وزارت امورخارجه ایران و عراق در مورد «تفاهم‌نامه اربعین» مذاکره می‌کنند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: مقرر شد وزارت امورخارجه ایران با طرف عراق وارد مذاکره شود تا تفاهم‌نامه اربعین در سال جدید بین تهران و بغداد زودتر اجرا شود.

به گزارش مشرق، سید مجید میراحمدی روز دوشنبه در حاشیه هشتادو هشتمین نشست ستاد اربعین در گفت و گو با خبرنگاران گفت: نشست امروز با حضور استانداران استان‌های کرمانشاه، خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان برگزار شد.

وی ادامه داد: محور این جلسه  آماده‌سازی زیرساخت‌های این استان‌ها برای مراسم اربعین است زیرا این استان‌ها محل ورود یا خروج زائران به عراق هستند. با توجه به وضعیت گرمای هوا قرار شد با جدیت این موضوع دنبال شود و این چهار استان مکلف شدند تا هرچه سریعتر تعهداتی که بر عهده آنهاست را عملیاتی کنند.

رییس ستاد اربعین به وضعیت عراق و تصمیم مسئولان این کشور برای نحوه پذیرش زائران اشاره کرد و گفت: مقرر شد وزارت امورخارجه ایران با طرف عراق وارد مذاکره شود و تفاهم‌نامه اربعین در سال جدید بین تهران و بغداد زودتر اجرا شود، در این صورت تصمیم دولت عراق برای پذیرش یا عدم پذیرش زائران ایرانی و لغو یا عدم لغو روادید عملیاتی روشن می‌شود.

میراحمدی اضافه کرد: در مرحله بعد ما وضعیت پذیرش زائران را از نظر موکب‌های دوطرف متناسب با شرایط آب و هوایی بررسی می‌کنیم  زیرا وضعیت گرمای عراق در شهریورماه زیاد و شرجی است و زائران ما با چنین شرایط سازگاری ندارد و باید شرایط لازم برای آنها در این ایام فراهم شود.

معاون وزیر کشور ادامه داد: فراهم کردن چنین شرایطی در عراق سخت است زیرا زائران عراقی با شرایط اب و هوایی کشور خود عادت دارند حال قرار است بررسی شود که تا چه میزان از موکب‌های ایرانی و عراقی شرایط مناسب برای پذیرانی زائران دارند و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود که آیا اعزام زائران با محدویت با بدون آن خواهد بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور  درباره سامانه سماح و ثبت نام در این سامانه اظهار داشت:  در صورتی که اعمال محدودیت در سفر به عتبات عالیات اعمال شود یا خیر، این سامانه پابرجاست و اگر نیاز به رفع اشکال دارد  باید برطرف و بروز رسانی شود که جنبه کارآمدی داشته باشد.

میراحمدی درباره راه اندازی فرودگاه کربلا و اعزام زائران از این طریق گفت: اگر فرودگاه کربلا آماده بهره برداری در ایام اربعین باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت، جمهوری اسلامی از هر امکانی که به سهولت اعزام زایران ایرانی به عتبات عالیات  باشد، استقبال می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس