فروپاشی ساختار امنیت رژیم صهیونیستی؛ جزئیات جدید از چالش «ایولا» در قدس/ مصاحبه با حسین مرتضی تحلیلگر لبنانی

حسین مرتضی تحلیلگر و روزنامه‌نگار مطرح لبنانی با تاکید بر چشم انداز مثبت مقاومت در کرانه باختری اشغالی، به ارائه جزئیات جدیدی از چالش «ایولا» در قدس اشغالی پرداخته است.

به گزارش مشرق، صحنه فلسطین طی روزها و هفته‌های اخیر با تحولات مهمی روبرو بوده است که مهمترین آنها انجام چندین عملیات شهادت طلبانه متمایز و منحصر به فرد در عمق اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بوده است، نکته دیگر، انتشار ویدئویی است که طی آن جوانان فلسطینی به سمت اتوبوس‌های شهرک نشینان صهیونیست سنگ پرتاب می‌کنند و در این ویدئو، صدای جوانی شنیده می‌شود که عبارت «ایولا» را بر زبان می‌راند، در خصوص این تحولات با «حسین مرتضی» تحلیلگر و فعال مطرح رسانه‌ای عرب و کارشناس مسائل فلسطین به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

چند هفته‌ای است که درگیری میان فلسطینیان و نظامیان رژیم صهیونیستی شکل تازه‌ای به خود گرفته و باعث شده است تا امنیت در سرزمین‌های اشغالی که پاشنه آشیل رژیم اشغالگر است، متزلزل شود، ارزیابی شما از عملیات‌های جدید چیست؟.

حسین مرتضی: این روزها رفته رفته به روز جهانی قدس نزدیک می‌شویم؛ این روز بزرگ بنا به درخواست امام خمینی رحمة الله علیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نام‌گذاری شد. طی هفته های گذشته، شاهد تحولات زیادی و تغییر قابل توجهی در عملیات‌های مقاومت بودیم. تشدید عملیات، آن هم به این شکل و در داخل عمق اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی و در مناطقی که این رژیم مدعی است دیگر امن بوده و در آن نیروهای مقاومت حضور ندارند و اینکه مدعی شد مردم فلسطین نمی‌توانند پیروز شوند، این عملیات در حالی اتفاق افتاد که تمرکز صهیونیست‌ها بر غزه بود. در چنین وضعیتی، یکباره مقاومت از داخل اراضی اشغالی به پاخاست و این عملیات‌ها از منظر و دید نظامی از خطرناکترین عملیات‌ها به شمار می‌رود؛ به این دلیل که نمی‌توان اوضاع را در داخل جمع و جور کرد.

قطعا منحصربه فرد بودن نیروهای مقاومت و عملیاتی استشهادی که این اواخر انجام دادند، یا به عبارتی بهتر است بگوییم عملیات استشهادی فردی، این عملیات‌ها تأثیر زیادی در داخل رژیم اسرائیل گذاشته است و معتقدم که این تحولات در نوع خود یک تحول منحصر به‌ فردی در روش جدید مقاومت است و در صورت افزایش این عملیات، تأثیرات زیادی در داخل اراضی اشغالی خواهد گذاشت.

اسرائیلی‌ها امروز دیگر نه احساس امنیت دارند و نه زندگی امنی. این روزها شاهد وضعیت آماده باش و فروپاشی امنیتی رژیم هستیم و آن‌ها مترصد اوضاع هستند. اسرائیلی‌ها و حتی دیگران نیز می‌دانند که نمی‌توان جلوی این عملیات‌های شهادت طلبانه را گرفت و معتقدم در صورت تداوم و افزایش این عملیات، بر بنیان و وجود رژیم صهیونیستی خطرناک خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان صهیونیستی معتقدند عملیات‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته، تلفات زیادی به جا گذاشته به طوری که این کشته‌ها از بسیاری از جنگ‌هایی که رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته وارد شده بود، بیشتر است، نظر شما چیست؟.

حسین مرتضی: این نشان می‌دهد که وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. اینکه تلفات این عملیات در مقایسه با عملیات و حملات رژیم اسرائیل بیشتر بوده، بیانگر این است که ما در آینده نزدیک شاهد تشدید عملیات و درگیری خواهیم بود و خواهیم دید که مقاومت به تاکتیک جدید در استفاده از گزینه‌ها و تسلیحاتی که در اختیار دارد، دست خواهد زد. منظورم گزینه‌ای مانند پاسخ موشکی از غزه به اراضی اشغالی در صورت حمله به این منطقه نیست. چرا که این گزینه از ابتدا بوده و این گزینه بود که در چارچوب درگیری با رژیم اسرائیل، یک توازنی ایجاد کرد. ولی مقاومت امروز به مرحله دوم منتقل شده است. دارای تاکتیک و عملیات متمایز و کیفی جدیدی است که در مقایسه با عملیات قدیمی، از حیث تاکتیک و نحوه استفاده از سلاح، تحول جدیدی به شمار می رود.

فلسطین، بیت المقدس،

اینجا لازم می‌دانم به نکته خیلی مهمی اشاره کنم و آن اینکه رژیم صهیونیستی فکرش را هم نمی‌کرد که در داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری، سلاحی وجود داشته باشد. برخلاف این تصور، امروز در این مناطق سلاح‌ها فردی وجود دارد و معتقدم که این سلاح‌های ساده و فردی با چنین عملیات تأثیر زیادی خواهد داشت. این مسئله نشان می‌دهد که بنیاد رژیم صهیونیستی تحت تأثیر این عملیات خواهد بود و این عملیات‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

در فیلم‌هایی که از مقاومت فلسطین طی هفته های گذشته منتشر شده در حملاتشان به شهرک نشینان صهیونیست از الفاظی مانند ایولا به لهجه فارسی استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری چند سال پیش عنوان کردند جوانان ایرانی مشتاق مبارزه با صهیونیست‌ها هستند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ آیا ما شاهد حضور جوانان ایرانی در سرزمینهای اشغالی هستیم یا آنها به تبعیت از جوانان ایرانی، این اقدامات  خود را انجام می‌دهند؟.

حسین مرتضی: بله همین طور است. عبارت «ایولا»، قطعا تأثیر زیادی داشته است. تصاویری که از لحظه حرکت جوانان فلسطینی به سمت اتوبوس‌های حامل صهیونیست‌ها دیدیدم، این تصاویر حقیقتا قدرت را نشان داده و تأثیر زیادی برجای می‌گذارد. اجازه بدهید اینجا به چند مسئله اشاره کنم. امام خامنه‌ای خداوند حفظشان کند، چند سال پیش بر این نکته تمرکز بیشتری کردند که باید نبردها به کرانه باختری منتقل شود و اینکه تا زمانی که این نبردها به کرانه باختری منتقل نشود، تأثیرهای آنچنانی نخواهد داشت. قطعا هر عملیات مقاومت فلسطین تأثیر دارد ولی اینکه این عملیات در داخلی اراضی ۱۹۴۸ صورت گیرد، تأثیرات خیلی زیادی خواهد داشت.

این چشم انداز آینده امام خامنه‌ای که گفتند طی سال‌های آتی، انظار به کرانه باختری خواهد بود، نشان دهنده این است که ایشان چشم‌انداز روشنی از تحولات کرانه و اطلاعات کاملی در این ارتباط دارند که باید همه محور مقامت بر آن‌ها تمرکز کرده و همه کسانی که به دنبال حمایت از مقاومت هستند، این مسائل را در نظر داشته باشند.

اینجا بار دیگر باید اشاره کنم که نقش جمهوری اسلامی ایران درحمایت از مقاومت و نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در جذب، آموزش و مسلح کردن نیروهای مقاومت، غیرقابل انکار بوده و بسیاری از جوانان فلسطینی در ایران و سایر کشورهای محور مقاومت مانند لبنان آموزش دیده‌ و سپس به فلسطین برگشته‌ و به فعالیت‌های خود حول مقاومت ادامه می‌دهند.

بر اساس اطلاعاتی که دارم، معتقدم تعدادی از این جوانان در کرانه باختری حضور دارند و بدین معناست که در آینده، این عملیات بیشتر خواهد شد و عبارت «ایولا» که یکی از جوانان مقاومت به زبان آورد، نشان می‌دهد که یک همکاری و توجه گسترده‌ای بین جوانان فلسطینی و جوانان ایرانی وجود دارد و در کنار این جوانان، رهبران ایران نیز به مسئله فلسطین توجه ویژه‌ای دارند و می‌خواهند این مسئله، مسئله اساسی و مهم امت اسلامی شود و این خود هم، دلیل بیشتری است بر کسانی است که می‌گویند نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از این مسئله چه بوده و چه چیزی به آرمان فلسطین تقدیم کرده است. در اینجا خود دشمن، قبل از دوست زبان گشوده و می‌گوید که اگر همه سلاح و تسلیحات و امکانات مقاومت فلسطین هم از جمهوری اسلامی ایران نباشد بخش عمده این‌ها از این کشور و محور مقاومت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    باید تشدید شود و اسرائیل و امریکا باید مهار گردد
  • داداش IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    ایوالله !
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    ان‌شاءالله روز قدس امسال را با شرکت گسترده در راه‌پیمایی، و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و یمن، و پشتیبانی از رزمندگان جبهه‌ی مقاومت منطقه، به‌گونه‌ای رقم بزنیم که نفس متعفن رژیم غاصب، منحوس و کودک‌کش صهیونیستی، و آل سعود خائن، برای همیشه بریده، و منطقه از لوث وجود جنایت‌کاران آمریکایی پاک‌سازی شود؛ باذن‌الله تعالی و عونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس