کد خبر 1359071
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۵
مدیریت قندخون در نوزادی راهکاری برای حفظ سلامت

مطالعات جدید نشان می دهد که اصلاح قند خون پایین در نوزادان خطر ابتلا به مشکلات رشد مغزی را در آینده کاهش می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) در نوزادان شایع است و بیش از ۱ نفر از هر ۶ نوزاد به این عارضه دچار است. به گفته محققان، گلوکز (قند) منبع اصلی انرژی برای مغز است و هیپوگلیسمی درمان نشده در دوران نوزادی می‌تواند رشد مغز کودک را تا ۴.۵ سالگی تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

بروز نقایص مادرزادی با داروی رایج دیابت

یکی از مطالعات آنها شامل ۴۸۰ کودکی بود که با خطر هیپوگلیسمی به دنیا آمدند. رشد مغز آنها در ۲ و ۴.۵ سالگی ارزیابی شد و پیشرفت تحصیلی و سایر معیارهای عملکرد مغز آنها در سنین ۹ و ۱۰ سالگی بررسی شد.

محققان هیچ تفاوتی در عملکرد تحصیلی بین کودکانی که در نوزادی دچار هیپوگلیسمی بودند و کودکانی که نداشتند، پیدا نکردند.

«بن تامپسون»، محقق ارشد از دانشگاه واترلو کانادا، می‌گوید: «تجارب غنی پیش‌دبستانی و مدرسه ممکن است به مغز کودک کمک کند تا توانایی‌های تحصیلی خود را تا نقطه عطف رشد همسالان خود سازماندهی و بهبود بخشد.»

تامپسون گفت: «باید بدانیم نوزادانی که با بیماری شایعی مانند هیپوگلیسمی متولد می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند، احتمالاً دچار آسیب مغزی طولانی‌مدت نمی‌شوند.»

در یک مطالعه مرتبط، همان تیم دریافتند که استفاده از ژل دکستروز برای درمان قند خون پایین در ۴۸ ساعت اول زندگی نوزاد هیچ خطری برای مشکلات حسی عصبی در سن ۲ سالگی ندارد.

دکستروز قندی است که از ذرت یا گندم به دست می‌آید. از نظر شیمیایی با قند خون یکسان است و به طور گسترده‌ای برای درمان قند خون پایین در نوزادان در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا استفاده می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    اگر دستورات طب اسلامی ایرانی سنتی در دوران قبل از انعقاد نطفه و بارداری و شیر دهی و ... رعایت شود بسیاری از این نقص ها بر طرف می شود...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس