کد خبر 1364840
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
با واردات تخم مرغ شانسی ۲.۵میلیونی نمی‌توان در جنگ ارزی پیروز شد

در حالی که کشور با سخت ترین جنگ اقتصادی بخصوص در زمینه ارزی دست و پنجه نرم می کند، واردات کالاهای لوکس همچنان ادامه دارد. تخم مرغ شانسی‌های میلیونی در بازار از جمله این کالاهاست!

به گزارش مشرق، طی سنوات گذشته به ویژه از سال ۹۷ به این سو کشور با محدودیت‌های ارزی مواجه شده است؛ محدودیت‌هایی که در نهایت منجر به اعمال ممنوعیت برای واردات ۲۲۰۰ قلم کالا جهت حفظ تراز ارزی کشور شد. با این حال با توجه به اینکه تولید داخل نتوانست در تمام این حوزه‌ها نقش فعالی ایفا کند، قاچاق جایگزین واردات این محصولات در بازار شد.

در این بین، طی این سال‌ها واردات غیررسمی بیشتر در کالاهایی دیده شده که به نوعی لوکس و غیرضروری تلقی می‌شوند و قیمت‌هایی بالاتر از عرف اقتصادی کشور دارند؛ به عنوان نمونه اسباب بازی یکی از این همین کالاهایی است که اگرچه مصرف نسبتاً زیادی در کشور دارد اما طی سال‌های گذشته، بازار نتوانسته پاسخ مناسبی به مصرف کنندگان به ویژه از جهت قیمت بدهد و آنطور که حامد تأملی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی می‌گوید ۱۵ تا ۲۵ درصد بازار اسباب بازی در اختیار کالای ایرانی است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸ واردات اسباب بازی حدود ۳۵ میلیون دلار سال ۱۳۹۷ حدود ۳۷ میلیون دلار سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۵ میلیون دلار و سال ۱۳۹۵ حدود ۸۷ میلیون دلار بوده است. همچنین کشفیات اسباب بازی قاچاق در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ نیز معادل ۱۲۴ میلیارد ریال اسباب بازی ساده (غیر الکترونیک) و ۳۴۱ میلیارد ریال اسباب بازی الکترونیکی بوده که در مجموع ۴۶.۵ میلیارد تومان اسباب بازی قاچاق در هشت ماهه سال قبل کشف شده است.

نکته قابل توجه آنکه اگرچه در زمان خرید محصول گفته می‌شود که محصول مورد نظر تولید کشور ایکس است اما آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد تولید اسباب بازی جهان در چین است و اغلب شرکت‌های خارجی محصول تولید شده در چین را می‌فروشند.

به عنوان نمونه می‌توان به فروش اسباب بازی شانسی زوزو اشاره کرد که در بخش مشخصات آن آمده که این محصول برای کمپانی نیوزلندی Zuru است که خود از محصولات کشور چین استفاده می‌کند.

با واردات تخم مرغ شانسی ۲.۵میلیونی نمی‌توان در جنگ ارزی پیروز شد

نکته قابل تأمل، قیمت این اسباب بازی است که اگرچه در سایت آمازون این کالا بین ۲۰ تا ۵۰ یوور به فروش می‌رسد (که آن‌هم قیمت بالایی محسوب می‌شود) اما در ایران با قیمت عجیب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر این اساس، فروش این قبیل محصولات در بازارهای ایران چه مجازی و چه غیرمجازی به وفور دیده می‌شود که نشان دهنده یک مساله است آن هم اینکه میزان تولید اسباب بازی، از نظر تنوع و کمیت به اندازه‌ای نیست که تمام نیازهای بازار داخل را تأمین کند و با توجه به ممنوعیت واردات رسمی اسباب بازی از سال ۹۸، خرید اسباب بازی خارجی، هرچند با قیمت بالا برای گروهی هر چند اندک از مردم، همچنان جذابیت دارد.

در واقع اگرچه دولت به دنبال صرفه جویی ارزی بوده اما حال شاهد خروج ارز برای واردات غیررسمی کالاهایی هستیم که نه تنها لوکس محسوب می‌شوند بلکه غیرضروری نیز بوده و به این ترتیب حفظ تراز ارزی کشور را به حاشیه برده‌اند.

جدای از مسئله تبعات اقتصادی واردات چنین کالاهای لوکسی، این موضوع تبعات اجتماعی و فرهنگی خاص خود را نیز دارد. دامن زدن به شکاف طبقاتی و ایجاد زمینه برای فخرفروشی و مانور تجمل از سوی نوکیسه‌ها از جمله این عوارض است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    23 7
    اگر مسئولین واداده یا خائن دستور رهبر انقلاب را در معدوم کردن اجناس قاچاق انجام می دادند الان کار به اینجا نمی رسید
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    16 0
    خدایا یه لقمه حلال مرا آرزوست
  • اس AT ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 5
    مراقب تبلغ برای گروه هم جنس گرای باشید . انتخاب اسمش مشکل داره. .
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      شیطون تو دنبال چی بودی!
    • رمضانعلی محمدیان IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      بسم الله. با سلام. الذین یکنزون الذهب والفضة ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم ثروت را انبار میکنند انفاق نمیکنند اما اسراف تا خفه شدن ول نمیکنند درست فرمودید همینطور نماد اسب تک شاخ یونیکورن که مربوط به دو جنسه هاست اما در اصل کسانی که این نوع محصولات را خریداری میکنند نه تنها با این سری مسائل مشکل ندارند که آن را تابلوی تفاوت برتر خودشان در قالب اپوزیسیونی اشرافی میدانند و اکثرا"در سبک زندگی دنبال حلال و حرام و اصلا" شرع نیستند که اگر به واقع بودند با این وضع اقتصاد و مشکلات فامیل و قوم و خویش و دوست و آشنا و همسایه ووواینقدر پول نداشتند که اسراف هم بکنند .هرچند کسی که با نمایش ثروت فخر فروشی میکند جز فحش عایدی ندارد و همیشه باید با چشم باز بخوابد تا کلاهش را برندارند .خدایا در این شبهای عزیز به حق محمد و آل محمد صل الله علیه و علیهم اجمعین به ما آن ده که آن به. اللهم ارزقنا کل خیر الدنیا و الاخرة واصرف عنا کل شرالدنیا و الاخرة
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    8 2
    چه کسی وارد کرده اینارو ؟؟؟!!!!
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 0
    مشخصه کی وارد میکنه و ارز گرفته بسم الله یه کاری بکنین مردم که نمیتونن
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    8 0
    این دیگه حتما تخم خروسه که اینقدر گرونه
  • BG ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    6 0
    حالا چی توش هست که اینقدر گرونه؟ شمش طلا؟ :|
  • اسحالاتی نگران معیشت مردم IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 2
    چرا میخواهید جلو رفاه مردم را بگیرید و نمیگذارید مردم رفاه داشته باشند، تخم مرغ دوونیم میلیونی کجای دنیا لوکس و تجملی حساب میشود؟ تخم مرغ 2.5میلیونی در دنیا جزو متوسط به پایین در میان تخم های شانشی هست!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    نمیشه خیلی قهری برخورد کرد در ضمن الان اوضاع خیلی هم بد نیست فقط این نوع رفتار اقتصادی خطرناک و ریسک بالایی داره (ما باید مشکل خود را با کشورهای صنعتی حل کنیم) و در آینده می تواند بشدت درد سر ساز بشود در ضمن ما باید سرمایه دارها را هم در کشور نگه داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس