«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

اقدامات دولت در شش ماه نخست ریاست جمهوری را می توان در قالب یک کارنامه ۲۰۰ روزه مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، با گذشت بیش از ۲۰۰ روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، می توان به دولت مردمی در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمره داد؛ نمره هایی که قطعا با بررسی عملکرد کوتاه مدت دولت آیت الله رئیسی، نه تنها مرز قبولی را طی می کند، بلکه در بسیاری از موارد ممتاز نیز خواهد بود.

دولت سیزدهم با ورود دقیق به مشکلات اصلی کشور که در شرایط سخت تحریم ظالمانه و بی تدبیری های گذشته شکل گرفته بود، توانست ضمن تلاش برای حل کوتاه مدت مسائل، برنامه بلند مدت خود برای برون رفت کامل از مشکلات جاری کشور به ویژه در زمینه معیشت و اقتصاد مردم را فراهم کند.

در این میان شخص رئیس جمهور و وزرا تنها توجه خود را معطوف به پروژه های کلان اقتصادی و سیاسی نکرده و با حضور در شهرهای مختلف کشور در قالب سفرهای پر شمار استانی، از نزدیک پیگیر حل مشکلات و معضلات منطقه و استانی نیز شدند؛ همین مساله باعث شد، دولت سیزدهم ضمن عمل به وعده خود یعنی مردمی بودن، توانایی شناخت و حل رودرروی مسائل را در همان استان به جامعه نشان داده و اعتماد از هم گسیخته میان دولت و مردم را که در گذشته شکل گرفته بود، ترمیم کند.

طی ۲۰۰ روز گذشته دولت سیزدهم اقدامات مهمی را در محورهای مختلف و با هدف بهبود شرایط کشور انجام داده است؛ در این مجموعه گزارش، که در ۴۰ بخش نگارش شده، تنها به گوشه ای از اقدامات بزرگ انجام شده طی ۲۰۰ روز فعالیت دولت خواهیم پرداخت:

دولت وعده‌های صادق - ۱ / پیشرفت سریع پروژه فاضلاب اهواز و استان خوزستان

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

تسریع در احداث فاضلاب شهر اهواز از مهمترین مصوبات اولین سفر استانی رئیس دولت مردمی در سال ۱۴۰۰ بود که در ۶ ماه اخیر پیشرفت سریعی داشته و همانطور که دولت قول داده بود بخش اعظم این پروژه طی سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد.

تامین آب شرب پایدار و بدون تنش وعده رییس جمهور به مردم خوزستان بود که این مهم با اجرای طرح آب رسانی غدیر اجرا خواهد شد.

***

دولت وعده‌های صادق - ۲ / کنترل بازار مسکن و افزایش تولید پس از گرانی ۸ برابری در ۸ سال

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

مسئله تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه طبقات آسیب پذیر، یکی از دغدغه های جدی مسئولان نظام در طول سال های عمر جمهوری اسلامی بوده است.

اما دولت مردمی در حالی بر سر کار آمد که قیمت مسکن شدیدترین افزایش تاریخ خود را سپری کرده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از همان روزهای آغازین تشکیل کابینه این موضوع با پیگیری و جدیت رئیس جمهور محترم و اراده وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۳ / دیپلماسی در خدمت اقتصاد در دولت مردمی/ جلوگیری از قطع گاز و برق با سوآپ گاز

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

تبادلات گازی با ترکمنستان و اتصال شبکه گاز ایران به این کشور که به دلیل فعال نبودن دیپلماسی انرژی از ۵ سال پیش متوقف شده بود، عامل اصلی جلوگیری از تکرار ماجرای تلخ قطع برق و گاز در دولت گذشته بود.

با توجه به کمبود ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان امسال، وزارت نفت پیش از فرارسیدن فصل سرما رایزنی‌های گسترده و دیپلماسی انرژی را برای وصل کردن این ارتباط قطع شده، آغاز کرد.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۴ / رشد ۴۸ درصدی صادرات به کشورهای همسایه در دولت سیزدهم

دیپلماسی اقتصادی و تجارت با همسایگان از اهم برنامه‌های دولت سیزدهم بود که در این راستا اقدامات مهمی انجام شد و طی شش ماه اخیر رشد ۴۸ درصدی صادرات کالاهای ایرانی را به ۱۵ کشور همسایه رقم زد که اقدام مهمی در جهت تاب آوری اقتصاد است.

تجارت با همسایگان مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به کوتاه بودن مسیر و صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد، از سوی دیگر نزدیکی فرهنگی و اقتصادی کشورهای هم مرز می تواند در تامین نیازهای بازارهای صادراتی و وارداتی کمک کننده باشد به همین دلیل رییس جمهوری خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شد.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۵ / قراردادهای نفتی شش ماه دولت سیزدهم؛ سه برابر پولی که توتال نیاورد

 از ابتدای دولت سیزدهم، شرکت ملی نفت ایران درمجموع ۷ قرارداد برای توسعه میدان‌های نفت و گاز با پیمانکاران داخلی و خارجی به ارزش ۵/ ۴ میلیارد دلار منعقد کرده است.

علاوه بر این قراردادها، تفاهم‌نامه‌هایی برای مطالعه و توسعه میادین نفت و گاز و همچنین انتقال تکنولوژی در بخش بالادست نیز منعقد شده است. مجموع ارزش قراردادها و تفاهم‌نامه‌های شرکت نفت به بیش از ۱۱ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۶ / تقویت قدرت خرید مردم با کاستن از تورم

تقویت قدرت خرید مردم یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بود که با کاهش تورم، به تدریج در حال تحقق است به طوری که همه شاخص‌های ماهانه، سالانه و نقطه‌ به نقطه تورم در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به پایان دولت دوازدهم کاهشی ماند.

 تورم ماهانه کل کالاهای مصرفی در اسفند ۱۴۰۰ به ۱.۳ درصد رسید درحالی که در پایان دولت دوازدهم ۳.۵ درصد بود.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۷  /  ۲۰۰ روز مدیریت دولت؛ بدون استقراض از بانک مرکزی

پایه پولی در پایان دولت  دهم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت دوازدهم به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این وضعیت در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم به اوج خود رسید و دولت اقدام به استقراض تاریخی از بانک مرکزی کرد به طوری که فقط در ۴ ماه نخست امسال نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شد که نتیجه آن رشد نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و تبعات سنگین تورمی در ادامه سال بود که همچنان هم گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.

با این حال، دولت مردمی از همان ابتدا برای مهار تورم، استقراض از بانک مرکزی را متوقف کرد که سبب شد به تدریج از شتاب تورم کاسته شود. دولت سیزدهم نه تنها از بانک مرکزی استقراض نکرده بلکه ۲۱ هزار میلیارد تومان از استقراض دولت قبل را هم به بانک مرکزی بازپس داده است.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۸ / اقتصاد قوی؛ پس از هشت سال رشد صفر

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در پاییز ۱۴۰۰ که اولین فصل عملکرد دولت سیزدهم محسوب می‌شود به ۵٫۷ درصد رسید که نسبت به متوسط رشد اقتصادی فصلی کشور در هشت سال دولت قبل، ۴ برابر بیشتر است. می‌توان یکی از دلیل رشد اقتصادی را تصمیمات دولت و برداشت موانع کسب‌وکار، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و از همه مهم‌تر واکسیناسیون عمومی کشور برای مقابله با کرونا عنوان کرد که رونق را بازارها بازگرداند؛ مساله‌ای که دولت قبل فقط برای آن بهانه‌تراشی می‌کرد.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۹ / کاهش شمار بیکاران با بهبود کسب‌وکارها و بازگشت رونق

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

با انجام واکسیناسیون عمومی برای مقابله با ویروس کرونا طی شش ماه گذشته و در دولت سیزدهم، بار دیگر رونق به بازار بازگشته که سبب کاهش نرخ بیکاری شده است.

طبق آمار نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۸.۹ درصد رسید که در مقایسه با پاییز سال ۱۳۹۹ (۹.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

علت این بهبود به طور قطع به کنترل کرونا از طریق واکسیناسیون سراسری مربوط است.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

***

دولت وعده‌های صادق - ۱۰ / بحران گاز با اقدام جهادی وزارت نفت مختومه شد

یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در حوزه صنعت نفت، حل مشکلات و توسعه پروژه‌ها با اتکا به منابع داخلی و منتظر نماندن برای شرکت‌های خارجی بود.

کشور در ابتدای زمستان ۱۴۰۰ با کسری گاز به میزان ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز مواجه بود که می توانست مانند سال های گذشته به قطعی گسترده برق و گاز منجر شود.در شرکت ملی نفت ایران، با تعمیرات اساسی تأسیسات و رساندن چاه های مشکل دار پارس جنوبی به تولید و فروش ۳ برابری میعانات گازی، رکورد تولید از پارس جنوبی شکسته شد و به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسید.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۱۱ / رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دولت سیزدهم

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

در شرایط اقتصادی کنونی که از یک سو نرخ تورم کشور بسیار بالا است و از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی خیلی پایین، رسیدگی به این دو مشکل اصلی نیازمند سیاستگذاری دوگانه و همزمان است یعنی همزمان که برای کاهش تورم تلاش می‌شود باید سیاستگذار موجبات رشد اقتصادی را نیز فراهم کند. ارتباط این دو مولفه تنگاتنگ و بسیار حساس است. نباید طوری سیاستگذاری شود که رشد اقتصادی به تورم دامن بزند، یا برعکس سیاست‌های کنترل و کاهش نرخ تورم به رکود اقتصادی بیانجامد.

این موضوع را دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است. به همین خاطر از یک طرف هدف رشد اقتصادی ۸ درصد را در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته و از طرف دیگر در تلاش است تا تورم را به حداقل برساند. روند کاهشی تورم در چند ماه اخیر نوید موفقیت در این عرصه را با توجه به هدفگذاری‌های انجام شده می‌دهد.

***

دولتِ وعده‌های صادق-۱۲ / دستور آیت‌الله رئیسی برای آزادسازی سواحل چگونه اجرایی شد؟

ماموریت ویژه رییس‌جمهور به «صولت مرتضوی» معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن درویشیان» رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد و اعطای اختیار ویژه به آنها در مبارزه با ویژه‌خواری سواحل شمال کشور، افق نتیجه‌بخش بودن این دستور و بازگشت حق مردم را روشن‌تر کرد و به فاصله چند ساعت از دستور صریح رییس‌جمهور، عصر دیروز در نخستین گام برای اجرای این فرمان که برای آن مهلتی ۲۰ روزه تعیین شده، پلاژ سازمان بهزیستی در ساحل بابلسر تخریب شد و معاون اجرایی رییس جمهور و نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌ها برای هماهنگی بیشتر در پیگیری موضوع راهی گیلان شدند. 

***

دولتِ وعده‌های صادق-۱۳ / مواضع مستقل و دیپلماسی فعال دولت جمهوری اسلامی در میانه جنگ اوکراین

 آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و نبردی که بر اساس برخی ادعاهای رسانه‌های مختلف به خیابان‌های کی‌یف کشیده شد، شاید یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ روابط بین‌الملل در سال‌های اخیر باشد و احتمالا پس از آن نظم بین‌المللی در دنیا مسیر دیگری را طی خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای اوج‌گیری بحران در اوکراین تلاش برای حل مشکلات موجود با استفاده از گفت‌وگوی دو طرفه را مورد تاکید قرار داده بود.

بدون شک امکان جلوگیری از بحران موجود وجود داشت اما با پافشاری آمریکایی‌ها بر مواضع قبلی خود این اتفاق روی داد. شاید تاکید آیت‌الله رییسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با رییس‌جمهور روسیه و تاکید بر نقش ناتو و پیشروی آن در چنین بحرانی، اشاره‌ای به همین نکته مهم باشد.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۱۴ / کاهش تورم مواد خوراکی به سود سفره مردم

با شروع فعالیت دولت سیزدهم اقدامات ویژه‌ای را برای قیمت‌گذاری منصفانه تنظیم بازار کالاهای اساسی ازجمله محصولات پروتئینی انجام داده که موجب ثبات و حتی کاهش قیمت برخی اقلام در بازار شد.

دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای ثبات قیمت محصولات پروتئینی به‌خصوص بازار شب عید و ایام نوروز، خرید حمایتی یک‌میلیون راس دام مازاد عشایر با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان با توجه به خشکسالی بی‌سابقه کشور به‌منظور حمایت از دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرد.

بنابراین حجم بالایی از گوشت گوسفندی توسط شرکت مذکور ذخیره‌سازی شده تا در زمان پیک مصرف با قیمت‌های مناسب به بازار برای مصرف‌کنندگان عرضه شود.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۱۵ / تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم چطور شتاب گرفت؟

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

سخنگوی گمرک درباره آمار تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم گفت: از اول شهریور تا اول بهمن‌ماه ۱۴۰۰،  نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹،  با وجود کاهش ۲ درصدی در وزن، رشد ۲۲ درصدی در ارزش را تجربه کرده‌ایم.

در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰،  ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد و ۴۵ میلیون و ۴۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار صادر شده است.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۱۶ / رئیسی بالاترین تورم تاریخ را تحویل گرفت و پایین آورد/ تورم ۵۷ درصدی بالاترین تورم ۷۰ساله بود

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

آخرین آمار نرخ تورم نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به رغم فشارهای ناشی از کسری بودجه قابل توجهی که از دولت قبل به ارث برده بود توانسته با انجام اقداماتی مؤثر نه تنها روند صعودی تورم را متوقف کند، بلکه آن را در مسیر نزولی قرار دهد.

لایحه بودجه سال آینده نیز نشان می‌دهد که دولت از دو جهت برای کاهش هرچه بیشتر تورم اقداماتی پیش‌بینی کرده است: نخست در پیش گرفتن انضباط مالی و دوم افزایش درآمدهای پایدار و غیرنفتی.

***

دولت وعده‌های صادق- ۱۷ / دولت سیزدهم چگونه کمپین «واکسن بزنید» را جایگزین «واکسن بخرید» کرد؟

دولت سیزدهم توانست در گام اول با تامین ۱۰۰ میلیون دوز واکسن و آغاز نهضت واکسیناسیون، مطالبه اجتماعی را از هشتگ #واکسن-بخرید به هشتگ #واکسن_بزنید تغییر دهد.

دومین و یکی از حساس ترین و مهم ترین اقدامات دولت در شش ماهه نخست شروع به کار، آغاز و انجام نهضت واکسیناسیون عمومی بود.

***

دولت وعده‌های صادق- ۱۸ / تقلیل ارزش راهبردی تحریم‌ها؛ مهمترین دستاورد دولت در مذاکرات وین

مهمترین دستاورد عملکرد دولت در مذاکرات وین این بوده است که به واسطه استراتژی خنثی‌سازی تحریم‌ها و بی‌توجهی به فشارها و اداره کشور با فرض وجود تحریم، ارزش راهبردی تحریم‌ها برای طرف مقابل را به شدت تقلیل داده است.

با وجود تحریم ها و موانعی که بر سر تبادلات مالی کشورمان ایجاد شده اما ۷۳ درصد از کل ارز حاصل از صادرات به روش‌های مختلف به کشور بازگردانده شده است.

***

دولتِ وعده‌های صادق - ۱۹ / انقلاب در صدور مجوزهای کسب‌وکار در دولت سیزدهم

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

با شروع به کار دولت سیزدهم، بهبود محیط کسب‌وکار با جدیت آغاز شد. بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ دو کار اصلی و مهم برای تسهیل شرایط صدور کسب‌وکار در کشور انجام دهند. نخستین اقدام این بود که همه دستگاه‌ها باید شرایط صدور مجوزهای زیرمجموعه خود را شفاف و غیرقابل تفسیر کنند و برای راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی نباید هیچ شرط مبهمی باشد و متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف باید خیلی راحت و کامل از شرایط مجوز درخواستی خود آگاه و مطلع شوند.

***

دولت وعده‌های صادق - ۲۰ /  دولت سیزدهم و احیای نهاد جهاد و سازندگی

«جهاد سازندگی»، نهاد سربلند مشکلات ابتدای انقلاب و سال‌های سازندگی بود و دولت سیزدهم در سال نخست کاری، احیای محتوایی آن را در دستور کار قرار داد تا بخشی از عدالت وعده داده شده خود را در قالب آن اجرایی کند، بی‌آنکه معطل هزارتوی بوروکراسی بماند.

اینک که دولت سیزدهم به دنبال احیای گفتمان کارآمد جهاد سازندگی است، مرور دوباره دلایل شکل‌گیری این نهاد انقلابی پر تلاش و خدمت‌گزار می‌تواند تصمیم‌گیری درباره نحوه احیای آن را هم تسهیل کند.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۱ /  طرحی که دولت برای سامان خودروسازی درانداخت

صبح سیزدهم دی سال گذشته، در حالی که رسانه‌های خبری، منتظر مصوبات جلسه هیات دولت و تصمیمات آن بودند، خبر بازدید سرزده آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری از مجموعه خودروسازی ایران خودرو در صدر خبرها قرار گرفت. بازدیدی که روایت خبرنگار حاضر از آغاز و پایان آن، عدم حضور مدیرعامل کارخانه در محل و نیز گلایه‌های آیت‌الله رئیسی از شرایط موجود این صنعت، همگی نشان از سرزده بودن این بازدید داشت.

خودرو و خودروسازان، سال‌ها در رتبه نخست فهرست گلایه‌مندی مردم در کشور بودند و نیاز به تغییر این نظام نه چندان کارآمد در دولت سیزدهم احساس شد. هشت فرمان صریح آیت‌الله رئیسی برای اصلاح این نظام از مهم‌ترین اقدامات سال کاری دولت و تلاشی برای کاستن از گلایه‌های به حق مردم بود.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۲ / سیاست خارجی و استراتژی متوازن‌ساز دولت سیزدهم

دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم، در ۲۰۰ روز از مسئولیت، سیاستی متوازن بود که نگاه صرفا غرب محور در روابط بین الملل را کنار نهاد و در نگاهی ایران محور هر نقطه ای از جهان را که ظرفیت تامین منافع ایران را داشت، کانون هدف و تعامل قرار داد.

افق گشایی در عرصه روابط بین الملل و نگاه ویژه به همسایگان و اشتراکات منطقه ای، تلاش برای برداشتن تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و کاهش تنش سیاسی و مدیریت بحران‌های منطقه ای از مهمترین اقدامات ۲۰۰ روزه دولت سیزدهم در روابط خارجی بوده است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۳ / دوری دولت از حاشیه عامل آرامش سیاسی کشور

 بازگرداندن آرامش روانی به جامعه از همان ساعات نخست پیروزی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار وی و تیم همراهش قرار گرفت و نخستین و بارزترین نشانه آن هم سکوت درباره عملکرد دولت گذشته و پیامدهای اقدامات و تصمیمات دوره پیش بود؛ پیامدهایی که به هر حال بخش زیادی از انرژی دولت را می‌گیرد و دولت باید با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. از دیگر عوامل بروز آرامش روانی، حضور بی‌واسطه شخص رئیس‌جمهوری در میان مردم بویژه در مناطق محروم و خارج از مرکز و قرار گرفتن در متن رویدادهای غیرقابل پیش بینی در پایتخت بود.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۴ / تحقق رشد اقتصادی غیر تورمی در ۶ ماهه اول دولت

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، که در بودجه ۱۴۰۱ نیز محوریت دارد تحقق رشد اقتصادی غیر تورمی و هدفگذاری رشد ۸ درصدی است.اکنون عملکرد ۶ ماهه دولت نشان می‌دهد که در کنار روند کاهشی تورم، رشد اقتصادی نیز در حال افزایش است، به طوری که رسیدن به هدف تعیین شده بیش از هر زمان دیگری قابل دستیابی است.

 رشد اقتصادی نماد حال اقتصاد کشور از میزان تولید تا میزان صادرات و آمار اشتغال و بیکاری است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۵ /  احیای شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال/آغاز طرح ملی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با ۵۰۰ هزار پورت

برگزاری جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال، اتصال ۷۸۰ روستا به اینترنت برای اولین بار، تحویل ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری، افتتاح بزرگ‌ترین سورتینگ هوشمند پست و دسترسی تمام نقاط کشور به شبکه‌های دیجیتال پخش صداوسیما از اقدامات وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در ۲۰۰ روز آغازین شروع به کار است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آذر ۱۴۰۰، جلسه شورای عالی فضایی بر چند محور مهم تاکید داشت. اولین محور شتاب بخشی به برنامه‌های فضایی کشور بود تا بتوان در دولت سیزدهم به مدار لئو که بیشتری حجم ماهواره‌ها در این مدار قرار می‌گیرد، دست یافته و آن را تثبیت کرد.

 

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۶ / پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون کرونا با تزریق ۱۵۰ میلیون دُز

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم وعده داده بود که واکسیناسیون علیه کرونا برای بیش از ۶۰ میلیون نفر در کشور از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه است و اکنون این وعده تحقق یافت.

تاکنون ۶۳ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۱۳۶ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۶۶ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۵۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۶ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۵۲ دُز رسید.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۷ / بازگشت ثبات به بازار کاغذ و حمایت از کتابفروشی‌های شهرهای محروم

یکی از مهم ترین چالش هایی که دولت سیزدهم در آغاز کار با آن رو به رو شد، تامین کاغذ لازم برای چاپ کتاب بود، از جمله اقدامات اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی در روزهای آغازین، ارسال نامه به رییس بانک مرکزی برای برطرف شدن مشکلات تخصیص ارز دولتی و مشکل واردات بود، پس از تخصیص ارز معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از واردکنندگان کاغذ برای تامین ۱۵ هزار تن کاغذ تحریر و پنج هزار تن کاغذ بالک دعوت به عمل آورد.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۸ /  عزم دولت برای پایان دادن به رانت ارزی

 ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ پاشنه آشیل هدف دولت در مبارزه با فساد در حوزه اقتصاد است. با وجود رانت و فسادی که اختصاص این ارز در کشور به وجود آورده، تداوم آن نمی­‌توانست با شعارهای عدالت ­محور آیت­‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری، تناسبی داشته باشد و تلاش برای حذف آن از یک سو در راستای تکلیف قانونی و از سوی دیگر در مسیر مبارزه با فسادی است که رئیس‌جمهوری از ابتدای حضور خود در عرصه اجرا بر آن تاکید کرده و خواهد کرد.

ارز ترجیحی از معدود موضوعاتی است که بر سر اصل فسادزایی و ناکارآمدی آن میان نهادها، قوا و تحلیلگران، اشتراک نظر وجود دارد.

***

دولت وعده‌های صادق- ۲۹ / صف کالاهای اساسی چگونه برچیده شد؟

تامین معیشت در ۲۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم مهم‌ترین دغدغه و خط قرمز شخص رئیس‌جمهور بود. دولت با جلسات منظم ستاد تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی از یک سو و تسریع در ترخیص و نظارت بر توزیع، از سوی دیگر صف کالاها را برچید اما تا تامین آرامش سفره‌های مردم تلاش‌ها ادامه دارد.

تصمیمات ساختاری چون تفویض مدیریت کل زنجیره غذایی به وزارت جهاد کشاورزی یا طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی در کنار تنظیم پروسه واردات و توزیع کالاهای اساسی، از مهم‌ترین تصمیمات ۶ ماهه دولت بوده است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۰ / پیشران‌های پیشرفت منتظر وین نماندند

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

۴۸ طرح بزرگ صنعتی با تمرکز در حوزه پتروشیمی با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در ۲۰۰ روز نخست دولت به عملیات اجرایی رسید تا این پیشران‌های پیشرفت، پشتوانه مذاکره‌کنندگان ایران در وین و اتمام حجتی برای غرب باشد که دولت سیزدهم برای توسعه ایران منتظر تصمیم هیچ کشور نمی‌ماند.

رئیس‌جمهور، افتتاح این طرح‌ها را در راستای رویکرد «نگاه به درون» دولت ارزیابی کرد و «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، طرح پیشرانان پیشرفت را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ اقتصاد ایران دانست.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۱ / ثبت جهش صادرات با رشد ۱۷۱ درصدی در کارنامه دولت سیزدهم

 نگاهی اجمالی از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در همین مدت کوتاه، اقدامات انجام شده باعث جهش صادراتی چشمگیری شده و ارزش صادرات کالاهای ایرانی در ۷ ماه پایانی سال گذشته نسبت به ۵ ماه نخست این سال رشدی بیش از ۱۷۱ درصد را تجربه کرده است.

سخنگوی گمرک اعلام کرد: از اول شهریورماه تا اول بهمن ماه سال جاری ۱۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار واردات انجام شده و ۵۴ میلیون و ۹۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار کالا صادر شده است که این آمارها نشان می‌دهد از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا اول بهمن ماه سال جاری نسبت به ۵ ماه نخست سال، ۴۰ درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش رشد واردات را تجربه کردیم و ۲۱ درصد در وزن و ۱۹ درصد ارزش صادرات افزایش داشتیم.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۲ / تجاری‌سازی بیش از ۶۰۰ فناوری و تحقق وعده بیمه دانشجویی در ۲۰۰ روز

وزارت علوم از روزهای آغاز به کار در دولت سیزدهم، وعده‌های دلگرم‌کننده‌ای به جامعه بزرگ آموزش عالی کشور داد که برخی از آنها مانند بیمه دانشجویی، تجاری‌سازی ۶۰۰ فناوری، افزایش خوابگاه‌های متأهلی پیش از پایان سال ۱۴۰۰ محقق شد.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۳ / افتتاح آرشیو ملی هنر با ۶۰ هزار اثر و اعطای ۲۸۰۰ مجوز در حوزه موسیقی

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

صدای موسیقی، از زخم کرونا و بی‌تفاوتی‌ها، خش‌دار شده بود و کم رمق. دولت ایران قوی، از اوایل شهریورماه که سکان امور را به دست گرفت، شروع کرد به تزریق نیروی امید با چاشنی مدیریت صادقانه در عمل به وعده‌ها. موسیقی آرام آرام جان گرفت.

در همان ۱۵ روز نخست استقرار دولت سیزدهم، دفتر موسیقی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ۱۴۲ تک آهنگ و ۱۵ آلبوم را صادر کرد. در ۱۵ روز نخست شهریور ۱۴۰۰ هم، ۱۶۶ تک آهنگ و ۱۴ آلبوم مجوز گرفتند. در مهرماه، مجوز ۳۲۶ تک آهنگ و ۳۷ آلبوم صادر شد و در آبان هم،  ۵۴۰ تک آهنگ و ۲۸ آلبوم. همچنین در آذرماه، ۵۳۸ تک آهنگ و ۳۵ آلبوم از این دفتر مجوز گرفتند. در ماه‌های دی‌ و بهمن هم، مجوز ۹۶۳ تک آهنگ و ۶۹ آلبوم صادر شد. آمار اسفندماه نیز، تا لحظه تنظیم این گزارش، اعلام نشده است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۴ / عزم دولت و بازگشت «تولید» به مدار اقتصاد کشور

حرکت در مسیر رهنمودهای رهبری عالی نظام با رویکردهای پیشین اما به قدری کُند و به تعبیری ناکارآمد بوده است که ایشان مردم را محق گلایه، انتقاد و مطالبه‌گری در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی دانستند. با چنین توصیفی تلاش دولت گرچه تاکنون معطوف به کاستن از این ناخرسندی بوده، اما رییس‌جمهور بر همت مضاعف و جهادی دولت‌مردان خود در این راستا تاکید و در لبیک به فرمان رهبری تصریح کرد که «دولت مصمم است با تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری، ناخرسندی معظم له را به رضایت خاطر ایشان و مردم عزیز تبدیل کند.» دولت سیزدهم برای احیای تولید، برخلاف سیاق دولت قبل، جهاد شبانه‌روزی و اصلاحات‌ ساختاری را در پیش گرفت‌ تا اقتصاد را در مدار متناسب با شان مردم قرار دهد؛ ماموریتی خطیر که به پرتلاش‌ترین مدیر اجرایی معتمد رئیسی تفویض شده است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۵ / همسایگان، کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم

علاوه بر دستگاه دیپلماسی و رییس آن که به عنوان موتور محرک اجرا و پیاده سازی سیاست همسایگی نقش‌ آفرینی می‌کند، خود رئیس‌جمهوری هم در ماه‌های اخیر تلاش گسترده ای در این زمینه داشته است. تعدد دیدار با همتایان خارجی همسایه و گفت و گو با مقام های مسوول کشورهای منطقه در دولت سیزدهم هم از دیگر نشانه‌های این اهمیت است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۶ / آنچه در مذاکرات وین ممنوع بود

«دولت وعده‌های صادق» در ۴۰ گزارش/ از عمل به تعهدات کلان اقتصادی تا بازگشت دولت به میان مردم

روزهای حساس مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ برای لغو تحریم‌ها در صورت اراده طرف‌های اروپایی و آمریکا به توقف زیاده‌خواهی‌ها، منجر به توافقی می‌شود که مفاد آن تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و مباحثی چون برنامه دفاعی و موشکی یا سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی موضوع هیچ گفت‌وگویی نبوده و دور جدید مذاکرات لغو تحریم‌ها در قالب توافق ۲۰۱۵ و به شرط رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ادعاهای طرف‌های غربی خواهد بود. زیاده‌خواهی آمریکا علیه ایران چه در قالب دست‌چدنی و شروط ۱۲ گانه پمپئو و چه در دستکش مخملین برجام‌پلاس بلینکن، هردو با انگیزه محدودسازی توان ایران بود که تیم مذاکره کننده کشورمان، دستان آمریکا را از کارت‌های بازی خالی کرد.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۷ / برق‌دار شدن بیش از ۳ هزار خانوار روستایی در دولت سیزدهم

برق‌رسانی به روستاهای محروم یکی از اهداف مهمی است که رئیس‌جمهور بر آن تاکید دارد و گزارش اخیر شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق نشان می‌دهد به تعداد خانوارهای برخودار از نعمت برق در سال ۱۴۰۰ سه هزار خانوار افزوده شده و روشنایی به آنها رسیده است.

سهم مشترکان روستایی از شبکه توزیع برق کشور ۳۱ درصد است و تعداد مشترکان روستایی برق به بیش از ۲۱ میلیون نفر رسیده که برای پوشش این تعداد مشترک ۲۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع احداث شده که این میزان شبکه معادل ۶ برابر محیط کره زمین است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۸ / تصمیم دستمزدی دولت و امید عدالت برای کارگران

شورای تعیین دستمزد کارگران با حمایت دولت تصویب کرد؛ حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ با ۵۷.۴ درصد افزایش، به پایه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برسد که با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد، به بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. تفاوت نرخ سبد معیشت کارگران و اقشار کم­‌درآمد جامعه با میزان دستمزد آنها، شرایط دشوار اقتصادی را برای این گروه دشوارتر و احساس تبعیض را میان آنها بیشتر از گذشته کرده بود.

دولت در مسیر رفع این ساختار راهی را آغاز کرده که نخستین نشانه­ آن حمایت از افزایش پلکانی دستمزد کارگران است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۳۹ / رسیدگی به مشکلات فراموش شده شرق و غرب در سفرهای استانی

از ۱۵ سفر استانی شخص رئیس جمهور به شرق، غرب، شمال و جنوب ایران گرفته تا راه اندازی نهضت واکسیناسیون عمومی و آزادی سواحل بعد از چندین سال، از انعقاد قرارداد سوآپ گازی و مدیریت مصرف و توزیع سوخت در زمستان گرفته تا قراردادهای وزارت نفت و رفع مشکلات آب خوزستان، از فعالیت‌های امیدوارکننده ستاد ملی مسکن و آغازعملیات اجرایی ۴۸ طرح بزرگ صنعتی تا تجارت خارجی و دیپلماسی فعال و متوازن و مذاکرات رفع تحریم و در این اواخر سال گذشته هم فرمان تحول در خودروسازی و اصلاح ساختار بودجه برگ دیگری از این تغییرات محسوس به نفع مردم بوده است.

***

دولت وعده‌های صادق- ۴۰ / جهاد آب رسانی به روستاها در دولت سیزدهم محقق شد

آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای آغاز بکار بود که مورد تاکید رییس جمهوری بود و بر همین اساس وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام شورای جهاد آبرسانی کاری سترگ برای این مهم را آغاز کرد.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو  همان روزها درباره این شورا گفته بود:  برآیند این کار آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور چراغ پرفروغی در روستاها و مناطق محروم از آب روشن خواهد کرد که در کل به ماندگاری در روستا و تحول در امر اشتغال منجر خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    3 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    3 2
    مذاکره فرسایشی نباید بشود
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 2
    از وعده آذر چه خبر؟... جوجه رو اخر پاییز میشمارن ف بعض دولت های قبل هم تا اواخر بد کار نکردن چون فنر رو جمع می کردن اخر کار ول میکردن تو صورت مردم اقتصاد باید ساختارش درست بشه و الا درمان نیست
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 2
    امارهای دروغ ، مردم کف بازار را می بینند
  • DE ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 1
    هر وقت برای رفع مشکلات مختلف مردم ، قدمهای عملی برداشتید ، مدعی بازگشت به مردم بشوید نه با خوش و بش با آنها و سفرهای بی نتیجه ...
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    اون نمودار نرخ بیکاریتون منو کشته؟! یکمم انصاف خیلی خوبه اعداد رو طوری انتخاب کردن که ظاهر برج رو نصف نشون بده اما در واقع فقط ۱۰۰ هزار تا کم شده نه اینکه عدد هم نصف شده باشه
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 20
    خدمت نادانان عرض کنم که اثر تصمیمات اقتصادی بعد دو سه سال نمایان میشود . الان دولت تورم رو 20 درصد کاهش داده اما باز هم بعضی چیزها گران میشود . خب این طبیعی است چون حتی وقتی تورم 1 درصد هم باشد باز هم اجناس گران میشوند اما کار مثبتی انجام شده
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 0
      ما هم انتظار معجزه نداریم اما یک درصد کجا 30، 40، 50 و ... درصد کجا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس