کد خبر 1359368
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
مین‌ها در افغانستان همچنان جان می‌گیرند

افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد مین های زمینی هر ماه بیش از ۱۲۰ نفر را در این کشور به کشتن می دهد یا باعث نقص عضو آنها می شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری شینهوا، «نورالدین رستم خیل» مسئول وزارت دولت در مدیریت حوادث و امور بشردوستانه افغانستان در مراسمی به مناسبت روز جهانی آگاهی از مین و کمک به عملیات مین زدایی گفت: مین های زمینی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ هر ماه بیش از ۱۲۰ تبعه افغان را می کشد یا نقص عضو می کند.

وی افزود: ما روز جهانی آگاهی از مین و کمک به عملیات مین زدایی را گرامی می داریم. بزرگداشت این روز ویژه فرصتی در اختیار ما قرار می دهد تا همه چالش ها و مشکلات پیش روی برنامه پاکسازی مین در افغانستان را بررسی و مشاهده کنیم.

مقام مزبور با اشاره به اینکه دولت افغانستان به تلاش ها برای پاکسازی این کشور از مین سرعت بخشیده است، اذعان کرد که عاری سازی افغانستان از مین بدون حمایت بین المللی، غیرممکن است.

وی ادامه داد: در طول چهار دهه جنگی گذشته، افغانستان با میلیون ها مین آلوده شده است. در طی ۳۰ سال گذشته، حدود ۳ هزار و ۳۲۳ کیلومتر مربع زمین از میلیون ها مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ پاکسازی شده است. با این همه، تقریبا ۶۰۶ کیلومتر مربع زمین همچنان آلوده به مین های زمینی است.

این مقام افغان گفت که هفت تا هشت سال زمان لازم است تا این کشور کوهستانی به طور کامل از خطر مین رهایی یابد.

به گفته رستم خیل، از ماه اوت سال گذشته (مرداد ۱۴۰۰) تاکنون، حدود ۲۶ کیلومتر مربع زمین از ۲۱ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان از مین ها و مهمات انفجاری پاکسازی شده است.

افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی معاهده منع استفاده از مین های زمینی را امضا کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    هنوز بعد سال ها که از جنگ ایران عراق میگذرد مین ها همچنین قربانی می گیرد با اینکه ۲۵ هزار مین درآورده شده آوینی هم بر اثر این مین ها شهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس