کد خبر 1364649
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۷
زولبیا و بامیه کیلویی 36 هزار تومان قیمت گذاری شد - کراپ‌شده

زولبیا و بامیه آن‌قدر شیرینی مخصوص و خاصه ماه رمضان است که مظفرالدین قاجار گاهی غُر می‌زده که: «ماه رمضان هم نمی‌آید تا دلی از عزای زولبیا و بامیه درآوریم».

به گزارش مشرق، داستان مظفرالدین قاجار و هوس زولبیا و بامیه را «جعفر شهری» در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» تعریف کرده است و این‌طوری است: «مظفرالدین شاه غیر وقت می‌گفته کی ماه رمضان می‌آید زولبیا و بامیه‌ای بخوریم. چنان که می‌گفته نوروز بیاید پلو بخوریم و قربان زمستان که برای فقیر و غنی یکسان است. در این معنی که در رمضان بالاخره هر کسی... زولبیایی می‌تواند بخورد، اگرچه در مهمانی و خانه دیگران باشد و به همین‌صورت پلوی شب عید که ناچار هر آدم فقیری هم پنج سیر برنج می‌تواند در آب بریزد و آب زمستان هم که سرد و بسان آب یخ تابستان اغنیا بوده بیانگر این ضرب‌المثل است که در زمستان آب شاه و گدا یکسان است».

البته زولبیا و بامیه آن‌موقع شیرینی‌های نسبتا جدیدی بوده‌اند در جامعه سنتی ایران چون از نظر تاریخی طبخ و مصرف این شیرینی‌ها احتمالا از زمان ناصرالدین قاجار مرسوم شده است.

زولبیا و بامیه از کجا آمده‌اند؟

زولبیا و بامیه از دوره ناصری در ایران رواج یافت و مظفرالدین هم گاهی آرزو می‌کرده زودتر رمضان برسد و از این شیرینی‌ها بخورد 

زولبیای تبریزی، زولبیای تهرانی!

زولبیا که زلوبیا، زَلابیه، زُلبیا، زُلیبیا و زِلی‌بی و جِلیبی هم نامیده می‌شود معمولا با نشاسته، ماست، آرد، زعفران، روغن، گلاب و شکر درست می‌شود و احتمالا ریشه آن به ۵۰۰ سال قبل در کشور هند می‌رسد؛ اگرچه برخی نیز منشاء این شیرینی را ایران یا ترکیه دانسته‌اند. هر چه بوده داستان زولبیا در تاریخ معاصر ایران به این‌جا رسیده است: «شکل زولبیا در سال‌های اخیر تغییر کرده است. زولبیا امروز در تهران غالبا شبکه گردی به اندازه پیش‌دستی و به رنگ عسلی سوخته با میله‌های نازک و شکننده است که در گذشته زولبیای تبریزی یا بشقابی نامیده می‌شد. اما تا یکی دو دهه پیش زولبیا چیزی بود به‌اندازه نعلبکی به رنگ زرد روشن که چندتایی از آن را به رنگ عسلی سوخته... در می‌آوردند با میله‌هایی به کلفتی مداد و تا حدی نرم (این زولبیا هنوز هم در برخی از شهرها مثل مشهد و اصفهان تهیه می‌شود).

مقداری از مزه خاص زولبیای قدیم از روغن کنجد بود که همیشه در پختن آن به کار می‌رفت... البته غالب‌شدن زولبیای تبریزی بر زولبیای تهرانی امر طبیعی است اما از میان رفتن تنوع زولبیا در تهران مایه خوش‌وقتی نیست...

در کشورهای عربی زولبیا را زَلابیه می‌نامند و در هندوستان جِلِبی. مایه زلابیه عربی و جلبی هندی به هم نزدیک است و با زولبیای ایرانی کمی تفاوت دارد».

زولبیا و بامیه از کجا آمده‌اند؟

زولبیا و بامیه به‌دلیل ارزان‌ و در دسترس بودن مواد اولیه‌شان و همچنین ارزش غذایی بالا برای روزه‌داران، خیلی زود در جامعه قاجاری ایران محبوب شدند 

شیرینی کوچه‌بازاری

در کتب دوره قاجار به پیشکش زولبیا به دربار ناصرالدین قاجار اشاره شده است و احتمالا زولبیا از همان‌موقع به‌دلیل قند بالا و ارزش غذایی مناسب و طعم خوشایند و البته ارزان‌بودن به‌تدریج شد شیرینی اصلی ماه رمضان برای همه اقشار مردم. اما بامیه از کجا آمد؟ این یکی را احتمالا ایرانیان دوره قاجار ابداع کردند با آرد و تخم ‌مرغ و روغن و شکر و گلاب. جواب هم داد و انواع و اقسام بامیه به بازار آمد که حتی پخت برخی از آنها به ماه رمضان هم اختصاص نداشت. البته یک نظر دیگر این است که بامیه از سوریه یا ترکیه آمده است. هر چه هست بامیه حدود یک قرن شیرینی کوچه‌بازاری طهرانی‌ها بود و تا همین ۲ دهه پیش به‌ویژه در محدوده بازار تهران، بامیه‌فروشان دوره‌گرد با سینی بزرگی روی سرشان دیده می‌شدند و کام مردم را شیرین می‌کردند.

زولبیا و بامیه از کجا آمده‌اند؟

زولبیایی که امروزه در ایران طبخ می‌شود در گذشته زولبیای تبریزی یا بشقابی نامیده می‌شد

این یکی ایرانی است

سخن از زولبیا و بامیه که باشد یادی هم باید کرد از «گوش‌فیل» که این یکی بدون شک‌ و شبهه از شیرینی‌های سنتی ایرانی است و اصلا شیرینی مخصوص اصفهان و اراک است. گوش‌فیل با آرد، تخم مرغ، روغن، شیر و شکر تهیه می‌شود و درباره نامش هم یک حکایت جالب هست در تاریخ و در روایت‌های عامیانه؛ «نقل است ناصرالدین قاجار با همراهانش در سفری به اراک می‌آیند و ورود او به اراک مصادف با شب اول ماه رمضان بود. شاه در کنار همه غذاها و میوه‌های محلی، یک نوع شیرینی بیضی‌شکل می‌بیند که قسمتی از آن کشیده‌تر شده و به خنده می‌گوید: این به‌واقع چیزی شبیه به گوشِ فیل است. سپس از درباریان می‌خواهد برایش قلم و کاغذ بیاورند و شکل گوشِ فیل را برای قناد می‌کشد و می‌گوید برای فردا به این شکل برای شاه درست کند. قنادباشی روز بعد به همان شکل خمیر را با دست فرم می‌دهد و آن شیرینی سنتی را به شکل گوشِ فیل درمی‌آورد و سرخ می‌کند. ناصرالدین با دیدن شیرینی به قناد انعام خوبی می‌دهد و از آن به بعد در اراک گوش‌فیل با این شکل خاص تهیه می‌شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سینا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    9 70
    کی تا حالا هندی ها شیرینی خور شدن. بامیه شرینی عربی هست که از قدیم و در تمام سال پخته میشده. البته اکثر ایرانی ها تفکر یهودی دارن وهر چیز خوب رو به خودشون نسبت میدن.
    • محمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      24 1
      باشه شما خوبی اصلا شما عالم ما حمار خوبه ؟ ما یه شب شما هزار و یه شب
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      30 10
      عربها اینقدر خلاقیت ندارن که مبدع بامیه باشند
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      9 0
      مغز فندقی متوهم....
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    15 0
    جالب بود من فکر میکردم از عراق یا هند منشا گرفته اونم جدیدا احسنت
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 1
      خب گفته احتمالا منشا اصلی اون کشور هند هست
  • علی خان IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    14 71
    تمام شیرینی های خوشمزه کار دست ترکها است باور نداری برو تحقیق کن .آفرین به ترکها
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      10 5
      حالا هیچیم هم بارش نیست آ. خورجین اش خالیه
    • علیرضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      7 9
      من ترک نیستم ولی دستپخت انها و باقلوای ترکهای عزیز جهانیه . قهرمان اذربایجان و ایران
    • رضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      13 1
      مطمین هستی که واقعا تمام شیرینیهای خوشمزه ساخت ترکهاست؟؟؟؟؟ ایران با چهار اقلیم و دهها اقوام و استانها و شهرها بیشترین تعداد فراوانی شیرینی دارد مانند هند ،تاریخ آشپزی ایران بخوان
    • US ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      3 2
      یونان و روم شرقی و بیزانس و ایتالیا
    • DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      5 4
      تمام شیرینی های خوشمزه کار دست ترکها است باور نداری برو تحقیق کن .آفرین به ترکها// و تمام بدبختی تاریخی ایران از قجرهاست که اخلاق پان توووورچی داشتند نه مانند هموطنان غیور آدری ما ایرانی آزاده . ما در ایران ترک نداریم هموطنان آذری ایرانی ما از ترکیه اینجا نیا مده اند ایرانی الاصل هستند. کما اینکه مردم در جنوب عربی صحبت میکنند ولی عرب نیستند .
    • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      11 5
      ترکها اگر شام و فلسطین را اشغال نمیکردند بجای کنافه و قطاب و باقلوا باید مانند زمانی که در استپهای ترکستان چین زندگی میکردند علف میخوردند !!!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    7 2
    خودم اهل آذربایجانم و آذری هستم، اما این ناسیونالیست های تندروی کاسه داغ تر از آش، دیگه گندش را در آوردن.. تا یک جنگی چیزی را نندازن، راحت نمیشن
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      2 7
      خود شیرینی نکن حرفت بی ربط اینکه میگه اکثر غذاها و شیرینی ها مال ترکها ست چشات کور نیس ک قشنگ می بینی تو ترکیه و آذربایجان چ خبر
    • وطن دار IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      5 1
      اون خودشیرینی نمیکنه تو داری خود فروشی میکنی چته از یه شیرینی هم میخواید تفرقه ایجاد کنید ؟ حالا این شیرینی ابداع هرکی بوده دستش درد نکنه ضمنا این هنر شیرینی پزی که الان در آذربایجان و ترکیه هست از آذربایجان ما به اونجا رفته اگر شیرینی پزی تخصص اقوام مهاجر شرق خزر بود (که در دوران ملکشاه به سرزمین ترکیه فعلی اومدند) الان باید در شرق خزر تا مغولستان که سرزمین های اصلیشون بوده هم شیرینی پزی مثل آذربایجان ما فوقالعاده بود که نیست پس شیرینی پخت رو هم از آذری های عزیز ما یادگرفتن..‌
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    چه زولبیاهای منظم و یکدستی. بعضی زولبیاها طوری درست میشه که بگذاری جلوی ژاپنی گریه میکنه میگه اینجا نوشتن پدرت فوت کرد!
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 3
    بامیه از اسپانیا شروع شده زولبیا رو نمی دانم
  • محمد IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    5 0
    بحث ملیتی قومیتی نکنید درود بر همه شهرها
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    جناب دروغ چرا ، والا ما زولبیا و بامیا هارا همیشه از قنادی سر کوچه ک نزدیک خونمون است میاریم
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    اصلا بامیه به خاطر افتادگی حالیشه که زولوبیارودرکنار خودش راه میده وگرنه اون بدترکیب رو کی تحویل میگیره
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    مضرترین خوراکی که سرطان و دیابت و مشکلات معده ایجاد میکنه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    ببخشد ارزش غذایی زولبیا بامیه کجاشه؟ تمام متخصصان تغذیه خوردنشو منع کردن اونم با این رروغنهای خطرناک و رنگی که به جای زعفران میزنن.
  • DE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 1
    خدا را شکر که اینطور شد زیرا قبل از زمان قاجار کلا در هیچ جای دنیا اصلا شیرینی بلد نبودندن درست کنند.‌ حداقل سلسله قاجار با گند بیننظیری که‌در تاریخ ایران زد و مایه سرافکندکی تاریخی ایرانیان شد گوش فیل را به ما یاد داد ولی فیل و خصوصا خرطوم فیل را خودش خورد. ای کاش به مناسبت گوش فیل گوشه ای از خیانت ها ی فیلی قاجار را هم مینوشتید که مانند فیل در مغازه چینی فروشی با هر حرکتی کلی خسارت زدند . سلسله قاجر و قجر ها شباهت عجیبی به اصلاح طلبکارها و غربگدایان و خصوصا حزب اشرافی دارند. اون مریم قجر عضدانلوی رجوی ابریشمچی خیابانی هم از بازماندگان و واماندگان قجر هاست. فرنگ زدگی و فرهنگ زدگی ما از دوره قاجار شروع شد که مانند آتاتووووورچ فکر میکردند اگر فرهنگ و زبان و رفتار ما مانند فغانسه !! شود بجای ۱۶ لیزه و کاخ عمه لیزه ۳۲ لیزه و کاخ خاله لیزه هم میسازیم. رفتار تحقیر آمیز اروپایی ها با قجر و قاجار و شاه نوکر و وابسته ایران ادامه داشت تا انقلاب اسلامی ایران کل غربی ها و اروپایی ها را از ایران بیرون ریخت ولی هنوز شیفتگان و نوکران غرب و اصلاحطمعکاران را بیرون‌ نریخته ایم و هرروز شاهد التماس قجر گونه آنان به اربابشان برای تحریم بیشتر ایران و حمله به ایران....ادامه دارد. قبل از انقلاب اسلامی و زمان طاغوت دبیر تاریخ ما مرحوم مختاری فعال سیاسی که دایم از طرف ساواک برایش درد سر درست میکردند در دبیرستان ملی مذهبی ما میگفت کتاب تاریخ شما که با عکس شاه و فرح و بچه اش شروع میشود سراسر پژیزی ارزش ندارد کتابهای ممنوعه تاریخ را معرفی میکرد . او هر وقت از دوران قاجار صحبت میکرد اشک در چشمانش جمع میشد که چگونه ممکن است پادشاه مملکت متمدن با تاریخی پر افتخار اینگونه در مقابل فرنگی ها خود را و مملکت و فرهنگ ما را ببازد .
  • ثابتی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 1
    زولبیا و بامیه ، نوعی کیک گرم و نرم است و در اشکال مختلف تولید میشود که منشا ان کشور اسپانیاست که توسط پرتغالیها و در ۷۰۰ سال پیش که دارای نیروی دریایی بسیار قوی بودند و در تهاجم به کشورهای دارای بندر و مرز آبی بودند حمله میکردند ، بخشی از فرهنگ غذایی خود را نیز به بومیان محلی انتقال میدادند... در حال حاضر در شهر مادرید ( اسپانیا) این نوع شیرینی با شکلات داغ در فنجان به مشتریان و توریستها عرضه میشود. خداوند قسمت کند انشاالله همه ایرانیهای شریف و عزیزمان با سفر به مادرید حتما از این شیرینی میل کنند..‌
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    4 1
    ای اقا جناب ریسی کار کرده که زولبیا و با میه از سفره تمام ایرانیان رخت بر بسته با این گرانی مگه میشود زولبیا خرید ای مرگ بر منافق مرگ بر امریکا به این میگن درست کردن معیشت ملت بابا راستی ان همه امامان جمعه که در زمان روحانی از معیشت در نماز جمعه حرف می زدن کجا رفتن بله سگوت سگوت حالا شما بفرمان با این دو رنگی چگونه می شود پشت سر انها نماز اقامه کرد وقتی امام جماعت از عدالت ساقت شده باشد نمی شود پشت سرش نماز خواند مرگ بر امریکا
  • طبیب دوستدار سلامت ایرانیان IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    از حرارت دادن شکر و آرد و روغن چیزی جز سرطان و کبد چرب حاصل نمی شود. ما اسیر تغذیه هپروتی هستیم که اساسش لذت لحظه ایی است و عوارض طولانی مدت دارد.
  • هیچکس IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    مبدا بامیه امروزی نوعی دونات به نام چورو از کشور اسپانیا بوده چورو یا چوروس در کشور اسپانیا همراه شکلات داغ یا با قهوه بدون شهد شیرین سرو میشه از اسپانیا به شمال آفریقا و به سمت اسیا اومده در اسیا به اون شهد شیرین اضافه شده و تبدیل به بامیه شده که در زمان قاجار از هند یا ترکیه وارد ایران میشه.
  • زارع IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 0
    با سلام .اطلاعات تاریخی صحیح نیست طبق برخی روایات از حدود هشتصد سال پیش به نام زلیبی در شیراز پخت میشده ..وا زا ینجا به هند و اعراب راه پیدا کرده است
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    لطفا سر منشا شیرینی دیگه دعوا نکنید مسخره میشیم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    الان عرضه خریدن نداریم گرانه کیلو ۷۰تومن
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 3
    زولبیا بامیه آذربایجان یه چیز دیگه ست ک هیچ کجای دنیا نیس تشریف بیارین تبریز میل کنین
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 3
    آفرین ب شاه قاجار ایول
  • طبیب ایرانی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    2 2
    برای اینکه قرص وارد کنیم و نفت رو مفت بدیم به انگلیسها مارو با تغذیه مضر منحرف کردن.
  • طبیب ایرانی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 0
    تغذیه ایرانی ها منحرف شده است.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    1 0
    این شیرینی سم مهلک هست. خواهش می کنم کم مصرف نمایید.
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    از هر جا امده باشد مهم نيست قيمتش تا چقدر بالا خواهد رفت ؟ . فعلا از سفره هاى استحبابي پذيرايى از مؤمنين حذف شد. ديگر براى انهائيكه پرايد دارند خوردن زوالبيا باميه امكان ندارد فقط شاسى بلند ها سوار ها ميتوانند بخرند.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      نه تنها شاسى بلند سوارها شايد موتور سيكلت سوار هاى مزاحم ولى پر درامد هم دستشان به زوالبيا باميه برسد
  • محسن IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    بابا دعوا نکنید اصلا همه اشتباه میگید بیایید سر کوچه ما داخل مغازه دارن درست میکنند بیایید بخورید نوش جونتون آدرس یزد محله فهادان سر کوچه ما ، منتظریم بیایید، در ضمن انواع شیرینیجات سنتی دیگه هم داریم که صادر میشه اروپا وآمریکا وشیخ نشینهای خلیج فارس
  • وحیده قاسمی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    کتب اشپزی از دوره خلافت عباسی مونده که توش اسم زلابیه اومده مولوی که در عصر مغول زندگی میکرده گفته نکته ها میگفت او امیخته در جلاب قند زهری ریخته ابوالفضل بیهقی که هزار سال پیش در عصر غزنوی زندگی میکرده اسم زلابیه و سمبوسه رو تو کتابش اورده در حالیکه هندی ها خودشون اذعان دارن جالبی و سمبوسه در سال 1450 میلادی وارد هند شده و داستانش هم اینه که شاه همایون و همسرش به حکومت صفوی در قزوین پناهنده میشن و چند سال در ایران زندگی میکنن و بعد که به کمک صفویان حکومتشونو پس میگیرن از ایران با خودشون معمار و اشپز و شیرینی پز از ایران میبرن تا براشون غذاها و شیرینی های ایرانی و بناهای با معماری ایرانی بنا کنن بنای تاج محل یه نمونه اش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس