کد خبر 1359807
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
موربیوس

یکی از ویژگی‌های سری فیلم‌های اسپایدرمن، فیلم‌های فرعی متعددی است که از درون این فرانچیز زاده و موجب خلق کاراکترها و اتفاقاتی شدند که هر یک می‌توانند سبب تشکیل فرانچیزهایی تازه شوند.

به گزارش مشرق، در ادامه روند معرفی خبرسازترین آثار سینمای جهان در هشت ماه و نیم باقیمانده از سال ۲۰۲۲ در این شماره روزنامه هم ۸ فیلم تازه را معرفی می‌کنیم که در مسیر اکران جهانی قرار دارند و برای آنها توفیق قابل توجهی چه به لحاظ هنری و چه از نظر میزان فروش در گیشه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

این امر بدین‌معنا نیست که فیلم‌های مورد اشاره حتماً جوایز مهم پایانی سال، شامل اسکارها و گلدن گلوب‌ها را کسب خواهند کرد، اما حواس‌های بسیاری را به سوی خود خواهند کشید و رسانه‌ها را به واکنش واداشته و جریان‌ساز خواهند شد.

در این موقع از سال نمی‌توان حتی با ۷۰ درصد قاطعیت در مورد فیلم‌های فصل بسیار مهم پاییز که آن را فصل اسکار می‌نامند، اظهارنظر کرد اما شکی نیست که فیلم‌های تشریح شده در این سلسله مقالات از مطرح‌ترین کارهای سال ۲۰۲۲ خواهند بود و اگر تحسین هنری نشوند، دست‌کم در گیشه‌ها حضوری خوش خواهند داشت.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

موربیوس((Morbius

کارگردان: دانیل اسپینوزا


بازیگران:  جارد لتو، مت اسمیت، ادریا اریونا، جارد هریس، تیرس گیبسون و  مایکل کیتون


توضیح: یکی از ویژگی‌های سری فیلم‌های اسپایدرمن، فیلم‌های فرعی متعددی است که از درون این فرانچیز زاده و موجب خلق کاراکترها و اتفاقاتی شدند که هر یک می‌توانند سبب تشکیل فرانچیزهایی تازه شوند. یکی از آنها موربیوس است که پیرامون دانشمند غریبی است که با هدف رهایی یافتن از یک بیماری کمیاب خونی خودش را به یک خون‌آشام تبدیل می‌کند اما بدیهی است که آثار منفی مترتب بر این قضیه بیشتر از سودی باشد که او در جست‌وجوی آن بوده است و آن عواقب، محیط و شهر محل زندگی وی را نیز به هم می‌ریزد. 

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

دانیل اسپینوزا کارگردانی که نامش از ریشه و تبار لاتین اما تبعه سوئد است و این فیلم را ساخته، پیشتر با ارائه فیلم‌های دلهره‌آور، جنایی و اجتماعی «خانه امن» و «زندگی» نمره قبولی گرفته بود و اولین نسخه بلند از روی ماجراهای موربیوس هم با هدایت وی چنان خوب از آب درآمده که بعید است در سه چهار سال پیش رو قسمت‌های دوم و سوم آن نیز ساخته نشود.

البته یک راه تکثیر موربیوس، گسیل این کاراکتر به سری فیلم‌های ترکیبی کمیک استریپی است که در آنها نه فقط یک کاراکتر بلکه حداقل پنج شش چهره و قهرمان خیالی کمیک بوکی با کمک یکدیگر اشرار را سرجای خود می‌نشانند و جهان هستی را از متلاشی شدن نجات می‌دهند!

در نسخه اول موربیوس مایکل کیتون معروف و قدیمی هم حضور دارد و او که از اولین بازیگران ایفاکننده رل‌های کمیک استریپی از طریق حضور در قالب بتمن در دو فیلم نخست این فرانچیز بود و در یکی از فیلم‌های ۹ گانه اسپایدرمن (با نام کامل کننده «بازگشت به خانه») نیز ظاهر شد، بعداً در «مرد پرنده‌ای» ساخته تحسین‌شده سال ۲۰۱۵ اله خاندرو گونزالز ایناریتو مکزیکی به هجو کاراکترهای کمیک بوکی هم پرداخت.

اینکه کیتون با چنین کارنامه‌ای و با مجهز بودن به بالاترین اصول هنر بازیگری در موربیوس چه نقشی را برعهده دارد، اصلاً مهم نیست و حضور صرف وی نیز بر اعتبار اسپینوزا و مخلوق موربیوسی او می‌افزاید.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

سونیک خارپشت ۲

کارگردان: جف فاولر


بازیگران و صداپیشه‌ها: بن شوارتز، جیمز مارسدن، جیم کری، تیکا سامپتر، ادریس البا و کالین اوشاگ نسی

توضیح: قسمت اول این فیلم و بـــواقع نســـخه اوری‌ژینـــال «سونیک»(Sonic the Hedgehog) از آخرین فیلم‌های بزرگ و پرهزینه‌ای بود که قبل از ظهور عفریت کرونا در سطح جهان به نمایش درآمد و فروش هنگفتی در سال ۲۰۲۰ داشت. دو سال و ۱۰ ماه بعد از آن تاریخ قسمت دوم «سونیک» آماده نمایش شده و کاراکتر اصلی که همین نام را دارد و ایفای نقش او با بن شوارتز است، یک بار دیگر وارد ماجراهای ویژه و درگیر با اتفاقات متعددی می‌شود.

بدیهی است که همسو با بازگشت سونیک، دکتر روبوت نیک کاراکتر مخوف این داستان‌ها هم که فرو رفتن جیم کری کهنه‌کار در قالب وی بر شیرینی‌های این فیلم و اهمیت این کاراکتر افزوده، مجدداً پای به صحنه بگذارد و هدف نابودی سونیک را از سر گیرد.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

روبوت نیک این بار یک یار و همراه نیز در مأموریت‌های ویرانگرانه خود دارد که نامش ناکلز است و ادریس البا به جای او صحبت می‌کند. به همین منوال سونیک نیز یک دستیار (با صدای کالین اوشاگ‌نسی) را برای خود بر می‌گزیند تا در این ستیز کم نیاورد. توفیق بسیار محتمل این فیلم که مثل نسخه نخست ترکیبی از بازیگران زنده و کاراکترهای کارتونی است، نهضت و موجی را در سینما از نو پدید می‌آورد که در اواخر دهه ۱۹۸۰ با توفیق عالی گیشه‌ای کارهایی همچون «چه کسی برای راجر خرگوشه پاپوش دوخت؟» بشدت مطرح شد اما در دهه‌های بعدی رو به فراموشی و نزول محسوس رفت.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

آدم بدها

کارگردان: پی‌یر پریفل


صداپیشه‌ها: سم راک ول، اک وافینا، کریگ رابینسون  و  مارک مارون


توضیح: این جدیدترین محصول کارتونی شرکت دریم وورکز، یک کمدی مبتنی بر سرقت و اختلاس و آدم‌ربایی است و از روی یک‌سری داستان‌های مصور کودکانه با همین نام اقتباس شده و از کاراکترهای معرفی شده در همین قصه‌ها هم بهره گرفته است.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

البته پایه اصلی و داستان این کمیک‌بوک‌ها و اولین ورسیون سینمایی آن پیرامون آدم بدهایی است که سوء‌سابقه زیادی دارند ولی پس از تحمل حبس و مجازات‌های متعدد به این نتیجه می‌رسند که کارهای بد را کنار بگذارند و به سمت نیکی‌ها و سپیدی‌ها بروند و کارهای خوب و عام‌المنفعه انجام بدهند. با این حساب کاراکترهای آشنای آقای گرگ، آقای پیرانها، آقای مار، آقای کوسه و خانم تاران تولا یک بار دیگر به صحنه می‌آیند و البته این بار به جای ارتکاب انواع تخلف‌های سودجویانه به اموری سودمند می‌پردازند. این فیلم قرار بود در اوایل سال ۲۰۲۱ اکران شود اما «کووید۱۹» آن را به دل تابستان ۲۰۲۲ پرتاب کرده است.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

آمبولانس

کارگردان: مایکل بی


بازیگران: جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین، ایزا گونزالز   و  گرت دیلاهانت


توضیح: «مایکل بی» استاد ساختن فیلم‌های پرهزینه و پرفروش و بلاک باسترهای پر سر و صدا که چهارگانه «تبدیل شونده‌ها»ی او در نیمه دوم دهه ۲۰۰۰ و نیمه اول دهه ۲۰۱۰ دنیای سینما را درنوردیدند، این بار فیلمی با ابعاد بسیار کوچک‌تر را رو می‌کند اما حاصل کارش باز یک فیلم پرهیجان و تکان‌دهنده است. در  «آمبولانس» با دو سارق طرف هستیم که یک آمبولانس را می‌دزدند، بدون اینکه مطلع باشند که در آن یک بیمار بدحال اورژانسی قرار دارد و یک بهیار هم بالای سر این بیمار است و آمبولانس باید هرچه سریع‌تر او را به بیمارستان برساند.

این سوژه و فیلم ترسیم کننده آن البته یک کار ابتکاری و محصول فکر و خلاقیت مایکل بی و همکارانش نیست و بازسازی یک فیلم دانمارکی است که از ۲۰۱۵ مقدمات ساخت آن فراهم آمد اما شش سال طول کشید تا این کار نهایی و تصویربرداری آن آغاز شود. این امر و کارهای موسوم به «پس از تولید» نیز تا آگوست ۲۰۲۱ به درازا انجامید و نسخه نهایی حاصله از اواخر ماه مه ۲۰۲۲ (اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱) به روی پرده‌های نقره‌ای خواهد رفت.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

شهر گمشده

کارگردان‌ها: آرون نی و آدام نی


بازیگران: ساندرا بولاک، چانینگ تاتوم،  دانیل رادکلیف و براد پیت


توضیح: این یک کار رمانس اما دارای دوز بالایی از اکشن و ماجراسازی است. کاراکتر مرکزی یک نویسنده زن کتاب‌های رمانتیک و خانوادگی است که هم به خاطر بالا رفتن سنش و هم به سبب رویکردهای روحی‌اش عزلت‌گرایی کرده و از اجتماعات دوری می‌جوید ولی وقتی کتاب جدیدش منتشر می‌شود، به اصرار مدیران مؤسسه‌ای که ناشر کتاب وی بوده‌اند، رضایت می‌دهد که همراه با یک مجری برنامه‌های نمایشی دست به سفر به چند ایالت و شهر امریکا بزند تا در آیین‌های مختلفی که برای معرفی کتاب برگزار می‌شود، شرکت کند و توضیحات لازم را به مردم ارائه بدهد.

با این حال اتفاقات به همان شکلی روی نمی‌دهد که این نویسنده و فرد همراه او و کمپانی ناشر کتاب وی می‌خواهند و با گرفتار شدن آنها در دل یک جنگل پای‌شان به یک ماجرای آدم‌ربایی که البته نافرجام مانده است، باز می‌شود.

کارگردانان این فیلم برادران «نی» (آرون و آدام) هستند که فیلم قبلی‌شان «گروه سارقان» بوده که توجه زیادی را جلب کرد و مثل «شهر گمشده» کاری غیرمتعارف بود. دیگر نکته جالب «شهر گمشده» این است که ایفای نقش «آدم بد» این فیلم با دانی یل رادکلیف معروف است که کاراکتر ساندرا بولاک را گروگان می‌گیرد و لابد می‌دانید رادکلیف همانی است که در سنین نوجوانی‌اش با ایفای نقش هری‌پاتر در فیلم‌های هشتگانه مرتبط با این کاراکتر خیالی به شهرتی جهانی رسید و حالا یک مرد جوان و بالنده است که می‌خواهد همان موفقیت‌ها را در بزرگسالی‌اش هم تکرار کند.

فیلم‌های بازاری سال ۲۰۲۲ که بزودی اکران می‌شوند

لیگ «دی‌سی» حیوانات خانگی برتر DC League of Super Pets

کارگردان: جارد استرن


صداپیشه‌ها: هنوز رسماً معرفی نشده‌اند.


توضیح: از اگوست ۲۰۲۰ بود که اولین نشانه‌های تصویری و تیزرهای تبلیغاتی «دی سی حیوانات خانگی برتر» روی شبکه‌های خبری عرضه و رؤیت شد ولی دو عامل اتمام تهیه این فیلم کارتونی و عرضه آن را دچار تأخیر شدید کرد که یکی از آنها اهمال و کم‌کاری کمپانی انتشاراتی بزرگ «دی‌سی» بود که حق ساخت تمامی نسخه‌های کمیک‌بوکی و سینمایی از روی این داستان را در تملک خویش دارد و دیگری رواج «کووید۱۹» که کل سینمای جهان را فلج کرده و فقط در پنج شش ماه اخیر است که بیشتر از گذشته تحت کنترل قرار گرفته و از مضار آن کاسته شده است.

آن چه قطعی می‌نماید و داستان متمرکز بر آن است، تلاش مشترک سگ سوپرمن و یک گربه دارای قدرت پرواز برای مهار انواع تخلفات و جنایات در سطح دنیا است! این رویکرد فانتزی طبعاً بیشتر مناسب حال خردسالان و نوجوانان است ولی تجربه ساخت این‌گونه فیلم‌ها و نوع برخورد مثبت جهانیان با آن نشانگر این است که معمولاً بزرگسالان هم به آن دل می‌بازند و اگر هم عاشق آن نشوند، تماشای آن آزارشان نمی‌دهد و این بدان معنا است که فیلم مورد بحث هر زمان اکران شود (که به احتمال قوی اواسط تیرماه ۱۴۰۱ است) گیشه پررونقی خواهد داشت.

این احساس و پیش‌بینی به حد و شکلی است که حتی نامشخص بودن صداپیشه‌های معروفی که قرار است به جای شخصیت‌های انیمیشنی صحبت کنند، نیز نمی‌تواند از حالا لطمه مالی قابل توجهی را به فیلم وارد سازد.

مرد شمالی

کارگردان: رابرت اگرز


بازیگران: الکساندر اسکارزگارد، آنیا تیلور جوی، نیکول کیدمن، اتان ‌هاوک، ویلم دافو  و بیورک


توضیح: رابرت اگرز که قبلاً فیلم‌های پردلهره و موفق «ساحره» و «چراغ دریایی» را به سینمادوستان تقدیم کرده، با کار جدیدش یک بار دیگر فیلمی جنایی و مرموز و مبتنی‌ بر سوژه انتقام را فراروی مردم قرار داده است. آنیا تیلور جوی که در «ساحره» نقش اصلی را ایفا می‌کرد، این ‌بار هم در مرکز داستان پرکاراکتری قرار دارد که پایه اصلی‌اش مبین تلاش یک وایکینگ با ظاهری پرنس‌وار برای انتقام مرگ پدرش از قاتلان وی است.

اگرز سناریوی این فیلم را با مشارکت سیون که یک نویسنده ایسلندی است، نوشته و از بیورک یکی از مشهورترین خواننده‌ها و بازیگران ایسلندی نیز در جمع هنرپیشه‌های این فیلم بهره گرفته شده است. بیورک از سال ۲۰۰۰ که در فیلم غیرمتعارف و موج نویی «رقصنده در تاریکی» بازی کرد، در هیچ فیلم فیچر دارای نریشن و فرم عادی ظاهر نشده بود و حضور او در فیلمی از این دست بعد از یک دوری تقریباً یک ربع قرنی بر حلاوت «مرد شمالی» می‌افزاید.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس