کد خبر 1365338
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: اخیرا جناب آقای دانا نقدی را بر دو کامنت بنده درباره سرکوب اقوام ایرانی توسط پهلوی اول داشتند و بنده را همسو با تجزیه‌طلبان معرفی کردند. بنده در کامنتی به فردی توصیه کردم که سرکوب اقوام را مطالعه بفرمایید. جناب دانا گفته‌اند که هم مطالعه کرده‌اند و هم کتاب دارند. اما متوجه شدم ایشان اشرافی در این‌باره ندارند لذا این پاسخ را تقدیم می‌کنم گرچه اصل حساسیت ایشان بر وحدت ایران عزیز قابل تقدیر است.

اولا: در این ویدئو بارها بنده را سردبیر روزنامه جوان معرفی می‌کند. حداقل 13سال است سردبیر روزنامه جوان دکتر صادقیان است و در حال حاضر مدیرمسئول آن هم جناب اخوان هستند.

ثانیا: یک وقت می‌خواهیم حرف سیاسی بزنیم، یک وقت کسی چون بنده که دانش آموخته سیاست است (گرایش مسائل ایران) تحقیقاتش را نقطه عزیمت قرار می‌دهد که باید متفاوت دید. اینکه هر گفته و عبارتی با حرف تجزیه‌طلبان همسویی کند بی‌منطق است، حرف درست و دقیقی نیست. اگر تجزیه‌طلبان گفتند نماز خوب است، باید ما بگوییم بد است؟ اگر گفتند پهلوی‌ها آدم‌های بدی بودند ما باید بگوییم پهلوی‌ها خوب بودند؟ اگر تجزیه‌طلبان علیه صهیونیست‌ها موضع گرفتند با ما همسو شده‌اند؟ حتی ممکن است ما در مسئله‌ای با آمریکا که دشمن خونی ماست، اشتراک نظر داشته باشیم.

ثالثا: بنده گفته‌ام پهلوی اول، جناب دانا درباره پیشه‌وری و قاضی محمد سخن می‌گوید که مربوط به سال‌1324 که ایران تحت اشغال خارجی است سخن می‌گوید که ربطی به پهلوی اول ندارد. بنده می‌گویم سرکوب سران اقوام، دانا می‌گوید سرکوب سران تجزیه‌طلب و جالب اینکه سرکوب سران اقوام را منحصر در قائله آذربایجان و کردستان در سال1324 می‌کند و تمام، که باز هم ربطی به پهلوی اول ‌ندارد.

رابعا: ملت‌سازی امری بسیار مهم و ستودنی است. ایران امروز از سال907 قمری یکپارچه و ملت است. اما آنچه درباره پهلوی اول مورد نقد است، اشتباه در گزینش «روش» ملت‌سازی است. با زور سرنیزه نمی‌شود ملت ساخت. او ایدئولوژی و وجه مشترک ایرانیان برای ملت‌سازی را گم کرده بود. ملت‌سازی را براساس زبان فارسی و ناسیونالیسم باستانگرا و تجددخواه دنبال می‌کرد و این باعث چسب اقوام نمی‌شد. زبان فارسی در زمان قاجاریه و صفویه ترک‌زبان، هم‌زبان دیوان‌سالاری است‌ و جزء هویت و تمدن ماست. اما آنچه ملت ما را به‌هم پیوند می‌دهد و حداکثر اشتراک را دارد، اسلام است. پهلوی دنبال زبان‌آموزی نبود  که اکنون هم هست قجرزدایی را همراه با تحقیر قومی آنان دنبال می‌کرد.

امام خمینی اسلام را وجه اصلی ملت‌سازی قرار داد و چون اقوام ایران همه مسلمان هستند، این امر راحت محقق شد به‌صورتی‌که 800 جوان سیستانی که جنگ هشت‌ساله هیچ تهدیدی برای سرزمینشان نداشت، از منتهی‌الیه شرق کشور عاشقانه حرکت کردند و در منتهاالیه غرب کشور شهید شدند. این یعنی ملت‌سازی. پهلوی اول ملت‌سازی را با ژاندارمری و ارتش انجام می‌داد نه با پیداکردن وجه مشترک ایرانیان. ژاندارمری اولین نهاد حاکمیتی است که در سرزمین اقوام ایرانی مستقر شد و این یعنی حاکمان جز زبان زور بلد نبودند.

خامسا: هیچ‌یک از اقوام ایرانی دنبال جدایی از ایران نیستند، زیرا به ایران سنجاق نشده‌اند. حتی سران کوموله و دمکرات هیچ‌گاه نگفته‌اند ما ایرانی نیستیم و یا دنبال جدایی از ایرانیم. آنها در پروسه دشمنی خارجی‌ها بازی می‌کنند و دنبال چهره‌سازی برای خود در هیبت مطالبه خودمختاری و مبارزه با نظام مستقر هستند.

سادسا: سرکوب اقوام و عشایر در دوره پهلوی اول و اعدام سران آنان امری حتمی و قطعی است که جناب دانا حتما نشنیده و ندیده است. به اقوام حوزه مرکزی ایران که دیگر اَنگ تجزیه‌طلبی نمی‌چسبد، توجه کنید.

جناب دانا بخواند و مطالعه بفرماید که پهلوی اول با سران بختیاری، لرستان، قشقایی و بویراحمد چه کرده است و برای نمونه بداند سران بختیاری چگونه اعدام شدند که 8تن از بزرگان بختیاری به‌نام‌های علی مردان‌خان، سردار فاتح، سردار اقبال، شکرالله ضرغام‌الدوله، هژبر عشایر، گودرز احمدخسروی، امام‌قلی‌خان رستم و حسین‌خان دره‌شوری در سال1313 یکجا در تهران اعدام شدند. سرچ بفرمایید «اعدام سران لرستان»، «جنگ سمیرم»، «جنگ سفیددشت» و... تا معلوم شود چه خبر بوده است. این بدین معنا نیست که این سران بدون اشکال بوده‌اند، اما پهلوی اول قدرت ارتباط و توجیه کار خود را نداشت. وقتی مردم به حضور ژاندارمری یا ثبت احوال یا... اعتراض می‌کردند، سواد و قدرت تعامل در حاکمیت نبود و جواب مشت آهنین بود. زیرا به مؤلفه‌های بومی ایرانیان باور نداشتند و نوسازی صرفا کپی‌شده غرب بود  که مورد سوءظن مردم  قرار می گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • گشتاسب US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    18 4
    لعنت بر پهلوی و جنایتها و خیانتهایش.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      10 2
      و همچنین طرفداران احمقش
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    14 3
    خدا لعنت کند پهلوی را که تخم نفاق و دشمنی بین اقوام این مملکت را کاشت. تا قبل از او ابدا امکان نداشت این بحثهای قومی و زبانی مطرح باشد.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      13 0
      استعمارگران دشمنان ایران خواهان نفاق و دشمنی بین اقوام ایرانی هستند وگرنه اقوام ایرانی قرن ها و هزاره ها در کنار یکدیگر با صلح و صفا زیست کردند و خواهند کرد
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    7 16
    رضاشاه اینقدر شرف داشت که نره سیسمونی بچه رو از ترکیه بخره
    • سید IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      19 4
      ولی در سفرش به ترکیه، بی دینی و بی حیایی برای زنان ایران از ترکیه خرید و به جای پول آن بخشی از خاک ایران را به آتاتورک اهداء کرد!!!
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      11 0
      لابد کوه های آرارات رو هم عمه من به ترک ها بخشید
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      12 3
      رضا پالونی تنها چیزی که نداشت عرضه و شرف بود اگر شرف داشت جلوی اشغال ایران رو می گرفت
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 0
      شکست یک روزه از دشمن و اشغال کل مملکت توسط دشمن و تبعید اجباری اوو... نه شرف داشت نه عرضه حکومت داری.. فقط زورش به اقوام و زنان می‌رسید
  • ایران مقتدر iran IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 1
    تصور نمیکنم زوم کردن بزرگ نمایی مسائل قومی چه در گذشته و چه در حال روی گسل های قومی نفعی برای ایران و یا نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد ؟ یعنی شما از رضاشاه که انسان لائیک و بی دین و مذهبی بوده توقع داشتید همچون امام خمینی ( ره ) ایران و ایرانیت رو بر مبنای اسلام بنا می‌کرد ؟
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    7 6
    جناب گنجی الان تو همین پست بنظر جنابعالی قصد تطهیر تروریست های تجزیه طلب و ایرانستیز حزب منحله و تروریستی و تجزیه طلب کومله و دموکرات رو دارید ؟ !!! این نکته رو واگذار میکنم به خوانندگان همین پست جنابعالی که خود قضاوت کنند ...!!!
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 0
    درود بر آقای گنجی
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 1
    احسنتم. ایران با اقوام گوناگون زبیاست. اما تا قومی میاد اعتراض کنه و حق خواهی میکنه که آقا ما هم کمک میخوایم و... زود عده ای از یک قوم خاص شروع به توهین و تحقیر میکنن.
  • حاجی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 3
    عبدالله بس کن رضاشاه یه آدم کم سواد بود ضمن این که مگه میشد با کسانی فقط تیر وتفنگ رو میشناختن بازبان لین حرف زد به قول خودت دانش اموخته سیاستی رضا شاه کدوم دانشگاه درس خونده بود حداقل درمورد دمکرات وکومله اشتباه میگی اونا دنبال تجزیه بودن وحالا هم هستن امثال تو به مسئولین بگید به جای این که پولهارو خرج بشار اسد بکنید خرج مردم بکنید که این همه ناراضی درست نشه
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      7 2
      لعنت بر پهلوی
  • US ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 0
    مرگ بر انگلیس تفرقه انداز
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 2
    اولا چه اسلام و چه زبان فارسی هر دو عامل وحدت ملت ایران هستند و نمی توان برای این دو اولویت درست کرد دوما نمی توان نقش تاریخ و ملی گرایی رو در ملت سازی نادیده گرفت حتی صفویان که مذهب تشیع رو در ایران گسترش دادند ملی گرا هم بودند و حتی دشمنان صفویه ان ها را با امپراطوری های باستانی ایران مقایسه می کردند و سوما بر خلاف تصور شما تجزیه طلبان هم وجود دارند اگرچه حساب مردم وطن دوست از آن ها جداست عکس و فیلم های زیادی ازشون موجوده و در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام به شدت فعال هستند
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 1
      درود بر شما هم میهن گرامی آگاه و هوشیار با جنابعالی هم رای و کاملا" موافقم، زنده باد ایران عزیز .. و ملت بزرگ ایرانم
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 5
    اگر پهلوی اول نبود الان چیزی به نام ایران هم نبود.خوزستان توسط شیخ خزعل تجزیه می شد،گیلان توسط میرزا کوچک خان، لرستان و فارس و کهگیلویه و و اصفهان دست عشایر بود و ... در نقد باید منصف بود.سران اقوام اغلب رابطه ی پنهان و آشکار با انگلیس و روس داشتند و دنبال منافع خود حکومت در بخشی از کشور بودند.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      6 1
      همیشه در طول یکصد سال اخیر تجزیه طلبان ایرانستیزان ، سر در. آخور بیگانگان و استعمارگران داشتند و همچنان دارند ..
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      0 0
      به غیر از شیخ خزعل که توسط استعمار انگلیس برای فشار به قاجار حمایت میشد بقیه موارد که نوشته ای با استعمار مبارزه میکردن. کمی تاریخ بخون متوه میشی البته شاید...
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    11 3
    جناب آقای عبدالله گنجی هم میهن گرامیم زبان فارسی زبان ملی ما ایرانیان ، زبان فارسی زبان ارتباطی و پیوند دهنده ما ایرانیان از جای جای ایران عزیز می باشد ، من یک ایرانی آذری هستم چگونه باید با یک هم میهن کرمانشاهی و کردستانی و بلوچستانی کشورم ابران گفتگو کنم ارتباط برقرار کنم؟ با زبان اشاره ؟ یا با زبان انگلیسی ؟ زبان فارسی از دیرباز زبان بزرگان ایران و منطقه بوده مگر خلفای عثمانی اشعار فارسی نمی‌خواندن ؟ یا بزرگان ایران ..؟ زبان فارسی باعث ارتباط و اتحاد و همدلی ما ایرانیان بوده هست و ارزشمند بوده و هست
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 13
      میتونستیم زبان انگلیسی یاد بگیریم هم با هم و هم کل جهان صحبت کنیم...
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      5 2
      ایرانستیزان تجزیه طلبان و عمله های بیگانگان در داخل کشور بطور کل با زبان ملی ما ایرانیان با زبان فارسی مشکل دارند چون یه خوبی به نقش مهم زبان فارسی آگاه شدن که این زبان باعث ارتباط و اتحاد و پیوند دهنده ما ایرانیان با یکدیگر بوده و هست ..
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      9 2
      آیا یاد گرفتن زبان فارسی به معنی جلوگیری از تدریس زبان های دیگر میباشد؟
    • به کاربر ۱۲:۴۹ IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      5 2
      اگر زبان انگلیس یاد می‌گرفتیم به جای فارسی باید از تمدن قدیم و حال خود چشم پوشی میکردیم و به معنی کلمه استحاله زبانی فرهنگی و تمدنی می‌شدیم مثال زنده آن ترکیه ،افریقا جنوبی و...است ،انوقت مانند ترکیه مجبور به ملت سازی جعلی با دستبرد به مشاهیر و تاریخ دیگران مجبور بودیم ،سخنان اتاترک در حضور فروغی را بخوان
    • به کاربر ۱۲:۴۹ IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      3 3
      کمال اتاتُرک که با فروغی بسیار نزدیک بود به وی گفته بود: – «شما ایرانی‌ها قدرِ ملیّت خود را نمی‌شناسید و نمی‌دانید که ریشه داشتن در زمین چه نعمت عظیمی است. شما قدر بزرگان خود را نمی‌دانید و عظمت شاهنامه را درنمی‌یابید. این کتاب سندِ مالکیّت و ملیّت و ورقۀ هویّت شماست. من ناگزیرم برای ملتِ ترک چنین سوابقی دست وُ پا کنم»
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      3 2
      کجا کمال آتا تورک چنین حرفی به فروغی زده.. یک کتاب ترکی نشون بده که کمال تورک چنین حرفی زده.... ..تا کی میخواهید جعلیات بسازید...
    • تبریزی IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      0 1
      زبان فارسی را ترکان سلجوقی بعد از دهه ها دوباره در ایران رایج و زبان رسمی کردند با اینکه ترک بودند و بعدها دوباره ایران تکه پاره را شاه اسماعیل صفوی سرپا کرد و زبان رسمی مملکت باز فارسی شد و دلیل اصلی که درباره صفویان و مخصوصاشاه اسماعیل را در شبکه های ماهواره ای و مجازی بد میگویند برای این هست که شیعه و ایران را دوباره باز سازی کرد و تا امروز جلو خودفروشهای منطقه و استکبار جهانی ایستاده و بینی شان را یه خاک مالیده و خواهد مالید به اذن الله
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 7
    شاید شما می‌خواهید رضا شاه و خاندان پهلوی رو زیر سوال ببرید بزنید خوب اشکالی ندارد ! ولی متاسفانه شما دقیقا" در جهتی سخن می‌گویید دشمنان ایران دوست دارند سخن تجزیه طلبان و ایرانستیزان رو با ادبیات و ژست های انقلابی و مذهبی عنوان میکنید ؟ آقای گنجی شما بیش از حد روی مسائل قومی قبیله ای عشیره ای زوم کردید و بزرگ نمایی میکنید ، رهبری هم بارها تاکید کردند فرمودند تحت هر بهانه ای نباید روی گسل های قومی موج سواری کرد و آب به آسیاب دشمنان ایران ریخت !!!
    • SE ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      6 1
      اگر پهلوی ملعون نیامده بود اساسا گسلی ایجاد نمی شد. مردم ایران که با هم مشکلی نداشتند
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 4
    درود بر امید دانا جوان فهمیده و میهن پرستی است برای ایشان آرزوی توفیق در زندگی دارم
    • افتخار AU ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 1
      بله امید دانا مانند آقای عبدالله گنجی درد وطن دارد و هردو خاری هستند در چشم ایران ستیزان و مزدوران اجنبی و تجزیه طلبان ولی سطح دانش سیاسی و تا ریخی امید دانا به سطح دانش آقای گنجی نمی رسد ( من هرروز کلیپ های امید دانا نگاه می کنم) شاید علت این باشد که آقای گنجی دانشگاه رفته است و لی امید دانا فقط دبیرستان را تمام کرده و شاید تعصب بی منطق امید دانا به خانواده فاسد پهلوی باشد ولی در هر حال هردو سرباز یک جبهه هستند
    • US ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 0
      بله، همه ما دلمان برای ایران اسلامی عزیزمان می تپد
    • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 1
      ولی حرف آقای گنجی در این مورد اشتباه هست، بخش پنجم صحبت های ایشان گواه این موضوع است. علاوه بر این، آخرین جا و مکانی که آقای گنجی باید این حرف ها را میزد، زیر پست مربوط به شبکه سعودی نشنال بود، آن هم در برنامه ای که یکپارچگی کشور هدف قرار گرفته.
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      1 0
      آقای امید دانا قبلا از رضا شاه حمایت میکرد ولی بعدا چند بار خودش گفته که اشتباه میکرده و بعد از خارج شدن از ایران مسایلی را با مطالعه فهمیده و به این اشکالی که بهش وارد میکردند جواب داده که قرار نیست همیشه احمق یاشم و به خیانتهای پالانیها و دست نشانده بودنشان پی بردم
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 0
    امید دانا پهلوی دوسته
  • بابک IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 5
    این رابع .سادس اینها چیه نوشتی؟ مگه ما عربیم.بعدش هم چیزی که ما را پیوند میدهد ملیت ایرانی ما است .نه چیز دیگر
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 6
      درود بر شما دقیقا" .. گویا ما معادل فارسی این اعداد عربی رو ندارم جناب گنجی ظاهرا" از زبان فارسی ناراحت و عصبانی هستند با زبان ملی ما ایرانیان قهر کردند مشکل اساسی دارند گویا ...
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      3 3
      ۱۱:۵۶ حواست هست توی سه سطر که نوشتی یازده کلمه عربی بکار بردی؟!!!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    7 4
    تو ایران فقط زور سرنیزه جواب میده در برابر یاغی و تجزیه طلب دیگه بقیه اش که این گنجی گفته فقط دری وریه
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      4 3
      دقیقا" با تجزیه طلب و تروریست با ایرانستیز و عمله های بیگانه فقط با یک زبان می‌شود سخن گفت زبان زور و تو سری زدن به این عمله های استعمار ... با قربونت برم فدات بشم در این موارد کاری پیش نخواهد رفت جناب گنجی
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 1
    احسنت. پاسخ متقن و دقیق بود
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    3 0
    غائله درست است نه قائله
  • مجتبی از زنجان IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 3
    همه210کشور تجزیه
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      3 1
      به همین خیال باشید شما سایبری های فارسی نویس .. خوش باشید با این افکار کودکانه خودتون
  • حنانه IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    4 1
    لعنت بر پهلوی
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 2
    نظر هر دو این کارشناسان در خصوص ملت سازی ایران بر پایه صرفا دین مشترک یا فرهنگ مشترک اشتباه است. ملت ایران در طول تاریخ با ایجاد سرزمین مشترک و فرهنگی مشترک با حفظ فرهنگهای قومی و زبان مشترک فارسی با حفظ زبان محلی و دینی مشترک با حفظ آیین های محلی توانسته است سربلند باقی بماند. البته تجزیه طلبی تقریبا از طرف هیچ ایرانی قابل قبول نبوده است و بعصی به دلایلی نظام فدراتیو را پیشنهاد میکنند که این نظام نیز سهم مهلکی بر ملت قوام یافته ایرانی است. در این مورد استفاده و به کار گیری نیروهای محلی و مشارکت تمام ایرانیان بدون هیچگونه تبعیض در تمام سطوح مدیریتی بر اساس شایستگی فردی با حفظ احترام و پایبندی مطلق به ساختارهای رسمی کشور است.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 4
    مشرق جان چرا پاسخ که برای نویسنده این پست آقای عبدالله گنجی هست منتشر نمی‌کنید ؟ پس خودتون قبول دارید آقای عبدالله گنجی قومگرایی می‌کند البته با نقاب و ژست انقلابی گری با نقاب مذهب ..!
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 2
    لعنت خدا بر رضاشاه
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    6 3
    لعنت به خاندان پالانی..آقای گنجی حرف منطقی زدن ....
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      4 4
      عزیزم هر چقدر دوست داری به خاندان پهلوی فحاشی و لعن و نفرین کن ولی جناب گنجی در خط اشتباهی گام نهاده که از دشمنان ایران تجزیه طلبان حمایت می‌کند خواسته یا نا خواسته در این جهت سخن گفته .. با تاسف!
  • US ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 1
    توییت شما آقای گنجی، دقیقا زیر یک برنامه تجزیه طلبانه در شبکه ضد ایرانی سعودی اینترنشنال، اوج عدم موقعیت سنجی، و بی مورد بودن صحبت های شما را نشان می دهد،
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 0
      به نکته مهم و خوبی اشاره کردید هم میهن !
  • US ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    9 1
    محض اطلاع، اگر ادوار گذشته کشور ایران را نگاه کنید، می بینید در تمام زمان ها، فارسی زبان ملی کشور بوده
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      3 2
      درود بر شما هم میهن گرامی ، زبان فارسی زبان ملی زبان ارتباطی ما اقوام ایرانی از جای جای این سرزمین بزرگ و کهن بوده و هست زبان فارسی زبان اتحاد و پیوند دهنده ما اقوام ایرانی بوده هست خواهد بود
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      پس چرا کتب تمام دانشمندان مملکت ما عربی بوده.. چرا کتب علمی ابوعلی سینا و غیاث الدین و فارابی و طوسی و کلی دانشمند دیگر همه عربی بوده... یک کتاب علمی فارسی نداریم...
    • US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 1
      زبان عربی، در عصر طلایی اسلام، زبان علم و فراملی در غرب آسیا بوده و هیچ ربطی به ملی بودن و کاربرد زبان فارسی میان ایرانیان ندارد. دانشمندان برای اینکه در سرتاسر جهان اسلام بتوانند از منابع همدیگر براحتی استفاده کنند، از زبان عربی استفاده می کردند. در هر دوره ای که ایرانیان بر کشور ایران حاکم بوده اند، و حکومت ملی ایرانی بر ایران فرمانروایی می کرده، فارسی زبان ملی بوده است. کلا همیشه در ایران، زبان فارسی پرکاربرد ترین زبان بوده و نقش زبان ملی را ایفا کرده (حداقل در دو هزار سال گذشته). بسیاری از کتابهای مربوط به علم و دانش، که در عصر طلایی اسلام نوشته شده، به سواد و دانش ایرانیان گواه داده شده است.
  • كورش DE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 4
    جناب گنجي من شما را فردي متعهد و منصف ميدانستم ولي متاسفانه اظهارات اخير شما من را در اين نظرم متزلزل كرد.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 2
      متاسفانه بنده هم همینطور .. با شما موافقم !
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    2 0
    اشتراکات تاریخی ملت ایران ، دین و مذهب مشترک ما ایرانیان ، فرهنگ و تمدن و هویت ملی ما ایرانیان در کنار زبان ملی ایران همانند چسب ما ایرانیان رو به یکدیگر پیوند زده و نباید این اتحاد و پیوند کهن رو تخریب کنیم تحت هر بهانه ای اینکار خیانت به کشور و ملت ایران خواهد بود و گناهی نا بخشودنی پاینده ایران بزرگ و ملت بزرگ ایران از اقوام کرد و لر و آذری و بلوچ و سیستانی، خراسانی، گیلک و مازنی و ... ایران بزرگ و مقتدر
  • US ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    7 1
    بخش پنجم سخنان شما جناب گنجی (در رابطه با رهبران تروریست و تجزیه طلب پانکرد)، یک فاجعه به تمام معناست
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      1 3
      تو متوجه نشدی منظور جناب گنجی چیه
    • DE ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 0
      همه خوانندگان متوجه شدن
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    عالی
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    الکی دروغ نگید...
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    زمان رضا شاه کشمر یک روزه اشغال شد.و شاه تبعید اجباری شد... اماطرفداران رضا شاه به رضا شاه فحاشی نمی کنند... اما زمان قاجار سی سال با روسیه جنگ شد ولی کشور اشغال نشد. ... اگر زمان محمد خان کسی کشته شود گناه است... اما رضا شاه هر چقدر بکشد عیب ندارد.... لرستان وسط ایران که اعدام شدند آیا تجزیه طلب بودند
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 1
    عامل اشتراک مردم دین اسلام و مذهب تشیع است..اینها که میگن عامل پیوند زبان فارسیه خیلی بی سوادین..
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 1
    اسلام و تشیع برود ایران هم می رود دین و مذهب است که مردم را در کنار هم نگه داشته.. ... کسی برای زبان فارسی و تاریخ جعلی باستانی که صد ساله اختراع شده تره هم خرد نمی کند.......
    • US ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 1
      تاریخ جعلی صد ساله؟ خداروشکر تاریخ چند هزار ساله ایران و ایرانیان در کل جهان موثق هست. از دوست، دشمن، کتیبه ها، و هزاران منبع دیگر به این تاریخ گواه داده اند. هم دین مبین اسلام و هم زبان باستانی فارسی از مهم ترین عوامل پیوند دهنده ایرانیان هستند. احتمالا شما تجزیه طلب باشی که برای فارسی تره هم خرد نمی کنی...
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    مرگ بر پهلوی
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    خیلی از کشورهای دنیا چند زبان رسمی و یک زبان میانجی دارند
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 2
    کی گفته زبان فارسی عامل پیوند مردم است.....مردم به خاطر دین و مذهب تشیع به هم پیوند خوردند...... خطوط مرزی که از ازل اینطوری نبودند...
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    کاش در مورد کشتار گوهر شاد توسط آن شاه ملعون هم می نوشتید
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    لعنت بر خاندان پالانی.... لعنت بر طرفداران رضا پالان بی شرف
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    موافقم
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    اگه عامل پیوند فارسی بوده چرا کتب همه دانشمندان عربی بوده است. ابوعلی سینا فارسی غیاث الدین کاشانی .. یکی داخل کامنت ها نوشته چرا گنجی گفته اولا ثانیا ثالثا..... کل کلمات ریاصی که استفاده می کنید عربی
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    من ایران را دوست دارم..
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 1
    ایران باستان با ایران امروزی متفاوت است.. چون ایران باستان تقریبا تاجیکستان و افغانستان و بخشی از سیستان بوده. هر کی میگه دروغ میگم شاهنامه را نخوانده ...
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    مرگ بر پهلوی
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    از آقای گنجی خیلی خوشم اومد... واقعا اگر اینطوری به قضایا بنگریم مشکلاتی نخواهد ماند مردم همه در کنار هم..
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    یک سوال برای من به جا مانده... چرا در مورد جنایات دوران رضا شاه کمتر گفته شده و باعث شده ماهواره اینقدر از آن شاه تعریف و تمجید کند و مردم ساده لوح هم طرفدارش بشوند...... اگر یک انسان فقط اگر انسان باشد و از جنایات دردناک گوهرشاد وو کشته شدن خیلی از مردم و زنده به گور شدن کلی از مردم توسط آن شاه ملعون غصه دار نشود واقعا باید به انسانیت او شک کرد
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    در سرشماری زمان رضا شاه در بخشنامه ای که به استان آذربایجان ارسال می‌شود و در روزنامه ها هم چاپ می‌شود به جای کلمه سر شماری از واژه موهن خ ر شماری استفاده می‌شود..... دوستانی که عاشق سینه چاک آن شاه ملعون هستید چه جوابی به این توهین‌ها دارید
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    در سرشماری زمان رضا شاه در بخشنامه ای که به استان آذربایجان ارسال می‌شود و در روزنامه ها هم چاپ می‌شود به جای کلمه سر شماری از واژه موهن خ ر شماری استفاده می‌شود..... دوستانی که عاشق سینه چاک آن شاه ملعون هستید چه جوابی به این توهین‌ها دارید
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    ایران چند بار به طور کامل اشغال شده و سقوط کرده است... جنگ زیاد اتفاق افتاده اما اینکه به طور کامل اشغال شود یک بار زمان هخامنشیان توسط اسکندر یونانی... یک بار زمان ساسانیان توسط عمر خطاب حکومت اعراب حجاز و یک بار زمان رضا پالان ..... اما مردم عاشق سینه چاک هخامنشیان و ساسانیان و رضا پالان هستند و کسی نمی گوید خاک بر سرتان.... اما زمان قاجاریه بعد از سی سال جنگ قفقاز جدا شد اما شب و روز به قاجاریه فحاشی می‌کنند...جالب آنکه قفقاز توسط خود محمد خان قاجار فتح شده بود...
  • DE ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    به یزدان که گر ما خرد داشتیم .کجا این سرانجام بد داشتیم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 2
    دوره قوم و عشیره بازی گذشته، فدرالیسم و اقوام بازی نتیجه ای جز تجزیه نداره. بس کنید. دولت ملت پشتوانه هزاران ساله در ایران داره. ادبار شما به ملوک الطوایفی چیه. ما یک ملتیم و بس.
    • US ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      0 0
      کاملا درست می فرمایید
  • US ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 1
    متاسفم که با این صحبت های ناقصتان آقای گنجی، فقط باعث می شوید که تجزیه طلبان جسورتر بشوند. خیلی از کامنت هایی که در این صفحه می بینید، توسط تجزیه طلبان نوشته شده است.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    حالا بنظر شما برای سرشماری از واژه نفر باید استفاده بشه یا راس چون بنظر من هردو توهین آمیزه چرا که نفر واحد شمارش شتره وراس هم واحدشمارش اسب و گوسفند بنظر من باید گفت چند آدم یا چند انسان جمعیت داره
  • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    اشرف پهلوی افتخاری بزرگ برای پهلوی پرستان است . اسلام نقطه اشتراک مردم ایران است و شما نمی خواد ملت سازی کنید مردم ایران خودشان خوب بلدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس