کد خبر 1365285
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
خضریان: سامانه جامع امور زمین در کشور راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی سامانه جامع امور زمین در کشور تا پایان شهریورماه خبر داد.

به گزارش مشرق، علی خضریان با اشاره به جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی کشور نحوه بهره‌برداری از منابع آبی است و متاسفانه با توجه به درگیری کشور با مشکلات اقلیمی اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی افزود: ما در کشور تعداد قابل توجهی چاه آب داریم که برخی از آنها چاه مجاز و برخی نیز چاه‌های غیرمجاز هستند که متاسفانه به صورت بی‌رویه از منابع آبی آن برداشت می‌شود.

خضریان عنوان کرد: براساس قانون، دولت و وزارت نیرو مکلف هستند تمامی برداشت‌های آب از چاه‌ها را براساس یک برنامه‌ریزی به صورت هدفمند تنظیم کند تا منابع آبی کشور از بین نرود و تعادلی بین منابع آبی جایگزین با برداشت ایجاد شود، این قانون تحت عنوان قانون تعادل بخشی در منابع آب باید اجرا شود اما متاسفانه به دلیل عدم اجرای صحیح آن شاهد آن هستیم که بیش از مقداری که منابع آبی به سفره‌های زیر زمینی از طرق بارش وارد می‌شود، از چاه‌ها برداشت صورت می‌گیرد و تعادل بخشی شکل نگرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از این اتفاق قانونگذار وزارت نیرو را مکلف کرده است برای تمامی چاه‌ها و ابتدای آن کنتور قرار داده شود.

وی با اشاره به تولید کنتورهای هوشمند گفت: یک مجموعه دانش‌بنیان در سال ۹۴ اقدام به ابداع نوعی کنتور کردند که با روشی علمی مقدار برداشته از چاه‌ها را محاسبه کردند و حدود ۳۰ درصد از کل کنتورهای موجود در کشور از نوع ابداعی این شرکت دانش‌بنیان است و در استان‌هایی که از این کنتورها استفاده شده است، توانستند تا حدی برداشت آب از چاه‌های مجاز را کنترل کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: متاسفانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته دریافتیم که از سال ۹۴ به بعد اجازه نصب کنتورهای هوشمند به این شرکت داده نشده و در این رابطه شکایتی به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شد. با بررسی‌های صورت گرفته این برداشت حاصل شد که حق به جانب شرکت تولید کننده کنتور است و حداقل موضوع این است که در این چند سالی که از نصب کنتور هوشمند تولید این شرکت جلوگیری شده است، شرکت‌های دیگر نیز نتوانستند به دلیل هزینه‌های بالا کنتور جایگزین تامین کنند و از چاه‌ها آب بیشتری برداشت شده است.

خضریان خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث شده است که امروز در تمامی دشت‌ها دچار بحران در آب‌های زیرزمینی شدیم و شاهد فرونشست زمین هستیم. این وظیفه وزارت نیرو بوده است که درخصوص استانداردهای لازم کنتورهای هوشمند اقدامات لازم را انجام دهد اما متاسفانه با استناد به گزارشات غیرعلمی کار را متوقف کرده است.

وی تاکید کرد: ترک فعل مسوولان وقت وزارت نیرو زیان غیرقابل جبرانی را به کشور وارد کرده است و کمیسیون اصل ۹۰ پس از تکمیل پرونده، این موضوع را به دستگاه قضایی گزارش خواهد داد.

این نماینده مجلس یازدهم درخصوص بخش دیگری از جلسه کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در ادامه به موضوع مقابله با زمین‌خواری از طریق سامانه جامع امور زمین پیش‌بینی شده تا هر نوع بهره‌برداری و اقدامی بر روی زمین انجام می‌شود در این پنجره واحد و سامانه قرار گیرد.

تا پایان شهریورماه سامانه جامع امور زمین در کشور راه‌اندازی می‌شود

خضریان ادامه داد: متاسفانه با وجود همه پیگیری‌ها این سامانه به طور کامل در کشور راه‌اندازی نشده و در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلساتی درخصوص آن تشکیل شده و آن ستاد تکالیفی را بر عهده برخی دستگاه‌ها قرار داده تا شیوه نامه‌هایی را برای تکمیل این سامانه اجرایی کنند که متاسفانه کوتاهی‌هایی نیز در این زمینه انجام شده و کمیسیون اصل۹۰ همه این دستگاه‌ها را جهت پاسخگویی دعوت کرد و از آنها زمان خواسته شد تا همه این شیوه نامه‌ها را تدوین کرده و در نخستین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی طرح کنند و براساس تعهدی که داده شد، تا پایان شهریورماه سامانه جامع امور زمین در کشور راه‌اندازی می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس