ابابیل 5

پهپاد جدید شناسایی و تهاجمی جدید ایران به نام ابابیل ۵ ، در حقیقت یک ترکیب از دو خانواده معروف از پرنده های بدون سرنشین ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که می‌تواند سلاح‌های بیشتری را حمل کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از وجوه مهم و متمایز رژه روز ۲۹ فروردین ماه در تهران، حضور گسترده و متنوع پرنده های بدون سرنشین متعلق به یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که جلوه ویژه ای به این رژه بخشید و در این میان، نمایش چند فروند پهپاد جدید ایرانی به نام "ابابیل ۵ " که تا پیش از این، خبری رسمی در خصوص آن وجود نداشت، مورد توجه کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.

این پرنده که برای اولین بار رویت می شد، در نمای کلی یک پهپاد با قابلیت های شناسایی و تهاجمی محسوب می شود که در مقایسه با بخش زیادی از پهپادهای مرسوم ایرانی، نشان دهنده بروز یک سری ارتقاء های مهم و تاثیرگذار است. اما برای صحبت در خصوص ابابیل ۵ در حقیقت و در ابتدا باید به سراغ یک تفکر متفاوت در نیروهای مسلح کشور برویم.

بیشتر بخوانید:

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

آغاز یک مأموریت مهم و جدید برای خانواده مشهور پهپادهای ایرانی/ «مهاجر ۶» مهیای سرکوب پدافند هوایی دشمن می‌شود +عکس

پهپادهای شناسایی و تهاجمی در کشور ما در ابتدا با محصول مهم و راهبردی مثل شاهد ۱۲۹ معرفی شد و در ادامه نیز برخی مدل های ایرانی، بر پایه RQ-۱۷۰ توسعه پیدا کردند. نوع طراحی و مشخصات پروازی این سری از پرنده های بدون سرنشین، مشخصا آن ها را در دسته پرنده های راهبردی و در زرادخانه دفاعی کشور ما قرار داده است. از طرف دیگر با توجه به اهمیت پرنده های بدون سرنشین در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران و در عین حال وسعت و تنوع جغرافیایی کشورمان، لزوم توسعه پهپادهایی با توانایی انجام عملیات های تجسسی و تهاجمی اما با طراحی و هزینه های پایین تر، ضرورت خود را به سرعت نشان داد.

در این میان چند مسئله برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. بحث اول توسعه مهمات هوا پرتاب برای پرنده های بدون سرنشین بود. بحث مهمات مینیاتوری و کوچک و در عین حال دقیق، از جمله چالش هایی بود که در صنایع دفاعی کشور به آن پرداخته و محصولاتی نظیر بمب های دورایستای سری قائم از درون آن متولد شد. البته پس از آن و در سالهای بعد بحث موشک های الماس نیز به این سری از مهمات اضافه شد.

اما پهپادهای ارزان قیمت تر، برای انجام ماموریت های بیشتر شناسایی و تهاجمی، چالش مهم دیگری برای نیروهای مسلح کشور ما در سالهای قبل بود. یکی از گام های اول در این خصوص، مسلح کردن پهپادهای سری ابابیل ۳ بود. این پرنده های بدون سرنشین کوچک که با تصویر برداری از ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس برای خود نام و آوازه ای جهانی،  دست و پا کرده بودند در مرحله بعدی توسعه، به بمب های هدایت شونده نیز مجهز شدند.

طرح دم H شکل نیز یکی از پراستفاده‌ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت‌های سازه‌ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد.  هر یک از دو بخش دم در ابابیل-۳ به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده‌اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. این طرح دم سبب کاهش ارتفاع آن به دلیل تقسیم مساحت دم مورد نیاز به دو بخش می‌شود. بخش متحرک دم نیز در این پهپاد هم ارتفاع با کل دم است.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

پهپاد ابابیل ۳

این توسعه همراه با تغییر دیگری در ارابه فرود جلویی این پهپاد انجام شده و پرنده بدون سرنشین جدید به نام اطلس شناخته شد. این پهپاد در ادامه به موشک های سری الماس نیز مجهز شد و اولین آزمایش این موشک در مدل هوا پرتاب نیز از همین پهپاد صورت گرفت.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

پهپاد ابابیل ۳ ارتقاء یافته (اطلس) مسلح به دو موشک ضد زره الماس - به طراحی دم H شکل دقت کنید

در کنار بحث پهپاد ابابیل ۳ ارتقاء یافته یا همان اطلس ، صنایع دفاعی کشور، توسعه یک پرنده بدون سرنشین بزرگتر یعنی مهاجر ۶ را نیز در دستور کار قرار داد. باز هم یک پهپاد شناسایی و رزمی با یک طراحی ساده ، ارزان و کاربردی با قابلیت تولید انبوه که در چند سال اخیر در حجم بسیار بالایی هم در اختیار سپاه و ارتش قرار گرفته و برای آن هم بمب های سری قائم و هم موشک های سری الماس نصب شده است.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

پهپاد مهاجر ۶ در رژه ارتش مجهز به بمب های سری قائم

در تصاویر اولیه مربوط به این پهپاد، در زیر هر بال معمولا یک بمب و سپس دو بمب یا موشک مشاهده شد. در عین حال حتی بحث حمل غلاف های جنگ الکترونیک و کاشف سیگنال های راداری دشمن نیز برای پهپاد مهاجر ۶ تعریف شده است و با این تعاریف از دو پروژه مهم و مشهور پهپادی کشور، به سراغ طرح جدید یعنی ابابیل ۵ می رویم.

ابابیل ۵ ؛ ترکیبی از ابابیل و مهاجر

همانطور که اشاره شد در جریان رژه روز ۲۹ فروردین سال جاری، پهپاد جدیدی در معرض دید قرار گرفت که سه عدد از آن، بر پشت یک کشنده سوار شده بود. حداقل در یکی از پهپادها و در زیر یک بال، دو تیر موشک الماس و در یک مورد دیگر در زیر هر بال ۳ تیر بمب هدایت شونده و دورایستا از کلاس قائم مشاهد شد که این پهپادهای جدید سری ابابیل ۵ هستند.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

پهپاد ابابیل ۵ - به دهانه بال و نصب سه بمب در کنار دم H شکل دقت کنید

وقتی به ابابیل ۵ نگاهی می کنیم در بخش عقبی بدنه و خصوصا دم، همان طراحی معروف H شکل که در مدل های اولیه ابابیل ۳ و همچنین طرح ارتقاء یافته اطلس استفاده شده بود می رسیم. اما در بخش جلویی و به نوعی دماغه، با طراحی پیشرفته تری از خانواده مهاجر ۶ رو به رو هستیم.

تصاویر موجود همچنان به ما نشان می دهد که در بحث دهانه بال نیز با افزایش رو به رو هستیم و همچنان که اشاره شد حجم مهمات قابل حمل نیز در این پرنده بدون سرنشین افزایش پیدا کرده است.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

ابابیل ۵ از رو به رو مجهز به دو تیر الماس - به شباهت بخش جلویی با مهاجر ۶ دقت کنید

یک نکته قابل توجه دیگر در خصوص این پهپاد، این است که ارابه فرود جلویی این پهپاد بر اساس تصاویر موجود، قابلیت جمع شدن در داخل بدنه را دارد. این مسئله مشخصا نشان می دهد که در بحث طراحی بخش جلویی، یک ایده و طراحی جدید صورت گرفته و با فضای بیشتری نیز رو به رو هستیم و در عین حال حذف مجموعه ارابه از زیر پرنده بدون سرنشین در زمان پرواز، به زبان بسیار ساده امکان افزایش سرعت و بهبود اصول آیرودینامیک را فراهم می سازد.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

جایگاه برای جمع شدن ارابه فرود در پهپاد ابابیل ۵ - پهپاد مجهز به بمب سری قائم

در خصوص مشخصات و مختصات پهپاد ابابیل ۵ مسئله ای به صورت رسمی اعلام نشده ولی با توجه به ظاهر بزرگتر و حمل بیشتر مهمات، می توان گفت احتمالا ابابیل ۵ از نظر ماندگاری در صحنه ، تا حدی ارتفاع پروازی و مشخصا بحث محموله قابل حمل، از مهاجر ۶ در رتبه بالاتری قرار می گیرد. 

پهپادها در نیروهای مسلح ؛ هر روز پر رنگ تر از دیروز

توسعه پهپاد هایی مثل سری مهاجر ۶ یا ابابیل ۵ در حقیقت نشان دهنده در پیش گرفتن و ادامه استراتژی موثر و مفید دفاعی کشور و واگذار کردن بخش زیادی از ماموریت ها در نیروهای مسلح بر عهده این پرنده ها است. برای نمونه امروزه و خصوصا در مرزهای شرقی کشور، شاهد یک منطقه با مساحت بسیار طولانی و در عین حال طبیعتی بسیار خشن هستیم که نیازمند کنترل از بالا است.

 افزایش قابل توجه توان پهپادی ارتش در سالهای اخیر مشخصا نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش این نوع مناطق به وسیله پرنده های بدون سرنشین است. رفتن به سمت طراحی ابابیل ۵ این قابلیت را ایجاد می کند که یک پرنده بدون سرنشین بتواند برای مدتی طولانی تر عملیات رصد در یک منطقه نسبتا وسیع را آن هم با هزینه ای نه چندان بالا به انجام برساند و طبیعتا چنین محصولی، برای انجام عملیات هایی خارج از محدوده جغرافیایی کشور نیز در صورت نیاز، آمادگی و توانمندی بالایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    21 64
    این پهپادها را مقایسه کنید با بیرقدار ترکیه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      14 63
      این پهباد را مقایسه کنید با پراید
    • ایرانی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      52 4
      به اردوغانت بگو اسباب بازیاشو ببره جای دیگه بازی کنه. ما اینجا سابقه شکار بهترین پهپاد جهانو داریم و در عوض پهپادای خودمون که تو دست بروبچه های یمنیه از بهترین سیستم های شرق و غرب امارات و عربستان رد میشه
    • ایرانی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      24 1
      و در عوض پهپادای خودمون که تو دست بروبچه های یمنیه از بهترین سیستم های شرق و غرب امارات و عربستان رد میشه
    • شاکی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      28 1
      به راحتی معلومه که این اواره های بی وطن و در به در البانی نشین بد جوری دود کردن . انشاا.. تا باقی عمر کثیفتون همین طوری خشک خشک بسوزید .
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      30 0
      بیرقداری که هرقسمتش از یه کشوره حتی موشک نداره فقط بمب داره شوهرش بهش موشک نداده
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      31 0
      بیرقدار در جنگ اوکراین بی فایده و نمایشی بودن خود را به اثبات رساند و ترکیه را از عرضه این خزنده در اوکراین پشیمان کرد. جنگ اوکراین به خوبی ثابت کرد که خزنده ترکیه ای حتی توان مقابله با کلاشنیکوف و سلاح کمری را هم ندارد و به سادگی آب خوردن مورد هدف قرار می گیرد و منهدم می شود و تنها در صورتی که دشمن در حال خواب باشد می تواند ترقه خود را در کند و فرار کند.
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      26 0
      حاضریم در صحنه نبرد ، مقایسه کنیم . در ضمن بیرقدار جدیدا توسط سامانه ها قابل روئیت شده .
    • US ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      29 1
      مشرق ممکنه یک مقایسه بین عملکرد این "بیرقدار" ترکیه که بعضی ها سنگشو به سینه می زنند و این پهباد جدید و بمب افکن جدید(از اسم عربی اش خوشم نمی اید) ایرانی مطلب بنویسی . به نظرم این " بیرقدار" ترکی مالی نیست که این قدر طرفداران ترکیه براش یقه دارنی می کنند. به نظر من فقط تبلیغات ترک ها است .
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      4 0
      عید فطر نزدیک است. برای خوشحالی مردم و امتحان پس دادن هم که شده چند تا از این پهپادها نثار مقر تیرانا نشینان کنید. مایک پمپئو و مایک پنس معاونان ترامپ از آنها حمایت کرده اند چون میگویند جدایی دین از سیاست ! قبلا شعار جامعه بی طبقه توحیدی و جمهوری اسلامی دموکراتیک میدادند ! الان هم سورچرانی لاکچری به بهانه افطار ماه رمضان برای چاپلوسان خارجی دارند ! هدف وسیله را توجیه میکند از اصول لاینفک فرقه تبهکار رجویست.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 0
      همانطور که پهپاد آمریکایی را ربودید موشک جاولین آمریکایی را به نوعی از اکراین به ایران منتقل کنید. با مهندسی معکوس میتوان به ساختارش پی برد و بهترش را مشابه سازی کرد.
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    10 31
    این پهپادها را مقایسه کنید با بیرقدار ترکیه
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      30 7
      نه عزیزم بیرقدار رو مقایسه کن با غزه ، کمان ۲۲ و شاهد ۱۷۱
    • M IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      19 0
      برعکس بیرقدارردر حد همین پهپاد ابابیله (البته حمل اسلحه‌ش کمتر از ابابیله) ، غزه و کمان خیلی سنگینتر و پیشرفته تر از بیرقدار هستن
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      32 0
      یرقدار ساخت ترکیه نیست. بدنه BAE انگلیس، موتور روتاکس اتریش ، اویونیک نورث روپ گرومن آمریکا و سامانه های اوپتیکی هم ساخت کانادا است. امارات هم رفته و همین قطعات را خریده و مونتاژ کرده و نامش را هم گذاشته Reach_s , بروید مقایسه کنید و ببینید دقیقا یکی هستند. نمونه مونتاژ دبی تازه پیشرفته تر هم هست. دبی هم مثل ترکیه همان قطعات را خریده و مونتاژ کرده است. ترکیه اصلا سازنده پهپاد نیست. آک سونگور هم نمونه دوموتوره سوپر هرون است که از اسراییل خریده و مونتاژ کرده است. پهپاد آکینکی هم بدنه اش ساخت آنتونوف اوکراین و موتور هم ایوچنکوف اوکراین است . ترکیه فقط مونتاژ کار است.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      13 0
      اتفاقا این دوستمون درخواست خوبی داشتند و من لزومی به عصبانیت سایر دوستان نمیبینم.اگر کارشناسان محترم مشرق یک مقایسه جامع و بیطرفانه بین پهپادهای همرده ایرانی و سایر کشورهای صاحب این تکنولوژی داشته باشند فکر می کنم فوق العاده خواندنی و آموزنده خواهد بود
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    28 9
    در سال ۵۷ سیمرغ باستانی ایران، بال زدن آغاز کرد دوباره از جای یلند شد و اینبار به یاری شاه جهان یعنی مهدی فاطمه برخواست. تا سلحشوری باشد از بین هزاران سلحشور تحت فرمانِ سرورمان مهدی عج.
    • K IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      9 15
      شاخص فلاکت شامل ۷۰ درصد جمعیت شده جناب سیمرغ
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      15 7
      فلاکت واقعی اون دنیاست که شامل تو هم میشه درصدش هم بالاتره اتفاقا
  • آرش کمانگیر IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    15 1
    به نام خدا .سلام . درود بر رزمندگان دلاور ارتش جمهوری اسلامی ایران . یکی از مشکلات پهپادهائی که دارای موتور پیستونی یا توربوپراپ و امثالهم هستند صدای نسبتا زیاد آنها است که توجه پدافند هوائی دشمن را از فاصله دور به خود جلب میکند از این رو باید به سمت تولید موتورهای الکتریکی مجهز به باتریهای قوی و با دوام برای پهپاد ها خصوصا نوع شناسائی آن رفت و به تعداد پره های پروانه انتهائی موتور هم افزود که در مجموع به شدت از صدای موتور میکاهند . اگر از سیستم شارژ خورشیدی هم در اینگونه پهپادها استفاده شود بر مدت عملیات پهپاد خواهد افزود .
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    14 8
    آواکس.آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      12 0
      خوشحالم بازهم کامنت میذاری آواکس
  • آره IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    9 30
    این اسباب بازیا چیه دیگه؟
  • رشا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    18 6
    پهپاد مجهز به هوش مصنوعى دلم ميخواد مشرق ! يعنى از همين تهران يا كرمونشاه پِرِش بديم و سه ساعت بعد در آسمون رياض يا تل آويو مثل اجل معلق روى هدف ظاهر و بعد از انجام مأموريت پيروزمندانه در وطن فرود بياد ! يعنى ميشه منتظر چنين روزى بود خدايا ؟!
  • DE ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    63 43
    هر چقدر هم پیشرفت کنید باز به روسیه نمی رسید شما بزرگترین سلاح یعنی مردم را از دست داده اید مثل پوتین
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      14 5
      مردم رو از دست ندادن، فقط یکسری مشکلات اقتصادی باعث شده مردم دلچرکین بشن، اونم به فضل خدا و کمک مردم انقلابی و تدابیر درست حل میشه، امام خامنه‌ای فرمودند آینده مردم ایران رو خوشبین هستم، ولی شما باور نمیکنید،( ان معی ربی) تو تاریخ هم از آقا رسول الله و بقیه ائمه بشارت دادن و یه عده گوش دادن رستگار شدن، یه عده مسخره کردن و خدا به دادشون برسه، شما هم حرف رو بجو بعد بگو ، نیمه خالی لیوان رو میبینی
    • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      8 3
      شما برو تو صف روغن وایستا الکی حرف نزن.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      5 1
      اتفاقا" برخلاف اونچه که رسانه های غربی میگن, محبوبیت پوتین در بین مردم روسیه از زمان حمله به اوکراین بیشتر هم شده و بیش از 70درصد روسها از این کار پوتین حمایت کرده اند.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 2
      ۰۵:۱۳ اره دیگه نفسهای اخرشون دارن میکشن وزورشون را دارن میزنن جون میکنن فرداست که مشرق ودفترش روهواست.خخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      6 3
      اولا دروغ میگی و تشیع سردار ثابت کرد مردم کدام طرفند دوما بیخیال بقیه وقتی خدا با ماست مردم با امیر المونین و امام حسین هم نماندند علتش هم معلومه
    • ابوالفضل IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 2
      حرف حساب جواب نداره گل گفتی
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 4
      دو انتخابات بعد از تشییع سردار چیزی رو ثابت نکرد؟! تشییع مگه آمار میده
    • BE ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 29
      شما ابه سرد دوش بگیر بعد هر وقت امریکا با المان پیمان صلح جنگه دوم رو امضا کرد بیا قد قد کن هنوز بعد از هفتاد سال امضاش نکرده خخخخخخخ به کمپانیهای دزد دروقگوتونم بگو کمتر حقه بازی کنند مثل گندیکه فولکس بالا اورد خخخ
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 2
      انتخابات مجلس در ابتدای هول و ولای کرونا 42 درصد انتخاب ریسی در اوج قله کرونا با مرگ بیش از 300 نفر در روز و تبلیغات پرحجم و اخر افتضاح و خیانت غربگرایان تدبیری و کارشکنی انها 48.8 درصد تقریبا مشابه نرم دنیا تازه گفته اند یکی مرد جنگی به از صد هزار یکی از 25 میلیون تشیع کننده سردار به از تمام لشکر شیطان بزرگ در داخل و خارج
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    14 5
    باید پهبادها را مسلح به موشکهای هوا به هوای دور برد تر کنیم تا بتوانیم هواپیماهای اواکس و جاسوسی دشمن در فاصله دور هدف قرار دهیم
  • احمد IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 1
    مسلح کردن ابابیل ۵ به تیربار بانواخت بالا میتواند یک پهپاد فوق العاده را ایجاد کند . بحث سرعت هم مسئله مهمی است ، سرعت زیاد باعث میشود واکنش معدودی به یورش فوجی یاتکی یا چند تایی صورت بگیرد . متخصص نیستم اما اگر بشود بخاطر سرعت موتور جت را استفاده کرد بسیار کارا خواهد بود . یک مسئله خوشحال کننده کارشناسان مشرق هستند که در سطح اول جهانی بر موضوعات تخصصی خود تسلط دارند واین امر باعث میشود خوانندگان بخوبی مطالب مطروحه را درک کنند . ضمن تبریک به شما از زحماتتون تشکر کرده و امیدوارم موفق و موید باشید .
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    10 20
    خداییش صد رحمت به پراید.خخخخخ
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    15 10
    اصلا زیبا نیستند ..!! چرا بر روی زیبایی و جذابیت پهپادها کار نمیکنند؟!! سلاح های امروزی علاوه بر توانایی و کارآیی بالا باید ظاهری جذاب و پرستیژ عالی برخوردار باشند که مشتری خارجی جذب کنند و در بازارهای بین المللی موفق عمل کنند.
    • DE ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      34 21
      ۰۸:۲۰ مشتری خارجی جذب کنند؟!!!!! مگه خارجیا مردن که دیگه جذب این کاردستیا بشن جناب
    • علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 0
      خارجیان آنقدر چشمشون به زیبایی که حاضر به خرید کاردستی بیرقدار آنهم با قیمت ۵میلبون دلار هستند
  • GB ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    38 31
    دمپایی هم نمیتونید تولید کنید اینا همشون اسباب بازی هستن. از علی بابا میشه سفارش بدی برات بیارن
    • حجت US ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      16 12
      داداچ، شما بی عرضه ای، همه رو مثل خودت نبین
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      21 3
      ۱۰:۰۸ - دیگ به دیگ میگه روسیاه خوب دوستمون راست میگه شما حتی یه سوزن خیاطی اون سوراخش را هم نمیتونید درست کنید سوزن میره چین سوراخ درست میشه میاد ایران حالا خودت قضاوت کن کی بی عرضه هست. داداچ جونم لهجه غلیظ تهرونی با پرچم America خخخخخ
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      9 0
      عین الاسد و اربیل رو با کاردستی زدند؟ پیرمرد پرحاشیه ی آلبانی...
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 0
    چرا طراحی دم پهپاد رو پنهانکارتر طراحی نمیکنن ؟ حداقل ظراحی 7 یا 8 شکل بسیار متداول تر و بروزتر از این طراحی H شکل قدیمیه و بازتاب راداری رو بسیار کم میکنه و در این زمینه اثبات شدست
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 1
    این پهبادها چرا به روز نمیشن رادار گریز بزرگتر وجنگنده بمب افکن .....همشون مثل مهاجر ده 60هست
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    2 1
    ما نیاز به 5000 جنگده داریم
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    6 0
    از لحاظ نظامی ایرانخودرو تا بحال بیشتر کشته ایجاد کرده یا پهباد ارتش؟؟
  • NL ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    2 1
    اولین مرحله طراحی آئرودینامیک است
    • BE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 0
      اولین مرحله خوردنه ناهار گرم است نه مثله گدا گشنه های هلند نون پنیر هر روز جای ناهار خخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 25
    این پهبادهای در مقابل بقردار ترکیه عددی نیست
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      5 0
      یه روزی میگفتین موشک های ایرانی حرفی برا گفتن ندارن و اسباب بازین اما الان آمریکا و دنیا اذعان به قدرت موشکی ایران داره .مطمئن باشین چند سال دیگه پهپادهای ما در دنیا حرفی زیادی برا گفتن دارن
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 0
      بیرقدار اگه استرانژیک بود مثل کالای حراجی به همه فروخته نمیفروخت
    • احمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      5 0
      از کجا فهمیدی ؟! فقط بخاطر حس بندگیت به اردوغان ؟ همین چند وقت پیش بود که یک پهپاد از نوع درجه ۵ ما رو اسراییل مجبور شد با f35 بزنه !!!نمیدانم درجه چندم بود ولی حامل کلت وکلاش و آرپی جی بود !! ارتفاع پهپاد بحدی بالا بود که به وسیله جنگنده آمریکایی f۳۵ زدنش !!! نوع پهپاد ایرانی مهم نیست اجبار آنها به استفاده از مدرنترین جنگنده خود بود !!! برو رو تختت قرصات رو دادم بهت
    • علی رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 0
      همونی که هر روز ساقط میشه در اوکراین ؟؟؟؟؟؟حتی آمریکاییها هم پی بردن به پروپاگدی بازی این پهباد
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 0
      ترکیه یه موتور به اسمش نداره همه چیزاش مونتاژیه حداقل یه کشور درست درمون رو مقایسه کن
  • ایرانی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    شبه نظامیانی ک به موشک های دوربرد مجهز شدن و ایرانی ک بزرگ ترین قدرت موشکی غرب آسیاست میتونن میادین نفتی خاورمیانه رو خاکستر کنن تا اون وقت غرب بفهمه نفت بشکه ای چنده
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 28
    این پانترک های مغز داغون که می گن ترکیه پهبادسازه می شه بگن سوابق ترکیه تو این بحث چی بوده ؟ ما از همان زمان جنگ با صدام اولین پهبادهامونو پروندیم و پرونده های واضحی وجود داره از نسل به نسل ساخت پهباد و توسعه آن ، یعنی می گید ترک ها یکهو خواب نما شدن فرداش پاشدن یکهویی بیرقدار ساختن ؟! حداقل به شعور خودتون احترام بگذارید
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 3
      ۱۰:۵۸ - از کامنت گذاشتن مشخصه که خیلی شعور داری
    • KR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      تک تک اونایی که بهت منفی دادن وطن فروش پانترکن که باید جلوشون گرفته شه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 39
    اینایی که می گن اینا اسباب بازی و کاردستیه یعنی اربابتون آمریکا از اسباب بازی و کاردستی می ترسه حمله نمی کنه ؟ همین اسباب بازی رفت رو ناو هواپیمابر اربابتون و تصویر گرفت ؟ بعد کلا طراحی های پهبادی ایران به نسبت غرب ساده تره و پشت این قضیه هم تفکر وجود داره مثلا بحث اقتصاد جنگ که به اقتصادمون فشار مضاعف نیاد و نگرانی بابت از بین رفتن نداشته باشیم یا اینکه گروه های مقاومت در سرتاسر منطقه با کمترین امکانات هم بتونن این ها را بپرونن و .... یکسری فارسی زبان از هزار دشمن خارجی بیشتر به کشور و ملت ضربه می زنند یکسری ناقص عقل خودفروخته و خائن .
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 6
      ۱۱:۰۵ وقتی که گفته میشه منطق ندارید به خاطر همینه خوب عزیز وقتی امریکا میدونه ملت ایران باهاش هیچی مشکلی ندارن جز یه عده محدود افراطی مذهبی چرا به ایران حمله کنه نه ملت ایران با امریکا مشکل داره ونه دولت وملت امریکا با ملت ایران افتاد عزیزم دلیلی نداره خودشا خراب کنه
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 13
    بیرقدار ساخت ترکیه نیست. بدنه BAE انگلیس، موتور روتاکس اتریش ، اویونیک نورث روپ گرومن آمریکا و سامانه های اوپتیکی هم ساخت کانادا است. امارات هم رفته و همین قطعات را خریده و مونتاژ کرده و نامش را هم گذاشته Reach_s , بروید مقایسه کنید و ببینید دقیقا یکی هستند. نمونه مونتاژ دبی تازه پیشرفته تر هم هست. دبی هم مثل ترکیه همان قطعات را خریده و مونتاژ کرده است. ترکیه اصلا سازنده پهپاد نیست. آک سونگور هم نمونه دوموتوره سوپر هرون است که از اسراییل خریده و مونتاژ کرده است. پهپاد آکینکی هم بدنه اش ساخت آنتونوف اوکراین و موتور هم ایوچنکوف اوکراین است . ترکیه فقط مونتاژ کار است.
  • ابوالفضل IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    1 3
    تبل تو خالی
    • BE ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 0
      اون که خانومه مارکل بود خخخخخخ ولی عجب طبلی بود خخخخخ
  • سید مرتضی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    مشرق لطفا یک مقاله ای بنویسید شامل چندین قسمت پهپادهای سپاه پاسداران و نمونه رقیب اون در ارتش!! تفاوتشون چیه؟!! تفاوت غزه و کمان۲۲ و یک پهپاد بزرگتری به نام شاهد۱۴۷بود گمانم قرار بود تست بشه از غزه بزرگتره و... امیدوارماون جور که فکر میکنم نباشه تفاوت زیادی نباشه بین این پهپادها و دوباره کاری در دو ارگان نظامی که تحت فرماندهی یک کشور باشن نشده باشه، اینها خیلی خوبه کارهای خیلی خوبی صورت گرفته این موشکهای بالستیک یک روند۳۰سال عمر وبرنامست که به اینجا رسیده پهپاد بیشتر۲۰ساله برنامه داریم و زحمن کشیدیم و موشکها کروز دریایی هم همین قدر و موشکها کروز زمینی و... خیلی زحمت کشیدیم خرج کردیم البته از نظر قرآن بودجه دفاعی پولی هست که برای خدا خرج میشه!! واین پول در اخرت جواب این احسان داده میشه؛ اما این دواره کاریا و بودجه هایی برای جاهای اشتباه صورت میگیره با توجه به کمبود بودجه دفاعی خیلی بده.
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 1
    شماها سرتون کردین رو آلبانی و یانکی وبیرقدار مضخرف،برید مطالعه کنید الان در این لحضه چه اتفاقاتی قراره بیافته بین ایران واسرائیل،گاردین نوشت،ایران باور 373 به روسیه داده،دذسته ایران شاید کمک کرده باشه حالا گاردین که از بزگترین روزنامه های جهان هستش این حرف روزده جدا از درست یا نادرست بودن به فکر آماده شدن برای جنگ و شروع کامل و دقیق آخرالزمان باشید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    سلام بر ادمین مشرق نیوز. لطفا یک مقاله هم در مورد کیفیت پایین خودرو ها در ایران. و اینکه یک زمانی ۹۰ درصد قطعات خودرو در تبریز تولید میشد چرا اینا دارن نابود میشن. چرا مشرق نیوز عزیز همش از صنایع نظامی و کوبیدن اصلاح طلبان یا طرفداری از اصول گرایان مقاله می زنی. مگه همه ما ایرانی نیستیم. به خدا دهه هشتادی ها و نو دی ها خیلی اگاه تر از نسلای دیگه هستن . نمیشه با بازی رسانه ای سرشون کلاه گذاشت. در ضمن من نه البانی نشینم. نه ضد نظام . و نه ضد ایران. یا حق
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      اشتباه میکنی ۹۹ درصد قطعات خودرو در تبریز تولید میشد حتی هلیکوپترسازی اصفهان هم ۵۰ ساله تبریزه و فقط اسمش اصفهانه وفقط بقیه ۹۹ درصد که در تبریز تولید میشه یک در صد باقی مونده در کل ایران منجمله اصفهان قدیمیترین شهر صنعتی ایران و دهها شهرک صنعتی و نیمه صنعتی آن . البته من شنیدم اصفهان بعد از ۴۳ سال تحقیق و آزمایش موفق شده سر سوییچی پراید و قالپاق طایر زاپاس پراید را تولید کند که بهشون بزرگترین جایزه صنعت ایران را داده اند . البته بمب اتم هم در تبریز اختراع شد ولی امریکایی ها از ما دزدیدند ‌.مثل اختراع برق که ادیسون از توووورچیه دزدید. کل موشک ها و صنایع نظامی ما هم در تبریز تولید میشوند .خخخ یک مشت بیسواد فقط با نژادپرستی جلو میرن . بابا تبریزی ها ایرانی الاصل هستند از ترکیه ه نبیومدند اینجا. اینقد مرز کشی و مرز بندی نکنید.
  • DE ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 0
    بیرقدار ترکیه فقط هه مشکل کوچیک داره اونم اینکه با شلیک اولین گلوله ونه اولین موشک یه بیرق سفید ازش میاد بیرون به تکان دادن و تسلیم میشه . ولی یه خوبی داره مصرف بالاش در جنگ روزی چندتاش را مصرف میکنند و باید هی از ترکیه جایگزین بخرند پول خوبی در میاره ترکیه. بیرقدار تا حالا کسی ندیده بعد از ماموریت به پایگاه برگرده باک سوختش که تموم شد ماموریت هم تمومه. بی باک سقوط میکنه رو زمین‌ ولی مهم نیست ماموریتش را انجام داده یعنی پریده رفته.
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 5
    اجناس اهدایی دوستان چینی مون با رنگ و روغن وطنی
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 2
    با این پمپادها بزنین تو سرمون راحتمون کنین چقدر گرانی - چقدر تورم هرچی میدویم به جایی نمی رسیم خونه - ماشین -خرید لوازم خانه برامون دیگه آرزو شده یه سری به بازار بزنین ببینین چه خبره گوشت را دیگه از خوراکمون حذف کردیم.
  • رهام حسامی- IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    پهپاد با بال و بدنه از مواد کامپوزیت و با بخشهای الومینیومی است که دارای سه ارابه فرود ثابت و جمع شونده است .ا فکر کنم مشخصاتش طول: (21 فوت) طول بال: (39 فوت) حداکثر وزن برخاستن: (1500 پوند) محموله: (330 پوند) پیشران : دو موتور توربو تراپ مینی طلوع با توان 450اسب بخار پروانه: گام متغیر 2 پره ظرفیت سوخت: بنزین (79 گال آمریکا) حداکثر سرعت: 120 گره برد: (2200 ناتیکال مایل اویونیک سیستم های حسگر تصویربرداری و هدف گیری EO/IR/LD قابل تعویض یا رادار چند حالته AESA: حسگر تصویربرداری و هدف گیری Aselsan CATS EO/IR/LD حسگر تصویربرداری و هدف گیری WESCAM MX-15D EO/IR/LD گیرنده ناوبری/ارتباطاتی Garmin GNC حمل سلاححهای هدایت لیزری و ماهواره ای
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    آقا دمتون گرم. مبارکه.
  • سلام IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    لعنت بر اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس