چهره‌های سیاسی و فعالان مدنی افغانستان به انفجارهای کابل واکنش نشان دادند

هدا خموش نسبت به انفجارهای کابل گفت مادران این جوانان این درد را سال‌ها در سینه خواهند داشت.

به گزارش مشرق، پس از انفجارهای امروز در غرب کابل که منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۱۰۰ تن شد، چهره‌های سیاسی، خبرنگاران و فعالان مدنی در این رابطه واکنش‌های تند نشان داده‌اند؛ طالبان را انتقاد کرده و آنان‌را مسئول این روی‌داد خوانده‌اند.

عارف رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان با انتقاد از این‌که حتی حکومت جمهوریت توان دفاع از هزاره‌ها را نداشت، می‌گوید که طالبان قادر به تأمین امنیت و دفاع از هزاره‌ها و شیعیان نیستند.

رحمانی گفت که هزاره‌ها باید ساز و کارهای فعالی را برای دفاع از خود طراحی و اجرا کنند.

مسلم شیرزاد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی در پیوند به رویداد با نشر توئیتی خطاب به هزاره‌ها گفته است: «در ده سال اخیر در مکتب کشتند، در شفاخانه کشتند، در گهواره کشتند، در آموزش‌گاه کشتند، در تظاهرات کشتند.»

شیرزاد گفت: «نمی‌گویم چه کنید، کاری کنید از قتل عام جلوگیری کنید، به هر قیمت ممکن؛ به هر قیمت.»

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه‌ خیزش مردمی در پنجشیر گفته است: «دلم برای خانواده‌های حمله تروریستی امروز بر هزاره‌ها در کابل می‌سوزد.»

در عین حال داوود ناجی، فعال مدنی نیز گفته است: «وقتی مردم می‌گویند کار نیست، نان نیست، آزادی نیست، می‌گویند ما امنیت آورده ایم. این است امنیت آورده‌گی تان؟»

سمیرا حمیدی، مسئول سازمان عفو بین‌الملل در افغانستان گفته است: «این آخرین مورد از چندین حمله در کم‌تر از یک ماه است. دانش‌آموزان بار دیگر هدف قرار گرفته اند. صلح کجاست؟»

در همین حال هدا خموش، فعال مدنی نیز گفته است که این درد هم مثل درد هزاران انتحاری فراموش خواهد شد و تنها کسی‌که این درد را سال‌ها در سینه خواهد داشت او مادر این جوانان است.

خموش گفته است: «ما برای جمع کردن تکه پارچه‌های تن، سر و بدن بچه‌های ما تجمع می‌کنیم؛ ولی یک‌بار هم برای گرفتن حق مان صدا نکشیدیم و ایستاده نشدیم.»

شهزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر گفته است امروز یک حمله‌ دیگر به یک مکتب منجر به کشته و زخمی شدن ۱۰ تن شده است؛ اما کسی پاسخ‌گو نیست.

این در حالی‌ست که فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل گفته است که در انفجارهای امروز در غرب کابل شش تن جان‌باخته و یازده تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما شاهدان عینی می‌گویند در نتیجه‌ این انفجارها دست‌کم ۲۵ تن جان باخته‌ و حدود ۷۰ تن زخمی شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه تشیع فقط مورد حمله است و تسنن تلفات نمیدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس