کد خبر 1367123
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
مخاطب «خوشنام» رودست می‌خورد

نویسنده نهایی فیلمنامه «خوشنام» با اشاره به این که مخاطب در قسمت‌های باقیمانده سریال رودست می‌خورد گفت: تمام تلاشم این بوده که تا آخرین قسمت مخاطب متوجه نشود چه اتفاقی قرار است بیفتد.

به گزارش مشرق، فهیمه سلیمانی با اشاره به دشواری نوشتن درباره یک شخصیت دزد و خلافکار اظهار داشت: در تلویزیون غالبا دنبال شخصیت های تراز هستند. ولی مضمون این سریال جوری بود که با شخصیت منفی می توانستیم تاثیرگزاری بیشتری داشته باشیم. وقتی شخصیت ها دور از اشتباه و خطا باشند، داستان درست روایت نمی شود و وقتی داستان پیش نرود شما نمی توانید حرفی برای گفتن داشته باشید. کاراکتر شهرام از شخصیت‌های کلیشه‌ای فاصله داشت و همین نکته دست من را برای شخصیت پردازی بازتر کرده بود.وقتی شخصیتی خیلی مثبت باشد و خطایی نکند، شما در داستان نمی توانید اوج و فرودی داشته باشید.

فریدون و شهرام را منفی نمی‌دانم

وی با بیان این که  شخصیت فریدون و شهرام را منفی نمی دانم توضیح داد: این ها آدم های خاکستری هستند که در جامعه مان شبیه‌شان را زیاد داریم. شاید بعدهای منفی در رفتارشان باشد. اما چیزهایی دارند که نمی‌توانیم بگوییم سیاه مطلق هستند. شهرام با وجود این که دزدی می کند، انصافی هم دارد و به اخلاقیاتی پایبند است. در قسمت های بعد قضاوتی که درباره شخصیت فریدون (با بازی عباس جمشیدی‌فر) داشتیم عوض می شود. تا الان تمرکز زیادی روی فریدون نداشتیم. فریدون بچه دلرحمی است و رفتارهایش با چیزی که در ذهن ما به عنوان دزد است فاصله دارد.

مخاطب «خوشنام» رودست می‌خورد

سلیمانی افزود: متاسفانه در نوشته‌ها و سریال ها گاهی اوقات فراموش می کنیم، آدم ها نمی توانند صفر یا صد باشند. انسان یک جاهایی ممکن است دلش بلرزد یا پایش سست شود. اما فطرت کمک می کند که انسان به شکل اولیه‌اش برگردد.

فیلمنامه‌نویس خوشنام درباره زوج دو نفره‌ای که با حضور شهرام و فریدون شکل گرفته است گفت: یک چیزهایی مثل خانواده و رفاقت در دوره ما خیلی کمرنگ شده است. الان رفاقت‌های ناب گذشته را به دلایل مختلف کمتر می‌بینیم و آدم های پای دوستی شان نمی ایستند. این مساله جزو دغدغه های من بود. خواستم تلنگری بزنم و بگویم این رفاقت چقدر قشنگ بوده است.

انتقاد از بازیگرانی که چند کلمه پس و پیش دیالوگ می‌گذراند

وی در پاسخ به ادعای عباس جمشیدی‌فر که ۷۰ درصد دیالوگ‌هایش در نقش فریدون بداهه بوده بیان کرد: این طور نبوده است. برخی اصطلاح‌ها مثل «به بهی» از خودشان بود. آقای نجف زاده جزو کارگردان هایی هستند که به فیلمنامه اهمیت می دهند. ممکن است یک کلمه یا اصطلاحی را اضافه کنند؛ ولی کلیت حفظ می شد. برخی دیالوگ ها این قدر کلیدی و مهم است که امکان تغییر ندارند. علاوه بر این در فیلمنامه یک شخصیت تنها نداشتیم. هر شخصیتی در کنار چند نفر دیگر دیالوگ می گوید.  اگر بازیگر دیگری بخواهد دیالوگ ها را تغییر بدهد، روی بازی بقیه تاثیر می‌گذارد. آقای حاجی عبداللهی خیلی وفادار به فیلمنامه بودند.

سلیمانی افزود: فیلمنامه‌نویس اولین کسی است که کاملا به سکانس قبل و بعد مسلط است و گاهی اوقات ساعت‌ها به یک دیالوگ فکر می کند که درست و بجا باشد. در تلویزیون گاهی دیالوگ های قشنگی گفته می شود. ولی اثرگذار نیست. دلیلش این است که بازیگر چند کلمه پس و پیش آن دیالوگ گذاشته است.

قصد ما خنداندن نبود

فیلمنامه‌نویس خوشنام در پاسخ به این سوال که آیا این سریال را کمدی یا جدی می‌دانید اظهارداشت: فیلمنامه موقعیت‌های کمدی و شیرینی دارد؛ ولی اصراری به خنداندن نبوده. یک سکانس کمدی داریم و سکانس بعدی می تواند اشک مخاطب را دربیاورد. چون شخصیت های بامزه در یک موقعیت بامزه قرار می گیرند، ناخودآگاه یک جاهایی طنز هم ایجاد می‌شود. خوشنام یک سریال شیرین است. آقای نجف زاده خیلی روی این موضوع وسواس داشتند. اگر یک بازیگری بیرون می زد، می گفتند خودتان را کنترل کنید؛ چون قصد ما خنداندن نیست. در این سریال بازیگران تلاشی برای خنداندن نمی کنند.

سلیمانی درباره قابل پیش بینی بودن پایان سریال توضیح داد: امیدوارم که این طور نباشد. ترجیح می دهم درباره پایان سریال صحبت نکنم. به خاطر فضای تلویزیون یک چیزهایی از دست ما خارج است. تمام تلاشم این بوده که تا قسمت های آخر مخاطب متوجه نشود چه اتفاقی قرار است بیفتد. در فیلمنامه ممکن بود رخوت و سستی برای مخاطب ایجاد شود. چون مخاطب با خودش می گوید ما می دانیم که قرار است شهرام از یک لیست حلالیت بطلبد. سعی کردم تا جایی که ممکن است مخاطب رودست بخورد.

نویسنده رمان‌های لولی وش، پامنار، رایکا، عصر یخی درباره میزان آشنایی‌اش با فضای جنوب شهر بیان کرد: زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم با بچه های جنوب شهر رفت و آمد داشتم. کارگردان هم خیلی روی این شخصیت ها مسلط بود و با هم گپ و گفت داشتم. چون رمان می نویسم قبلا روی این حوزه کار کرده بودم. نوشتن دیالوگ برای بچه های جنوب شهر و پیدا کردن حال و هوای‌شان برایم سخت نبود. چون روی این فضا شناخت داشتم.

 سریال خوشنام به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی است که در شب های ماه رمضان ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن شبکه یک می رود.

این سریال به نویسندگی محسن کیایی و بازنویسی فهیمه سلیمانی یک سریال خانوادگی اجتماعی با درون مایه طنز است.

در سریال خوشنام هومن حاجی عبداللهی ایفاگر نقش شهرام شخصیت اصلی سریال و حمید لولایی هم در نقشی متفاوت ایفاگر نقش اوسا شفیع پدر شهرام است. شهره لرستانی نقش پروین مادر شهرام را بازی می‌کند. فریده سپاه منصور در نقش مهربان مادربزرگ شهرام ظاهر می‌شود. سحر ولد بیگی و نیلوفر رجایی‌فر هم خاله‌های شهرام در این سریال هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    مثلا:فریدون دانشجوی پزشکی وفرزندپزشک ومتمول ومالک باشگاه سوارکاری و....!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    در سریال خوشنام ، گریم شهرام شبیه وحید مرادیست . انعام دادن به بقالی و ساندویچی در تضاد با شخصیت دو شارلاتان مفلس است. شباهت منگول وار مهتر اسبدوانی و شاگرد مالخر ! بدون کت و شلوار ولی با کیف به چایخانه رفتن و به رخ کشیدن محتویاتش از سوی دو رند بعید است. شهرام دستخط خوانا دارد و بیسواد نیست ولی از رهگذران میخواهد رقم جایزه را برایش بخوانند. پیرزن مسافت طولانی را بدون تنگ نفس و استراحت طی میکند ولی چرخ دستی نمیگیرد تا خودش بار را ببرد ! نطق طولانی مسیر را برای همه میکند یا برای اقتضای سریال و نصایح ماه رمضان است ؟ راننده زن که ترمز نکشیده بود انعام نداد ! نگرانی شهرام از چاپ عکس و شناسایی اش بود ولی ناگهان تصمیمش عوض میشود مثل نحوه سخنان لاتی اش که به خطیب حرفه ای پرش میکند. با آنهمه دوربین مدار بسته چگونه با پیراهن شماره دار میخواهند به عتیقه فروشی دستبرد بزنند ؟ بقیه موتور سواران کلاه دارند الا این دو نفر ؟ تجسم ضد حمله به دو خفت گیر چه ضرورتی داشت ؟ افسر عالیرتبه نیروی انتظامی به جای بودن سر پست دولتی خادم بخش خصوصیست ؟ از بین اینهمه هنرمند ، نویسنده و ... چه ضرورتی داشت از بخش انتظامی بخواهند در مراسم باشد ؟ دربان باطوم به دست چگونه درب را رها کرده خود را به صحنه رسانده تا انعام بگیرد و کسی مانع نشده ؟ منشی های بخش خصوصی آنچنان فربه و پرخور و بی اعتنا نیستند وگرنه از اول استخدام نشده و یا اخراج میشوند. چگونه سیصد میلیون در کیف بزرگ و پانصد میلیون در کیف کوچک جا شده ؟ اکثر مجرمان دستگیر شده خالکوبی دارند ولی برای عدم بد آموزی در عین نمایش این نماد حذف شده. در فیلم های خارجی و یا سایر فیلم های ایرانی خالکوبی جزو شاخص های اصلی مجرمان است. کنسرو سازان به جای جایزه میلیونی افزایش قیمت و کاستن وزن و حجم نداشته باشند. اخیرا فیلمی منتشر شده که در ظرف خیار شور یک قورباغه است ! این هم نوعی کم فروشیست که نیاز به تعزیر دارد. نداشتن منطق روایت داستان ضعفیست دیرینه که ظاهرا با تولید انبوه فیلم های جشنواره ای و مناسبتی به این زودی ها اصلاح نخواهد شد. چند چند ؟! برنده سازنده سریال با دستمزد میلیونی و سیما با درآمد آگهی هایش است. کنسرو واقعی مردم اند که به اجبار محروم از تماشای برنامه های ماهواره ایند و سریالهای داخلی اش هم مثل تولید خودروهایش است .
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      تلویزیون LCDطبقه همکف برای ماشا چترباز ! لامپی طبقه بالا اطاق سایه سر ! وانت بار در همان زمان که ماشا اصلان را تعقیب میکرد مجددا موقعی که شهرام و فریدون تعقیبش میکردند سر راهش سبز شد ! موتور فریدون کجای کوچه بود که نتوانستند با آن اصلان را تعقیب کنند ؟ یه اسفند شیطون بلا برای هیئت نویسندگان سریال دود کنید مبادا چشم بخورند !
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    کدام پیتزایی کلید موتور برنداشته و پول به آن حجیمی را در صندوق موتور رها میکند ؟ نمیتوانسته در بانک بگذارد ؟ شخصیتش انقدر منفیست که به جای همذات پنداری سوهان اعصاب شده . مادر شهرام میتوانست در بیرون از منزل او را ببیند . فیزیک چهره ، صدا و اطوار فریدون هم کاملا منفیست. کلا آن سیر که شخصیت ها از منفی به مثبت متحول شوند وجود نداشته و هر چه داستان جلوتر میرود بیننده از همه شان منزجر تر میشود. سریال به جای آموزش بد آموزی دارد. اطلاق کلمه طنز به این سریال فقط برای حالگیری بیشتر بینندگان است.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    سه نویسنده دارد ولی هیچکدام متوجه نشدند شهرام که برای پیتزایی میتواند موتور بخرد چرا دائم از مهتر اسبدوانی موتور قرض میگیرد ؟ حتی با آن سیصد میلیون میتواند ماشین هم بگیرد. تناقضات مکرر سریال آنقدر هست که درجه کیفی جیم هم برایش زیاد است. بهتر بود این سریال در شبکه سه در ساعت کم مخاطب پخش میشد نه شبکه یک. بودجه افزایش یافته سیما را برای چنین سریالهایی حیف و میل کردن خیانت است.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    در سریال از سرنوشت جوانی رپ خوانی میکند ! در سریال خوشنام ، شهرام پس از بدست آوردن بسته اسکناس پیتزا بر شصت دو دستش را به دو جهت میگیرد که در خارج معنی بردن یا پیروزی دارد ولی در ایران معنی بدی دارد. ناظر پخش دقت کند.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    غلام ژاپنی در سکانس خرید روزنامه حضور دارد ! در فیلمفارسی های بسیار دیگری هم بود بدون اینکه نیازی باشد حتما او نقش سیاهی لشکر را بازی کند. در سریال خوشنام فقط دیالوگی هم برای حرف زدنش نوشتند. امضای هیچکاکی معروف است. اینهم شده نوعی امضا ! وقتی امثال چمران و بذرپاش کلاه شاپویی ها را اجیر کنند تا در هر محفلی از وزارت کشور تا روز قدس حضور داشته باشند همین میشود که در سیما هم ته مانده فیلمفارسی خودی نشان دهد. کریم چهل و یک و چیچو کجا هستند ؟ اسدالله یکتا را هم بیاورید تا مجری شود. هر چه باشد از رامبد جوان و امین حیایی بهتر است !
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    7 0
    پوستر فیلم لئون در منزل چند مجرم ! به طور رسمی هیچ چاپخانه ای مجوز چاپش را ندارد . داستان درباره عشق یک دختر نوجوان به یک تروریست از خودش بزرگتر است ! لوک بسون کارگردانش چنین تجربه ای دارد. حالا چه ربطی به داستان عاشقانه های متعدد سریال دارد ؟ هر چه سریال جلوتر میرود آشفتگی آن بیشتر معلوم میشود.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 5
      سینمایی لئون چندین بار از تلویزیون ایران پخش شد !!! من هم نمی پسندم از نحوه حرف زدن و صدای شهران خوشم نمی یاد بازی ها اینقدر سطحی هست که انگار بازیگرا کار اول شون هس قصه خوب نیس هیچی خوب نیس هیچی سر جاش نیس ولی خونه قدیمی رو دوست داشتم و بازی نیلوفر رجایی فر خوبه
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 0
      پاسخ 17:11 = آن لئونی که در سیما پخش شد با آنچه در اصل بوده کاملا متفاوت است. پوششهای تصنعی روی دختر و حذف کلیه صحنه های دلربایی و همخوابی همین تصور را ایجاد کرده که اشکالی ندارد ؟! از این به بعد برای اطلاع از میزان حذف ها زمان فیلم را از ویکی پدیا بدست آورده و با زمان نمایش سیمایی اش مقایسه کنید. میزان تفریق شده همان حذف هاست. تحریف تصاویر و دوبله حساب جداگانه دارد.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    رفیق بازی فیلم های مسعود کیمیایی منطق ندارد. این سریال زده رو دستش ! آدمهایی که دائم میخواهند سر هم کلاه بگذارند ناگهان دچار تحول شده دایه مهربانتر از مادر میشوند ! معمولا در گوشه کادر برای فیلمهای کودکان رنگ سبز فیلم های کمی مناسب بزرگترها رنگ زرد و برای فیلم های به شدت خشن و پورن رنگ قرمز میزنند. این سریال اعصاب خرد کن که واژه طنز هم به آن بسته اند تا زهرش را بگیرند هیچ علامتی ندارد. در اصلی ترین شبکه و بهترین ساعت پخش میشود ! همه شخصیت ها به شدت چندش آورند و نام سریال را میگذاشتند چندش بهتر بود. مجرمی بخواهد حلالیت بگیرد ولی خیار شور جایزه دار گیرش نیاید و خودش هم توان مالی نداشته باشد چه کند ؟
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 0
      دیروز ، مرتضی عقیلی نوچه بهمن مفید. امروز ، فریدون نوچه شهرام.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    این سریال مریم امیر جلالی را کم دارد که مرتب جیغ بکشد تا اعصاب بیننده را بیشتر خرد کند.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    هیکل شهرام و فریدون نحیف تر از کسانیست که با آنها درگیر میشوند. مثل مشتری گردن کلفت سلمانی و سارق منزل .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    6 0
    تبلیغ رونیکس میان سریال ! میلاد کی مرام خروجی آموزشگاه مسعود کیمیایی رفیق باز ! با ربات وسط کار صنعتی پینگ پونگ بازی میکند ! مانند شهرام برج زهر مار ! با ریش داعشی ! برادران رامخو که تا دیروز شاگرد مغازه بودند ناگهان سوپر بیلیونری شدند صاحب شرکتی عظیم ! مدیر شرکت صریحا میگوید جاه طلب باشید. یعنی برای رسیدن به خواسته هایتان از هیچ اقدامی فروگذار نکنید. نحوه پوشش و رفتارش عین مافیاست. حتی اگر برنده جایزه خیار شور 300 میلیونی شده بود نمیتوانست در عرض مدتی کوتاه به چنین ثروتی برسد. همانطور که امثال شهرام جزایری و بابک زنجانی از رانت هایی استفاده کردند بررسی شود این برادران چگونه توانستند در برابر غولهای معروف صنعتی قد علم کنند ؟ رشته و میزان تحصیلاتشان تناسبی با آنچه اکنون دارند دارد ؟ تبلیغات سیما نوعی رسمیت دادن و حاشیه امن ایجاد کردن برای افرادیست که عملکردشان جای سوال بسیار دارد. البته سیما فقط به درآمد فکر میکند و حتی بعد رو شدن پرونده پدیده شاندیز همچنان به پخش آگهی هایش ادامه میداد. داستان سریال با تبلیغش دو خط مخالف همند.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    6 0
    قیصر کپی نوادا اسمیت. فردی در پی انتقام سراغ برادران آب منگل میرود. آن را تغییر دهید. فردی برای حلالیت سراغ قربانیانش میرود ! هدف نهایی شهرام وصال شهوانیست نه اجرای عدالت. حال مجرمانی که برنده جایزه خیار شور نشده پولی ندارند و عاشق هم نیستند چه میکنند ؟ تداوم وضع سابق. شهرام سیگار هم نمیکشد ولی اکثر مجرمان معتاد بوده و نیروی جنسیشان تحلیل رفته و عاشق نمیشوند چه رسد بروند حلالیت بخواهند ! شهرام جایزه نمیبرد با کدام پول حلال میخواست جبران کند ؟ نام یکی از فیلمفارسی های قدیمی عشق ، شانس ، تصادف بود !
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    فریدون از ماشال متنفر بود میگفت چترباز چطور فورا خبر عروسی را به او داد ؟ ماشال به نیشابور رفته تا والدین اش را به همدان ببرد چه ربطی به رقاصان شمالی دارد ؟ در کجا رسم است گروه رقصنده برای خواستگاری میبرند ؟ هزینه چهار مرد رقاص و دو نوازنده جمعا شش نفر با کیست ؟ مگر نه اینکه با والدینش آمده برای خواستگاری چرا اثری از آنها در عروسی نیست ؟ چه کسی به صاحب پراید خبر داد ؟ معمولا در سه ماه محرم صفر و رمضان عروسی نداریم. ماه عسل در مشهد و افطار ! شهرام دائما به امام هشتم قسم میخورد و تهدید میکند یعنی همان امام رئوف ضامن آهو ! نحوه بیانش تغییری نکرده ، شخصیت پرخاشگر ثابت مانده. سفره خانه دار در عروسی جا ماند ! هزینه نقاشی دیوارها از جیب عوارض دهنده ها پرداخت میشود. قبلا تبلغ کالاهای تجاری بود که سرمایه داران هزینه اش را میدادند.بعد 32 قسمت و خلاف وعده رو دست خوردن نمادی از غافلگیری نبود. بدینگونه پرونده سریال داغون ! پلاستیکی ! بسته شد ! ما ماندیم و رودستی که وعده داده شد ولی عمل نشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس