کد خبر 1364643
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
اهمیت دوزهای اضافی واکسن کووید ۱۹ برای بیماران پیوند عضو

یک مطالعه جدید نشان می دهد که دوزهای تقویت کننده اضافی واکسن کووید ۱۹ به ویژه برای افرادی که دچار سرکوب سیستم ایمنی هستند، یعنی کسانی که پیوند عضو داشته اند، مهم است.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، این مطالعه نشان می‌دهد که حتی پس از واکسیناسیون، بیمارانی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند عضو استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که دارای سیستم ایمنی مناسب هستند، در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید قرار دارند.

این مطالعه نشان می‌دهد که واکسیناسیون با سه دوز واکسن کووید ۱۹، به طور قابل‌توجهی محافظت بیشتری نسبت به دو دوز ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اهدا عضو یک نوجوان ۱۳ ساله استهبانی

«وسلی سلف»، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه پزشکی واندربیلت، گفت: «پاسخ ایمنی به واکسیناسیون اغلب در افراد مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی متوسط تا شدید، ضعیف است. از اینرو، این نگرانی وجود دارد که افراد دارای نقص ایمنی، مانند افرادی که پیوند عضو جامد دارند، ممکن است به اندازه افراد دیگر از واکسیناسیون بهره نبرند.»

اگرچه داده‌های این مطالعه تأیید می‌کند که پس از واکسیناسیون، بیمارانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند عضو مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که دارای سیستم ایمنی مناسب هستند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید قرار دارند، اما خبرهای خوبی نیز وجود دارد.

سلف گفت: «به نظر می‌رسد دوزهای اضافی واکسن اثربخشی واکسیناسیون را برای بیماران پیوندی افزایش می‌دهد.»

به عنوان مثال، در میان بیماران پیوندی، دو دوز واکسن کووید ۱۹ تنها ۲۹٪ در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید ۱۹ مؤثر بود، در حالی که سه دوز واکسن به اندازه ۷۷٪ مؤثر بود.

سلف در ادامه می‌افزاید: «ما معتقدیم این نتایج نشان می‌دهد که گیرندگان پیوند عضو جامد علیرغم واکسیناسیون همچنان در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ هستند و از نیاز به تلاش‌های مداوم برای کاهش خطر ابتلاء به کووید در این جمعیت حمایت می‌کند. این نشان می‌دهد که دوزهای تقویت کننده واکسن به ویژه برای افراد دارای سرکوب سیستم ایمنی مهم است.»

وی تاکید می‌کند: «چهارمین دوز واکسن اکنون برای افرادی با شرایط ضعیف تا شدید سیستم ایمنی از جمله پیوند عضو جامد توصیه می‌شود.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس