به گزارش مشرق، حجت الاسلام دکتر هادي صادقي رئيس مرکز پژوهشهاي صدا و سيما و عضو هيئت علمي دانشکده علوم حديث در گفتگو با مهر در رابطه با راهکارهاي گسترش فرهنگ انتظار در جامعه گفت: براي ارتقاي هر فرهنگي در جامعه در درجه اول بايد نسبت به آن معرفت ايجاد کرد و بايد اقداماتي در راستاي آشنايي مردم با آن فرهنگ انجام داد.
وي افزود: دومين شرط براي ارتقاي فرهنگ در جامعه چون فرهنگ مهدويت ايجاد علاقه عمومي نسبت به آن است. اين فرهنگ بايد به نوعي به مردم شناسانده شود که بدانند کمال و سعادت خود را در دنيا و آخرت مي توانند از اين راه تأمين کنند در نتيجه به آن علاقمند مي شوند. در رابطه با موعود جهان که همه عالم در انتظار وي هستند نيز بايد چنين اقداماتي انجام داد تا مردم بدانند که اين موعود کيست، چه ويژگيهايي دارد، چه اقداماتي بايد انجام داد، به طور کلي مردم بايد نسبت به ويژگيهاي فردي و کاري که قرار است منجي بشريت انجام دهد معرفت پيدا کنند.
دکتر هادي صادقي يادآور شد: به منظور ايجاد علاقه نسبت به فرهنگ مهدويت بايد مطالعه سيره پيامبر اسلام و تمدني که ساخت را در جامعه توسعه داد، چرا که پيامبر از قومي فاقد تمدن، تمدني ساخت که در عرض کمتر از 50 سال تمدن کهني چون ايران را تسليم خود کرد.
صادقي گفت: اين امر به معناي اين است که قدرت اولياي خدا در ساخت تمدن بسيار بالا است و اثري که مي گذارند دو برابر است. سيره پيامبر بر اين نبوده است که از روشهاي معجزه آسا استفاده کند، بلکه از روشهاي عادي استفاده کرده اما تأثير آن بسيار عميق بوده است.
وي در رابطه با سومين راهکار گسترش فرهنگ مهدويت در جامعه گفت: آشنايي مردم با شرايط بستر سازي براي ظهور امام زمان بسيار ضروري است. چرا که در اين مرحله هيچ نوع ناآگاهي پذيرفتي نيست. از اين رو مردم مي توانند از حالت منتظر منفعل به منتظر فعال تبديل شوند. اما در اين ميان از تبليغات در زمينه انتظار، نشان دادن وضعيت تاريک کنوني جهان نيز نيز مي تواند عامل مهمي در گسترش فرهنگ مهدويت تلقي شود.
عضو هيئت علمي دانشکده علوم حديث کارهايي که براي گسترش فرهنگ انتظار انجام شده را اندک و ضعيف توصيف کرد و گفت: اصل برنامه زندگي ما در جامعه شيعي که زندگي مي کنيم بايد بر پايه انتظار گذاشته شود و رسانه ها بايد به مقوله گسترش فرهنگ مهدويت و انتظار توجه ويژه اي داشته باشند.
رئيس مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما با تأکيد بر اينکه اساس تمام کارهاي جامعه بايد بر مبناي انتظار گذاشته شود و فعاليتهايي که تا کنون براي گسترش فرهنگ انتظار در جامعه انجام شده رضايتبخش نيست ضرورت توجه رسانهها به فرهنگ انتظار را يادآور شد.