کد خبر 13615
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵

هر چند با تعطيلات فرانسه اندکي از فشارهاي مردمي بر سارکوزي، رئيس‌جمهور اين کشور و از شدت و حدت تظاهرات‌ خياباني کاسته شده بود اما با پايان يافتن اين تعطيلات موج جديد تظاهرات در فرانسه آغاز شد.

به گزارش مشرق به نقل از وطن امروز، ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در اعتراض به برنامه دولت اين کشور در اصلاح قانون بازنشستگي و برنامه‌هاي رياضت اقتصادي بار ديگر اجتماعات اعتراض‌آميز برپا کردند.اعتراضاتي که درگيري ميان پليس و تظاهرکنندگان را در برخي نقاط به دنبال داشت.
بيش از 130 تظاهرات در سراسر فرانسه در اعتراض به برنامه نيکولا سارکوزي، رئيس‌جمهور اين کشور در افزايش سن بازنشستگي از 60 به 62 سال برپا شد.
بزرگ‌ترين اجتماع اعتراض‌آميز در شهر پاريس پايتخت فرانسه برپا بود و مردم پايتخت همصدا عليه سياست‌هاي سارکوزي شعار دادند.
اتحاديه‌هاي کارگري فرانسه هم اعلام کرده‌اند که تظاهرات و اعتصاب‌هاي اخير به منظور اعمال فشار بر دولت سارکوزي براي خودداري از اجراي اصلاح قانون بازنشستگي و برنامه اصلاحات اقتصادي صورت گرفته است.
برنارد تيبول، رئيس اتحاديه کارگري کنفدراسيون عمومي فرانسه گفت: «امروز روز تظاهرات ضددولتي است و اعتراض‌هاي ديگري نيز برگزار خواهد شد». وي تاکيد کرد که اين اعتراض‌ها تا دستيابي به هدف اصلي ادامه خواهد يافت.
وي گفت: «براي ما تاريخ اصلي اول جولاي 2011 و زمان اجراي اين قانون جنجالي است. از اکنون تا زمان اجراي اين قانون، زمان مناسبي براي تقويت خود براي مذاکره با دولت خواهيم داشت».
از سوي ديگر برخي از اتحاديه‌هاي کارگري درباره تاثيرگذار بودن ادامه اينگونه اعتراض‌ها ابراز ترديد کرده‌اند. اين در حالي بود که تظاهرات پرشور مردم شهرهاي مختلف فرانسه زير باران شديد برگزار شد. با اين حال شدت باران هم نتوانسته بود از عزم مردم فرانسه براي اعتراض به سارکوزي بکاهد.
مردم فرانسه با حمل پارچه نوشته‌هايي در جريان تظاهرات، خواستار اجرا نشدن مصوبات اقتصادي جديد دولت شده بودند. شبکه تلويزيوني فرانس 24 گزارش داد که شمار تظاهرات‌کنندگان در شهرهاي مختلف فرانسه بيش از 5/1 ميليون بوده است.

تلاش براي ضعيف جلوه دادن تظاهرات
مقامات رسمي فرانسه تلاش کردند ابعاد اين اعتراضات عمومي را ضعيف نشان دهند. مقامات رسمي تعداد تظاهرکنندگان را تنها 375 هزار نفر اعلام کردند در حالي که کنفدراسيون اتحاديه عمومي کارگري اين رقم را يک ميليون و 200هزار نفر عنوان کرده است.
نظرسنجي‌هاي صورت گرفته در فرانسه حاکي از آن است که بين 66 تا 75 درصد مردم اين کشور مخالف اين اصلاحات هستند.از سوي ديگر و در بحبوحه بحث ترميم کابينه فرانسه، «آلن ژوپه» نخست‌وزير سابق اين کشور و شهردار کنوني شهر «بوردو»، آمادگي خود را براي ورود به دولت نيکولا سارکوزي اعلام کرد.
«آلن ژوپه» در گفت‌وگو با شبکه 3 تلويزيون فرانسه آمادگي مشروط خود براي ورود به دولت «نيکولا سارکوزي» را اعلام کرد.
وي که در برنامه «در برابر مطبوعات» شرکت کرده بود، افزود: «من تمايل دارم که سمت نخست‌وزيري فرانسه را برعهده بگيرم اما رئيس‌جمهور بايد از من درخواست کند و در عين حال شرايط لازم نيز محقق شود تا به اين درخواست پاسخ مثبت دهم».
وي افزود: «من در صورتي مي‌توانم در دولت سارکوزي فعاليت کنم که شرايط سياسي مطلوب باشد و براساس طالع‌بيني نباشد». اعلام آمادگي آلن ژوپه براي عهده‌دار شدن سمت نخست‌وزيري فرانسه در حالي صورت مي‌گيرد که پيش‌تر با قوت گرفتن شايعات درباره ترميم کابينه فرانسه و همچنين احتمال کناره‌گيري فرانسوا فيون از سمت نخست‌وزيري، بحث‌هايي درباره انتصاب «ژان لوئي بورلو» وزير محيط ‌زيست فرانسه به جاي فيون مطرح بود.
در پي بحران اقتصادي در فرانسه و تصويب قانون افزايش سن بازنشستگي و افزايش بحران‌هاي اجتماعي، سارکوزي در نظر دارد براي خروج از بحران جاري کابينه خود را ترميم کند. اين در حالي است که در کنار مشکلات اجتماعي ناشي از طرح‌هاي اصلاحاتي دولت «نيکولا سارکوزي» براي مردم فرانسه، مشکل بي‌پناهان و افراد بي‌خانمان در اين کشور نيز بتدريج در حال تبديل شدن به بحراني جدي براي دولت اين کشور است.
در فرانسه که مقامات فرانسوي آن را مهد مد و تجمل‌گرايي قلمداد مي‌کنند، هر روزه شاهد افزايش شمار افراد بي‌خانمان هستيم. در پاريس تقريباً خياباني وجود ندارد که در آن عده‌اي افراد بي‌خانمان سکونت نداشته باشند، بگونه‌اي که در کنار مغازه‌هاي شيک پايتخت فرانسه، حضور و سکونت خيابان‌خواب‌ها وجهه شهر را تغيير داده است.
افزايش شمار اين افراد نه تنها به معضلي براي دولت بحران‌زده «نيکولا سارکوزي» تبديل شده بلکه استعمال زياد الکل توسط اين افراد امنيت رهگذران را نيز به خطر انداخته است و اين در حالي است که بي‌تفاوتي پليس نسبت به رفتار اين دسته از افراد خشم شهروندان فرانسوي را برانگيخته است. البته در اين ميان انجمن‌هاي خيريه بيکار ننشسته‌اند و به طور مداوم با برپايي چادرهايي در سطح شهر سعي مي‌کنند اعتراضات خود را نشان دهند. اين انجمن‌ها اخيرا مترجماني از زبان‌هاي مختلف را به کار مي‌گيرند تا بي‌توجهي دولت به افراد بي‌خانمان را به گردشگران خارجي گوشزد کنند.
«فرانسوا فيون» نخست‌وزير فرانسه نيز هر روز وعده ديدار با انجمن‌هاي خيريه مبارزه با بحران بي‌خانماني را مي‌دهد اما تاکنون هيچ يک از اين انجمن‌ها ديدار با فيون را تاييد نکرده‌اند.
«کريستوف روبر» معاون يک بنياد خيريه در فرانسه معتقد است بايد بحران کنوني را به کمک رسانه‌ها و دوربين‌هاي تلويزيوني به همگان نشان داد و به همه گفت که افراد بي‌خانمان بخشي از جامعه هستند که حتي از ساده‌ترين امکانات در کشوري صنعتي محروم هستند.

جنبش معترضان در فرانسه ريشه دوانده است
رئيس کنفدراسيون عمومي کار فرانسه در گفت‌وگو با يک روزنامه فرانسوي ضمن اشاره به گستردگي اعتراضات مردمي عليه اصلاحات دولت اعلام کرد، جنبش معترضان در فرانسه ريشه دوانده است.
«برنار تيبول» همزمان با برگزاري تظاهرات ضددولتي در شهرهاي مختلف فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوي «اومانيته» در اظهاراتي اعلام کرد: «اگر چه رسانه‌ها تظاهرات و جنبش‌هاي اعتراض‌آميز جاري در فرانسه را به‌خوبي پوشش نمي‌دهند اما بايد بگويم که جنبش معترضان ديگر در فرانسه عميقا ريشه دوانده است و ديگر امکان صرفنظر از آن وجود ندارد.
در شرايط فعلي همه بايد در کنار هم باشيم. کنفدراسيون عمومي کار همواره گفته و مي‌گويد: ما تا آخر راه پيش مي‌رويم».
وي افزود: «تمام اتحاديه‌هاي جهان هم‌اکنون با بحران اقتصادي مواجهند و در ديگر کشورها نظير يونان، اسپانيا، پرتغال و آلمان نيز جنبش‌هاي اجتماعي وجود دارد اما همانطور که شاهد هستيم طنين وقايعي که در فرانسه مي‌گذرد بسيار قوي‌تر از ديگر کشورهاست».
اتحاديه‌هاي فرانسوي روز گذشته در چارچوب هشتمين تظاهرات و اعتصاب عمومي عليه اصلاحات نيکولا سارکوزي بويژه در زمينه نظام بازنشستگي و افزايش سن بازنشستگي از 60 سال به 62 سال روانه خيابان‌ها شدند.
دولت فرانسه چندي پيش با هدف جبران کاهش کسري بودجه سازمان بازنشستگي و در نهايت کسري بودجه کل کشور تدابير و اصلاحاتي را اتخاذ و ارائه کرد که کاهش هزينه‌هاي دولتي، اصلاح نظام بازنشستگي و کاهش هزينه‌هاي بخش درمان از جمله اين تدابير هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس