کد خبر 1360708
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
4 عامل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گفت: تقاضا برای خودروهای مدل 1401 بیشتر است و این موضوع باعث افزایش حدود 20 میلیون تومانی این خودروها شده است.

به گزارش مشرق، سعید موتمنی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل آن کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. 

وی افزود: در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است. 

* نوسان نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است. 

موتمنی بیان داشت: اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است، اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات ما یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم. 

* اختلاف ۲۲ میلیون تومانی خودروهای مدل ۱۴۰۱ نسبت به مدل ۱۴۰۰

وی همچنین به تقاضای بیشتر برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: برخی از خریداران خودرو در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضا خرید این خودرو در بازار افزایش یافته است و افزایش تقاضا نیست باعث افزایش قیمت این خودروها شده است. 

وی افزود: اگرچه تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود. 

موتمنی اظهار داشت: آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد شده است. 

وی افزود: سال گذشته قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود. نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است بنابراین وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد.  

* واردات خودرو قیمت‌ها را متعادل می‌کند

وی بیان داشت: اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات را بدهند زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمت را در بازار ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۴۹ میلیون تومان است ، گفت: این درحالی است که این خودرو در بازار به قیمت ۲۸۷ میلیون تومان عرضه می‌شود. 

وی گفت: بر اثر عرضه کم خودرو قیمت خودرو کارخانه‌ای و قیمت خودرو در بازار حدود ۱۲۰ میلیون تومان تفاوت دارد و مشتری مجبور به پرداخت هزینه بیشتر است. 

موتمنی اظهار داشت: وقتی نیاز بازار تامین نمی‌شود در نتیجه مصرف کننده نهایی باید هزینه زیادی بپردازد و این در حالی است که می‌تواند با واردات خودرو بازار خودرو را متعادل کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که در پایان سال گذشته مدیران دو خودرو سازی بزرگ کشور اعلام کردند که عرضه خودرو به بازار را افزایش می‌دهند، آیا افزایش عرضه در بازار مشهود است، گفت: خیر اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود، زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود، قیمت‌ خودرو افزایش نمی‌یافت. 

وی گفت: در روزهای اخیر نیز عرضه خودرو نسبت به اواخر سال گذشته از سوی خودروسازان کاهش یافته است و همان طور که اشاره شد این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در مجموع قیمت خودروهایی مانند پژو پارس، ۲۰۶، کوئیک نسبت به اواخر سال گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان و خودروهایی مانند پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ نیز حدود ۴ تا ۵ میلیون افزایش یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 0
    چرا واردات خوردرو ممنون شده ملت چقدر ماشین بی کیفیت وگران بخرند
    • شعارمنش IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      3 0
      شعار بنده این است. هر سرپرست خانوار مجوز واردات یک خودروی خارجی با قیمت کمپانی و بدون اجازه نقل و انتقال تا 10 سال
  • Ali IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    هیچ عاملی نیست فقط شرکت های خودرو داخلی بی در و پیکره هرکی هرکیه کنترل قیمت هم ندارد ناظری هم نیست هیچ مقامی توی این مملکت حریف اینا نمیتونه بشه چون بجایی بند هستند چون بنام مافیای بزرگ
    • علی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      2 0
      دادستان می نالد که مافیای خودرو - مافیای .. شمتا توانایی مبارزه با چند مافیای داخلی را ندارید می خواهید ..... و شاید هم نمی خواهید!
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 0
    خودرو سازی مثل یک سرطان شده و به این زودی ها درمان نمی شود مگر با عزم جدی مسئولین
  • US ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    آخرین مرتبه که خودرو بدون قرعه کشی فروخته میشد تا روز بعدش همچنان ظرفیت خالی برای ثبت نام بود ولی بعد قرعه کشی همه چیز هم ریخت . مورد دیگه وقتی نیاز بازار بالای یک میلیون خودرو در سال هست عملا با تولید خیلی سالیانه باعث جمع شدن فنر تقاضا شده که اگر این فنر رها بشود ...
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    عامل اصلی اش مجمع تشخیص انگل ها و مفتخورها هست
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    مشکل خودرو نیست الان بیست ساله ک از این خودروها استفاده میشه،، از همه چیز ایراد میگیریم غیر از مشکل اصلی اون هم، نداشتن فرهنگ رانندگی، طرف از روی ذوق کردن تازه ماشین خریده ، سرعت و عجله،،،، و بسیاری از عادتهای بد ک همه میدونن،، ک این افراد تانک هم سوار بشن فرقی نمیکنه و لیاقتشان بیشتر از این ماشین ها بلکه از سرشون هم زیادیه،،،اصلا موضوع چرا اینهمه تصادف میشه؟ حیف از ماشینهای خارجی نیست،،
  • کاظم IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    تاکی واردات خودرو در ایران آزاد نمیشود؟جرا خار جیا قیمتی کمتر و هزینه کمتر ازمااز خودرو استفاده میکنند،.....جراسرمایکذار خارجی برای تولید در کشور نیست..؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس