رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟

دیروز از ۹ دستاورد هسته‌ای رونمایی شد تا مردم اثر انرژی هسته ای را در زندگی روزمره خود، بیش از پیش حس کنند.

به گزارش مشرق، ۲۰ فروردین در روز فناوری هسته‌ای، از ۳ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ۲ دستاورد در حوزه پلاسما و ۴ دستاورد حوزه‌های صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری رونمایی شد تا اینجای سال در کنار ۷۷ دستاورد رونمایی شده پارسال قرار بگیرند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از دستاوردهای پارسال ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه‌ی سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه‌ی تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه‌ی تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به کاربرد پرتوهاست.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

رئیس‌جمهور رئیسی هم در این مراسم ضمن تاکید بر حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری در حوزه هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت روند تحقیق و پژوهش در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.  

به گفته حجت‌الاسلام رئیسی صنایع هسته‌ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد، نمی خواهند اعتراف کنند، حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای باید مورد احترام همه باشد. برای حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران حتی یک گام هم عقب نشینی نمی‌کنیم.

دیروز همچنین، سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور که به‌ویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه ای پیش بینی گردیده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در افق بیست ساله ساله نیز رونمایی شد.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

اما از این ۹ دستاورد،۳ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ۲ دستاورد در حوزه پلاسما و ۴ دستاورد حوزه‌های صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری بود.

این دستاوردها عبارت بودند از  سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن،  تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونۀ صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، طراحی و ساخت سامانۀ سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد.

گفتنی است، با این روش قارچ ها و باکتری های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی گیرد.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

دستاورد چهارم،  طراحی و ساخت سامانۀ پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان بود که این سامانه بصورت انتخاب سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می گردد.

تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-١٦١ به‌صورت بدون حامل اضافه شده هم پنجمین دستاورد شد که در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می شود و سلول سرطانی را بصورت موضعی از بین می برد.

اما دستاوردهای دیگر سازمان انرژی اتمی، نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ٦٨ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ٦٨- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ٢٨ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن،  تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ١٧٧، گالیوم ٦٨ و تکنیسیوم ٩٩، کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف و  طراحی و ساختِ چشمۀ لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا بودند.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

سیامک باقری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل هسته‌ای درباره این دستاوردهای رونمایی شده می‌گوید «اهمیت ۹ دستاوردی که رونمایی شد علاوه بر اینکه نشان داد تحریم‌های حداکثری خللی در روند فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ایجاد نکرده است. ضمن اینکه این دستاوردها می‌تواند افکار عمومی اروپا و آمریکا را از پروپاگاندای رسانه‌ای و اتهاماتی که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفته دور کرده و به سمت واقعیت‌های برنامه هسته‌ای ایران متوجه کند.»

سال‌هاست که باوجود اعلان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ایران قصدی برای حرکت به سمت ساخت سلاح های اتمی ندارد و شرعا این سلاح ها را به دلیل کشتار جمعی کردن حرام می داند، محور عبری، عربی و غربی از طریق تحریم دانشمندان ایرانی، سپس ترور آن‌ها مانند شهید احمدی روشن، شهید علیمحمدی، شهید رضایی نژاد، شهید شهریاری و آخرین آن‌ها یعنی شهید فخری نژاد به ایجاد مشکل در برنامه هسته ای ایران اقدام می‌کنند.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

این تازه بخش روی ماجراست؛ اقدام به خرابکاری در تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران در نطنز و فردو از طریق عوامل نفوذی یا نفوذ با انواع ویروس ها و حملات سایبری نظیر ویروس استاکسنت از جمله دیگر اقدامات دشمنان ایران است.

به همین جهت اسفند پارسال، سپاه حفاظت هسته‌ای تشکیل شد. براین اساس سپاه حفاظت و امنیت هسته ای جدیدترین مجموعه  سپاه  پاسداران است که  به صورت مستقل و همچون نیروی های زمینی ، دریایی، هوافضا و قدس سپاه در حوزه ماموریت ها و  مسوولیت های محوله ایفای نقش می کند.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

همزمان با این اتفاق بود که سازمان اطلاعات سپاه اعضای یک شبکه که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشتند بازداشت کردند که از عوامل رژیم صهیونیستی بودند. این رژیم سال‌ها به دنبال خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای فردو به عنوان یکی از مهم‌ترین تأسیسات هسته‌ای ایران بود که البته تاکنون موفق نشده بود.

افسران رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند در یک روش جدید به یکی از کارمندان قسمت IR۶ این مجموعه نزدیک شوند. برای این کار در شناسایی خود یکی از همسایگان این کارمند را جذب کرده و با دادن پول نقد و خریدن لپ تاپ، توکن و موبایل در مدت کوتاهی نحوه ارتباط‌گیری امر را به این فرد آموزش می‌دهند. سپس به کارمند تأسیسات جهت جمع‌آوری اطلاعات نزدیک می‌شود، تمامی دستمزدها به صورت نقد و ارز دیجیتال رد و بدل می‌شود تا مسیر شناسایی نشود.

افسر جاسوسی رژیم صهیونیستی ابتدا با پوشش یک شرکت هنگ‌کنگی و با کمک فرد واسط با کارمند فردو ارتباط می‌گیرد، در این ارتباط سفارش نرم‌افزاری می‌دهد و مرحله به مرحله در طرح‌های مختلف به این مسئول نزدیک‌تر می‌شود، حالا فرد کارمند از هویت واقعی افسر جاسوسی با خبر شده و با او همکاری می‌کند. اما تمامی مراحل در تور اطلاعات سربازان گمنام سپاه پاسداران قرار داشت تا به سر شبکه اصلی برسند، فرماندهی سپاه هسته‌ای با همکاری فرماندهی ضدجاسوسی اطلاعات سپاه توانست مانع یکی از خرابکاری‌های بزرگ در تأسیسات هسته‌ای فردو شود، شبکه تلاش کرد قبل از تعطیلات نوروز اقدام خود را عملی کند تا دل افکار عمومی را خالی کند؛ جزئیات تکمیلی این شبکه تروریستی به زودی منتشر خواهد شد.

رئیس‌جمهور کدام دستاوردهای هسته‌ای را رونمایی کرد؟ +عکس

اما همه این اتفاقات باعث شده تا به گفته باقری کارشناس مسائل هسته‌ای، مهم‌ترین تاثیری که این ۹ دستاورد داشته این باشد که مردم اثر انرژی هسته‌ای را در زندگی روزمره خود وقتی با دارو یا محصولات کشاورزی و صنعتی سروکار دارند مشاهده کرده و دلیل هزینه نظام جمهوری اسلامی و تحمل این بیش از ۱۵۰۰ تحریم را درک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس