کد خبر 136406
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵

رئیس‌جمهوری افغانستان هیاتی را برای بررسی ترور احمد خان سمنگانی و شماری از مهمانان مراسم عروسی دخترش به سمنگان اعزام كرد. در اين حمله تروريستي دست‌كم 170 تن كشته و زخمي شدند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، حامد كرزاي، رئیس‌جمهوری افغانستان، رحمت‎الله نظری، معاون دادستانی کل کشور را در راس هیاتی متشكل از نمایندگان وزارت كشور و ریاست امنیت ملی برای بررسی این حمله به ولایت سمنگان، واقع در شمال افغانستان فرستاد.

به گزارش خبرگزاري بخدي‌نيوز، حامد کرزای به اين هیات دستور داده است تا هر چه سريع‌تر بررسی‌های لازم را انجام و وي را در جریان نتایج قرار دهند.

دفتر رياست‌جمهوري افغانستان در بيانيه‌اي اعلام كرد: دشمنان افغانستان یک بار دیگر دست به کشتار مردم بی‌گناه ما و شخصیت مجاهدی زدند که با تلاش‌هایش توانسته بود سهمی را در وحدت ملی کشور داشته باشد.

بر اساس اين بيانيه، در این حمله محمد اسحاق رهگذر، عضو مجلس نمایندگان، سید احمد سامع، فرمانده حوزه غرب و سید اقبال منیب، والی پیشین سرپل هم زخمی شدند.

پیشتر سخنگوی پلیس حوزه شمال افغانستان شمار کشته‌هاي این حمله را 22 تن و تعداد زخمی‌هاي آن را 150 تن اعلام کرده بود.

به گزارش پايگاه اينترنتي شبكه خبري بي.بي.سي، در این حمله، سمنگانی در حال پذیرایی از مهمان‌ها بود که فرد بمب‌گذار به عنوان مهمان او را در آغوش گرفت و کمربند انتحاری خود را منفجر کرد.

تاكنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت ترور احمدخان سمنگانی و مهمانان عروسی دختر او را بر عهده نگرفته است.

واکنش ها

مخالفان سیاسی حامد کرزای گفته‎اند که شبکه‌های بزرگ تروریستی در ترور احمدخان سمنگانی دست دارند. به گفته برخي اعضاي جناح مخالف افغانستان، اين شبكه‌ها قصد حذف فیزیکی شخصیت‌های تاثیرگذار را دارند.

سمنگانی عضو مجلس نمایندگان، عضو ارشد ائتلاف ملی به رهبری عبدالله عبدالله و معاون حزب جنبش ملی اسلامی به رهبری «عبدالرشید دوستم» بود.

فاضل سانچارکی، سخنگوی ائتلاف ملی گفت که شبکه‌های بزرگ تروریستی این حمله را سازماندهی کرده‌اند.

سانچارکی گفت: باور ما این است که اين حمله تروریستی همانند سایر حملات، نمی‌تواند کار یک فرد یا یک حلقه کوچک باشد بلکه در پشت این حملات، شبکه‌های مخوف تروریستی قرار دارند که با طرح و برنامه منظم به حذف چهره‌هایی می‌پردازند که می‌توانند برای روند سیاسی و تنظیم سیستم‌های امنیتی افغانستان مفید واقع شوند و به عنوان یک محور مردم را به دور خود جمع کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس