دولت با حذف یارانه برخی از کالاهای اساسی از قاچاق آن‌ها جلوگیری کرد

یک فعال اقتصادی گفت: دولت سیزدهم با حذف یارانه برخی کالاهای اساسی با قاچاق کالا از مرز شلمچه مقابله می‌کند.

به گزارش مشرق، شلمچه منطقه‌ای مرزی در شمال غربی خرمشهر است. آخرین نقطه‌ فی‌مابین دو کشور ایران و عراق و نزدیکترین منطقه به شهر بصره. شلمچه از سویی کربلای ایران به شمار می‌رود و از سوی دیگر دروازه‌ی طلایی صادرات و واردات میان ما و کشور همسایه است.

صادرات، فرصتی برای افزایش فروش و ایجاد درآمدهای جدید و واردات، بستری برای دستیابی به منابع ارزان قیمت کالاهای اساسی است و شلمچه به عنوان یک مرز بین‌المللی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد. از این رو بزرگترین پایانه صادراتی خاورمیانه به عنوان پنجمین پایانه صادراتی جهان در این پایانه مرزی بنا شده است.

۶ تن صادرات غیرنفتی از مرز شلمچه

محمدرضا همتی فعال اقتصادی و مدیر دفتر ایران و رئیس کشوری کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به صادرات حدود ۶ هزار تن کالای غیرنفتی از مرز شلمچه به کشور عراق طی سال گذشته، اظهار کرد: این بارهای صادراتی عمدتا شامل دو هزار و ۲۶۶ تن میوه و تره‌بار، ۱۳۰ تن مواد پلاستیکی، یکهزار و ۱۱۳ تن مصالح ساختمانی و یکهزار و ۳۱۲مواد معدنی بوده است.

آزادسازی واردات نوشیدنی و لبنیات به عراق

وی گفت: دولت عراق اخیرا بر اساس مصوبه شورای نخست‌وزیری این کشور طی فهرستی صادرات انواع نوشیدنی‌های گازدار، آب‌میوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌معدنی، لبنیات پاستوریزه، ذرت، سیب‌زمینی، بستنی، نمک‌طعام و برخی دیگر از اقلام خوراکی را آزاد اعلام کرده است و از ابتدای فروردین‌ماه حدود ۶ هزار دستگاه کامیون عراقی از مرز شلمچه به سمت مرز عراق بارگیری کردند.

واردات کالا از ایران خواست مردم عراق است

این فعال اقتصادی با اشاره به خواست مردم عراق برای واردات کالا از ایران گفت: دولت مرکزی عراق در برخی مباحث مربوط به صادرات کالا و توسعه آن مشکلاتی با دولت ایران داشت که هم‌اکنون این مشکلات مرتفع شده است.

همتی با بیان اینکه کشور عراق چاره‌ای جز کنار آمدن با ایران در حوزه صادرات و واردات ندارد، گفت: بالا بودن کیفیت کالاهای ایرانی، کوتاه بودن مسیر مبادله کالا و مقرون به صرفه بودن قیمت کالاهای وارداتی سبب گشایش مرزهای صادرات کالا از کشور ایران به عراق شد.

کرونا سبب کاهش درآمدهای ارزی ایران

رئیس کشوری کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور، بسته‌شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا را عاملی برای کاهش درآمدهای ارزی کشورمان در سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد: صادرات کشور ایران به عراق حدود ۷ میلیارد دلار بود که در سال ۹۸ به دلیل بسته شدن مرز میان ایران و عراق به خاطر کرونا این درآمدهای ارزی کاهش یافت.

وی افزود: در سال جدید با باز شدن مرزها و با احتساب صادرات برق نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق انجام شده است و در حال حاضر به دلیل اینکه هیچ مشکلی برای مبادله کالا در مرزهای شلمچه و چذابه وجود ندارد، امکان افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نیز وجود دارد.

همتی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم برای مقابله با قاچاق کالا از مرز شلمچه گفت: دارا بودن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق امکان قاچاق کالاهایی مانند گوسفند، گوشت، اقلام پروتئینی و سیب‌زمینی که یارانه دولت به آنها تعلق می‌گرفت را افزایش می‌داد.

وی افزود: از این رو دولت سیزدهم تصمیم گرفت یارانه دولتی یکسری از اقلام ضروری و مورد نیاز برای معیشت مردم را حذف کند و با این سیاست کلان جلوی قاچاق را گرفت.

این فعال اقتصادی گفت: با ممنوعیت صادرات که در سالهای گذشته انجام شد، نه می‌توان قمیت‌ها را کنترل کرد و نه ‌می‌توان از قاچاق کالا جلوگیری کرد. با این کار فقط گردش ارزی و اشتغال و سودآوری در کشور کاهش پیدا می‌کند که در حال حاضر برای انجام صادرات از مرز شلمچه تصمیمات خوبی در دولت سیزدهم گرفته شده است.

صادرات قیمت را افزایش نمی‌دهد

وی با بیان اینکه مردم نگران افزایش قیمت به دلیل صادرات نباشند، گفت: مردم توجه داشته باشند که صادرات برای اقلام و کالاهایی انجام می‌شود که از مازاد تولید و مازاد مصرف در کشور برخوردار هستند و اگر افزایش قیمتی هم در برخی محصولات نظیر صیفی‌جات مشاهده می‌شود، ناشی از عدم مدیریت در توزیع یا مشکلات ایجاد شده در حوزه نقل‌وانتقال این محصولات در کشور است.

به گزارش مشرق، هم اکنون میزان صادرات غیرنفتی ایران به عراق از ۱۴ درصد در سال ۹۶ به ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهاره IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    را ه حل گران کردن و آتش به جان مردم نیست را ه درست کردن ارزش پول ملی و پایین آوردن دلار است
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    و استفاده از انها را برای فقرا حرام کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس