کد خبر 1358699
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
شاخص‌های جدید از شکست پروژه نئوم عربستان

از زمان آغاز اجرای پروژه نئوم عربستان سعودی گزارش‌های متعددی در خصوص شکست این پروژه شنیده می‌شود.

به گزارش مشرق، از زمان آغاز ساخت پروژه «نئوم» سعودی یعنی نزدیک به ۴ سال پیش، شبهاتی در ارتباط با فساد، دزدی و اختلاس میلیون‌ها دلاری شنیده می‌شود. آخرین مورد آن توسط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا فاش شد؛ جایی که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد هیچ پیشرفتی در پروژه نئوم حاصل نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد : در حالی‌که عربستان کاخ‌های وسیعی را در نئوم نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ساخت پروژه نئوم هنوز در مراحل اولیه است.

این خبرگزاری پیش بینی می‌کند که سالها باید بگذرد تا مشاغل جدید برای سعودی‌ها فراهم و اقتصاد این کشور از وابستگی به نفت کم شود.

این خبرگزاری اعلام کرد که بر اساس اداره کل آمار عربستان سعودی نرخ بیکاری در میان جوانان در اواخر سال گذشته ۳۲.۷ درصد در میان مردان و ۲۵.۲ درصد در میان زنان است».

شبکه الجزیره قبلاً تصاویر ماهواره‌ای از پروژه نئوم منتشر کرده بود که ساخت و ساز شهرهای جدید را نشان می‌داد که تنها یک دیوار، کاخ‌ها، تونل‌ها و باند هوایی از پروژه تکمیل شده بود.

راه‌اندازی پروژه نئوم در سال ۲۰۱۷ اعلام شد، اما هنوز ساخت و ساز در سطح وسیع در شهر آغاز نشده است و در حال حاضر بیش از ۷۵۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند که ۵۰۰ نفر از آنها در سال ۲۰۲۰ شاغل شدند.

بن سلمان تنها ۴ ماه پس از انتصابش به عنوان ولیعهد سعودی در مورد برنامه‌های ایجاد این پروژه بزرگ صحبت کرد، اقدامی که در آن زمان جنجال برانگیخت، به ویژه اینکه این پروژه ابزاری ضروری برای تحکیم قدرت او در عربستان سعودی است.

نئوم یک شهر هوشمند است که مساحت آن به ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد. همانطور که گفته شد این شهر برای کسانی که وارد آنجا می‌شوند، کاملا مدرن و هوشمند است.

قسمت جنوبی صحرا که برای نئوم تنظیم شده است در حال حاضر شامل کاخ‌ها و ویلاهایی برای خانواده سلطنتی و همچنین هتل‌ها، برخی از آپارتمان‌ها و یک فرودگاه است که در سال ۲۰۱۹ در منطقه‌ای به نام خلیج نئوم، مرحله اول پروژه، تکمیل شده است.

به نظر می‌رسد این پروژه روی کاغذ با شکست مواجه شده است و ثابت کرده که این پروژه چیزی جز تبلیغات نیست.

نکته حائز اهمیت این است که وجهه محمد بن سلمان به دلیل مشارکت در قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در عرصه بین‌المللی لکه دار شده است؛ چراکه جمال خاشقجی قبل از کشته شدن در روزنامه واشنگتن پست در خصوص پروژه نئوم نوشت: این پروژه می‌تواند باعث ورشکستگی کشور عربستان شود. پرونده خاشقجی کافی بود تا «لرد نورمن فاستر» معمار انگلیسی را وادار به عقب نشینی از هیئت مشاور نئوم کند.

منتقدان پروژه نئوم ولیعهد عربستان سعودی را به این موضوع متهم می‌کنند که با طرح ایده ساخت شهری سازگار با محیط زیست تلاش می‌کند تا توجه افکار عمومی را از واقعیات منحرف سازد.

به طور کلی، چشم انداز ۲۰۳۰ یک چشم انداز بلندپروازانه است که اهداف غیرواقع‌بینانه‌ای را به دنبال دارد. این چشم‌انداز بدون برنامه‌ریزی و بسیار کُند حرکت می‌کند و این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی که سنگ بنای مالی این چشم‌انداز است، به شدت کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس