان کرده معیشت خود را به فراخی بر وجه دلخواه گذراند و مع ذلک بر وفق دعوی خود معجزات روشن ظاهر می کند و همه ایشان این را می بینند اما به جهت عناد و استکبار اطاعت او نمی نمایند و چون چنین است پس ایشان سزاوار عذاب الیم و عقاب جحیمند چناچه می فرماید که:
 
جلد اول این تفسیر با قیمت 13 هزار تومان، جلد دوم با قیمت 11 هزار تومان و جلد سوم با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    14 8
    بهترین تفسیر المیزان است
  • سعید ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    25 7
    به گفته ی بزرگان بهترین تفسیر،تفسیر عظیم المیزان تالیف استاد علامه طباطبایی(قدس سره) میباشد که از صدر اسلام تا حالا هیچکس نتونسته چنین تفسیری از قرآن بکنه البته ناگفته نماند ایشان از تفسیر شیخ طبرسی و ... رو خوندن حالا بهتر از همه ی تفاسیر رو نوشتن. خدا این بزرگ مرد رو رحمت کنه
  • سید ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    6 4
    بهترین تفسیر برهان هستش
  • امیر ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    78 6
    شما چرا جو می گیرتتون ایشون دارن می گن یه تفسیر اسون و ساده حداقل بخونید مثل منهج الصادقین این رو برای ادمایی مثه مک گفتن برای شما که جز علمای دهر هستین نگفتن که همش المیزان المیزان می کنید المیزان می خونید پس چرا این موضوع ساده رو نتونستین درک کنید ؟! :)
    • بهروزی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      6 0
      دمت گرم. نکته دقیقی را گفتی.
  • محمود ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    24 56
    مشرب فکری آقای بهجت با علامه طباطبایی یکی نبود ومخالف یکدیگر بودند چون طباطبایی فلسفه و عرفان را قبول داشت وبهجت آنها را قبول نداشت و ایشان را گمراه می دانست همان تفکری که الان اللهیاری در شبکه خود از آن تبلیغ می کند وبر اساس آن مشرب صدرایی را مورد لعن وطعن قرار می دهد در واقع همین جریان برای مقابله با جریان صدرایی عمدا بهجت را علم کرده بودند واین موضوع را فقط خواص می فهمیدند وبرای عوام قابل درک نبود بهرحال جریان اخباری گری در حوزه ها سعی می کنند از اهمیت تفسیر المیزان بکاهند وان را از مردم دور کنند فافهم
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
      24 7
      آقا محمود خیلی عذر می خوام ولی حرفتون خیلی بیخود و غیرمنطقی بود
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      8 0
      علامه و آیة الله بهجت هر دو از شاگردان سید علی قاضی بودن مطلب شما درست نیست.
  • مهرشاد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    21 5
    آقا من یه نوجوونم.یه تفسیر ساده بت کلمات ساده میشه معرفی کنید
  • علی رضا ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    16 8
    سلام عزیز تفسیر نمونه آیت الله مکارم عالیه خیلی ساده و روان.
  • بهرام ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    23 10
    سلام حضرت ایت الله مرحوم بهجت از لحاظ سادگی و روانی مطالب تفسیر فرمودند.
  • محمد امین IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    1 0
    دوستان من تفسیر البرهان رو خوندم به نظرم عالیه هم ساده هست هم طبق روایت معصومین نوشته شده
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 4
    برا نوجونی که بدنبال تفسیر ساده و در عین حال جذاب باشه تفسیر نور آقای قرائتی را پیشنهاد میکنم
  • مهدیه IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 0
    سایتتون عالیه
  • سید امیر حسین فاضلی رودپیشی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    3 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس