پنتاگون، چین و روسیه را به ساخت تسلیحات ضد ماهواره متهم کرد

بخش اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا«پنتاگون»، چین و روسیه را به ادامه ساخت و استقرار تسلیحات دارای توانایی حمله به ماهواره های ایالات متحده، متهم کرد.

به گزارش مشرق، با اینکه این ادعای آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون در کشاکش جنگ اوکراین، عمدتا بر اساس گزارش ها و سخنان مقام های چین و روسیه است، اما می تواند خلاصه ایی از تهدیدهایی باشد که واشنگتن می گوید انگیزه سرمایه گذاری های عمده در لایحه بودجه دفاعی پیشنهادی پنتاگون برای سال ۲۰۲۳ به ویژه برای نیروهای فضایی و فرماندهی فضایی آمریکا شده است.

این نهاد اطلاعاتی وابسته به پنتاگون ادعا کرده که چین دارای چند سلاح لیزری مستقر بر روی زمین با سطوح گوناگون قدرت برای ایجاد اختلال، از کار انداختن و یا آسیب رساندن به ماهواره هاست که اکنون دارای توانایی محدودی برای کاربرد سامانه های لیزری علیه حسگرهای ماهواره هاست، هر چند ممکن است تا میانه یا پایان دهه ۲۰۲۰ به سامانه های قدرتی بالاتری دست یابد که بتواند ساختارهای ماهواره ای غیر اپتیک را نیز تهدید کند.  

پنتاگون همچنین مدعی گسترش ناوگان ماهواره ای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی چین شده که تا ژانویه شامل بیش از ۲۵۰ سامانه می شده که پس از ایالات متحده از نظر شمارگان در جایگاه دوم قرار می گیرد و شمار سامانه های مستقر در مدار این کشور از ۲۰۱۸ به این سو، ۲ برابر شده است.

واشنگتن تایمز نوشت: مسئله ایی که موجب نگرانی عمیق پنتاگون شده است، فعالیت و پیشرفت چین در عرصه فضا است که آن را برای آمریکا غیر قابل درک ساخته است؛ بطور مثال پنتاگون دریافته است که چین عملیات پیچیده ماهواره ای انجام می دهد که می تواند دارای مقاصد فن آوری  دوگانه ای باشد و بتواند از آنها در  تقابل های فضایی آتی  استفاده کند.  چین گام هایی در زمینه هوش مصنوعی  برداشته و به احتمالا آن را در امور نظامی به کار برده است.

این نشریه آمریکایی افزوده است: برتری  پرسرعت نظامی چین، هراس ها را برانگیخته و پنتاگون را غافلگیر کرده است. مقامات پنتاگون به خوبی از خطرات تسلیحات پیشرفته و به ویژه گسترش سریع نظامی چین آگاهند و نگرانی بیشتر بر سر دیگر توانایی های پکن است که آنها را از دید جهانیان پنهان می دارد و این سوال را بوجود می آورد که آیا آمریکا و دیگر متحدانش از  ابزار و توانایی هایی که پکن در این زمینه پنهان داشته، درکی دارند.

واشنگتن تایمز می افزاید: توانایی های تسلیحات  موشکی مافوق صوت، زرادخانه هسته ای و ناوگان عظیم نیروی دریایی چین که چندی پیش برخی از آنها افشا شد،  موجب گردیده  تا واشنگتن دید و برآوردی درست  نسبت به رقیب قرن بیست و یکم خود نداشته باشد. سرمایه گذاری های عظیم چین در زمینه نظامی، برنامه های رایانه ای جنگی و توانایی در زمینه پهپادهای نظامی؛  مشخص نیست که آمریکا بتواند در تمامی این جبهه ها به رقابت با چین بپردازد.

بودجه نظامی سال گذشته چین ۲۴۵ میلیار دلار بود که این رقم حدود ۱.۷ تولید ناخالص داخلی این کشور است،  درحالی که  بودجه نظامی آمریکا حدود سه برابر آن بوده، اما آمریکا خود را درگیر مناقشات نظامی در اقصی نقاط جهان ساخته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس